Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Metatyö, no siinä taas yksi nykyajan työ mitä voi tehdä sängyssä maaten ja saada burnoutin 😀. Minä olen hoitanut meidän talon laskut jo kauan, olen mies, mutta nykyajan mukaan lopetin sen kun tasa-arvo on voimissaan, mikä on todella hyvä kunnes vaaka kallistuu jompaan kumpaan suuntaan, eli seuraan ison ihmisväen eli naisten esimerkkiä ja lopetin vaimon laskujen maksamisen, enkä tietenkään kertonut vaimolle, nämähän pitää tietää muutenkin, vaimo ei ole maksanut yhtään laskuaan, en tiedä miksi, ulosottoviranomaisiltakin jo tullut kirjeitä, kaikki avaamattomia ylähyllyllä. Olen nyt saavuttanut tunteen että meidän perhe on nyt paljon tasa-arvoisempi kuin ennen ihan vaan seuraamalla muiden esimerkkiä, eli naisten esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies otti lapset mukaan kalaan. Hän teki silti samanlaisia kalareissuja mitä yksinään. Ei pienet lapset jaksa istua tuntikausia veneessä. Enkä nyt tarkoita muutaman tunnin reissua vaan paljon pitempää.
Tämäkin on varmaan seurausta siitä, ettei mies olisi saanut lähteä yksin kalaan. Edellytit, että lapset pitää ottaa mukaan, että mies menee oikeasti kalaan ja ettei hänellä ole liian hauskaa harrastuksensa parissa. Kakkki miesten jutut ilman lapsia on perheeltä pois, mutta naisten vastaavat tyttöjen jutut ovat sijoitusta perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies otti lapset mukaan kalaan. Hän teki silti samanlaisia kalareissuja mitä yksinään. Ei pienet lapset jaksa istua tuntikausia veneessä. Enkä nyt tarkoita muutaman tunnin reissua vaan paljon pitempää.
Ehkä oppi kerrasta tai keksi lapsille oheistoimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydän kattaminen on taas yksi naisten keksimistä typeristä "metatöistä". Järjetöntä asetella tyhjiä lautasia pöydälle vain jotta jokainen yksitellen ottaa lautasen ja käy hakemassa ruokaa. Mitä jos jokainen ottaa itse lautasensa kaapista, täyttää sen ruualla, vie sen ruokapöytään ja syö. Ottaa matkalla jääkapista ne haluamansa juomat ja muut lisukkeet mitä kaipaa. Ruokailun päätteeksi laittaa lautasensa ja mukinsa astianpesukoneeseen.
Taas vältyttiin yhdeltä tarpeettomalta metatyöltä.
Ai, ne pienet lapsetkin ottaa kaiken itse? Mieluummin katan pöydän, syödään kaikki yhdessä rauhallisesti, eikä kenenkään ( minun) tarvitse hypätä koko ajan hakemassa jääkaapista jotain.
5-vuotias ei edes ylety ottamaan kaapista lautasta. Oliko tämäkin nyt asia minkä nainen tajuaa heti, mutta mies ei edes katastrofin nähdessään?
Älä sitten valita työmäärästä sillä meidän miesten mielestä tuo on turhaa. Ja kyllä niille lapsillekin kannattaa opettaa että osaavat ihan itse ottaa omatoimisesti
Harvempi kieltää suunnittelun merkityksen. Suunnittelulla voi tehdä monesta hommasta järkevämmän ja välttää turhia tekemisiä tai suoria virheitä. Metatyö-ketjuissa helposti esimerkit lähtee laukalla, kun puhutaan jutuista jotka tapahtuu kerran vuoteen tai tapahtuma niin arkinen, ettei se vaadi elämää suurempaa suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydän kattaminen on taas yksi naisten keksimistä typeristä "metatöistä". Järjetöntä asetella tyhjiä lautasia pöydälle vain jotta jokainen yksitellen ottaa lautasen ja käy hakemassa ruokaa. Mitä jos jokainen ottaa itse lautasensa kaapista, täyttää sen ruualla, vie sen ruokapöytään ja syö. Ottaa matkalla jääkapista ne haluamansa juomat ja muut lisukkeet mitä kaipaa. Ruokailun päätteeksi laittaa lautasensa ja mukinsa astianpesukoneeseen.
Ai, ne pienet lapsetkin ottaa kaiken itse? Mieluummin katan pöydän, syödään kaikki yhdessä rauhallisesti, eikä kenenkään ( minun) tarvitse hypätä koko ajan hakemassa jääkaapista jotain.
5-vuotias ei edes ylety ottamaan kaapista lautasta. Oliko tämäkin nyt asia minkä nainen tajuaa heti, mutta mies ei edes katastrofin nähdessään?
Älä sitten valita työmäärästä sillä meidän miesten mielestä tuo on turhaa. Ja kyllä niille lapsillekin kannattaa opettaa että osaavat ihan itse ottaa omatoimisesti
Samaa mieltä täällä neljän lapsen äiti, lapset jo aikuisia. Itse opetin myös lapset pesemään omat ruoka-astiansa ruokailun jälkeen, (pidän tiskikonetta epäekologisena turhakkeena).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä täällä neljän lapsen äiti, lapset jo aikuisia. Itse opetin myös lapset pesemään omat ruoka-astiansa ruokailun jälkeen, (pidän tiskikonetta epäekologisena turhakkeena).
Tiskikone vie paljon vähemmän vettä kuin käsin tiskaus. Perheen tiskien tiskaus käsin se vasta epäekologinen turha kotityö onkin.
Vierailija kirjoitti:
Harvempi kieltää suunnittelun merkityksen. Suunnittelulla voi tehdä monesta hommasta järkevämmän ja välttää turhia tekemisiä tai suoria virheitä. Metatyö-ketjuissa helposti esimerkit lähtee laukalla, kun puhutaan jutuista jotka tapahtuu kerran vuoteen tai tapahtuma niin arkinen, ettei se vaadi elämää suurempaa suunnittelua.
Niin ne lähtee, kun jotkut itsepintaisesti väittää ettei normaali lapsiperhearki vaadi minkäänlaista ajattelua ja suunnittelua toimiakseen, vaan asiat sujuu ihan itsekseen mitään ajattelematta.
Voi että mitä uhriutuvia miesressukoita on tämäkin ketju täynnä. 😀
Naiset keskustelevat täällä ongelmistaan ja mitä palstan beetat tekevät? No kimittävät väliin naisfobioitaan. 😎
Jopa viihdyttävää, mutta eikö teillä olekaan nyt niitä renkaita vaihdettavana ja autoja huollettavana, kun on aikaa nahistella netissä tuntemattomien naisten kanssa! ?😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on varmaan seurausta siitä, ettei mies olisi saanut lähteä yksin kalaan. Edellytit, että lapset pitää ottaa mukaan, että mies menee oikeasti kalaan ja ettei hänellä ole liian hauskaa harrastuksensa parissa. Kakkki miesten jutut ilman lapsia on perheeltä pois, mutta naisten vastaavat tyttöjen jutut ovat sijoitusta perheeseen.
Höpöhöpö. Miehet käyttää paljon enemmän aikaa omiin harrastuksiin kuin naiset, en tiedä yhtäkään perhettä jossa olisi toisin. Tuokaan mies ei varmaan turhan paljon ole lastensa kanssa viettänyt aikaa, jos ei ole tajunnut että reissu pitää suunnitella vähän eri lailla. Kun mies lähtee lasten kanssa kalareissulle/muuhun harrastukseen niin nainen alkaa todennäköisesti siivoamaan kotia tai jotain vastaavaa, kun saa kerrankin tehdä sen rauhassa.
Tämä ketju on oiva esimerkki "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" sanonnasta. Vastuutaan välttelevät miehet vetää herneet nekkuun kun heitä arvostellaan. On täällä muutama fiksukin mies käynyt kommentoimassa, heitäkin on ja he tajuavat mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miksi noita asioita ei ole voinut alusta asti jakaa.
Miksi pitää ruveta edes johonkin kaiken tekevän rooliin?
Kaksi aikuistahan teitä on ollut jo ennen lasta.Voihan noi jutella ja jakaa.
Ihan perusjuttu. Ihan hyvä noin.
Kyllä se siitä tasottuu ja mieskin ota vastuuta.Teidän perheelle toi on hyvä. Se kehittyy.
Pitää ruveta jos toinen ei vaan tee. Täälläkin on ihan käsittämättömiä esimerkkejä siitä, miten mies ei saa edes vaatteita puettua vauvalle oikein. Semmoiselle ei hirveästi voi vastuuta jättää. Ennen lapsia niitä muistettavia asioita on niin paljon vähemmän, ettei sitä ehkä tajua miten vätys se mies onkaan. Useimmat kuitenkin töistään selviää ihan hyvin ja osaa itsensä huolehtia, niin ei tule mieleen ettei oppisi huolehtimaan lapsistakin. Osa varmaan tekee sen ihan tahallaan ettei vaan tarvitsisi osallistua, osa vaan ajattelee että on naisten homma hoitaa tuommoiset eikä siksi välitä laittaa tikkua ristiin. Osa taas on ihan fiksuja ja oppii kyllä kantamaan vastuunsa jos siihen antaa mahdollisuuden ja kannustaa, varmasti usein naisetkin tekee tässä virheen ja omii vauvan hoitoa alussa itselleen. Yllättävän yleinen on ajatusmalli, että vauvat on naisen juttu ja mies pärjää paremmin sitten isomman kanssa, ja se on iso virhe. Sitä vastuuta pitäisi opetella jakamaan jo heti, muuten homma lähtee herkästi väärille raiteille.
Vierailija kirjoitti:
Voi että mitä uhriutuvia miesressukoita on tämäkin ketju täynnä. 😀
Naiset keskustelevat täällä ongelmistaan ja mitä palstan beetat tekevät? No kimittävät väliin naisfobioitaan. 😎
Jopa viihdyttävää, mutta eikö teillä olekaan nyt niitä renkaita vaihdettavana ja autoja huollettavana, kun on aikaa nahistella netissä tuntemattomien naisten kanssa! ?😁
Ressukat, beetat ja naisfoobikot? Miksi näin kauhean vihamielinen suhtautuminen, kun ne miehet oli tässä ketjussa kuitenkin väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Metatyö, no siinä taas yksi nykyajan työ mitä voi tehdä sängyssä maaten ja saada burnoutin 😀. Minä olen hoitanut meidän talon laskut jo kauan, olen mies, mutta nykyajan mukaan lopetin sen kun tasa-arvo on voimissaan, mikä on todella hyvä kunnes vaaka kallistuu jompaan kumpaan suuntaan, eli seuraan ison ihmisväen eli naisten esimerkkiä ja lopetin vaimon laskujen maksamisen, enkä tietenkään kertonut vaimolle, nämähän pitää tietää muutenkin, vaimo ei ole maksanut yhtään laskuaan, en tiedä miksi, ulosottoviranomaisiltakin jo tullut kirjeitä, kaikki avaamattomia ylähyllyllä. Olen nyt saavuttanut tunteen että meidän perhe on nyt paljon tasa-arvoisempi kuin ennen ihan vaan seuraamalla muiden esimerkkiä, eli naisten esimerkkiä.
Vaimosi edunvalvojana olet tehnyt ikävän tempun, mutta kyllä se selviää ensi vuonna, kun joudut tekemään maistraatille selvityksen vaimosi raha-asioista. Jos vaimosi ei ole edunvalvonnassa, niin asutte jossain muussa maassa, kun olet ottanut vaimoksi päiväkoti-ikäisen lapsen. Ihan jokainen täysi-ikäiseksi päässyt tietää, että kun tekee jotain sopimuksia omiin nimiin, niistä pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vietti lähes kaiken vapaa-aikansa sulan veden aikaan kalastuksen parissa. Kyllä, halusin, että lapset pääsevät viettämään isänsä kanssa yhteistä aikaa ilman minua ja toiveenani oli, että he löytäisivät yhteisen harrastuksen. Tuon reissun jälkeen lapset suunnilleen juoksivat karkuun, kun sanoinkaan, että haluaisivatko he lähteä isän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä tasottuu ja mieskin ota vastuuta.Teidän perheelle toi on hyvä. Se kehittyy.
Koska jompikumpi vanhempi jää sen lapsen kanssa kotiin siksi 1. ja mahdollisesti 2. vuodeksi. Siksi se kaikki kaatuu jo alusta lähtien sen vanhemman niskaan ja niin se tekee sitten jatkossakin. Siksi on erittäin tärkeää, etätmolemmat vanhemmat joutuu viettämään sen lapsen kanssa niitä vauvavuosia. Ja kyllä. käytin joutuu -termiä ihan tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on sekaisin tuo metatyö ja ihan vain surkeat puolisot.
Surkea isä saunoo juhannuksena miesporukalla, eikä huomioi lastaan eikä osallistu kotihommiin ollenkaan. Se ei liity metatöihin mitenkään, mies on vaan täysi luuseri.
Metatyöt liittyvät siihen, jos kaksi puolisoa luulee tekevänsä tasa-arvoisesti kotitöitä, mutta toinen käyttäytyy kuin olisi apulainen, jolle pitää kertoa, mitä ja milloin pitää tehdä, eikä itse kanna loppupeleissä vastuuta.
Älä syytä miehiä jos naiselle ei miehen tekemä kelpaa ja alkaa kertomaan miehelle kuinka on tottunut tekemään ja kuinka haluaa tapahtuvan. Tuo on täysin tarpeetonta ja turhaa hommaa jota naiset sanovat metatyöksi. Naisilla olisi paljon helpompaa jos ei aina vaatisi että asioiden pitää tapahtua niin kuin nainen on tottunut tai haluaa. Ei miehen tapa toimia ole väärin vaikka se ei olekkaan samanlaista kuin naisen tapa toimia
Sitä mä vaan ihmettelen, miksi miehet = isät eivät halua tai viitsi panostaa lapsiinsa, vaan kaikki lapsiin liittyvä tehdään itselle mahdollisimman vähällä vaivalla ja ajankäytöllä. Lasten äidit ovat yleensä hyvin perillä siitä, mistä lapsensa pitävät, millaisia vaatteita tykkäävät käyttää, mitä harrastaa, millaiset synttärit haluavat.
Äidit haluavat tuottaa lapsilleen iloa, näyttää välittämistään ja rakkauttaan sillä tavoin. Isät menevät siitä, mistä aita on matalin.
Erosimme miehen kanssa, kun lapset olivat varhaisteinejä. Usein sain heiltä kuulla, miten "isä ei välitä", oli sitten kyse melkein mistä tahansa lapselle tärkeästä.Tajutkaa nyt viimein, ettei kyse ole naisen/äidin miellyttämisestä, vaan omien lastenne huomioimisesta.
Ja juu, kyllä ne lapset tottuvat sellaiseenkin elämään, missä kaikki tehdään viime tipassa, eikä moni asia ole niin justiinsa. Noin kasvatatte itsenne kaltaisia hälläväliä-ihmisiä.
Tätä en itsekään ymmärrä. En halua aloittaa tätä kommenttia "minä en ole sellainen mies", mutta ihmetyttää, jos tällainen asennoituminen miesten keskuudessa on vielä tavallista.
Itse olen aina halunnut panostaa lapsiini. Ehkä liikaakin. Olen yrittänyt innostaa heitä erilaisiin harrastuksiin. Olen hommannut harrastevälineitä, ilmoittanut kursseille/harrasteryhmiin, kuskannut, maksanut laskuja, ollut kiinnostunut siitä, mitä lapset tekevät.
Ostan muksuille myös paljon vaatteita. Kierrän joko ilman heitä tai heidän kanssaan esim. kirppareilla, ja pyrin valitsemaan juuri sellaisia vaatteita, joista he tykkäävät. 90% ostoksista on mennyt nappiin, lapset ovat tykänneet ja käyttäneet näitä vaatteita, vaikka vaimoni on useankin vaatteen kohdalla ollut tuomitseva tai suorastaan toivonut, etteivät lapset käyttäisi näitä vaatteita ("liian tyttö/poikamainen", "liikaa hörhelöä", "liikaa / liian vähän" - eikä ole kyse säänmukaisuudesta). Välineitä ja tarvikkeita olen myös aktiivisesti hankkimassa, tuunaamassa ja korjaamassa.
Synttäreiden, juhlien ja muutenkin lasten tekemisten suunnitteluun ja järjestämiseen panostan myös mielelläni. Synttärikoristeet, tarjottavat ja kutsukortit valitaan yhdessä lasten kanssa. Olen itse halunnut lasten kanssa kirjoittaa kutsukortteja siinä, missä vaimoni haluaisi laittaa esim. meseviestejä lasten vanhemmille.
Vietän myös aidosti aikaa lasteni kanssa enemmän kuin vaimoni. Hän ei halua leikkiä, eikä eläytyä lasten maailmaan, mutta itse järjestän aikaa etenkin nuoremman lapseni kanssa juuri kaikenlaisille mielikuvitusleikeille, tarinoille ja majanrakenteluille. Vaimoni on hyvä äiti ja esimerkiksi askartelee ja pelaa lasten kanssa, mutta mielikuvituksestaan ja läsnäolostaan hän ei ole ikävä kyllä mielestäni valmis paljonkaan lapsille antamaan, ja tämä on jäänyt omaksi osakseni kasvatusvastuussa.
Surullista on se, että vaimoni ei tunne esimerkiksi nuoremman lapseni leluja nimeltä, ei leikkejä, ei pääse mukaan hänen vilkkaaseen mielikuvitusmaailmaansa ja luoviin leikkeihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jompikumpi vanhempi jää sen lapsen kanssa kotiin siksi 1. ja mahdollisesti 2. vuodeksi. Siksi se kaikki kaatuu jo alusta lähtien sen vanhemman niskaan ja niin se tekee sitten jatkossakin. Siksi on erittäin tärkeää, etätmolemmat vanhemmat joutuu viettämään sen lapsen kanssa niitä vauvavuosia. Ja kyllä. käytin joutuu -termiä ihan tarkoituksella.
Jep. Siitä se yleensä lähtee. Vaatii erikseen vaivannäköä, että saa sitä vastuuta jaettua, jos alkuun se on ollut vain toisella. Vaatii toisaalta kykyä uskaltaa antaa toisen tehdä myös virheitä ja oppia niistä, koska eihän kukaan automaattisesti osaa kaikkea. Jos toisella on ollut se 1-2 vuotta aikaa opetella niin totta ihmeessä hän on taitavampi kuin se, joka ei ole ensin osallistunut. Erityisen hankalaa se tosin on, jos toinen on oppinut ja tottunut siihen että toinen hoitaa, eikä ole halukas lisäämään omaa työmääräänsä. Ja jos toisen asenne on just joku täälläkin esiintynyt, että mitä väliä sillä on millaiset kengät tai synttärit lapsella on, ihan turhuuksia jotkut harrastukset tai vanhempainillat ja kaikesta pitäisi vaan selvitä mahdollisimman helpolla. Silloin kärsijäksi joutuu lapsi, ja siihen ei monella ole sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Tekniikan Maailman talvirengastestien lukeminen metatyötä? Eli jos haluaa tehdä perheen turvallisuutta ja taloutta koskevan investoinnin perustellusti, täytyyhän siihen käytetty aika laskea myös "metatyöksi" siinä missä synttäreiden suunnittelukin, eikös?
Jos sen testin lukee ja sen perusteella päättää rengasvalinnan, niin on. Aikaa menee noin 10 minuuttia. Sen yli menevä vatulointi on vain ajanhukkaa.
Samaa mieltä synttäreiden suunnittelusta.
Miehet saavat aivan vapaasti suunnitella synttärit 10 minuutissa - mukaan lukien tarjoilut, kaupassa käynti, kokkaaminen/leipominen/tai valmiiden ruokien esillepano, ja tietenkin etukäteen kutsujen lähetys, lahjatoiveiden koordinointi (ettei lapsia saa kymmentä samaa lahjaa), koristelu jne. Jos tämä on niin helppoa että 10 minuutissa hoituu koko homma - niin MIKSI ETTE TEE SITÄ?
Entä jos on BYOB synttärit eli ei mitään tarjoiluja vaan jokainen tuo eväänsä ja juomansa mukanaan. Tällaisia meillä on kavereiden kanssa yleensä. Woltilla saa ruokaa jos iskee nälkä. Jälleen vältyttiin yhdeltä metatyöltä.
Pösilö. Nyt puhuttiin lapsen synttäreistä. Niiden järjestäminen on työlästä, koska sinulla ei todennäköisesti edes ole kaikkien vieraiden yhteystietoja, ne pitää ensin hankkia. Sitten kutsua, ottaa vastaan ilmoittautumisia, erilaisia ruokarajoitteita ja muita toiveita, suunnitella lapsille siltä pohjalta tarjoilu, keksiä ohjelmaa, joko valmista maksullista tai keksit itse leikkejä jne.
Tämä ei keneltäkään oikeasti voi onnistua 10 minuutissa, ei sinne päinkään. Itse juhlatkin siivoamisineen ennen ja jälkeen plus tarjoilut vie ainakin viisi tuntia.
Mitä ihmeen ohjelmaa? Kyllähän nyt lapset osaa itse keksiä hippansa ilman aikuisten ohjausta.
Taas näkyy, että et ole selvästikään koskaan järjestänyt synttäreitä. Ja joo, 5-8v lapset tarvitsevat jotain tekemistä. Ei se homma muuten toimi.
Mies istuttaisi varmaan telkkarin ääreen. Onpa ikimuistoiset synttärit.
Miksi synttärien pitäisi olla ikimuistoiset? Vai onko tässä taas se juoni, että naiset kilpailee kenen lapsella on parhaat synttärit
Ei tarvitse. Mutta olisi hyvä olla sellaiset, missä ei itketä, tapella, painota, satuteta toisia, riehuta paikkoja hajalle jne. Siksi aikuisen pitää ohjata toimintaa. Isommille lapsille elokuvasynttärit voi olla ihan ok ohjelma. Pienet ei niitä niin jaksa, eikä kaikki uskalla katsoa kaikkea, joten leikkisynttärit on turvallisemmat.
Nämä on edelleen ihan normaaleja asioita aikuisille, jotka ovat jossain tekemisissä lastensa kanssa.
Jos lapsi on niin pieni että ei osaa itse kavereita kutsua tai ei itke keksi tekemistä ilman aikuisen ohjaamista niin eikös se lapsi ole turhan pieni suuria kaverijuhlia varten muutenkin?
Kyllä ne pienetkin lapset tajuaa, että muille järjestetään synttäreitä ja hänelle ei. Miten sinä selittäisit tuon omalle lapsellesi?
Elämässä on välillä pettymyksiä
No, eipähän sitten teininä harmita, kun äiti ei päästä lauantai-iltana kavereiden kanssa pörräämään vaan käskee ajoissa nukkumaan, kun aamulla pitää lähteä isotädin synttäreille, kun on pienestä pettymyksiin tottunut.
Eikä iskää harmita jos joku juo kaikki sen kaljat, pettymyksiähän sattuu.
Ei harmita. Kaupasta saa lisää t. iskä
Ei saa, jos kello on 21.00. Mutta huomenna on päivä uus, iskälle toiveikkuus. Äiskähän on jo mukavassa hiprakassa ja se oma viinipullo maistuu päälle.
Miten nyt kukakin sitten parhaan määrittää. Myyjälle paras on se, mistä hän saa eniten katetta. Sinulle parhaat voivat olla turvallisimman tai näyttävimmät tai Saksan-loman takia kaipaat tiettyä nopeusluokitusta.