Sairaanhoitajien feikkisaikuttelu
Kommentit (486)
Mä en kyllä tiiä miten tähän pitäis suhtautua. Palkka vaatimus on kyllä kohtuuton. Vaikka Corona on ollut niin silti. Mutta toisaalta hoitajat tekee tärkeää työtä ja kyllä heitä pitää myös arvostaa katsoin elossa 24h sarjan ja arvostus on suuri. Silti tää lakko on karkaamassa käsistä. Mun setä sai aivoinfarktin viikko sitten ja nyt se joutuu odottamaan mahdollisesti kuntoutusta hoitajalakon takia. Eli aika ristiriitaiset fiilikset.
Olen ammatiltani hoitaja, Vuosina 2014-2018 oli niillä paikkakunnilla, joilla minä asuin, ylitarjontaa hoitajista ja vain vähän avoimia työpaikkoja. Siksi sain vain muutaman kuukauden sijaisuuksia sairaaloista. Samaan aikaan minun kanssani työskenteli sijaisia, jotka saikuttivat usein esim. migreenin tai flunssan takia. Minulla taasen oli tosi vähän tai ei jopa ollenkaan sairaspoissaoloja. Sitten minun määräaikaista työsoppariani ei jatkettu, mutta näiden saikuttajien työsopparia kyllä jatkettiin. Eli sanoisin, että hoitoalalla esimiehille ei ole mitään merkitystä sillä, onko työntekijällä paljon vai vähän sairaspoissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani hoitaja, Vuosina 2014-2018 oli niillä paikkakunnilla, joilla minä asuin, ylitarjontaa hoitajista ja vain vähän avoimia työpaikkoja. Siksi sain vain muutaman kuukauden sijaisuuksia sairaaloista. Samaan aikaan minun kanssani työskenteli sijaisia, jotka saikuttivat usein esim. migreenin tai flunssan takia. Minulla taasen oli tosi vähän tai ei jopa ollenkaan sairaspoissaoloja. Sitten minun määräaikaista työsoppariani ei jatkettu, mutta näiden saikuttajien työsopparia kyllä jatkettiin. Eli sanoisin, että hoitoalalla esimiehille ei ole mitään merkitystä sillä, onko työntekijällä paljon vai vähän sairaspoissaoloja.
Tarkoitit varmaan esihenkilöä?
Mä työskentelen asiantuntijaorganisaatiossa, jossa minä & suurin osa kollegoista on maistereita, muutamia amk-tutkintoja joukossa. Meillä on yksikön päällikkö, jolla on silmiin pistävän paljon saikkupäiviä, usein ainakin pari kolme kuukaudessa ja tilanteen niin salliessa enemmänkin. 99% hän sairastuu perjantaina tai maanantaina.
Halusin vain sanoa, että eiköhän näitä perjantaisaikuttelijoita löydy ihan jokaisesta työyhteisöstä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin niillä esihenkilöillä ei olisi merkitystä? Sen osalta teksi on melko ristiriitainen.
Vierailija kirjoitti:
Aina on tekemätöntä työtä metsät täynnä
Ei ole neuvotteluja käyty ja laki viedään käsittelyyn. Ahneella on pas kanen loppu. Teidän uhoamisenne loppuu kun potilasturvalaki tulee.
Että naurattaa....
Toisaalta, miksi nostaa ongelmaksi lakon aikana saamaton tai viivästynyt hoito, kun ilman lakkoakin moni ihminen jää ilman käypähoitosuositusten mukaista hoitoa.
Usean kohdalla todetaan, että sairaus on edennyt liian pitkälle aikä hoitoa kannata enää aloittaa. Osa kuolee ennen kuin ehtii saada diagnoosia tai hoitoa.
Ihan oikein, että joskus nämä hoitoon etuoikeutetutkin kokevat sen, mitä useat hoidotta jääneet ihmiset kokevat. Nämä hoitoa saaneet ovat olleet jokapaikassa suitsuttamassa suomalaista sairaanhoitoa ja erityisesti ylistämässä sairaanhoitajien työtä - unohtaen kaikki muut sairaalan työntekijät. Kun edelliseen yhdistetään vielä hoitoa saamattomien potilaiden haukkuminen ja heidän kokemusten halveksiva mitätöiminen, niin ei voi muuta kuin kannattaa erittäin pitkää lakkoa.
Yksityisellä tulisi toisena vuotena lopputili "kiintiö" saikuttajalle. Eiköhän kohta nämä hellyhanseni-wannabe-kokoomuslaiset hoitajat löydy kortistosta cv-kursseilta muistelemassa miten vakityö meni lakkoilun takia rahanhimon takia.
Tietysti, on jäänyt yliopisto-opinnot kesken, menty sairaanhoitajaksi ja luultu että se työ on jotain enkelimäistä ihmisten pelastamista.
Jos haluaa kunnolla palkkaa pitää olla älyä yrittää ja menestyä ja/tai valmistua yliopistosta ja päästä vauraaseen työpaikkaan.
Miksei hoitajat laajenna lakkoa vanhustenhoitoon ja päiväkoteihin? Siellähän se purisi oikein kunnolla, kun ihmiset hätätilassa joutuisivat ottamaan vanhukset ja lapset koteihinsa hoitoon siinä etätöiden ohessa. Ei varmaan menisi kovin montaa päivää, kunnes uusi sopimus olisi tehty.
Huomenna laajeneva lakko koskettaa vain erikoissairaanhoitoa eli käytännössä siis sairaaloita. Suojelutyö turvaa sen, että kaikki kiireellistä hoitoa vaativat tulevat kumminkin hoidetuiksi. En näe, että tämä olisi mikään kovin järeä painostuskeino sitten kumminkaan.
Luin tämän ketjun läpi ja eka mieleen tuleva asia on, että hoitoalan työpaikoilla on ilmeisesti aivan luokattoman surkeaa johtamista?!
Ehkä se ratkaisu alan veto- ja pitovoimaan ei olekaan parempi palkka, vaan se että esimiehet lähetettäisiin koulunpenkille ja olisivat jotenkin tulosvastuullisia oman yksikkönsä aikaan saannoksista? Tätähän voisi kartoittaa esimerkiksi työilmapiirikyselyillä, omaisten palautekyselyillä, luoda erilaisia hyvän hoidon sertifikaatteja alalle...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko paloi hoitotyössä loppuun laiskojen kollegoitten takia vanhusten hoitokodissa.
Joka vuoros oli kyllä tarpeeksi hoitajia, mut esim. kaksi pataluuhaa tekivät töitä parina (istuivat tauolla ja eivät vastanneet hälyihin)
ja sisko joutui yksin tekemään liikaa.
Nää kaks saattoi vanhuksen läsnäollessa pilkata tätä nukkuvaa potilasta ja kohtelivat potilaita halveksuen. Olivat vakkaripaikoilla ja sopivasti saikut aina pyhien aikaan.
Kun hän mainitsi jstn asiasta kollegoilleen alkoi kiusaaminen.
Olen itekin ihmetellyt miten kiireisessä hoitotyössä on aikaq istua isolla köörillä tauoilla yhtä aikaa! Olin käymässä työn puolesta terveyskeskuksen kahvihuoneessa jossa hoitajat massana tauolla.
Hälynappi lauloi koko ajan ja yksi kävi sammuttamassa sitä koko ajan samalla juoruillen jtn muille.
Kysyin että vastaako joku tuohon, sain vaan murhaavia katseita.
Todellakin vaiettu aihe!Kuulostaa tutulta. Töihin tullaan hengailemaan kavereiden kanssa ja kaikki hoidetaan pareittain, vaikka kyseessä olisi hyväkuntoinen ja lähes omatoiminen asiakas. Kun hoidetaan vuodepotilasta, jutellaan keskenään omista asioista ja pyöritellään mummoa niinkuin jotain esinettä. Rehellisesti sanottuna, soisin harvalle hoitokodin hoitajalle palkankorotuksen.
Ja vanhukset itse eivät valita. Toki on oikeasti puutteita hoitokodeissakin, mutta miksi kysytään koko ajan sijaisia ja valitetaan työvoimapulaa, miksei huhuilla saikuttajia töihin?
Maj-Britt ja röökimuijat. Aika hyvä Kummelijakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos hoitajat alkaisivat tekemään töitä itsenäisinä yrittäjinä? Tuntipalkka 60-70e niin kuin sähkäreillä ja putkimiehillä.
Saattais tulla yllätyksenä moni asia:
-ei liittoa
-ei sossua
-ei saikkurahaa
-ei lomiaMitäs muuta näitä oli? Veroja tarttis maksaa, vakuutuksia ja eläkemaksutkin. Melko kylmää kyytiä 🙂
Mitä muka selität? Paremmille rahoille pääsee yrittäjänä!
Mulla olisi lääkkeet hoitajapulan ratkaisemiseen.
Ihan ensin esihenkilöille kunnollinen, useamman kuukauden koulutus tehtävään. Esihenkilö tulosvastuulliseksi myös oman yksikkönsä toiminnasta ja esim. mahdollisuus johonkin bonukseen tms, kun kaikki toimii hyvin.
Hoitajille palkankorotus. Liittojen vaatimukset ovat aika kovat, mutta edes puolet siitä ja oltaisiin jo ihan realistisella tasolla.
Hoitajille mahdollisuus edetä urallaan ja hankkia ihan tuntuvia palkankorotuksia kouluttautumalla lisää tai esimerkiksi ottamalla vastuuta yksikössään erikoistumalla johonkin asiaan.
Jämäkkää johtamista työpaikalle. Kulkuluvalla taukotilaan ja pois. Tiedottaminen kuntoon. Kaikenlainen suosiminen ja kuppikunnat matalalla kynnyksellä työsuojeluvaltuutetun selvitykseen.
Työnantajan täytyy näyttää, että arvostaa työntekijöitään. Tyky-iltapäivään tai jouluna saatuun herkkukoriin ei minkään firman tai kunnan budjetti kaadu, mutta työntekijöiden tunnelmassa ja sitoutumisessa työhönsä se näkyy yllättävän nopeasti.
Mitä jos nyt maksettaisiin ensin sairaalassa työkokeilussa oleville palkkaa eikä työmarkkinatukea. Hoitajien kehuskelu matkoilla, sijoitusasunnoilla jne. kahvihuoneessa antaa kuvan kylläkin hyvästä palkasta. Ja mitä jos tarjoaisitte työttömälle siellä kahvia sen sijaan, että vaaditte tuomaan Juhla Mokkaa, luuletteko te, että työttömällä on rahaa sellaista tuoda?
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin esihenkilöille kunnollinen, useamman kuukauden koulutus tehtävään. Esihenkilö tulosvastuulliseksi myös oman yksikkönsä toiminnasta ja esim. mahdollisuus johonkin bonukseen tms, kun kaikki toimii hyvin.
Hoitajille palkankorotus. Liittojen vaatimukset ovat aika kovat, mutta edes puolet siitä ja oltaisiin jo ihan realistisella tasolla.
Hoitajille mahdollisuus edetä urallaan ja hankkia ihan tuntuvia palkankorotuksia kouluttautumalla lisää tai esimerkiksi ottamalla vastuuta yksikössään erikoistumalla johonkin asiaan.
Jämäkkää johtamista työpaikalle. Kulkuluvalla taukotilaan ja pois. Tiedottaminen kuntoon. Kaikenlainen suosiminen ja kuppikunnat matalalla kynnyksellä työsuojeluvaltuutetun selvitykseen.
Työnantajan täytyy näyttää, että arvostaa työntekijöitään. Tyky-iltapäivään tai jouluna saatuun herkkukoriin ei minkään firman tai kunnan budjetti kaadu, mutta työntekijöiden tunnelmassa ja sitoutumisessa työhönsä se näkyy yllättävän nopeasti.
Tämän ketjun ainoa asiallinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos nyt maksettaisiin ensin sairaalassa työkokeilussa oleville palkkaa eikä työmarkkinatukea. Hoitajien kehuskelu matkoilla, sijoitusasunnoilla jne. kahvihuoneessa antaa kuvan kylläkin hyvästä palkasta. Ja mitä jos tarjoaisitte työttömälle siellä kahvia sen sijaan, että vaaditte tuomaan Juhla Mokkaa, luuletteko te, että työttömällä on rahaa sellaista tuoda?
Pitäisi alkaa tehdä lehtijuttuja siitä mitä hoitajat omistaa, mitä heidän lapset harrastaa ja leimojen määrä passissa.
En ole vielä huonotuloista hoitajaa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä liittyi hoitajien saikkuihin miten?
Oiskohan tuo saikuttaminen työnantajapuolen lanseeraama käsite ?
Vierailija kirjoitti:
Mikä olis tämmöinen koulutuspolku, ja mikä tarpeeksi tuntuva palkankorotus?
Hoitajan työ ei ole lääkärin työtä, ja esim lääkäriksi voi hoitaja nytkin lukea, jopa ilmaiseksi.
No kyllä muillakin työpaikoilla sairaslomat osuivat samoille henkilöille perjantaisi jostakin syystä.