Miten saada lapsen jankkaaminen vähenemään?
Olisi hyviä neuvoja uupuneelle äidille? Kolmevuotias lapsi jankkaa samoja asioita lukuisia ja lukuisia kertoja. Kysyy uudelleen ja uudelleen asioita, joihin on juuri vastattu hänelle 20 kertaa. Ymmärtää kyllä vastauksen jo ekalla kerralla ja muistaa sen, älyssä ei ole vikaa. Ja usein kyseessä on ihan mieluinen vastaus eli ei ole sellaista että kaupassa jankkaisi karkkia vaikka tietää että ei saa sitä. On selitetty väsymiseen asti että samoja asioita ei saa jankata. On yritetty sitä että vastataan samaan kysymykseen vain viisi kertaa ja sen jälkeen enää ei, mutta tämä tuntuu vain pahentavan jankkaamista.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Laitat sen kaappiin siksi aikaa, että taas jaksat leikkiä nukkeleikkejäsi. Mitä sinä luulit sen vanhemmuuden olevan kuin loputon tehtävä jaksaa?
Tuota noin… voin vakuuttaa, että olen jaksanut monta asiaa enemmän kuin moni vanhempi. Miksi olet ilkeä kun kysyn neuvoa? Ei kukaan tällaista jankkaamista hyvällä mielellä jaksaisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Täsmennätkö neuvoa? Tätä jankkaamista tapahtuu kymmenistä eri asioista joka päivä. Alan olla siihen aika uupunut. Luulen että monikaan ei olisi jaksanut näinkään pitkään kuin minä. Jotain muutosta tähän on saatava ennen kuin ihan väsähdän ja alan karjumaan että HILJAA!!. Ap
Siellä taas yksi uniikki vanhempi kuvittelee ettei kenelläkään muulla ole niin raskasta kuin minulla vaikka tuo on vain ikäkauteen kuuluva vaihe, jonka jokainen käy läpi. Laita itsesi jäähylle ja juo kuppi kahvia.
Ja kyllä sille lapselle voi sanoa, että nyt se turpa kiinni, jos hanskaa tilanteen kun see on rauhoittanut. Eli lapselle saa näyttää myös niitä vihaisuuden tunteita. Vai leikkimälläkö ajattelit opettaa ettei koko ajan ole kivaa?
Olen siis kokeillut huutaa jankuttamiseen että hiljaa, se ei auta vaan jankuttaminen vain pahenee siitä. Tarkoitin kommentillani että jos pahasti väsyn alan huutamaan kaikkeen hiljaa. Ap
Lapselle voi sa-no-a...Siinä kohtaan kun aikuinen huutaa peli on jo menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat sen kaappiin siksi aikaa, että taas jaksat leikkiä nukkeleikkejäsi. Mitä sinä luulit sen vanhemmuuden olevan kuin loputon tehtävä jaksaa?
Tuota noin… voin vakuuttaa, että olen jaksanut monta asiaa enemmän kuin moni vanhempi. Miksi olet ilkeä kun kysyn neuvoa? Ei kukaan tällaista jankkaamista hyvällä mielellä jaksaisi. Ap
Missä isä?
Kysy lapselta, et muistaako kun asiasta puhuttiin aiemmin. Jos muistaa, pyydä häntä toistamaan, mitä silloin sanottiin. Jos lapsi toistaa, sano, että aivan oikein, muistit hyvin itse.
Jos taas lapsi ei muista, palauta asia lapsen mieleen. Mitä silloin tehtiin, kuka kysyi, mitä vastattiin ym.
Kyllä se siitä, nelivuotiaalla onkin sitten omat haasteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Täsmennätkö neuvoa? Tätä jankkaamista tapahtuu kymmenistä eri asioista joka päivä. Alan olla siihen aika uupunut. Luulen että monikaan ei olisi jaksanut näinkään pitkään kuin minä. Jotain muutosta tähän on saatava ennen kuin ihan väsähdän ja alan karjumaan että HILJAA!!. Ap
Siellä taas yksi uniikki vanhempi kuvittelee ettei kenelläkään muulla ole niin raskasta kuin minulla vaikka tuo on vain ikäkauteen kuuluva vaihe, jonka jokainen käy läpi. Laita itsesi jäähylle ja juo kuppi kahvia.
Ja kyllä sille lapselle voi sanoa, että nyt se turpa kiinni, jos hanskaa tilanteen kun see on rauhoittanut. Eli lapselle saa näyttää myös niitä vihaisuuden tunteita. Vai leikkimälläkö ajattelit opettaa ettei koko ajan ole kivaa?
Olen siis kokeillut huutaa jankuttamiseen että hiljaa, se ei auta vaan jankuttaminen vain pahenee siitä. Tarkoitin kommentillani että jos pahasti väsyn alan huutamaan kaikkeen hiljaa. Ap
Lapselle voi sa-no-a...Siinä kohtaan kun aikuinen huutaa peli on jo menetetty.
Arvaa vain montako kertaa olen sa-no-nut. Se-lit-tä-nyt. Muis-tut-ta-nut. Ei niillä ole jankkaamiseen yhtikäs mitään vaikutusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysy lapselta, et muistaako kun asiasta puhuttiin aiemmin. Jos muistaa, pyydä häntä toistamaan, mitä silloin sanottiin. Jos lapsi toistaa, sano, että aivan oikein, muistit hyvin itse.
Jos taas lapsi ei muista, palauta asia lapsen mieleen. Mitä silloin tehtiin, kuka kysyi, mitä vastattiin ym.
Kiitos näin toiminkin. Ja aina muistaa. Mutta menee hetki ja jankkaa taas samaa asiaa. Kysyn muistatko mikä vastaus on. Lapsi muistaa. Menee hetki niin taas jankkaa samaa asiaa. Jne jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Aina töissä. Ap
Älä alennu jankuttamiseen lapsen kanssa vaan sano yksinkertaisesti lapselle, että jos jankuttaminen alkaa niin siitä tulee joku rangaistus tai seuraamus. Esim. jos lapsi jankuttaa että haluaa lisää karkkia niin sitten voi vaikka sanoa, että lapsi ei saa yhtään karkkia koska alkoi jankuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen voi myös kääntää toisin päin ja haastaa se lapsi vastaamaan omaan kysymykseensä. Mieti hetki ja kerro sinä äidille.
Vierailija kirjoitti:
Älä alennu jankuttamiseen lapsen kanssa vaan sano yksinkertaisesti lapselle, että jos jankuttaminen alkaa niin siitä tulee joku rangaistus tai seuraamus. Esim. jos lapsi jankuttaa että haluaa lisää karkkia niin sitten voi vaikka sanoa, että lapsi ei saa yhtään karkkia koska alkoi jankuttamaan.
Missä keskiajalla sinä elät? Ei lapsia enää rankaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän jankuta tuollaisia asioita että haluaisi vaikka karkkia. Eli tuollainen rangaistus ei ole mahdollinen. Vaan hän saattaa jankuttaa vaikka että koska posti tulee (vaikka sieltä ei edes tule hänelle postia). Ap
Sinun pitäisi tuntea se lapsesi parhaiten. Koulussakin opettaja joutuu etsimään niin monta tapaa opettaa, että kaikki varmasti oppii. Sama pätee vanhemmuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän jankuta tuollaisia asioita että haluaisi vaikka karkkia. Eli tuollainen rangaistus ei ole mahdollinen. Vaan hän saattaa jankuttaa vaikka että koska posti tulee (vaikka sieltä ei edes tule hänelle postia). Ap
Rankaise jotenkin muuten siinä tapauksessa. Vaikka arestilla tai jäähyllä tai jollain muulla "yleispätevällä" rangaistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä sille lapsellesi esim kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankaise jotenkin muuten siinä tapauksessa. Vaikka arestilla tai jäähyllä tai jollain muulla "yleispätevällä" rangaistuksella.
Unohda tämä heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi tuntea se lapsesi parhaiten. Koulussakin opettaja joutuu etsimään niin monta tapaa opettaa, että kaikki varmasti oppii. Sama pätee vanhemmuuteen.
Olenko ainoa äiti, joka haluaa joskus kysyä johonkin asiaan neuvoa? Olenko ainoa äiti, joka ei itse täydellisesti osaa kaikkea? En taida olla. Ei ne opettajatkaan ole täydellisiä siellä koulussa, kyllä nekin usein kysyy kollegalta neuvoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa äiti, joka haluaa joskus kysyä johonkin asiaan neuvoa? Olenko ainoa äiti, joka ei itse täydellisesti osaa kaikkea? En taida olla. Ei ne opettajatkaan ole täydellisiä siellä koulussa, kyllä nekin usein kysyy kollegalta neuvoa. Ap
Ei vanhemman kaikkea tarvitse osatakaan. Lapselle riittää kyllin hyvä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä sille lapsellesi esim kortti.
Ei se odota sieltä postista edes mitään. Ei jankkaa siksi että odottaisi sieltä jotain. Ap
Älä neuvottele, äläkä lähde mukaan jankuttamiseen perustelemalla kaikkea mihin lapsi sattuu perusteluita vaatimaan, moneen asiaan voi aivan hyvin sanoa, että siksi koska minä olen aikuinen eikä mun tarvitse päätöksiäni millekään pikkupennulle perustella.