Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada lapsen jankkaaminen vähenemään?

Vierailija
19.04.2022 |

Olisi hyviä neuvoja uupuneelle äidille? Kolmevuotias lapsi jankkaa samoja asioita lukuisia ja lukuisia kertoja. Kysyy uudelleen ja uudelleen asioita, joihin on juuri vastattu hänelle 20 kertaa. Ymmärtää kyllä vastauksen jo ekalla kerralla ja muistaa sen, älyssä ei ole vikaa. Ja usein kyseessä on ihan mieluinen vastaus eli ei ole sellaista että kaupassa jankkaisi karkkia vaikka tietää että ei saa sitä. On selitetty väsymiseen asti että samoja asioita ei saa jankata. On yritetty sitä että vastataan samaan kysymykseen vain viisi kertaa ja sen jälkeen enää ei, mutta tämä tuntuu vain pahentavan jankkaamista.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaa takaisin?

Vierailija
62/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankkaa takaisin?

Ei välttämättä kannata alentua lapsen tasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankkaa takaisin?

Niin mitä se lapsi tekee, kun ap jankkaa täällä?

Vierailija
64/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesusteipillä.

Vierailija
65/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaan sanot että äiti vastasi jo, äiti ei jaksa nyt vastata jankkaukseen enää. Ja sitten olet vaan hiljaa ja teet omia juttujasi. Kun lapsi sitten puhuu jostain muusta niin sitten taas huomiota.

Mun lapsi on vasta 2v mutta tuo auttaa mua pitämään hermot kasassa.

Vierailija
66/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde siihen jankuttamiseen mukaan. Nyt lapsi on tottunut saamaan huomiosi jankkaamalla, joten totta kai käyttää hyväksi havaitsemaansa keinoa.

Seuraavan kerran, kun kysyy toistamiseen samaa asiaa niin sano, että vastasit jo etkä aio vastata uudestaan. Varoita myös, että jos lapsi jatkaa niin poistut vähäksi aikaa huoneesta. Jätä lapsi huomiotta niin lopettaa kyllä jankkaamisen. Vähän kuin kouluttaisit pentukoiralta ei-toivottua käytöstä.

Vierailija
67/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko koskaan todennut lapselle: "äiti vastasi jo"

tai kysynyt lapselta: "mitäs äsken vastasin kysymykseen"?

Vierailija
68/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla aikaa lapsellesi? Lapsi on päivät päiväkodissa, oletko aidosti lapsesi kanssa edes iltaisin? Lapsesi haluaa sinuun kontaktia. Olen huomannut, että nykypäivän vanhemmat ovat jatkuvasti puhelimiensa kimpussa, eivätkä huomioi lapsiaan juuri ollenkaan leikkipuistoissa ym.

Minulla ei ollut aikaa olla esim tällä palstalla silloin kun lapseni olivat pieniä. Nyt on kun he ovat jo koululaisia.

Muista ennen kaikkea, että sinun lapsesi, eli 3 vuotias on vielä melkein taaperoikäinen. Ei rangaistuksia eikä huutamista todellakaan sen ikäiselle tippaakaan, kiitos.

Vierailija
69/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla aikaa lapsellesi? Lapsi on päivät päiväkodissa, oletko aidosti lapsesi kanssa edes iltaisin? Lapsesi haluaa sinuun kontaktia. Olen huomannut, että nykypäivän vanhemmat ovat jatkuvasti puhelimiensa kimpussa, eivätkä huomioi lapsiaan juuri ollenkaan leikkipuistoissa ym.

Minulla ei ollut aikaa olla esim tällä palstalla silloin kun lapseni olivat pieniä. Nyt on kun he ovat jo koululaisia.

Muista ennen kaikkea, että sinun lapsesi, eli 3 vuotias on vielä melkein taaperoikäinen. Ei rangaistuksia eikä huutamista todellakaan sen ikäiselle tippaakaan, kiitos.

On hieno neuvo että älä koskaan huuda lapselle tippaakaan. Mutta jokainen äiti on vain ihminen, jolla jossain vaiheessa tulee sietokyvyn rajat vastaan.

Vierailija
70/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hieno neuvo että älä koskaan huuda lapselle tippaakaan. Mutta jokainen äiti on vain ihminen, jolla jossain vaiheessa tulee sietokyvyn rajat vastaan.

Ei tule, kun tuntee itsensä ja lapsensa ja osaa ns pysähtyä ajoissa.

Vierailija
71/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kommentoi ns. helpon lapsen vanhempi. Mutta jos lapsella on haastava temperamentti, adhd-piirteitä tms niin kyllä siinä äiti väsyy vaikka miten tuntisi lapsensa tai omat rajansa. Jos vaikka ei ole tukiverkostoka auttamaan lapsen hoitamisessa niin mitä hyötyä on omien rajojen tuntemisesta? Miten pysähtyä kun lasta ei vain voi jättää yksin eikä lapsi pysähdy?

Vierailija
72/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saattaa haluta kontaktia tai sitten yksinkertaisesti valtaa.

Joka tapauksessa jankkaaminen on huonoa käytöstä eikä sellaista pidä lapselta suvaita vaan kitkeä se pois.

Positiivisen yhdessäolon aika on silloin, kun lapsi käyttäytyy hyvin eli on ihmisiksi.

Vierailija
73/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole tyhmä. On joskus saanut jankkaamisella tahtonsa kerran tai useammin läpi, joten luonnollisesti kokemuksesta oppineena yrittää erittäin pitkäjänteisesti saavuttaa tavoitteensa.

Vierailija
74/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haastava temperamentti, adhd-piirteitä tms

Ennen wanhaan tuollaisia lapsia kutsuttiin kurittomiksi ja niille pidettiin kuria. Enää näin ei ole, vaan nykyisin on toisaalta hyväkäytöksisiä lapsia ja sitten toisaalta erityislapsia joilla on haastava temperamentti, adhd-piirteitä tms.

Vierailija
75/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommentissa taas täydellisten äitien kokoontumisajot käynnissä. ”Minulla ei ollut aikaa olla tällä palstalla kun lapseni olivat pieniä”. Kiillotahan kruunuasi vielä vähän enemmän.

Vierailija
76/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kommentoi ns. helpon lapsen vanhempi. Mutta jos lapsella on haastava temperamentti, adhd-piirteitä tms niin kyllä siinä äiti väsyy vaikka miten tuntisi lapsensa tai omat rajansa. Jos vaikka ei ole tukiverkostoka auttamaan lapsen hoitamisessa niin mitä hyötyä on omien rajojen tuntemisesta? Miten pysähtyä kun lasta ei vain voi jättää yksin eikä lapsi pysähdy?

Esimerkiksi oviportti tai valjaat auttavat pysäyttämään lapsen.

Vierailija
77/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi haluaa todennäköisesti huomiota. Mä sanoisin lapsille noissa tilanteissa että vastasin jo kysymykseesi että lopeta jankuttaminen. Ja sit ohjaisin lapsen toiminnan muualle. Mentäiskö piirtää/muovailemaan/leikkimään nukeilla/autoilla.

En ymmärrä miten kaikki voi olla niin vaikeaa nykypäivänä. Lapset tarttee aikuisen seuraa ja opastusta, kasvatusta tosi paljon. Ei niin että vanhemmat roikkuu puhelimessa ja sanoo ohi mennen pienelle lapselle ohjeita. En tiedä mikä Ap:n tilanne, mitta tämä tuli nyt mieleeni.

Vierailija
78/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi haluaa todennäköisesti huomiota. Mä sanoisin lapsille noissa tilanteissa että vastasin jo kysymykseesi että lopeta jankuttaminen. Ja sit ohjaisin lapsen toiminnan muualle. Mentäiskö piirtää/muovailemaan/leikkimään nukeilla/autoilla.

En ymmärrä miten kaikki voi olla niin vaikeaa nykypäivänä. Lapset tarttee aikuisen seuraa ja opastusta, kasvatusta tosi paljon. Ei niin että vanhemmat roikkuu puhelimessa ja sanoo ohi mennen pienelle lapselle ohjeita. En tiedä mikä Ap:n tilanne, mitta tämä tuli nyt mieleeni.

Entä jos lapsi ei kehotuksista huolimatta suostu lopettamaan jankuttamista eikä myöskään anna ohjata huomiotaan muualle?

Vierailija
79/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi oviportti tai valjaat auttavat pysäyttämään lapsen.

Minun kolmevuotiasta ei ainakaan portit pitele, vauvana toki piteli. Mitä niillä valjailla kotona tekee? Sitoo patteriin kiinni? Joopajoo.

Vierailija
80/128 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä alennu jankuttamiseen lapsen kanssa vaan sano yksinkertaisesti lapselle, että jos jankuttaminen alkaa niin siitä tulee joku rangaistus tai seuraamus. Esim. jos lapsi jankuttaa että haluaa lisää karkkia niin sitten voi vaikka sanoa, että lapsi ei saa yhtään karkkia koska alkoi jankuttamaan.

Ei hän jankuta tuollaisia asioita että haluaisi vaikka karkkia. Eli tuollainen rangaistus ei ole mahdollinen. Vaan hän saattaa jankuttaa vaikka että koska posti tulee (vaikka sieltä ei edes tule hänelle postia). Ap

Lähetä sille lapsellesi esim kortti.

Ei se odota sieltä postista edes mitään. Ei jankkaa siksi että odottaisi sieltä jotain. Ap

Se jankkaaminen on toisin sanoen lapselle keino käydä valtataistelua kanssasi. "Pidän äidin nöyränä kun jankkaan tarpeeksi", ajattelee lapsi.

Sinun tehtäväsi auktoriteettina on tehdä loppu siitä jankkaamisesta. Ihan niin kuin eivät aikuisten maailman auktoriteetit (kuten poliisit ja tuomarit) myöskään alennu mihinkään loputtomaan jankkaukseen, koska he tietävät sellaisen olevan myrkkyä auktoriteetilleen.

Voi jee. Jos joku käy valtataistelua niin sinä. Yritä ymmärtää ettei kaikessa ole aina kysymys vallasta.