Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tytöille käy myöhemmin selväksi, että elämä ilman lapsia on vajaata."

Vierailija
19.04.2022 |

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008663813.html

Hesarin juttu kiinalaisista melkein kolmekymppisistä naisista, jotka haluavat elää vapaasti ilman avioliittoa ja lapsia. Kommenteissa oli tälläinen kommentti:

"Tytöille käy myöhemmin selväksi, että elämä ilman lapsia on vajaata. Mutta usein silloin on liian myöhäistä korjata tilannetta."
Oon siis samanlainen nainen kuin nämä artikkelin naiset, nyt 31v. ja nautin työstä, harrastuksista ja ystävien kanssa vietetystä ajasta.
Olen aina ollut avoin lasten hankkimiselle, jos siihen haluja tulee. Ei oo koskaan tullut.

Jos nyt jätetään tuo tytöttely huomioitta, niin mitä mieltä ootte? Menetänkö paljon jos en ikinä hanki lapsia? Mietityttää paljon, kun nyt kolmekymppisenä varmaan viimeistään pitäisi tää päätös hakata kiveen.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30-vuotiaana on jo 90% munasoluista päätyny rätin mukana roskikseen.

40-vuotiaana enää 3% jäljellä.

Oot varmasti mies kun käytät noin kaunista kieltä. Ja kiitos tiedosta! Tätäkään ei me tyh mät naiset ois tajuttu ilman että mies tulee selittään. 😍😍

Entä jos olenkin nainen?

Vierailija
62/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vain naispuoliset ihmiset kokevat myöhemmällä iällä tyhjyyttä, kun ei ole lapsia? Tunnen monta lapsetonta viiskymppistä miestä, jotka myös surevat asiaa!

Itse olin vannoutunut vela hiukan päälle kolmekymppiseksi saakka, noin 36-vuotiaana aloimme yrittää lasta silloisen mieheni kanssa. Emme saaneet lasta hoidoista huolimatta.

N46

Tätä minäkin kummastelen, etteikö miehiä muka kaduta iäkkäänä, ettei tullut saatua lapsia?! Aina tästä toitotetaan vain naisille. Olen "vasta" 32v mies, ja kyllä toiveissa on oma perhe. Mikäli jostain syystä en sitä saa, hyväksyn asian kyllä ja koitan keksiä elämääni jotain muuta, mutta pahoin pelkään, että tyhjäksi se jää.

Milloin kukaan on kiinnostunut yhtään mistään miesten tunteista tai ajatuksista? Mietipä sitä.

Oletko tosissasi? Ihmiskunnan historia on ollut täynnä miehiä, jotka ovat toitottaneet tunteitaan ja ajatuksiaan, niitä ovat kirjat, maalaustaide, lehdet, poliittiset pamfletit, asiakirjat ja maailman historia täynnä. Ja sinua nyt itkettää, että kiinalaisilta naisilta on kysytty jotain heidän lisääntymishaluistaan. Voi hyvänen aika.

Olen tosissani. Tässä maailman ajassa, tässä "tasa-arvoisessa" yhteiskunnassa ei kiinnostuta miesten tunteista ja ajatuksista. Jatkuvasti naiset sitä ja tätä....

Luepa tämä vastauskokonaisuus mihin minä vastaan nyt, äläkä ala itse itkemään.

Naiset ja naisten ajatukset ovat edelleen aliedustettuina mediassa.

Eli oikeasti jatkuvasti miehet sitä ja miehet tätä.

Eikö täällä just ulistu äitien uupumista?! Missäs isien uupumista koskevat jutut?

Selaa lehtiä, niin yhyyybyhyy ulkonäköpaineet ja perseen esittelyn kova maailma, silikonitissit ja uupumus ja ties mitä... kaikki täynnä naisten ongelmia

Nosta katseesi iltapaskoista ja seiskoista vähän älyllisempään lukemistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavat sanovat että lapset vaan tuli, ei sitä mietitty eikä suunniteltu.Mutta jos olisi tänä päivänä, eivät hankkisi lapsia.

Vierailija
64/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vain naispuoliset ihmiset kokevat myöhemmällä iällä tyhjyyttä, kun ei ole lapsia? Tunnen monta lapsetonta viiskymppistä miestä, jotka myös surevat asiaa!

Itse olin vannoutunut vela hiukan päälle kolmekymppiseksi saakka, noin 36-vuotiaana aloimme yrittää lasta silloisen mieheni kanssa. Emme saaneet lasta hoidoista huolimatta.

N46

Tätä minäkin kummastelen, etteikö miehiä muka kaduta iäkkäänä, ettei tullut saatua lapsia?! Aina tästä toitotetaan vain naisille. Olen "vasta" 32v mies, ja kyllä toiveissa on oma perhe. Mikäli jostain syystä en sitä saa, hyväksyn asian kyllä ja koitan keksiä elämääni jotain muuta, mutta pahoin pelkään, että tyhjäksi se jää.

Milloin kukaan on kiinnostunut yhtään mistään miesten tunteista tai ajatuksista? Mietipä sitä.

Oletko tosissasi? Ihmiskunnan historia on ollut täynnä miehiä, jotka ovat toitottaneet tunteitaan ja ajatuksiaan, niitä ovat kirjat, maalaustaide, lehdet, poliittiset pamfletit, asiakirjat ja maailman historia täynnä. Ja sinua nyt itkettää, että kiinalaisilta naisilta on kysytty jotain heidän lisääntymishaluistaan. Voi hyvänen aika.

Olen tosissani. Tässä maailman ajassa, tässä "tasa-arvoisessa" yhteiskunnassa ei kiinnostuta miesten tunteista ja ajatuksista. Jatkuvasti naiset sitä ja tätä....

Luepa tämä vastauskokonaisuus mihin minä vastaan nyt, äläkä ala itse itkemään.

Naiset ja naisten ajatukset ovat edelleen aliedustettuina mediassa.

Eli oikeasti jatkuvasti miehet sitä ja miehet tätä.

Eikö täällä just ulistu äitien uupumista?! Missäs isien uupumista koskevat jutut?

Selaa lehtiä, niin yhyyybyhyy ulkonäköpaineet ja perseen esittelyn kova maailma, silikonitissit ja uupumus ja ties mitä... kaikki täynnä naisten ongelmia

Oho, äitien uupumista oli tutkittu kansainvälisesti ja siitä oli tehty yksi lehtijuttu. Byäääää. Nyt miestä itkettää, kun siitä ei puhuta IKINÄ. Nyyh.

Vierailija
65/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 45. Yhä menisin mielummin vuodeksi vankilaan, kuin hoitaisin tuon ajan vauvan äidin tehtäviä.

En pysty näkemään lapsen hankinnassa juuri mitään positiivisia puolia. 17 vuotiaan adoptointia voisin juuri ja juuri harkita.

Vierailija
66/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien eliöiden perustarve on lisääntyminen.

Ei ole, vaan seksi. Seksin yhdistäminen lisääntymiseen on keksitty vasta myöhemmällä ajalla.

Aijaa, jännä juttu ettei kaikki muut eliöt ole sitten jatkuvasti hässimässä ihan vaan huvin vuoksi, ainoastaan ihmiset, bonobot ja siat tietääkseni tekee sitä ihan huvikseenkin..

Vierailija
67/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä en ole kokenut koskaan halua saada lapsia enkä ole kokenut koskaan parisuhdetta tärkeäksi asiaksi elämässä koska pärjään sinkkuna hyvin.

Minulla ei ole siis lapsia eikä myöskään koskaan ollut parisuhdetta enkä kyllä kadu yhtään.

M31

Vierailija
68/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kai se sitten on vaan elettävä vajaana tämä loppuelämä. En nimittäin tule koskaan tekemään lasta tähän maailmaan, en koskaan. Minulla ei olisi sydäntä saattaa ketään väkisin tänne kärsimään. Uskon vakaasti, että "olemattomuus" on kaiken kaikkiaan parempi vaihtoehto kuin tähän maailmaan joutuminen pakotettuna. Se nyt vaan on karu fakta, että osalle meistä tämä elämä on vankila, suorastaan kidutusleiri. On lähinnä tuurista kiinni millaiset kortit tähän elämään saa.

Vierailija
69/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen suorastaan törkeäksi, mitätöiväksi ja loukkaavaksi jos ja kun joku kertoo minulle, miten elämäni ”tyttönä” on ”vajaata” ilman lapsia.

Huhhuh.

Lapseton, 60-vuotta

Vierailija
70/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mulle ainakaan koskaan tällaista katumusta tulluut, nyt ikää 47 v ja vaihdevuodet jo ihan kunnolla päällä. En usko että tuleekaan. Entistä enemmän olen keski-iässä tiedostanut, miten syvästi erakkoluonne olen.

Vierailija
71/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

Ainakaan toistaiseksi ei ole koskaan kaduttanut. Lähipiirissäni on monenikäisiä lapsia taaperoista abiturientteihin, joten saan säännöllisesti muistutuksia siitä, mitä se elämä lasten kanssa olisi. Ei kiitos minulle!

M48

Vierailija
72/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan seksi. Seksin yhdistäminen lisääntymiseen on keksitty vasta myöhemmällä ajalla.

Aijaa, jännä juttu ettei kaikki muut eliöt ole sitten jatkuvasti hässimässä ihan vaan huvin vuoksi, ainoastaan ihmiset, bonobot ja siat tietääkseni tekee sitä ihan huvikseenkin..

Sinun kannattaa selvästikin kartuttaa tietojasi asiasta.

Vierailija
73/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa selvästikin kartuttaa tietojasi asiasta.

Heh, laita ihmeessä linkki johonkin artikkeliin, missä näkemykseni kumotaan.

Vierailija
74/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinan syntyvyys juurikaan eroa euroopan syntyvyydestä ja ottaen vielä huomioon että euroopan syntyvyyttä nostaa vielä se että eurooppaan tulee ihmisiä aika paljon niistä maista missä nainen synnyttää keskimäärin 5 lasta elämänsä aikana.

Paras ehkäisykeino on tasa-arvo, tasa-arvo myös vähentää ihmisten pariutumista sekä nostaa avioerojen määrää.

Koko maapallolle pitäisi saada laki että nainen saa synnyttää vain 2 lasta elämänsä aikana koska meitä on aivan liikaa täällä.

Vierailija
75/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo alentavaan sävyyn kommentoitu, tytöttely on vain kirsikka kakun päällä. Itse olen jo pienenä, siis oikeasti tyyliin 5v vanhana tiennyt, etten halua lapsia. Nyt tässä 33v kynnyksellä lähipiirikin on sen uskonut. Ympärillä moni tuttu saanut lapsia, eivätkä vauvakuvat herätä mitään äidinvaistoja. Kaverit tulee kuitenkin niitä hankkimaan, joten voin olla sitten se kiva täti, joka vie Lintsille jne.

Vierailija
76/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N46

Miten niin kumpikaan kokis tyhjyyttä jos ei lapsia halua?

Et kuulosta vannoutuneelta velalta kun halusit lapsia.

Itse nyt 45-v. En ole koskaan halunnut lapsia, enkä koe tyhjyyttä.

Vierailija
77/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapseni neljäkymppisenä. En ikinä ole ollut mikään hanhiemo tai innostunut vauvoista. Omaa lastani rakastan ja vauvavuosi oli ihanaa aikaa. Tosin minulla on mies, joka aidosti osallistuu ja hoitaa puolet, ellei enemmänkin asioista.

Jos ei lapsia halua ei niitä kannata tehdä. Ihmiset ovat erilaisia. Minullakin monta lapsetonta ystävää, jotka elävät ihan täysipainoista elämää.

Vierailija
78/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton sitä lienee ulkopuolisten tietää miten kohdallasi käy. Tunnen kaksi omasta tahdostaan lapsetonta naista 50+ eikä kumpikaan ole päätöstään katunut, päinvastoin. Toisen mies katui ja perusti viisikymppisenä perheen nuoremman naisen kanssa. 

ps. Itsekin ajattelin nuorempana, etten mene naimisiin enkä halua lapsia, mutta toisin kävi. Olen sitä mieltä, että lapsen saaminen on ollut merkittävimpiä asioita elämässäni, joka on muuttanut itseäni paljon (ja parempaan suuntaan).

Rehellisesti on sanottava, että molemmat tuntemani omasta tahdostaan lapsettomat naiset ovat luonteeltaan aika jyrkkiä ja ehdottomia. Olen itsekin sellainen tavallaan, mutta en tuomitse muita samalla tavalla, minkä katson johtuvan siitä, että lapset opettavat hyvin konkreettisesti, ettei elämä ole koskaan täysin omissa käsissä etkä ole oman onnesi seppä. Tietysti siihen oivallukseen voi päästä myös tuttavien ja ystävien lasten kautta, kun on nähnyt, miten heidän elämänsä on mennyt (ei aina hyvin). Omaan rajallisuuteensa törmää kasvattajana aivan toisella tavalla kuin silloin, jos on kokemusta vain omasta elämästä vastaamisesta.

Tällä ei suinkaan tahdo sanoa, että kaikki omasta tahdostaan lapsettomat naiset olisivat ehdottomia ja ajattelisivat, että olet oman onnesi seppä. Mutta se vain on niin, että elämä ilman lapsia on yksinkertaisempaa, jolloin tietyt asiat jäävät kehittymättä. Eivät nekään rajallisuutta konkretisoivat asiat varmaankaan kaikille vanhemmille avaudu niin kuin sen tarkoitan, suurempana avaruutena ymmärtää muita ja itseään. Tämä on vain oma kokemukseni vanhemmuudesta.

Tämä on jotenkin hyvin hauska narratiivi. "En tuomitse muita samalla tavalla", "ymmärrän rajallisuuden" jne. JA samassa kappaleessa kerron, kuinka lapsettomuus tai lasten saanti vaikuttaa yksilöön muodostaen tietyn ennakkoluuloisen käsityksen näiden perusteella, tai yleistän parin ihmisen perusteella. Ei tietenkään kaikki, MUTTA...

Tämä jaksaa hämmästyttää ketjusta toiseen. Luetellaan kehityskohteita jotka lapset ovat muka mahdollistaneet ja samalla kirjoitukset heijastavat juuri näiden mainittujen taitojen puutetta. Ei siinä herää oikein muita ajatuksia, kuin minkälainen se lähtötaso sitten on ollut jos nyt on kehitytty. Olen järkeillyt sen itselleni niin, että jos loogiset päättelykyvyt tai itsereflektiotaidot ovat huonot, on kyse kehästä josta ei pääse irti. Eli huomaa että jokin itsessä on muuttunut, muttei edelleenkään pysty suhteuttamaan sitä oikein. Voi tulla esim. virhepäätelmä: olen muuttunut = kehittynyt. Tai muuttunut = mennyt ohi muista, lähtötasoa huomioimatta. Kumpikaan ei pidä välttämättä paikkaansa. Mutta toki tyypillinen ansa tyyliin jäätelönsyönti lisää hukkumisriskiä.

Kaikki ihmiset eivät muuten ole lainkaan jyrkkiä ja ehdottomia alunperinkään, edes lapsina tai nuorina. Monet vanhemmat perustelevat, että juuri tämä puoli heistä on muuttunut. He varmaan siis ovat olleet, muista se ei taas kerro sen enempää.

Vierailija
79/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen perusteella ehkäisy ja abortit ovat siis luonnottomia.

Vierailija
80/152 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä ketkä saa lapsia, ihmisiä ketkä tekee lapsia, ihmisiä ketkä ei saa tekemälläkään ja ihmisiä kenen ei pitäisi edes yrittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi