Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näärännäpyt silmäluomessa

Vierailija
19.04.2022 |

Onko ketään muita joille tulee usein näärännäppyjä? En ymmärrä mikä toisen silmän luomea vaivaa, kun viime talvena tuli ensimmäisen kerran pitkään aikaan näärännäppy. Lämpöhauduttelin sitä ja se lähti jotenkin pois, mutta taas juuri pari kuukautta sitten tuli uudestaan ja sain silmävoiteenkim siihen, kesti todella pitkään, että se parani. Nyt kun heräsin, niin alaluomeen on taas tullut pieni näppy :( olen kärsinyt näistä teinistä asti, mutta oli pitkä tauko, ettei ne oikeastaan vaivannut. Nyt kuitenkin olen tosi väsynyt tähän kun koko ajan niitä tulee enkä voi oikein edes meikata.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jokin perussairaus? Mulla oli nuorempana jatkuvasti näärännäppyjä, niin että silmäluomissa on edelleenkin niiden jäljiltä epäsymmetriaa, kun osa ei parantunut itsekseen vaan piti leikata sairaalalla. Mulla on tulehduksellinen autoimmuunisairaus (aivan muualla kuin silmissä) ja sen diagnosoinnin yhteydessä sain tietää, että autoimmuunisairaus altistaa mm. noille näärännäpyille.

Nyt ihan aikuisena mulla on ollut kunnollinen näärännäppy kerran ja silloin olin saanut toisen ihmisen eritettä silmääni, joten syy oli selvä. Pelkään kuitenkin, että kierre käynnistyy taas ja olen tarkkana silmien kanssa. Käytän hyvin vähäisesti silmämeikkiä (ylärajaus) enkä puhdista silmiä muuten kuin vedellä, välttelen koskettelemasta niitä millään.

Kun silmäluomi alkaa yhtään näyttää tai tuntua tulehtuneelta, menen herkästi lääkäriin hakemaan reseptin antibioottisilmätippoihin tai -voiteeseen. Silmätippoja ei saisi iänikuisesti säilyttää, mutta yleensä mulla on joku vanha purkki aina jääkaapissa siltä varalta, että silmä alkaa tulehtua enkä pääse lääkäriin. Onneksi näitä tilanteita nykyisin on harvoin.

Vierailija
2/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika radikaali konsti, mutta toimii. Kun tulee näärännäppy, otan sen auki neulalla ja puristan pois. Tietysti huolellisesti desinfioin ja hoidan kunnes pikku haava paranee. Olen poistanut kymmeniä näärännäppyjä eikä ole tullut mitään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvojen pesu joka aamu/ilta, meikit kannattaa vaihtaa usein uusiin, jos haluaa käyttää( pöpöjen määrä kasvaa puteleissa). Pidättäytyisin kajaaleista yms. silmänrajaustuotteista. Älä myöskään lainaa meikkejäsi/ toisten meikkejä. käytä silmän kostutustippoja, lämpöhauteet hyvä. Hyvä hygienia kaikkinensa. ei tekoripsiä! Pese aina kädet kun kosket silmien ympärysaluetta.

Vierailija
4/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jokin perussairaus? Mulla oli nuorempana jatkuvasti näärännäppyjä, niin että silmäluomissa on edelleenkin niiden jäljiltä epäsymmetriaa, kun osa ei parantunut itsekseen vaan piti leikata sairaalalla. Mulla on tulehduksellinen autoimmuunisairaus (aivan muualla kuin silmissä) ja sen diagnosoinnin yhteydessä sain tietää, että autoimmuunisairaus altistaa mm. noille näärännäpyille.

Nyt ihan aikuisena mulla on ollut kunnollinen näärännäppy kerran ja silloin olin saanut toisen ihmisen eritettä silmääni, joten syy oli selvä. Pelkään kuitenkin, että kierre käynnistyy taas ja olen tarkkana silmien kanssa. Käytän hyvin vähäisesti silmämeikkiä (ylärajaus) enkä puhdista silmiä muuten kuin vedellä, välttelen koskettelemasta niitä millään.

Kun silmäluomi alkaa yhtään näyttää tai tuntua tulehtuneelta, menen herkästi lääkäriin hakemaan reseptin antibioottisilmätippoihin tai -voiteeseen. Silmätippoja ei saisi iänikuisesti säilyttää, mutta yleensä mulla on joku vanha purkki aina jääkaapissa siltä varalta, että silmä alkaa tulehtua enkä pääse lääkäriin. Onneksi näitä tilanteita nykyisin on harvoin.

Kiitos vastauksesta! Ei tietääkseni ole mitään perussairautta. On kyllä ollut kaikenlaisia vaivoja mm. kovaa pahoinvointia, palan tunnetta kurkussa, joiden takia ravasin lääkärissä yhdessä vaiheessa, mutta siihen ei löytynyt mitään syytä, paitsi olen saanut ibs-diagnoosin.

Minulla myös silmäluomesta tullut vähän epäsymmetrinen, kun joskus näärännäpystä tuli niin iso ja iho meni rikki sen takia ja arpeutui vähän tms. Mutta minulla on tullut vain toiseen silmään niitä, toiseen ei ole. Paitsi joskus lapsena on saattanut olla toisessakin, en ole varma. Toki olen pelännyt että mikähän sairaus mulla on kun näitä koko ajan tulee ja silmäluomen reuna usein tulehtunut ja sen kanssa saisi olla tosi tarkkana koko ajan, mutta tuntuu, ettei mikään auta. Kun ei koko ajan jaksaisi olla lääkäriaikaa varaamassa. Varmaan pitäisi mennä jollekin silmälääkärille. Ainakin pitäisi ehkä taas saada jotain silmävoidetta tähän, mutta voikohan siitä olla haittaa, jos niin usein käyttää sitä? Minulle aina määrätty samaa antibioottivoidetta niihin. Minulla on vielä vanhaa vähän jäljellä, mutta se on ollut jo varmaan yli kuukauden avattuna, joten ei ehkä voi käyttää sitä enää

Vierailija
5/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä on todella ärsyttävä vaiva 😫 ei ole kiva kun juuri silmän lähelle näkyvälle paikalle tulee joku kipeä patti! Ja harmittaa todella kun ei voi meikata, meikkaaminen olisi muuten minulle varmaan intohimo, ja olisi ihanaa jos voisi vain huoletta vedellä kajaalia luomiin joka päivä, mutta ei 😅

Vierailija
6/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valistakaa....... onko näärännäppy sama kuin miliumi?

Vierailija
7/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sama ole, näärännäpyt on epämukavampia, minulla on kyllä ollut luufinnikin silmäluomessa 😂

Vierailija
8/9 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näärännäppy on tukkeutunut ja tulehtunut rauhanen silmäluomessa, eli siis käytännössä finni. Voi pahimmillaan kasvaa niin suureksi, että silmä turpoaa umpeen.

Vierailija
9/9 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono hygienia altistaa näille.