"Tytöille käy myöhemmin selväksi, että elämä ilman lapsia on vajaata."
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008663813.html
Hesarin juttu kiinalaisista melkein kolmekymppisistä naisista, jotka haluavat elää vapaasti ilman avioliittoa ja lapsia. Kommenteissa oli tälläinen kommentti:
"Tytöille käy myöhemmin selväksi, että elämä ilman lapsia on vajaata. Mutta usein silloin on liian myöhäistä korjata tilannetta."
Oon siis samanlainen nainen kuin nämä artikkelin naiset, nyt 31v. ja nautin työstä, harrastuksista ja ystävien kanssa vietetystä ajasta.
Olen aina ollut avoin lasten hankkimiselle, jos siihen haluja tulee. Ei oo koskaan tullut.
Jos nyt jätetään tuo tytöttely huomioitta, niin mitä mieltä ootte? Menetänkö paljon jos en ikinä hanki lapsia? Mietityttää paljon, kun nyt kolmekymppisenä varmaan viimeistään pitäisi tää päätös hakata kiveen.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinan syntyvyys juurikaan eroa euroopan syntyvyydestä ja ottaen vielä huomioon että euroopan syntyvyyttä nostaa vielä se että eurooppaan tulee ihmisiä aika paljon niistä maista missä nainen synnyttää keskimäärin 5 lasta elämänsä aikana.
Paras ehkäisykeino on tasa-arvo, tasa-arvo myös vähentää ihmisten pariutumista sekä nostaa avioerojen määrää.
Koko maapallolle pitäisi saada laki että nainen saa synnyttää vain 2 lasta elämänsä aikana koska meitä on aivan liikaa täällä.Sehän on juuri näin että feminismi opettaa naisille, että lapsen hoitaminen kotona on elämän hukkaan heittämistä. Sen sijaan kannattaa koodata java-pelejä tms. ja käyttää elämänsä yritysten liiketuloksen maksimointiin.
Olen iloinen että itse löysin aikanaan naisen, jonka kanssa haluttiin perhe. En kaikessa ole päässyt helpolla, mutta kyllä lapset tuo elämään tarkoituksen. Ja kun olen vanha, niin jotain sentään kiinnostaa mun elämä. Monet velat elää ikävaiheen 50-80 v hyvin yksinäisinä.
Missä vaiheessa se elämän tarkoitus tulee? Nyt on kaksi tenavaa ja lähinnä kaduttaa koko lisääntyminen. Oon tässä sitä suurta onnea odotellut jo jokusen vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan, eivätkä kaikki koe asioita samalla tavalla, eikä kuulukaan.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että olin sinkkumielinen hummailija. Reissailin, vaihtelin miesystäviäkin, hengasin kavereitten kanssa, harrastin, tein mitä huvitti. Töitä siis tosin kyllä myös :D En ollut ehdottomasti ei-nainen lapsien suhteen, mutta en myöskään hinkunut. Olin aina ollut sitä mieltä, että naiset ovat typeriä, kun suostuvat moiseen: synnytykset, imetykset, kaikki.
Tuossa 34-35 ikäisenä aloin seurustella miehen kanssa, jolla ei ollut lapsia, ja joka ei myöskään niitä kummemmin ollut halunnut. Kunnes sitten jonkin ajan päästä alkoi puhua, miten on suloinen lapsi siellä ja täällä. Lopulta sovittiin, että tehdään kuitenkin lapsia, koska se on asia, jota ei voi myöhemmin korjata. Niinpä sain ensimmäisen lapsen 36 ikäisenä, ja se oli ihan paras asia mitä olen koskaan tehnyt! Seuraavan lapsen tein 1v9kk ikäerolla ekaan. Enkä vieläkään ymmärrä, missä se pienten lasten kanssa elämisen rankkuus on. Sehän oli ihan huippua olla äitiyslomalla! Ja vieläpä kaksi kertaa! Töitä vääntänyt siihen mennessä jo yli 15 vuotta putkeen, ja sai olla kotona, nauttia vauvasta, muskareista, perhekerhoista... parasta aikaa elämässä tuo vauva- ja pikkulapsiaika. Kivoja nämä koululaisetkin, ja niitten kanssa puuhailu, touhutaan paljon yhdessä. Kerron usein lapsillekin, että ovat parasta, mitä elämässä on tapahtunut, ja olisin jäänyt niin paljosta paitsi ilman heitä. Olen kasvanut ja muuttunut ihmisenä paljon lasten ja äitiyden ansiosta, ja pelkästään hyvään suuntaan. Lähinnä ymmärrys muita ihmisiä kohtaan on se, mikä on kehittynyt huomattavasti.
Tämä kuulostaa ihanalta ja onneksi olette saaneet perheenlisäystä vielä tuossa iässä :)
Minulle ilmoitti gyne 25-vuotiaana, että mikäli haluan vielä lapsia (yksi oli jo), niin niitä on tehtävä nyt. Munasarjat osoittivat jo silloin ennenaikaista hiipumista. 30v iässä sain ns. viimeisen varoituksen, mutta asia ei ollut siinä kohtaa enää ajankohtaista sillä olin eronnut. Nyt olen 32, minulla on kaksi isompaa lasta tässä kohtaa elämää ja jaettu huoltajuus isän kanssa. Se on hassua, kun on mielestään vielä niin nuori, mutta kehoni on muuta mieltä. En usko, että lapsia voisin enää saada. Ei ole juuri nyt miestäkään, eikä asia ajankohtaista.
Ymmärrän ikäiseni naisten paineet. Luonto on todella armoton ja nykyään 30-vuotias on niin nuori kuitenkin, mutta näissä asioissa ei välttämättä kumminkaan.
Itse olen tyytyväinen, että lapset sain, vaikkakin tie on ollut todella kivinen.
No huhhuh. Miten muka voi olla tommonen tilanne että munasarjat kuihtuu noin nuorena? Itse olen 25 enkä edes seurustellut niin ajatus omasta lapsesta tuntuu todella kaukaiselta. En halua moneen vuoteen lasta koska rakastan vapautta.
Olen myös tehnyt lasten parissa töitä ja teen yhä ja perhe elämästä saamani kuva on kaukana auvoisesta. Siihen kun vielä lisää köyhyyttä ja sairautta mitä monilla on niin arki voi olla hel vetistä. Jos lapsella on diabetes niin se tarkoittaa jatkuvia herätyksiä ja jos kehitysvamma niin loputonta taistelua tukiviidakossa. Teininä ajattelin haluavani monta lasta mutta en enää...
Monet tajuaa liian myöhään miksi hänet on tänne luotu. Useimmille se on sitten liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinan syntyvyys juurikaan eroa euroopan syntyvyydestä ja ottaen vielä huomioon että euroopan syntyvyyttä nostaa vielä se että eurooppaan tulee ihmisiä aika paljon niistä maista missä nainen synnyttää keskimäärin 5 lasta elämänsä aikana.
Paras ehkäisykeino on tasa-arvo, tasa-arvo myös vähentää ihmisten pariutumista sekä nostaa avioerojen määrää.
Koko maapallolle pitäisi saada laki että nainen saa synnyttää vain 2 lasta elämänsä aikana koska meitä on aivan liikaa täällä.Sehän on juuri näin että feminismi opettaa naisille, että lapsen hoitaminen kotona on elämän hukkaan heittämistä. Sen sijaan kannattaa koodata java-pelejä tms. ja käyttää elämänsä yritysten liiketuloksen maksimointiin.
Olen iloinen että itse löysin aikanaan naisen, jonka kanssa haluttiin perhe. En kaikessa ole päässyt helpolla, mutta kyllä lapset tuo elämään tarkoituksen. Ja kun olen vanha, niin jotain sentään kiinnostaa mun elämä. Monet velat elää ikävaiheen 50-80 v hyvin yksinäisinä.
Mutta miehen on ok haluta koodata ja saada lapset? Niin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 45. Yhä menisin mielummin vuodeksi vankilaan, kuin hoitaisin tuon ajan vauvan äidin tehtäviä.
En pysty näkemään lapsen hankinnassa juuri mitään positiivisia puolia. 17 vuotiaan adoptointia voisin juuri ja juuri harkita.
Aivan turhaa enään tuossa iässä. Aika meni jo.
Kyllä se oman elämän merkityksellisyys löytyy omasta pääkopasta. Ei lapsista.
Vierailija kirjoitti:
ei ole lapsia, ja olen 67 joten ei tule, eikä kaduta. seurustelin huorempan yhden äijän kanssa mutta kun ukko alko kolmannella tapaamisella puhua yhteisistä lapsista sanoin että ei kiitos, etsi joku muu, ja lopetin jutun siihen, ja olen siitä onnellinen. Toinen mies oli heti alussa samaa mieltä, ei kakaroita ja hyvin menee
Hµoran hommissa lapset kannattaakin jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
ei ole lapsia, ja olen 67 joten ei tule, eikä kaduta. seurustelin huorempan yhden äijän kanssa mutta kun ukko alko kolmannella tapaamisella puhua yhteisistä lapsista sanoin että ei kiitos, etsi joku muu, ja lopetin jutun siihen, ja olen siitä onnellinen. Toinen mies oli heti alussa samaa mieltä, ei kakaroita ja hyvin menee
Hih hihi hii. 🤣
Hieno Ahlgrenko tänne kirjoitti satamatyöläisyydestään.
jos mies alkaa haluta lasta, niin häkki heiluu.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä ketkä saa lapsia, ihmisiä ketkä tekee lapsia, ihmisiä ketkä ei saa tekemälläkään ja ihmisiä kenen ei pitäisi edes yrittää.
Ja niitä joista ei tiedä, voisivatko saada tai kannattaisiko heidän saada, koska eivät halua saada selville.
Kiinassa jotkut nimittävät lapsettomia naisia parasiiteiksi, ehkä monet hankkivat lapsia lähinnä haukkumisen pelossa.
Niin monen olen kuullut sanovan, että heidän elämänsä suurin virhe on ollut lastenhankkiminen.
Siis kahdenkeskisissä keskusteluissa. Ei ne sitä lastensa kuullen tietenkään sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miehen on ok haluta koodata ja saada lapset? Niin.
Kyllä lasten vanhemmat käy keskimäärin molemmat töissä. Lasten takia sekä mies että nainen voi joutua tinkimään urakehityksestä. Minä olen miehenä joutunut tinkimään enkä kadu sitä hetkeäkään. Kyseessä on valinta muiden joukossa. Mun pointsi on, että jälkikasvun kasvattaminen ja huolenpito on paljon arvokkaampaa hommaa kun jonkun firman liikevaihdon lihottaminen 24/7 stressaamalla. Ne firmat potkii sut kuitenkin jonain päivänä pihalle kun olet vanha etkä enää jaksa. Lapset rakastaa sua koko sun loppuelämän.
Maapallo on ylikansoittunut, joten kuka viitsii ajatella lisääntymistä enää 2020-luvulla, paitsi itsekkäät ihmiset joilla pakkomielle omista (sisäsiittoisista) geeneistään?!
Maailmassa on paljon kodittomia lapsia, jos aikuinen oikeasti välittää lapsista, rakastaa niitä ja haluaa niitä, niin adoptoitavia riittää aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse säälin tällaisia ihmisiä, jotka jättäneet lapset tekemättä ja sitten yrittävät väkisin tunkeutua ”tärkeäksi aikuiseksi” veljen/siskon yms, perheeseen.
Lapseton aikuinen nainen on orpo piru, joka yrittää tuppautua muiden perhe-elämään.
Ihan yhtälailla on meitä jotka lasten jo aikuistuttua on sitä mieltä, että olisi saanut jäädä hankkimattakin. Tuli leikittyä äiskää ja kotia. Mistään siitä ei pitänyt. Nyt valitsisi näillä tiedoilla toisin.
Vierailija kirjoitti:
Maapallo on ylikansoittunut, joten kuka viitsii ajatella lisääntymistä enää 2020-luvulla, paitsi itsekkäät ihmiset joilla pakkomielle omista (sisäsiittoisista) geeneistään?!
Maailmassa on paljon kodittomia lapsia, jos aikuinen oikeasti välittää lapsista, rakastaa niitä ja haluaa niitä, niin adoptoitavia riittää aivan varmasti.
No vaikka sinä et lapsia tee, niin maailmassa on elinvoimaisia kansoja, jotka lisääntyy ja korvaa sinunlaiset ihmiset. Ja jos ihmiskunta tässä nyt lopettaisi lisääntymisen, niin mitä iloa siitä olisi kenellekään? Sitäpaitsi tuo ajatus että maapallo on liikakansoitettu on jo kauan sitten osoitettu huuhaaksi. Vaikka maapallon väkiluku on viimeiset 100 vuotta kasvanut jatkuvasti, niin ruokaa ja resursseja per yksilö on aina vaan enemmän. Jo 30 vuotta sitten uhottiin, että pian loppuu ruoka maapallolta, jos väkiluku kasvaa. Päin vastoin on käynyt. Tuo on pelkkää ideologiaa, jolla sumutetaan ja tuhotaan perheet. Vanhaa marxilaista perua, johon useimmat maailman kansat eivät ole haksahtaneet.
Jos elämä tuntuu tyhjältä, ei se ole mikään syy hankkia lapsia.