Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin metatyöt tekemättä.. Peili odottaa lattialla ja autolla ei ajeta. Vaimo ihmeissään, kun peili ei ole seinällä ja autosta ei ole vaihdettu renkaita. Metatyö olisi vaatinut sen, että olisi pitänyt miettiä millä kiinnityksellä saa sen pysymään ”paperiseinässä”, mistä löydän sopivan liikkeen ja millä sinne pääsen hakee niitä… Missä paikassa voisi mennä vaihtamaan renkaita ja mitä pukea päälle vaihdon ajaksi.. Tuleekohan kylmä? Paleltuuko sormet? laitanko hanska, jos niin mitkä ettei parhaimmat mene rasvaan…
Sen jälkeen vaimo kysyi, että mihin menemme pääsäislounaalle - vastasin, etten ole miettinyt. Siitä vasta vaimon leuka venähtikin. Ihmetteli myös, kun en tuonnut mitään kukkia, jätin miettimättä, ostin vain parsaa kaupasta… Olen myös pääsäisenä laittanut kalaa ruoaksi, nyt jäi ostamatta, kun en ollut suunnitellut sitä etukäteen ja miettinyt kellonaikaa, milloin laitan.. Käsiäkään ei voisi oikein pestä, kun allas ei vedä eikä rakeet auttanut. Pitäisi miettiä, miten irrottaa turvallisesti liitokset.. Vaimo nyt vähän näreissään, kun keittiössä ei pysty vettä käyttää.
Lukiolainen on myös ilman uutta tietokonetta, kun olisi pitänyt miettiä eri vaihtoehtoja ja vertailla niitä. Vaimo jäi kanssa ilman hääpäivälahjaansa, kun olisi vaatinut liikaa aivotyötä. Ei se lahja kuitenkaan kelpaisi, naapurin Sinikkakin olisi saanut paremman. Tuolla se nyt pitää mykkäkouluaan.. Metailee varmaan.. Pienempien lasten pyörät kaipaisi huoltoa myös. Täytyisi selvittää millaiset kumit ja rataspakka tuohon toiseen menee. Lasteen päät kasvaneet kanssa, joten uudet kypärät hankinnassa. Täytyisi kai vähän selvittää niitten turvallisuutta etukäteen ennen liikkeeseen menoa.
Talon vajan maalaaminen odottaa… Katsotaan ensi vuonna. Mökkikin kaipaisi vähän kohennusta, mutta nyt on aivot jäähyllä ja vapaa-ajallakaan ei jaksa nikkaroida metatöiden mietintöjä ja tehdä oikeaa työtä. Ajattelin ensi viikonlopun mökillä syödä valmisruokaa ja juoda olutta sekä tuijottaa tulevaa telkkaa.
Huomenna pitäisi lähteä ostoksille kauppakeskuskseen, mutta ei lähdetä, kun auto huoltamatta ja renkaat vaihtamatta. Vaimo joutuu nyt metamiettiä, millä julkisella menee.. Mä olen jo metamiettinyt, mitä jään kotiin pelaa pleikkaa…
Lapsella aynttärit huomenna, täytyy miettiä tarkkaan, mistä kaupasta haen kakun, ilmapallot ja etukäteen sovitun lahjan. Menee nyt vaikeksi, kun pääkaupunkiseudulla on aika monta kauppaan 🤨 Ehkä selviää huomiseksi…
Sellainen satu tällä kertaa.
Tarkoituksella raflaavaksi ja mollaavaksi kirjoitettu tarina, mutta samalla todenmukainen kuvaus millaista arjen jakaminen on ADD-miehen kanssa. Toisin sanoen mies kirkkain silmin lupaa hoitaa ja sitten asentamaton peili lojuu eteisen nurkassa puoli vuotta, keittiön lavuri on jää tukkoon, lapsen synttärit peruuntuu, pääsiäislounas ja kiva lahja jää vaan haaveeksi, lukiolainen joutuu selviytymään ilman tietokonetta, rempat jaa puolitiehen ja miesvauva pelaa vain pleikkaa. Arjen vetäminen tuollaisen kanssa on kuin tuhannen kilon kivireki.
Vitsiksi tarkoitettu viesti onnistui tarkasti kuvailemaan millaista arjen pyöritys on elämänhallinta/toiminnanohjausongelmaisen kanssa: no täynnä pettymyksiä, epävarmuutta ja syvää väsymystä (ns. metrinen krpä otsassa) siitä että kaiken saa aina hoitaa yksin kun sanat ja lupaukset eivät ikinä päädy teoiksi. Väsymyksen ja turhautumisen viljaa korjataan sitten parisuhteen tilassa ja makuuhuoneen puolella.
T. Ohis add-eksällä, nykyinen iloinen sinkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on samaa kuin suunnittelu. Kyllähän työelämässäkin maksetaan enemmän palkkaa niille, jotka suunnittelevat tai johtavat. Joten tässä mielessä metatyön eli suunnittelu ja johtaminen on raskaampaa ja sitä kuuluu arvostaa myös yksityiselämässä. Muuttuisikohan tämäkin keskustelu erilaiseksi, jos metatyön sijaan puhuttaisiin perheen johtamisesta? Johtaja huolehtii kokonaisvaltaisesti, että kaikilla perheenjäsenillä on resurssit kunnossa (ruokaa, vaatteita, koulutus, terveys, virikkeitä) ja talous pysyy tasapainossa, lisäksi huolehtii että on strategia ja että sitä kohden mennään suunnitelmallisesti. Harmi vain, että nyky-yhteiskunnassa ei ole varaa palkata suorittavaa porrasta, vaan johtaja joutuu joko itse myös tekemään suorittavat työt tai sitten tarkasti ohjeistamalla antamaan työn perheenjäsenelle.
Metatyöt eivät ole samaa kuin suunnittelu. Metatyöt ovat suunnittelun pohtimista ja tarpeetonta monimutkaistamista.
Naiset haluavat tehdä jokaisesta prosessin (huom, ei projektin) osasta liian pienen WBS:n jota sitten seurataan liian tarkkaan, jolloin kokonaiskuva katoaa. Tuo "tarkasti ohjeistamalla" alleviivaa kuinka pihalla olette.
Jos taas tuo on naisista johtamista niin on hyvin selvää miksi naiset eivät ole johtajia, eivät työelämässä, ei kotona. Mikromanageeraus on suurimpia virheitä joita työelämässä on aikoinaan tehty, ja nyt te otatte sen käyttöön kotona?
Toki, naisten mielestä syntymäpäivä-projektin lisäarvo on siinä, että teema on Lego Star Wars, eikä Transformers. Miehille riittää että lapsi on tyytyväinen.
Kuinka muuten naiset pysyisivät jalustalla,edes kotona kun työelämä ei siihen tarjoa helppoja keinoja.
Metatyöt on nimenomaan sama kuin suunnittelu. Suurinta osaa naisista ei kiinnosta mikä se synttäreiden teema on, kyllä ne lasten toiveista tulee. Jos lapsi haluaa star wars synttärit niin luultavasti lapsi ilahtuu darth wader kakusta enemmän kuin transformerskakusta tai perus mansikkakakusta. Kärjistetysti miehiä taas ei tunnu kiinnostavan ne lasten toiveet, kunhan itse pääsee mahdollisimman helpolla. Tai se, onko ne kengät nyt jalalle terveelliset, onko vaatteet sopivat ja sään mukaiset, tuleeko lapsi ruokittua terveellisesti vai ei. Nämä on niitä asioita joihin se vaikuttaa miten paljon näkee asioiden eteen vaivaa. Helpolla voi päästä, jos ostaa ekat kengät mitkä kaupassa tulee vastaan ja ruuaksi laittaa aina samoja helppoja juttuja, synttäreille kutsuu aina samat tyypit ja tekee samat kakut. Kyllä niinkin saa lapsen pidettyä hengissä ei sillä, mutta keskivertoäiti haluaa tarjota lapsilleen muutakin kuin minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesvihanäkyväksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai metatyötä... viddu mitä paksuperselehmiä. Ja ootte vielä tosissanne?
Yli 500 naista tykkää miehiä halventavasta loppukaneetista aloituksessa.
Nyt ei oikein mene läpi että tuossa puhutaan vain omasta puolisosta.
Sinua ei siis haittaa yhtään, että lainaat kommenttia, jossa ihan kaikki naiset haukutaan paksuperselehmiksi?
Naisista ei puhuttu sanallakaan tuossa viestissä.
Itse kutsuisin tämän ketjun miesv ihaajia palstanartuiksi.
Mutta huom: en naisia.
Jos sen noin ottaa, niin sinäkin olet paksuperselehmä.
Miksi sitten aina hermostut kommenteista "jätä se sika"? Eihän siinäkään mainita sukupuolta?
En sulje pois etteikö kommentin kirjoittaja tarkoittanut myös minua. Kaikki on mahdollista. Ei ole pahin nimitys millä minua on täällä kutsuttu.
Mitä taas "jätä se sika" kommentteihin tulee niin niissä viitataan mieheen josta ap ja miesv ihakiimansa maksimiin nostaneet palstanartut kullakin hetkellä ulísee. En hermostu niistä kommenteista, vaan katson että niillä oikeutetaan ap:ja muiden kutsuminen myöskin leikkisillä eläintermeillä (onko emakko jo porsinut). Palstanarttu taas on suora vastine palstapeikolle, termi jolla kutsutte kanssakeskustelijoita jotka tulkisette olevan kanssanne eri mieltä, ja vieläpä yleensä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on samaa kuin suunnittelu. Kyllähän työelämässäkin maksetaan enemmän palkkaa niille, jotka suunnittelevat tai johtavat. Joten tässä mielessä metatyön eli suunnittelu ja johtaminen on raskaampaa ja sitä kuuluu arvostaa myös yksityiselämässä. Muuttuisikohan tämäkin keskustelu erilaiseksi, jos metatyön sijaan puhuttaisiin perheen johtamisesta? Johtaja huolehtii kokonaisvaltaisesti, että kaikilla perheenjäsenillä on resurssit kunnossa (ruokaa, vaatteita, koulutus, terveys, virikkeitä) ja talous pysyy tasapainossa, lisäksi huolehtii että on strategia ja että sitä kohden mennään suunnitelmallisesti. Harmi vain, että nyky-yhteiskunnassa ei ole varaa palkata suorittavaa porrasta, vaan johtaja joutuu joko itse myös tekemään suorittavat työt tai sitten tarkasti ohjeistamalla antamaan työn perheenjäsenelle.
Metatyöt eivät ole samaa kuin suunnittelu. Metatyöt ovat suunnittelun pohtimista ja tarpeetonta monimutkaistamista.
Naiset haluavat tehdä jokaisesta prosessin (huom, ei projektin) osasta liian pienen WBS:n jota sitten seurataan liian tarkkaan, jolloin kokonaiskuva katoaa. Tuo "tarkasti ohjeistamalla" alleviivaa kuinka pihalla olette.
Jos taas tuo on naisista johtamista niin on hyvin selvää miksi naiset eivät ole johtajia, eivät työelämässä, ei kotona. Mikromanageeraus on suurimpia virheitä joita työelämässä on aikoinaan tehty, ja nyt te otatte sen käyttöön kotona?
Toki, naisten mielestä syntymäpäivä-projektin lisäarvo on siinä, että teema on Lego Star Wars, eikä Transformers. Miehille riittää että lapsi on tyytyväinen.
Kuinka muuten naiset pysyisivät jalustalla,edes kotona kun työelämä ei siihen tarjoa helppoja keinoja.
Metatyöt on nimenomaan sama kuin suunnittelu. Suurinta osaa naisista ei kiinnosta mikä se synttäreiden teema on, kyllä ne lasten toiveista tulee. Jos lapsi haluaa star wars synttärit niin luultavasti lapsi ilahtuu darth wader kakusta enemmän kuin transformerskakusta tai perus mansikkakakusta. Kärjistetysti miehiä taas ei tunnu kiinnostavan ne lasten toiveet, kunhan itse pääsee mahdollisimman helpolla. Tai se, onko ne kengät nyt jalalle terveelliset, onko vaatteet sopivat ja sään mukaiset, tuleeko lapsi ruokittua terveellisesti vai ei. Nämä on niitä asioita joihin se vaikuttaa miten paljon näkee asioiden eteen vaivaa. Helpolla voi päästä, jos ostaa ekat kengät mitkä kaupassa tulee vastaan ja ruuaksi laittaa aina samoja helppoja juttuja, synttäreille kutsuu aina samat tyypit ja tekee samat kakut. Kyllä niinkin saa lapsen pidettyä hengissä ei sillä, mutta keskivertoäiti haluaa tarjota lapsilleen muutakin kuin minimin.
Höpöhöpö. Se on naisten projeti se synttäri. Miehet kyllä kuuntelevat lapsiaan ja hommaavat Star Wars kakun jos lapsi, huom: lapsi, sellaista toivoo ja se on toteutettavissa.
Kengät ja vaatteet ja ruoka.... voi pientä, nuo on normaalia elämää. Naiset edelleen metatyöskentelee niissä VAIN siltä osuudelta että teidän on pakko saada sävyt kohilleen sen teidän päiväkotibestiksen kanssa. Sillä ei ole lapsille mitään merkitystä, ainoastaan äideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesvihanäkyväksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai metatyötä... viddu mitä paksuperselehmiä. Ja ootte vielä tosissanne?
Yli 500 naista tykkää miehiä halventavasta loppukaneetista aloituksessa.
Nyt ei oikein mene läpi että tuossa puhutaan vain omasta puolisosta.
Sinua ei siis haittaa yhtään, että lainaat kommenttia, jossa ihan kaikki naiset haukutaan paksuperselehmiksi?
Naisista ei puhuttu sanallakaan tuossa viestissä.
Itse kutsuisin tämän ketjun miesv ihaajia palstanartuiksi.
Mutta huom: en naisia.
Jos sen noin ottaa, niin sinäkin olet paksuperselehmä.
Miksi sitten aina hermostut kommenteista "jätä se sika"? Eihän siinäkään mainita sukupuolta?
En sulje pois etteikö kommentin kirjoittaja tarkoittanut myös minua. Kaikki on mahdollista. Ei ole pahin nimitys millä minua on täällä kutsuttu.
Mitä taas "jätä se sika" kommentteihin tulee niin niissä viitataan mieheen josta ap ja miesv ihakiimansa maksimiin nostaneet palstanartut kullakin hetkellä ulísee. En hermostu niistä kommenteista, vaan katson että niillä oikeutetaan ap:ja muiden kutsuminen myöskin leikkisillä eläintermeillä (onko emakko jo porsinut). Palstanarttu taas on suora vastine palstapeikolle, termi jolla kutsutte kanssakeskustelijoita jotka tulkisette olevan kanssanne eri mieltä, ja vieläpä yleensä miehiä.
Mitä mieltä olet "jätä se emakko"-kommenteista? Tuletko niidenkin kohdalla sanomaan, että ne on asiattomia?
Tietysti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma: Otit ton asian puheeksi -> teit metatyötä. Jätä se metatyö nyt oikeasti tekemättä ja kun asiat on edelleen hoitamatta, älä ota tilanteesta koppia tai "pelasta tilannetta" vaan anna seuraamusten jäädä miehelle edelleenkin ja luotat siihen että se hoitaa. Jos ootte sopinut että sä et hoida niin sitten et oikeasti hoida.
Hyvä kirja aiheesta on Doylen Heikko vahva vaimo. Sä et voi muuttaa miestäsi, mutta oman käytöksesi voit. Jos mies päättää muuttua, koska sä et enää ole mahdollistaja, niin hyvä.
Ja kyllä on muuten vaikea muuttaa itseään :D Huomaan harva se päivä miettiväni asioita jotka eivät minulle kuulu mietittäväksi :D Olen päätynyt muutamaan juurisyyhyn mistä se kohdallani johtuu.
Ensinnäkin persoonakysymys. Tykkään että asiat tehdään kunnolla, ja niitä ei tarvitse sitten pyöritellä jatkuvasti elämässä mukana roikkuen. Vaan tehdään alta pois, ja sitten ollaan kuin ellun kanat.
Vastuunkanto. Olen vastuunkantaja. Jos odotan itse, tai minulta odotetaan vastuunkantoa, niin haluan olla perillä asioista ja tehdä itse ne asiat joista tulee sanomista itseltä tai muilta. En halua kantaa vastuuta toisten tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Kun teen itse, niin kannan vastuun itse, eikä tässä ole minulla mitään ongelmaa. Inhoan vastuunpakoilijoita, joilla ei käsi nouse pystyyn oman virheen merkiksi, ja jotka syyttävät muita omista virheistään. Pystyn ottamaan vastuun vain silloin kun olen itse mokannut.
Epäluottamus. En luota muihin ihmisiin että saisivat asiat hoidettua.
Virheiden pelko. Tai siis lähinnä se että virhe eskaloituu massiiviseksi, vaikka sen olisi voinut välttää sillä että minä olisin hoitanut asian.
Pitkä rupeama sairaan lapsen yksinhuoltajana, jolloin se olin minä joka hoiti kaiken.
Pysrin kyllä aktiivisesti antamaan miehelle vastuun hänen omista asioistaan, ja niistä osista yhteisiä joissa ei voi sattua mitään massiivista vahinkoa, vaikka jäisivät tekemättä, tai tehtäsiin jotenkin aivan typerällä tai vaikealla tavalla. Enhän minä siitä kärsi, vaan hän itse.
Sitä paitsi olen huomannut että tie vie molempiin suuntiin. Eli mies ei myöskään saa hyväskää siitä että minä huolehdin. Kun en muistuttele työavaimista enää, niin mies hakee niitä välillä ajellen eestaas kodin ja työpaikan väliä. Kun en muistuta mitä kaupasta pitää tuoda, niin mies ramppaa hakemassa välillä muutamaan kertaan kun jotain jäi. Kun en muistuta oven lukkoon laittamisesta tai katso perään jäikö kahvinkeitin päälle, niin se on mies joka niitä käy varmistelemassa. Eli ei voi saada yhtä hyvää hänkään, että hoitelisin ja muistuttelisin, mutta sitten olisin hoitamatta ja muistuttamatta.
Jep, juuri tuo "persoonakysymys" eli täydellisesti kuvattu persoonallisuushäiriö. Kunnon mikromanagerointia ja vain omalla tavalla tehty kelpaa.
Miksi teit lapsia epätäydelliselle miehelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailin metatyö koska se alkoi kiinnostaa ja alkaa olla selvää että naisten kannattaa opetella kommunikoimaan.
Esimerkiksi:
- Miettiä mikä olisi sopiva päivä ja aika juhliin, jotta mahdollisimman moni, tai ainakin ne tärkeimmät lapsen ystävät pääsisivät paikalle
- Valita juhliin teema ja miettiä sopiva ohjelma
Sopivan päivän löytää kalenterista, mies voi neuvoa sen käytössä, yleensä se on viikonloppu lähellä päivää jolloin lapsi on syntynyt. Onhan se naisilla tiedossa, noin suunnilleen ainakin?
Sopivan teeman miettimen taas... siis mitähän vattua? Teema? Lasten synttäreille? Ja ohjelmaa? Kuinka ihmiskunta on selvinnyt tänne asti? Tai edes 80-luvulta? Onks naisilla joku kisa menossa ja nyt kun se alkaa verottaa voimia niin kiljutte miehiä apuun?
Ei ne synttäriherkut taivaasta tippuneet 80-luvullakaan. Uskallan väittää, että tuolloin piti enemmän leipoa itse, vaikka tänäkin päivänä paljon halvemmaksi tulee tehdä tarjoilut itse kuin ostaa valmiina. Mutta tämä ei ollut edes se pointti vaan pointti on se, että miksi vanhempi (eli isä tässä tapauksessa) ei halua tarjota lapselleen mitään kivaa muistoa? Lasten synttäreiden järjestäminenkin tuntuu olevan vain vi ttumaisten äitien keksimä turha juttu, jota ilman pärjättäisiin. Miksi te miehet lisäännytte, jos ette halua jälkikasvuanne koskaan ilahduttaa?
Ensiksi: miksi sanot "te miehet" ? Se että sinulla on tuollainen ongelma ei tarkoita että muilla naisilla olisi. Olettaen nyt siis että sinun miehesi ei halunnut miettiä teema synttäreille, vaan meni perus ilmapallot, onginta, mansikkakakku -linjalla sen sijaan että olisi aiheuttanut osallistuvien lasten vanhemmille tarpeetonta stressiä kertomalla että nämä bileet on Star Wars teemalla ja paras asu palkitaan.
Toiseksi: luuletko ettei lapsi ilahdu ilman teemabileitä? Alkaa kuulostaa että kisa käy kuumana.
Siksi, koska miehet tässä ketjussa ovat olleet sitä mieltä, että synttärit ovat turhia. Ongintaan ja ilmapalloihin en ota kantaa. Totean vaan, että jonkun nekin on järjestettävä. Mansikkakakku? Oletko koskaan leiponut mansikkakakkua? Vai meinaatko leipomosta ostaa? Kumpikaan vaihtoehto ei käytännössä toteudu siten, että juhlien aamuna toteaa, että perskule, tarvitaan mansikkakakku!
Totean vielä, ettei lasten synttärit ole minulle leipomuksineen mikään ongelma, mutta ei ne tarjoilut aivan käden käänteessä toteudu.
Oletko koskaan ostanut kaupasta kakkua? Onnistuu aivan yhtä helposti kuin maidon ostaminen ja myös sama raha kelpaa.
Olen ja siksi tiedän, että ne ovat ylihinnoiteltuja suhteessa kokoon ja makuun. Synttäreille tulee aika paljon lisää hintaa, jos ostaa tarjoilut valmiina eikä sekään ole hyvä juttu, vai kuinka? Meillä ei myöskään syödä valmisruokia, koska ne ovat pahoja, kalliita ja epäterveellisiä.
Sinkkumiehen metatyö puolestaan on sitä kun pitää tehdä töitä ja maksaa veroja jotka menevät (nirsoille) naisille lähinnä. Ja sitä kun pitää kuunnella sitä kun naiset palstoilla keksivät aiheita joista valittaa, kuten "metatyö". No mitä enemmän sinkkumies näkee sitä kun jatkuvasti joka asiasta valittaville naisille menee verovaroja nettoveronmaksaja-miehen pussista (ja silti pitää aina valittaa), niin sitä enemmän sinkkumiehen tekee mieli sijoittaa varojaan ulkomaisiin yrityksiin (ainoastaan), krypt0ihin ja suunnitella aggressiivista verosuunnittelua. Kiitos kun annatte joka päivä yhä enemmän motivaatiota tähän! :)
Järjestin aina lapselleni hienot synttärit. Mietittiin yhdessä lapsen kanssa tarjottavat ja muut. Nyt teini-ikäisenä lapsi vieläkin muistelee, miten mukavaa oli, kun hänellä oli aina kivat synttärit. Kyllä lapset sen huomaavat ja muistavat, että onko hänet huomioitu lapsena.
Metatyöt on käytännössä sama asia kuin suunnittelu ja organisointi. Toki niihin voi käyttää kohtuuttoman paljon aikaa ja vaivaa ja vatvoa asioita suotta, mutta toisaalta jos jättää suunnittelematta niin sekin yleensä johtaa suurempaan työn määrään. Esimerkkinä vaikka päiväkotiin hakeminen: jos otat ajoissa selvää milloin ja miten se pitää tehdä, riittää että naputtelee hakemuksen netissä ja saa sitten aikanaan paikan lähipäiväkodista, tieto tulee hyvissä ajoin ja ehtii käydä tutustumassa (riippuu toki myös paikkakunnasta). Jos jättää homman viime tippaan, pitää alkaa soitella päivähoitotoimistoon ja yksityisiin päiväkoteihin, toivoa että saa edes jonkun paikan. Joutuu ehkä siirtämään töihin paluutaan tai ottamaan paikan jostain kauempaa ja hakemaan sitten siirtoa lähipäiväkotiin myöhemmin. Stressaavaa, hankalaa ja lapselle ikävää jos joutuu vaihtamaan päiväkotia. Lasten vaateostoksissa suunnittelulla ja ennakoinnilla säästää jopa merkittäviä summia rahaa jos hyödyntää alet ja kirpparit eikä säntää kauppaan kun ulkona on +10 lämmintä ja viime kevään takki onkin jo aivan liian pieni. Ruokaostoksissa suunnittelu myös yleensä säästää sekä rahaa että aikaa, kun hankkii kerralla useamman päivän ruuat eikä tarvitse joka päivä rampata kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehen metatyö puolestaan on sitä kun pitää tehdä töitä ja maksaa veroja jotka menevät (nirsoille) naisille lähinnä. Ja sitä kun pitää kuunnella sitä kun naiset palstoilla keksivät aiheita joista valittaa, kuten "metatyö". No mitä enemmän sinkkumies näkee sitä kun jatkuvasti joka asiasta valittaville naisille menee verovaroja nettoveronmaksaja-miehen pussista (ja silti pitää aina valittaa), niin sitä enemmän sinkkumiehen tekee mieli sijoittaa varojaan ulkomaisiin yrityksiin (ainoastaan), krypt0ihin ja suunnitella aggressiivista verosuunnittelua. Kiitos kun annatte joka päivä yhä enemmän motivaatiota tähän! :)
Kuule palstailu on täysin vapaaehtoista. Sen kun painat sitä oikean yläkulman ruksia jos alkaa tuntua työltä, niin meillä kaikilla on mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Se on naisten projeti se synttäri. Miehet kyllä kuuntelevat lapsiaan ja hommaavat Star Wars kakun jos lapsi, huom: lapsi, sellaista toivoo ja se on toteutettavissa.
Kengät ja vaatteet ja ruoka.... voi pientä, nuo on normaalia elämää. Naiset edelleen metatyöskentelee niissä VAIN siltä osuudelta että teidän on pakko saada sävyt kohilleen sen teidän päiväkotibestiksen kanssa. Sillä ei ole lapsille mitään merkitystä, ainoastaan äideille.
Joo mee nyt pois, miksi edes oot tässä keskustelussa? Minä, nainen, jolla ei ole omia lapsia jostain ihmeen syystä ymmärrän miksi on tärkeää että lapsella on kivat synttärit. Sinä et. Ei ole kukaan muu puhunut värisävyistä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja kun mies jättää metsätyöt tekemättä:
-Auton renkaat jää ostamatta ja öljyn vaihto varaamatta
-Talon huoltoon liittyvät seikat jää tekemättä (esim. Ilmastoinnin / ilmalämpöpumpun suodattimen vaihto kerran kuukaudessa)
- vakuutukset jäävät kilpailuttamattaTässä nyt ensimmäisen minuutin miesten metatyöt.
:D Meillä ei ole autoa, eikä taloa eikä ilmalämpöpumppua. Kotivakuutus on ollut samassa firmassa jo 15 vuotta.
:D Mies jättää metsätyöt tekemättä. Jooo, ei haittaa, oikeastaan hyvä, koska hänen vaimonsa on metsäalan ammattilainen.
Muuten nuo miesten metatyöt pystyy hoitamaan nainenkin. Renkaiden vaihto ok, auto ilmoittaa milloin pitää tilata huolto, osaan soittaa korjaamolle ja samoin sähkö/putki yms. liikkeisiin. Ja hoidan omat ja lasten vakuutukset. Ehkä olen epänormaali nainen?Ihana. Mutta narraat. Et osaa soittaa putkiliikkeeseen. Et oo ainakaan koskaan soittanut.
:) En tiedä, moniko teistä on rakentanut/rakennuttanut/remontoinut talon? Siinä todellakin saa soitella kaikenlaisille rakennusmiehille ja kävin heidän ohjeiden mukaan hakemassa erikoisliikkeistä tarvikkeita työmaalle.
Mutta en jankkaa tästä enempää, olen ollut aikuisiällä 10 vuotta sinkkuna ja olen oppinut olemaan omatoiminen. Joidenkin miesten mielestä se on pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Metatyöt on normaalia elämää. Asioita jotka on vaan hoidettava jollain tavalla. En ole koskaan kuullut kenestäkään joka haluaa saada sävyt kohdalleen päiväkotibestiksen kanssa, mitä se edes käytännössä tarkoittaa? Miksi kukaan äiti olisi semmoisesta kiinnostunut? Kyllä sitä mietittävää on ihan riittämiin muutenkin, nuo sinun esimerkkisi ovat nyt ihan elämästä vieraantuneita.
Katse peiliin vaan. Todennäköisesti miehen hoitamana lopputulos ei rouvaa miellyttäisi. Antakaa miesten hoitaa myös häiden metatyö, sisustussuunnittelu jne. ja yrittäkää pysytellä sivussa :) kyllä mies hoitaisi, jos saisi hoitaa tavallaan ilman naisen "vinkkejä".
Naisten uhriutumisen tarve on loputonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synttäreiden järjestäminen = ehtii hoitamaan samana päivänä, ei vaadi viikkojen järjestelyjä
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta = ehtii myöhemminkin mukaan
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen = turhake
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta = ei pidä hosua ettei vilustu
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen = yksi turnaus sinne tai tänneEi kai kaiken siirtäminen myöhemmäksi mitenkään vähennä tehtävän työn määrää
Ei, mutta voi itse jättää tekemättä ja puoliso hoitaa sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mee nyt pois, miksi edes oot tässä keskustelussa? Minä, nainen, jolla ei ole omia lapsia jostain ihmeen syystä ymmärrän miksi on tärkeää että lapsella on kivat synttärit. Sinä et. Ei ole kukaan muu puhunut värisävyistä kuin sinä.
Mitä lapseton nainen tekee pätemässä metatyöketjussa jossa suurin ulína tulee siitä ettei mies kykene edes ostamaan lapsille oikean kokoisia kenkiä :)
Edelleen: selvitä mitä ne metatyöt oikeasti edes tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Metatyöt on normaalia elämää. Asioita jotka on vaan hoidettava jollain tavalla. En ole koskaan kuullut kenestäkään joka haluaa saada sävyt kohdalleen päiväkotibestiksen kanssa, mitä se edes käytännössä tarkoittaa? Miksi kukaan äiti olisi semmoisesta kiinnostunut? Kyllä sitä mietittävää on ihan riittämiin muutenkin, nuo sinun esimerkkisi ovat nyt ihan elämästä vieraantuneita.
Voi kulta pieni, ei se ole metatöitä että kaupassa pitää käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlailin metatyö koska se alkoi kiinnostaa ja alkaa olla selvää että naisten kannattaa opetella kommunikoimaan.
Esimerkiksi:
- Miettiä mikä olisi sopiva päivä ja aika juhliin, jotta mahdollisimman moni, tai ainakin ne tärkeimmät lapsen ystävät pääsisivät paikalle
- Valita juhliin teema ja miettiä sopiva ohjelma
Sopivan päivän löytää kalenterista, mies voi neuvoa sen käytössä, yleensä se on viikonloppu lähellä päivää jolloin lapsi on syntynyt. Onhan se naisilla tiedossa, noin suunnilleen ainakin?
Sopivan teeman miettimen taas... siis mitähän vattua? Teema? Lasten synttäreille? Ja ohjelmaa? Kuinka ihmiskunta on selvinnyt tänne asti? Tai edes 80-luvulta? Onks naisilla joku kisa menossa ja nyt kun se alkaa verottaa voimia niin kiljutte miehiä apuun?
Ei ne synttäriherkut taivaasta tippuneet 80-luvullakaan. Uskallan väittää, että tuolloin piti enemmän leipoa itse, vaikka tänäkin päivänä paljon halvemmaksi tulee tehdä tarjoilut itse kuin ostaa valmiina. Mutta tämä ei ollut edes se pointti vaan pointti on se, että miksi vanhempi (eli isä tässä tapauksessa) ei halua tarjota lapselleen mitään kivaa muistoa? Lasten synttäreiden järjestäminenkin tuntuu olevan vain vi ttumaisten äitien keksimä turha juttu, jota ilman pärjättäisiin. Miksi te miehet lisäännytte, jos ette halua jälkikasvuanne koskaan ilahduttaa?
Ensiksi: miksi sanot "te miehet" ? Se että sinulla on tuollainen ongelma ei tarkoita että muilla naisilla olisi. Olettaen nyt siis että sinun miehesi ei halunnut miettiä teema synttäreille, vaan meni perus ilmapallot, onginta, mansikkakakku -linjalla sen sijaan että olisi aiheuttanut osallistuvien lasten vanhemmille tarpeetonta stressiä kertomalla että nämä bileet on Star Wars teemalla ja paras asu palkitaan.
Toiseksi: luuletko ettei lapsi ilahdu ilman teemabileitä? Alkaa kuulostaa että kisa käy kuumana.
Siksi, koska miehet tässä ketjussa ovat olleet sitä mieltä, että synttärit ovat turhia. Ongintaan ja ilmapalloihin en ota kantaa. Totean vaan, että jonkun nekin on järjestettävä. Mansikkakakku? Oletko koskaan leiponut mansikkakakkua? Vai meinaatko leipomosta ostaa? Kumpikaan vaihtoehto ei käytännössä toteudu siten, että juhlien aamuna toteaa, että perskule, tarvitaan mansikkakakku!
Totean vielä, ettei lasten synttärit ole minulle leipomuksineen mikään ongelma, mutta ei ne tarjoilut aivan käden käänteessä toteudu.
Oletko koskaan ostanut kaupasta kakkua? Onnistuu aivan yhtä helposti kuin maidon ostaminen ja myös sama raha kelpaa.
Olen ja siksi tiedän, että ne ovat ylihinnoiteltuja suhteessa kokoon ja makuun. Synttäreille tulee aika paljon lisää hintaa, jos ostaa tarjoilut valmiina eikä sekään ole hyvä juttu, vai kuinka? Meillä ei myöskään syödä valmisruokia, koska ne ovat pahoja, kalliita ja epäterveellisiä.
Jep eli alkaa aukeamaan: metatyöt on naisen pakonomaista täydellisyyden tavoittelua. Sen takia mies ei koskaan voi naisen mielestä tehdä metatöitä.
Ei kai kaiken siirtäminen myöhemmäksi mitenkään vähennä tehtävän työn määrää