Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Kyllä naiset on tyhmiä. Jos voit jättää tekemättä niin jätä.
Harvinaisen epäonnistunut termi, koska meta ei tarkoita mitään konkreettista.
Mun mies tekee asioita vain jos pyytää. Todella raskasta! Olen usein sanonut, että ottaa silmän käteen ja on omatoiminen. Seksikään ei kohta kiinnosta kotityö apupojan kanssa. Ihan itse pitää tietää milloin vaatteet pitää pestä ja tiskit pistää. Itse tajuta, että lapsi viedään paikasta a paikkaan b. Itse hoksatraca ennen töihin lähtöä, että kappas maito vähissä ja leipä ja juu vaimon valkaiseva hammastahnakin näköjään aika vähissä. Kysynkin vaimolta vielä tuleeko muuta mieleen mitä haluaa kaupasta kun matkalla kotiin piipahdan siellä itsenäisesti täydentäen kaappeja.
Loppuuko metatyöt siihen, kun lapset muuttaa pois kotoa?
Meillä uusioperhe, mies muutti mun ja mun lasten luo. On luonnollista, että mä hoidan lasten tarpeet, ruuat, kauppakäynnit yms, mutta olen kyllä jo päättänyt, että kun lapset lähtee pois kotoa, en tee enää yhtäkään ruokaa päivittäin valmiiksi kenellekään muulle kuin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan miettiminen 4 henkiselle perheelle. Lista, kaupasta haku ja laitto. Miehelle jää vain kauppa ja siitäkin narisee. Viikon listan teko voe noin 1h aikaa. Pitää miettiä aamupalasta lähtien eri ikäisille ja allergiat ja mieltymykset huomioiden. Miehelle yrittänyt jakaa vastuuta tästä alusta asti, mutta on samalla tasolla kuin tavatessamme nuorina aikuisina. Eines, makkaraa ja pussimuusia tai jauhelihakeitto.
Joku fiksumpi kierrättäis listoja
Miehen laatimia listoja?
Vierailija kirjoitti:
Loppuuko metatyöt siihen, kun lapset muuttaa pois kotoa?
Meillä uusioperhe, mies muutti mun ja mun lasten luo. On luonnollista, että mä hoidan lasten tarpeet, ruuat, kauppakäynnit yms, mutta olen kyllä jo päättänyt, että kun lapset lähtee pois kotoa, en tee enää yhtäkään ruokaa päivittäin valmiiksi kenellekään muulle kuin itselleni.
Kyllä loppuu. Sitten voikin keskittyä omaan hyvinvointiin, mitään pakkoa mihinkään ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minun (miehen) vastuulla on autojen huollot, remontit ja renkaiden vaihdot. Ovat kuulemma niin harvinaisia töitä, ettei oikeen voi edes kotitöiksi laskea.
No, päätin sitten jättää kyseisiin töihin liittyvät metatyöt tekemättä, ja lisäksi annan vaimon hoitaa nuo asiat tänä vuonna.
Nyt on sitten renkaat kesärenkaat vieläkin vaihtamatta, koska talliin ei sovi vaihtamaan. Eikä löydy sopivia työkaluja. Renkaiden vaihto kuulema jätetään siksi ammattiliikkeen tehtäväksi. Menee kuulema vaivatta. Nyt minun pitäisi enää viedä renkaat sinne kärryllä, kun konttiin eivät mahdu. Ja hakee tietty vanhat renkaat sieltä pois kun vaihto on tehty.
Öljynvaihtovälit on mennyt ajat sitten umpeen. Ei ilmeisesti ole mikään valo syttynyt aiheesta ilmoittamaan.
Toinen auto on katsastamaton.
Kumpikin teistä on hölmö. Renkaat otetaan samasta firmasta missä ne vaihdetaan ja minne vaihdetut renkaat jää säilöön.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun innoittamana ilmoitin vaimolleni ottavani täyden vastuun taloutemme ruoanlaitosta.
Vaimoni ei vielä tiedä että panostan hänen terveyteensä, ja hän tulee varmasti pudottamaan painoaan ainakin 20 kg kesälomaan mennessä.
Hyvin ehtii jos ette Syö kuin pussikeittoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistuva äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä metatyötä tuo vaatii? Synttärit hoidetaan, vanhempainiltaan mennään ja harrastuksiin mennään ja ilmottaudutaan, tarvittavat asiat ostetaan. Ei sen kummempaa. T: kolmen lapsen äiti
Et sä sinne vanhempainiltaan vaan mene jos lapsi on sen verran pieni ettei voi jäädä yksin kotiin, mies on ylitöissä ja perheen ainoa auto miehellä joten et heitätä lasta mummolaankaan tuosta vaan illan ajaksi. Se on sitä metatyötä...kuka vanhempainiltaan menee, millä kulkupelillä, ehtiikö ruuan tehdä ennen sitä vai pitääkö edellisenä päivänä tehdä lämmitettäväksi asti, kuka vie ja hakee lapset harrastukseeen kun ne on samaan aikaan....
Meillä tämä hoidetaan niin että jompikumpi toteaa että vanhempainilta on sinä ja sinä päivänä klo se ja se ja sitten yhdessä katsotaan kalenterit että onnistuuko jommalta kummalta ja miten ja sitten toinen jää hoitamaan lasta / vie tämän harrastuksiin ja toinen menee vanhempainiltaan (kuljemme kävellen, pyörällä tai bussilla joten siitä ei tarvitse neuvotella millä mennään, voi itse valita spontaanisti) tai sitten ilmoitamme ettemme pääse jos ajankohta ei sovi. En edes ymmärrä miten tämän voisi ottaa yksin hoidettavakseen jonain metatyönä jos parisuhteessa ollaan.
Voi kuule, tietäisitpä kuinka huonosti joissakin parisuhteissa kommunikoidaan. Tai "kommunikoidaan", mutta toinen ei ota joko asioihin mitään kantaa tai ei kuuntele niin aktiivisesti, että sisäistää kuulemansa. Vaikka, esimerkiksi nyt vanhempainillasta, on sovittu, joka kerta se tulee yllätyksenä, kun siitä muistuttaa.
Puhut siis omasta suhteestasi?
Miksi otit sen miehen?
Olen sinkku. Ei lapsia. Tajusin erota miehestä, joka sälytti kaiken asioista huolehtimisen mun harteille.
eli tuo vanhenpainillasta sopiminen piti keksiä omasta päästä vaikka varmasti olisi löytynyt oikeitakin esimerkkejä?
Suurin osa lienee lapsellisia ihmisiä, niin toimii hyvänä esimerkkinä. Etenkin, kun esimerkki on ihan todellinen lähipiiristä.
Mutta takerru sinä lillukanvarsiin, sillä se hyvätasoinen keskustelu saadaan aikaiseksi.
Täällä kerrotaan kuinka puhutte omista kokemuksistanne.
Nyt kun sulla olis ollu mahdollisuus kertoa omasta kokemuksesta sä jätät tilanteen hyödyntämättä ja keksit tarinan miehestä joka...
Ai haluat esimerkin omasta kokemuksesta. No otetaas sellanen...
Eksän kanssa yhdessä ollessa oli tulossa juhlat. Siis sellaiset bileet, johon mennään tumma puku- pukeutumiskoodilla. Minä ajattelin, että kun kyse on aikuisesta ihmisestä, hän osaa itse huolehtia, että tarvittavat kamppeet on ajoissa olemassa ja puhtaana, eikä se ole mun ongelma.
No, bilepäivää edeltävä päivänä ex huomasikin, että pukua ei ole pesetetty edellisten kekkereiden jälkeen ja takissa oli likaa. Siinäpä alat kiirellä soittelemaan pesuloita läpi, joka asian pystyy seuraavalle päivälle hoitamaan. Puku sentään mahtui päälle ja paidankin onneksi ehti vielä pestä. Mutta riitaahan siitä syntyi, vaikka ihan miehen oma moka oli.
Tämmöset jutut ärsyttää. Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä huolehtimaan omat asiansa ilman, että joku on siinä jatkuvasti muistuttamassa, kyselemässä ja ohjaamassa.
Ja olet ryhtynyt miehellesi äidiksi siis miksi?
Huh, mikä lanka. Antaa aika hurjan kuvan suomalaisista miehistä, naisista ja nykyajan avioliitoista noin yleensä.
Jos tästä vetäisi jonkun johtopäätöksen, niin Suomessa ei näytä olevan muita kuin kaikkensa uhraavia, miestään huomattavasti älykkäämpiä, megametatyötä 24/7 tekeviä, kaikessa uskomattoman päteviä naisia ja sitten täystyhmiä, lapsen tasolle jääneitä omaan napaansa tuijottavia lapatossumiehiä, jotka eivät osaa tehdä yhtään mitään ilman huomauttelua ja vaimon pikkutarkkoja ohjeita.
T. Nainen, joka sai onnekseen pokattua miehen, jolla on aivot ja joka osaa sekä tyhjentää astianpesukoneen että viedä roskat ihan ilman neuvomista
Jep, mikä näissä on eniten ihmeellistä "mieheni on lapamato" että SÄ OLET ITSE VALINNUT SEN LAPAMATO MIEHEN! mitä se kertoo valitsijasta?! Miten joku kehtaa uhriutua siitä että on ollut kelvoton valitsemaan muuta kuin lapamatoa jos lapamato on valittu niin nauti tuloksista äläkä kitise! Jos et nauti niin eroa! Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minun (miehen) vastuulla on autojen huollot, remontit ja renkaiden vaihdot. Ovat kuulemma niin harvinaisia töitä, ettei oikeen voi edes kotitöiksi laskea.
No, päätin sitten jättää kyseisiin töihin liittyvät metatyöt tekemättä, ja lisäksi annan vaimon hoitaa nuo asiat tänä vuonna.
Nyt on sitten renkaat kesärenkaat vieläkin vaihtamatta, koska talliin ei sovi vaihtamaan. Eikä löydy sopivia työkaluja. Renkaiden vaihto kuulema jätetään siksi ammattiliikkeen tehtäväksi. Menee kuulema vaivatta. Nyt minun pitäisi enää viedä renkaat sinne kärryllä, kun konttiin eivät mahdu. Ja hakee tietty vanhat renkaat sieltä pois kun vaihto on tehty.
Öljynvaihtovälit on mennyt ajat sitten umpeen. Ei ilmeisesti ole mikään valo syttynyt aiheesta ilmoittamaan.
Kumpikin teistä on hölmö. Renkaat otetaan samasta firmasta missä ne vaihdetaan ja minne vaihdetut renkaat jää säilöön.
Tyylihän on vapaa, kunhan tuon palvelun sitten maksaa OMASTA pussistaan se, joka metatyössään on päätynyt varsinaisen työn noin hoitamaan. Molempiin autoihin. Ja muistaa kysyä rengasliikkeen pojilta, joko jarrupalat alkoi olla vaihtokunnossa. Vai ootellaanko siinäkin että alkaa kirskumaan? Ettei tarvitse tehdä metatyötä näin turhassa asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Jep, mikä näissä on eniten ihmeellistä "mieheni on lapamato" että SÄ OLET ITSE VALINNUT SEN LAPAMATO MIEHEN! mitä se kertoo valitsijasta?! Miten joku kehtaa uhriutua siitä että on ollut kelvoton valitsemaan muuta kuin lapamatoa jos lapamato on valittu niin nauti tuloksista äläkä kitise! Jos et nauti niin eroa! Helppoa!
Mutta kun sitä ei ole voinut huomata ajoissa! Tai ehkä olisi jos olisi kiinnittänyt nuorena ja rakastuneena huomiota siihen että pesi silloinkin aina yhteiset tiskit ja pesi miehen vaatteet. Mutta kun se oli silloin kahdestaan vain niin pieni homma että ei tullut kiinnittäneeksi huomiota...
Ihmiset muuttuu. Ihmiset myös näkee toisensa positiivisessa valossa, kun yhteen mennään. Vuosien varrella se metatyö siirtyy pelkästään naiselle ja mies muuttuu lapamadoksi. Osin omasta valinnastaan (miksi se mies ei ole ottanut vastuuta metatöistä?) osin siksi, että vamo hoitaa hommat, koska mies ei hoida. Joo, se lapamato on mun valitsema, nautin metatyöstä, ajoittain, mutta eikö se lapamatokin voisi joskus hoitaa osansa, ettei se aina ole vaimon tehtävä huolehtia kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos te, joilla on tampio-miehet, jotka eivät pesetä pukujaan ja tyhjennä astianpesukonetta, oikeasti lopettaisitte sen ohjaamisen ja passaamisen. Ette tyhjennä konetta, ettekä sano, että se on täynnä. Käytätte astiat loppuun, ja sen jälkeen syötte vaikka kertakäyttöastioita (itse, ette todellakaan tee ruokaa miehelle tai kata miehelle), ja katsokaa, tajuaako itse tehdä. Ja jos miehen puku on likainen, se on miehen ongelma. Antaa olla.
.Meille tuli tuosta vuosisadan riita, koska miehen mukaan minä olin muuttunut vitt*levaksi marttyyrieukoksi. Mies lopetti myös kaiken tekemisen. Meni varmaan vuosi, ennenkuin tilanne palasi entiseen.
Miehen mukaan minulta käy siis tuo suunnittelu ja muistaminen automaattisesti, joten minun kuuluu se tehdä. Olen kyllä siinä oikeastikin hyvä, mutta toivoisin toiselta jotain itsenäistä osallistumista tai vähintäänkin kiitosta tekemästäni työstä.
Minkä tekemisen? Eihän mies tee mitään.
Mies ei tee METAtyötä. Tekee pyydettäessä apuhommia. Esim. vie roskapussin, jos sen antaa hänen käteensä kun hän on menossa ulos.
Jos sen pussin vie rouvan mielestä väärin, aika nopeasti oppii, ettei ole mitään syytä olla oma-aloitteinen.
Mieheni harrastaa tätä, eli tekee sen suunnittelutyön varmasti niin huonosti, että ei tarvitse ihan pian tehdä. Esim. kun suorastaan pakotin miehen keksimään ja ostamaa yhden lounaan ruoat perheellemme, niin ainoa, mitä mies keksii on uunilohi. Kun sitä ei ole ollut pitkään aikaan. Uunilohen harvinaisuus ei minusta ole ihme, kun perheessä on kaksi kasvissyöjää ja yksi, joka inhoaa kalaa yli kaiken (ei ole vuosiin syönyt yhtään). Eli mies on ainoa, joka sitä lohta syö. Sitten mies kiukuttelee, että mistä olisi voinut tietää ja ihan turhaan mitään yrittää kun ei mikään kelpaa.
Näin ehkä on mutta silti kannattaa ottaa vastaan se mitä saa eikä valittaa liikaa. On ihan varma tapa saada toinen lopettamaan kaken tekeminen kertomalla hänelle että "tätäkään et sitten osannut tehdä oikein".
Minäkin olen saanut useaan kertaan ruokaa josta en niin välitä mutta syön sen kiltisti koska tiedän että valttaminen asiasta ei auta mitään, päinvastoin. Jos en syö kalaa niin sitten jätän kalan syömättä ja syön vain lisukkeita, kastiketta ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos te, joilla on tampio-miehet, jotka eivät pesetä pukujaan ja tyhjennä astianpesukonetta, oikeasti lopettaisitte sen ohjaamisen ja passaamisen. Ette tyhjennä konetta, ettekä sano, että se on täynnä. Käytätte astiat loppuun, ja sen jälkeen syötte vaikka kertakäyttöastioita (itse, ette todellakaan tee ruokaa miehelle tai kata miehelle), ja katsokaa, tajuaako itse tehdä. Ja jos miehen puku on likainen, se on miehen ongelma. Antaa olla.
.Meille tuli tuosta vuosisadan riita, koska miehen mukaan minä olin muuttunut vitt*levaksi marttyyrieukoksi. Mies lopetti myös kaiken tekemisen. Meni varmaan vuosi, ennenkuin tilanne palasi entiseen.
Miehen mukaan minulta käy siis tuo suunnittelu ja muistaminen automaattisesti, joten minun kuuluu se tehdä. Olen kyllä siinä oikeastikin hyvä, mutta toivoisin toiselta jotain itsenäistä osallistumista tai vähintäänkin kiitosta tekemästäni työstä.
Minkä tekemisen? Eihän mies tee mitään.
Mies ei tee METAtyötä. Tekee pyydettäessä apuhommia. Esim. vie roskapussin, jos sen antaa hänen käteensä kun hän on menossa ulos.
Jos sen pussin vie rouvan mielestä väärin, aika nopeasti oppii, ettei ole mitään syytä olla oma-aloitteinen.
Mieheni harrastaa tätä, eli tekee sen suunnittelutyön varmasti niin huonosti, että ei tarvitse ihan pian tehdä. Esim. kun suorastaan pakotin miehen keksimään ja ostamaa yhden lounaan ruoat perheellemme, niin ainoa, mitä mies keksii on uunilohi. Kun sitä ei ole ollut pitkään aikaan. Uunilohen harvinaisuus ei minusta ole ihme, kun perheessä on kaksi kasvissyöjää ja yksi, joka inhoaa kalaa yli kaiken (ei ole vuosiin syönyt yhtään). Eli mies on ainoa, joka sitä lohta syö. Sitten mies kiukuttelee, että mistä olisi voinut tietää ja ihan turhaan mitään yrittää kun ei mikään kelpaa.
Näin ehkä on mutta silti kannattaa ottaa vastaan se mitä saa eikä valittaa liikaa. On ihan varma tapa saada toinen lopettamaan kaken tekeminen kertomalla hänelle että "tätäkään et sitten osannut tehdä oikein".
Minäkin olen saanut useaan kertaan ruokaa josta en niin välitä mutta syön sen kiltisti koska tiedän että valttaminen asiasta ei auta mitään, päinvastoin. Jos en syö kalaa niin sitten jätän kalan syömättä ja syön vain lisukkeita, kastiketta ja salaattia.
Mitä lisukkeita? Pelkkää perunaa tai riisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muuttuu. Ihmiset myös näkee toisensa positiivisessa valossa, kun yhteen mennään. Vuosien varrella se metatyö siirtyy pelkästään naiselle ja mies muuttuu lapamadoksi. Osin omasta valinnastaan (miksi se mies ei ole ottanut vastuuta metatöistä?) osin siksi, että vamo hoitaa hommat, koska mies ei hoida. Joo, se lapamato on mun valitsema, nautin metatyöstä, ajoittain, mutta eikö se lapamatokin voisi joskus hoitaa osansa, ettei se aina ole vaimon tehtävä huolehtia kaikki?
Minusta se on kiinni hyvin paljon siitä miten kumpikin sen perheen arjen ja sen hommat kokee ihan alusta lähtien. Minä ainakin olin ensimmäisen lapsen synnyttyä ihan tumpelo lapsen kanssa ja totesin että mies osaa kyllä ihan yhtä hyvin hoitaa kaikki hommat kuin minä. Opettelemaan molemmat ne joutuvat eikä siinä kukaan ole luonnostaan sukupuolensa takia parempi. Ja sitten myös katsoin että mies ei vain "autellut" vaan oli ihan ensi minuuteista lähtien siinä oikeasti tekemässä itse ja niin kuin itse osasi.
Siitä se vain lähti jotenkin oikeille raiteille niin että meitä oli vain kaksi aikuista tekemässä kaikkea eikä asiat osaava äiti ja autteleva isä kuten niin monesti on tapana.
Nyt on eletty yli 20 vuotta sitä perhearkea ja sama on jatkunut koko matkan. Mies on kiertänyt neuvolat ja koulun vanhempainillat ihan kuten minäkin ja katsoo luontevasti aina mitä milloinkin kotoa puuttuu ja mitä pitää hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylihän on vapaa, kunhan tuon palvelun sitten maksaa OMASTA pussistaan se, joka metatyössään on päätynyt varsinaisen työn noin hoitamaan. Molempiin autoihin. Ja muistaa kysyä rengasliikkeen pojilta, joko jarrupalat alkoi olla vaihtokunnossa. Vai ootellaanko siinäkin että alkaa kirskumaan? Ettei tarvitse tehdä metatyötä näin turhassa asiassa?
Mikä siinä muka niin kallista on? Auton voi viedä katsastukseen, viimeistään sieltä saa vikalistan mukaan ja varaa sitten ajan korjaamolle. Auton huollosta vastaa se, joka on auton omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan miettiminen 4 henkiselle perheelle. Lista, kaupasta haku ja laitto. Miehelle jää vain kauppa ja siitäkin narisee. Viikon listan teko voe noin 1h aikaa. Pitää miettiä aamupalasta lähtien eri ikäisille ja allergiat ja mieltymykset huomioiden. Miehelle yrittänyt jakaa vastuuta tästä alusta asti, mutta on samalla tasolla kuin tavatessamme nuorina aikuisina. Eines, makkaraa ja pussimuusia tai jauhelihakeitto.
Miehen laatimia listoja?
Haastatko riitaa?