Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada lapsen jankkaaminen vähenemään?

Vierailija
19.04.2022 |

Olisi hyviä neuvoja uupuneelle äidille? Kolmevuotias lapsi jankkaa samoja asioita lukuisia ja lukuisia kertoja. Kysyy uudelleen ja uudelleen asioita, joihin on juuri vastattu hänelle 20 kertaa. Ymmärtää kyllä vastauksen jo ekalla kerralla ja muistaa sen, älyssä ei ole vikaa. Ja usein kyseessä on ihan mieluinen vastaus eli ei ole sellaista että kaupassa jankkaisi karkkia vaikka tietää että ei saa sitä. On selitetty väsymiseen asti että samoja asioita ei saa jankata. On yritetty sitä että vastataan samaan kysymykseen vain viisi kertaa ja sen jälkeen enää ei, mutta tämä tuntuu vain pahentavan jankkaamista.

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole neuvoja mutta varmasti väsyttävää.

Vierailija
2/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee varmasti ohi lapsen kasvaessa, ellei lapsi ole autismin kirjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jokin pakko-oire, kuten joillakin pään nykiminen?

Vierailija
4/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v on aika pieni. 

Isommalle jankkaisin takaisin. :D 

Vierailija
5/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä ohi menee. Tai sitten ei - itse huomaan välillä kertovani samoja kaskuja joka juhlissa.

Ja tosiaan olen huomannut omista lapsista tuossa iässä, että nimenomaan mieluisia vastauksia jankataan. Kai sinä haetaan keskustelusta mielihyvää.

Vierailija
6/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse sotasi. 

Vierailija
7/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko jokin pakko-oire, kuten joillakin pään nykiminen?

Ei ole pakko-oire. Ap

Vierailija
8/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaa lapsi muuhun tekemiseen. 

Vierailija
9/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää lapsen kyselykaudesta eli on vain vaihe, josta lapsi kasvaa kyllä ulos.

Vierailija
10/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jankkaus, heti. Yksi varoitus ja seuraavasta rangaistus (peruttu meno, kaupasta lähtö, lelu jäähylle tms. jotain välitöntä) Jos lähdet selittämään, lapsi saa minkä haluaa, eli huomiosi juuri sillä hetkellä. Tätä johdonmukaisesti. 

Minun tarvitsi viedä lapsi ulos kaupasta vain yhden kerran, kun tajusi että ei kannata. 

Vierailija
11/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Täsmennätkö neuvoa? Tätä jankkaamista tapahtuu kymmenistä eri asioista joka päivä. Alan olla siihen aika uupunut. Luulen että monikaan ei olisi jaksanut näinkään pitkään kuin minä. Jotain muutosta tähän on saatava ennen kuin ihan väsähdän ja alan karjumaan että HILJAA!!. Ap

Vierailija
12/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa juuri nyt vähenemään, mutta menee ajan kanssa ohi itsestään. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos äläkä loputtomiin vastaa.

Vierailija
13/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää lapsen kyselykaudesta eli on vain vaihe, josta lapsi kasvaa kyllä ulos.

Tuon vaiheen jälkeen alkaakin sitten jo se uhmaikä.

Vierailija
14/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Täsmennätkö neuvoa? Tätä jankkaamista tapahtuu kymmenistä eri asioista joka päivä. Alan olla siihen aika uupunut. Luulen että monikaan ei olisi jaksanut näinkään pitkään kuin minä. Jotain muutosta tähän on saatava ennen kuin ihan väsähdän ja alan karjumaan että HILJAA!!. Ap

Minun mielestä on ihan ok sanoa, että olen vastannut jo kysymykseen, nyt puhutaan muusta. Jos se ei auta, niin ei se lapsi rikki mene, jos aikuinen joskus karjuu.

Vierailija
15/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Ei sekään huono olisi. Kyllä lapsillekin saa näyttää, että äidilläkin on tunteet, äitikään ei aina jaksa. Mä olen kyllä ihan suoraan sanonut että äiti ei nyt jaksa tuota jankuttamista, ja ollut reagoimatta.

Vierailija
16/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Siellä taas yksi uniikki vanhempi kuvittelee ettei kenelläkään muulla ole niin raskasta kuin minulla vaikka tuo on vain ikäkauteen kuuluva vaihe, jonka jokainen käy läpi. Laita itsesi jäähylle ja juo kuppi kahvia.

Ja kyllä sille lapselle voi sanoa, että nyt se turpa kiinni, jos hanskaa tilanteen kun see on rauhoittanut. Eli lapselle saa näyttää myös niitä vihaisuuden tunteita. Vai leikkimälläkö ajattelit opettaa ettei koko ajan ole kivaa?

Vierailija
17/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Ei sekään huono olisi. Kyllä lapsillekin saa näyttää, että äidilläkin on tunteet, äitikään ei aina jaksa. Mä olen kyllä ihan suoraan sanonut että äiti ei nyt jaksa tuota jankuttamista, ja ollut reagoimatta.

Olen tehnyt noin monta monta kertaa, se vain pahentaa jankuttamista. Ap

Vierailija
18/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Siellä taas yksi uniikki vanhempi kuvittelee ettei kenelläkään muulla ole niin raskasta kuin minulla vaikka tuo on vain ikäkauteen kuuluva vaihe, jonka jokainen käy läpi. Laita itsesi jäähylle ja juo kuppi kahvia.

Ja kyllä sille lapselle voi sanoa, että nyt se turpa kiinni, jos hanskaa tilanteen kun see on rauhoittanut. Eli lapselle saa näyttää myös niitä vihaisuuden tunteita. Vai leikkimälläkö ajattelit opettaa ettei koko ajan ole kivaa?

Olen siis kokeillut huutaa jankuttamiseen että hiljaa, se ei auta vaan jankuttaminen vain pahenee siitä. Tarkoitin kommentillani että jos pahasti väsyn alan huutamaan kaikkeen hiljaa. Ap

Vierailija
19/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen kaappiin siksi aikaa, että taas  jaksat leikkiä nukkeleikkejäsi. Mitä sinä luulit sen vanhemmuuden olevan kuin loputon tehtävä jaksaa?

Vierailija
20/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse sotasi. 

Olen siis kokeillut huutaa jankuttamiseen että hiljaa, se ei auta vaan jankuttaminen vain pahenee siitä. Tarkoitin kommentillani että jos pahasti väsyn alan huutamaan kaikkeen hiljaa. Ap

Ohjaat sen lapsen lempeästi esim leikin parin omaan huoneeseen ja otat kupin kahvia ja palaat asiaan kun se on juotu. Sori, mutta irl ei ole mitään kikkakolmosia. Äitiys on maailman kurjin rooli.