Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä
Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.
No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:
Lapsen synttäreiden järjestäminen
Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta
Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen
Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta
Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen
Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.
Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!
Kommentit (2456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestimme luokan kanssa isohkon varainkeruutapahtuman, joka onnistui sen ansiosta, että lähes kaikki perheet osallistuivat. Asioista sopimisessa jostain syystä vastuun ottivat lähinnä äidit. Vain kolme isää lähetti viestejä keskusteluun, jossa asioista sovittiin. Toivottavasti muut osallistuivat sitten muulla tavoin.
Kai ymmärrät, että nämä ovat painajaisia monien naistenkin mielestä? Naiset eivät vain usein uskalla sosiaalisista syistä kieltäytyä. Miehet tekevät, mitä haluavat.
Miehiä kiinnostaa vain omat pelireissut ja niiden järjestäminen, mutta ei lasten luokkaretket tai yökoulut, leirit. Lapsille ei haluta mahdollistaa mitään, tai halutaan, JOS JOKU MUU hoitaa kaiken asiaan liittyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestimme luokan kanssa isohkon varainkeruutapahtuman, joka onnistui sen ansiosta, että lähes kaikki perheet osallistuivat. Asioista sopimisessa jostain syystä vastuun ottivat lähinnä äidit. Vain kolme isää lähetti viestejä keskusteluun, jossa asioista sovittiin. Toivottavasti muut osallistuivat sitten muulla tavoin.
Kai ymmärrät, että nämä ovat painajaisia monien naistenkin mielestä? Naiset eivät vain usein uskalla sosiaalisista syistä kieltäytyä. Miehet tekevät, mitä haluavat.
Minusta ainakin on tavoiteltavaa, että lapset pääsevät leirikouluun ja saavat hienoja kokemuksia. Olen valmis sen eteen pari kertaa vuodessa opastamaan lasta leipomisessa. Varainkeruutapahtuman järjestäminen on oppimiskokemus lapsille sekin. Nostaa itsetuntoa, kun näkee, mitä voi porukalla saada aikaan.
Riittävän pitkälle ajalle kun hommat jakaa, ei tule liikaa kuormitusta. Meillä on myös vaihtoehtoina halvempi ja kalliimpi leirikoulu. Siihen helpompaan tavoitteeseen ei montakaan varainkeruutapahtumaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä metatöitä ja muita töitä jaetaan tähän tapaan: haluatko mieluummin imuroida vai etsiä lapsen kanssa torista hänelle mieluisat talvivaatteet? Hoidatko tänään puusaunan lämmityksen vai käyt töiden jälkeen kaupassa? Vastaanko minä open viestiin, jos tyhjennät tiskikoneen sillä aikaa?
Lähipiirissäni olen huomannut, että perheensä asioista vastuuta ottavat miehet ovat usein niitä, jotka muutenkin ajattelevat asioita, lukevat kirjallisuutta jne. Meillä mies onneksi hahmottaa, että näihin järjestämisiin menee aikaa ja toimii sen mukaan. Metatyövastuitakin voi jakaa sen mukaan, minkä kukin kokee luontevaksi.Tässäkin toisaalta tarjoilet ja organisoit miehelle tiedon tehtävistä lautasella. Aikuisen perheenjäsenen tulisi osata itse tarttua tehtäviin oma-ehtoisesti, ei tehtävälistan laatijan käskyttämänä.
Meillä molemmat onneksi kysyvät näitä kysymyksiä, en siis suinkaan aina minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole ymmärtänyt homman ydintä. Nyt et tee mitään, jätät nuo hommat tekemättä.
Aurinko nousee silti.Tämä. Metatyö on täysin turhaa ja keksitty termi äidin egon kiillottamiseksi. Lapseen tai mieheen hyvinvointiin ne "metatyöt" ei liity millään tapaa.
Uuh niin sun mielestä nämä esimerkit kuten lapsen synttärien järjestäminen tai harrastusvälineiden hankinta eivät millään tapaa liity lapseen.
Miten vaikeaa harrastusvälineiden hankinta voi olla? Menkää Stadiumiin, ostakaa jalkapallo, polvisuojat, joku treenikassi, vesipullo ja hyvät nappikset. Ei mene tuntia kauempaa eli mitä turhaan stressaat.
M32Ainakin minun lapsuudessani harrastusvälineiden hankinta hoidettiin siinä samalla kun tehtiin muita arkisia ostoksia. Ei tarvinnut tästäkään tehdä erillistä "metatyötä". Tosin vanhempani edustavatkin old schoolia eivätkä ole mitään näitä nykyajan kolmekymppisiä suorittajavanhempia, jotka saavat burnoutin itsekeksimistään "metatöistä".
Miehet ei jostain syystä ole ymmärtäneet tätä, koska eivät tuo kaupasta niitä välineitä siinä ohessa.
Kyllä on vaikeata, kun ei edes pienintä asiaa saada yhdessä hoidettua ilman metatyö keskustelua, suunnittelu palaveria, aikataulutusta, viisivuotissuunnitelmaa, kahden itsehoito-oppaan hankintaa ja hermoromahdusta. Jättäkää lapset tekemättä jos kaikki on niin saatanan vaikeaa.
Kommunikointihan tässä poistaisi moniakin ongelmia mutta kuten ketjussa on nähty, nää valittavat naiset olettaa että mies tajuaa tehdä kaiken naisen tahdon mukaan ilman että naisen tarvitsee sanoa mitään ääneen vaikka istuisi vieressä.
Muutenkin metatyö on tuollainen keksitty epätermi joka ei tarkoita mitään tarkalleen määriteltyä mutta sitä käytetään tekosyynä kun halutaan maalata kuva että kyllä esim. pyykinpesukin yhden työpäivän työtunteja vastaa kun siinä on niin kovasti metatyötä ohessa."Naisen tahdon mukaan" 🤦
Koittakaa nyt hyvät miehet ymmärtää, että siinä EI ole kyse mistään naisen tahdosta tai tavasta toimia, jos mies esim kauppaan mennessään viitsisi muistaa, että Pikku-Jonnella on päiväkodin retki huomenna ja sinne tarvi eväät mukaan ja Mini-Liisalla on futispelit illalla ja sinnekin piti jotain purtavaa olla mukana.
Jostain syystä nämä tämäntyyppiset asiat pitää miehelle erikseen kertoa, vaikka hän vastaanottaa täysin samat infot ja viestit kuin lasten äitikin. Miksi?Tavallaan mutkan kautta siitä taitaa muuten tulla naisen tahto, nimittäin jos mies ei 1) tiedä mitä pitäisi hankkia 2) välittäisi hankkia vaikka tietäisikin koska turhaa 3) ainoastaan nainen on se joka vielä vähän yrittää tahtoa että asiat sujuisi;) Ei mies ehkä tahdo lapselle eväitä mukaan, saati ettäkukaan meneekoulun juhlaan ;)
Kohta 1. Miten tyhmä isän pitää olla, jos ei tiedä, että retkelle pitäisi ostaa eväät, kun niin infossa lukee? Vielä tyhmempi on isä, joka ei edes tiedä mistä eväistä oma lapsi tykkää.
Kohta 2. Miten kylmä ja välinpitämätön on se isä, joka ei VÄLITÄ hankkia niitä eväitä lapselle, tietäen, että kaikki muut lapset nauttivat eväutään omansa katsellessa vieressä?
Ootteko te ihan sairaita?
Ei ole tyhmä, vaan ihan perus Pertti Perheenisä, jonka ostoskassista löytyy kyllä se itselle mieluinen makkara, ja huolella valikoitunut olut, mutta Pikku-Piian retkieväät hakee jälleen kerran iltavuorosta kotiutunut äiti aamulla ennen koulun alkua, ennen kuin aamuvuoro häntä kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä metatöitä ja muita töitä jaetaan tähän tapaan: haluatko mieluummin imuroida vai etsiä lapsen kanssa torista hänelle mieluisat talvivaatteet? Hoidatko tänään puusaunan lämmityksen vai käyt töiden jälkeen kaupassa? Vastaanko minä open viestiin, jos tyhjennät tiskikoneen sillä aikaa?
Lähipiirissäni olen huomannut, että perheensä asioista vastuuta ottavat miehet ovat usein niitä, jotka muutenkin ajattelevat asioita, lukevat kirjallisuutta jne. Meillä mies onneksi hahmottaa, että näihin järjestämisiin menee aikaa ja toimii sen mukaan. Metatyövastuitakin voi jakaa sen mukaan, minkä kukin kokee luontevaksi.Tässäkin toisaalta tarjoilet ja organisoit miehelle tiedon tehtävistä lautasella. Aikuisen perheenjäsenen tulisi osata itse tarttua tehtäviin oma-ehtoisesti, ei tehtävälistan laatijan käskyttämänä.
Meillä minä kysyin. Mies ja jo aikuinen lapsi ovat ADDeja. Heidän oli helpompaa saada aikaiseksi, kun on kaksi selkeää vaihtoehtoa eikä perääntymisen mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainakin on tavoiteltavaa, että lapset pääsevät leirikouluun ja saavat hienoja kokemuksia. Olen valmis sen eteen pari kertaa vuodessa opastamaan lasta leipomisessa. Varainkeruutapahtuman järjestäminen on oppimiskokemus lapsille sekin. Nostaa itsetuntoa, kun näkee, mitä voi porukalla saada aikaan.
Riittävän pitkälle ajalle kun hommat jakaa, ei tule liikaa kuormitusta. Meillä on myös vaihtoehtoina halvempi ja kalliimpi leirikoulu. Siihen helpompaan tavoitteeseen ei montakaan varainkeruutapahtumaa tarvita.
Minulla on viisi lasta. Olen saanut oman osani näistä "varainkeruutapahtumista". Luojan kiitos se aika on ohi. Pahinta olivat juuri ne yli-innokkaat äidit, jotka eivät millään voineet ymmärtää, miksei kaikkia kiinosta yhtä paljon käyttää viikonloppujaan ja iltojaan näihin tapahtumiin, jotka useimmiten olivat näiden samojen yli-innokkaiden äitien keksimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä kysyin. Mies ja jo aikuinen lapsi ovat ADDeja. Heidän oli helpompaa saada aikaiseksi, kun on kaksi selkeää vaihtoehtoa eikä perääntymisen mahdollisuutta.
Olen adhd-äiti ja hoidan nämä katkerankuuloiset metatyöt meidän perheessä. Mies hoitaa omien töidensä metatyöt, oletan. Kuulostat joltain vammaisohjaajalta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen adhd-äiti ja hoidan nämä katkerankuuloiset metatyöt meidän perheessä. Mies hoitaa omien töidensä metatyöt, oletan. Kuulostat joltain vammaisohjaajalta.
-eri
Mun mies jäi työelämästä 33-vuotiaana, muista syistä. Se vetää pulkkaa joka pystyy siihen, silloin kun hommia ei pysty tasaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä onnekas. Monella se menee juuri kuten kuvailet, mutta tosiaankin vaihtoehtoja tarjoilee perheen ainoa aikuinen vauva-isän odotellessa pyyntöjä ja kehoituksia.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele tippaakaan miksi Suomessa äidit uupuvat ja masentuvat niin usein.
Niin totta.
Mä uskon sen johtuvan siitä, että meillä on niin paljon yh-äitejä. Isejä ei ole, ei ole miehen mallia pojille.
On kokonainen sukupolvi mieslapsia jotka luulee, että lapsia ja kotia ei tarvitse hoitaa mitenkään, ne asiat vaan hoituu jotenkin (eli nainen tekee).
Älkää jumalauta naiset tehkö tällaisten penskojen kanssa lapsia! Ottakaa mies, joka oikeasti haluaa huolehtia perheestään ja jolla on myös fyrkkaa siihen.
Meiltä, kun aikoinaan renttuisä saatiin pois, niin se oli luojan lykky. Äitini on minut kasvattanut samalla tavalla kuin siskonikin. Vaikea tosin sanoa, että sainko teininä vähän enemmän vapauksia, varmasti jotakin eroja oli. Joka tapauksessa kasvatus oli sama, enkä saanut erivapauksia ja tietynlaista lellimistä, mitä kyllä näin kavereideni perheissä joissa oli poikia. Joten väitän, että nämä ovat aika paljon myöskin kasvatukseen liittyviä asioita. Oma havaintoni oli monesti, että pojat pääsivät helpommalla tietyissä asioissa, koska olivat poikia. Tämä näkyi niin äitien kuin isienkin asenteessa.
Tuo on hyvä huomio ja linkittyy siihen, miksi meillä Suomessa on OECD-maissa suurin syrjäytymisprosentti nuorilla miehillä. Tytöillä tuo luku vastaa OECD-maiden keskitasoa eli sukupuoliero on hurja. Pojilta ei vaadita, joten he eivät kehity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä metatyötaito jotenkin sukupuolisidonnaista? Meillä on tyttö ja poika. Fiksuja nuoria molemmat, mutta tytär varautuu edeltä, muistaa päivämäärät ja muutenkin tietää missä mitäkin on. Poika sen sijaan ei mieti etukäteen menoja, ei muista päivämääriä eikä jaksa niitä selvittää eikä tiedä missä mikin tavara on.
Viime viikon vanhojenpäivät oli hyvä esimerkki. Päivä oli pojalle tärkeä, mutta ei hänellä ollut mitään muistikuvaa milloin (mikä päivä ja mikä kellonaika) tanssit ovat, ei omatoimisesti testaa mahtuuko puku päälle ja missä hänen pukuaan kotona säilytetään saati mieti millä se puku päällä pääsee tanssipaikalle ja jatkoilta kotiin.
Siskonsa tiesi asiat paremmin, vaikka kyse ei ollut hänen tansseistaan.
Samoin miehelle nuo tanssit tulivat täytenä yllätyksenä, vaikka ihan samat tiedotteet niistä on saanut kuin minä.Kotoa opitut mallit. Poika on kuin isänsä, joku nainen hoitaa kaiken.
On niitä täyspäisiäkin miehiä.
Ei ole kotoa opittu malli.
Minun poikieni isä on hyvin tarkka, pedantti, perfektionisti, suunnitelmallinen ja järjestelmällinen ja siisti.
Toinen poika on niin taivaanrannan maalari, ettei ole tosikaan. Asuu jo omillaan ja kämppä täysi sikolätti. Ei tiedä aikatauluista mitään, eikä oikein kiinnostakaan.
Takuulla ei ole kotoa oppinut.
Eri
Kaffebulla kirjoitti:
Tuo on hyvä huomio ja linkittyy siihen, miksi meillä Suomessa on OECD-maissa suurin syrjäytymisprosentti nuorilla miehillä. Tytöillä tuo luku vastaa OECD-maiden keskitasoa eli sukupuoliero on hurja. Pojilta ei vaadita, joten he eivät kehity.
Voi olla, mutta en usko, että syrjäytyminen johtuu pelkästään siitä, että ei ole kotona vaadittu tarpeeksi. Ne ovat aika monimutkaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä nämä tämäntyyppiset asiat pitää miehelle erikseen kertoa, vaikka hän vastaanottaa täysin samat infot ja viestit kuin lasten äitikin. Miksi?
Siksi, että sinä olen sille ukollesi opettanut, että aivan siitä riippumatta muistaako se mies asian vai ei, niin sinä JOKA TAPAUKSESSA tarkistat asian, niin miksi edes yrittää vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä metatöitä ja muita töitä jaetaan tähän tapaan: haluatko mieluummin imuroida vai etsiä lapsen kanssa torista hänelle mieluisat talvivaatteet?
Tässäkin toisaalta tarjoilet ja organisoit miehelle tiedon tehtävistä lautasella. Aikuisen perheenjäsenen tulisi osata itse tarttua tehtäviin oma-ehtoisesti, ei tehtävälistan laatijan käskyttämänä.
Tossa on tosin ongelmana se, että sies saattaa miettiä, että "ei täällä näytä vielä sotkuiselta, ei vielä tartte imuroida", kun naisen mielestä jostain syystä pitää nyt jo imuroida. Ei kai se mies oma-aloitteisesti tajua alkaa imuroimaan, kun vielä ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin nyt vaikka ulkomaanmatka, ei tule semmoista jos joku ei sitä järjestä.
Miksi se pitää jotenkin kauheasti järjestää? Mekin joskus kesälomalla todettiin, että "Lähdetäänkö autoileen Eurooppaan?" - "Joo mennään vaan", ja siitä sitten samantien soitettiin Siljalinelle, ja varattiin paikka autolle seuraavaksi lähtevästä laivasta. Sitten pari viikkoa oltiin reissussa ja käytiin mm. Pariisin Disneylandissa.
Käyttäjä36354 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin nyt vaikka ulkomaanmatka, ei tule semmoista jos joku ei sitä järjestä.
Miksi se pitää jotenkin kauheasti järjestää? Mekin joskus kesälomalla todettiin, että "Lähdetäänkö autoileen Eurooppaan?" - "Joo mennään vaan", ja siitä sitten samantien soitettiin Siljalinelle, ja varattiin paikka autolle seuraavaksi lähtevästä laivasta. Sitten pari viikkoa oltiin reissussa ja käytiin mm. Pariisin Disneylandissa.
Ok eli joko teillä ei ole lapsia (ja esim lemmikkejä) tai sinä olet se vapaamatkustaja. Koska kyllä oikeasti automatkaakin varten, jotta varmasti saa siistit huoneet lapsiperheelle, pitää tehdä aika paljon sitä hotellien googlaamista ja niihin soittelua.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä metatyötaito jotenkin sukupuolisidonnaista? Meillä on tyttö ja poika. Fiksuja nuoria molemmat, mutta tytär varautuu edeltä, muistaa päivämäärät ja muutenkin tietää missä mitäkin on. Poika sen sijaan ei mieti etukäteen menoja, ei muista päivämääriä eikä jaksa niitä selvittää eikä tiedä missä mikin tavara on.
Viime viikon vanhojenpäivät oli hyvä esimerkki. Päivä oli pojalle tärkeä, mutta ei hänellä ollut mitään muistikuvaa milloin (mikä päivä ja mikä kellonaika) tanssit ovat, ei omatoimisesti testaa mahtuuko puku päälle ja missä hänen pukuaan kotona säilytetään saati mieti millä se puku päällä pääsee tanssipaikalle ja jatkoilta kotiin.
Siskonsa tiesi asiat paremmin, vaikka kyse ei ollut hänen tansseistaan.
Samoin miehelle nuo tanssit tulivat täytenä yllätyksenä, vaikka ihan samat tiedotteet niistä on saanut kuin minä.
Ettei olisi sukupuolisidonnainen kasvatus syynä? Tytöltä pienestä pitäen odotettu että "hoitaa hommat", ja nuoremmasta asti hänet on opetettu ehkä huomaamatta vastuullisemmaksi?
Pojan puolesta taas pidetty asioista enemmän huoli vanhempien toimesta ja/tai sisko oppinut tuntemaan vastuuta myös pojan paasauksesta. (?)
Noin se ainakin valtaosassa ysäriperheitä meni, sitä on todella vaikea tunnistaa/tunnustaa itsessään, mutta se on sisäsyntyistä naisvihaa yksinkertaisimmillaan, ja sitä meidän monien perheissä toteutetaan huomaamatta edelleen vaikka luullaan kasvattavamme eri sukupuolta olevat lapsemme ihan tasa-arvoisesti.
HAhha. Mun ex mies yllättyy edelleen kun hän joutuu hoitamaan näitä asioita, koska en enää sitä hänen puolestaan tee. Oli oikeasti uuvuksissa kun yhtäkkiä pitikin tajuta ettäö on kaikenlaista hoidettavaa asiaa lapsiin liittyen kun jätin hänelle huoltovastuun lapsista.
Kotoa opitut mallit. Poika on kuin isänsä, joku nainen hoitaa kaiken.
On niitä täyspäisiäkin miehiä.