Sairaanhoitajien feikkisaikuttelu
Kommentit (486)
Ei kaikkea voi kaataa työnantajan niskaankaan. Eri asia jos kyse olisi itsenäisesti suoritettavasta pakkotahtisesta tehdastyöstä, siinä on vaan tehtävä mitä työnantaja on suunnitellut sekunnilleen.
Mutta hoitajat ovat keskenään siellä työpaikalla ihan vapaasti, heillä on kaikki mahdollisuuet yhteistyöhön, mutta he ovat kykenemättömiä siihen, työilmapiirin he pilaavat ihan itse, ei kukaan muu. Siihen on työnantajan vaikea vaikuttaa. Samoin saikuttamalla he itse kuormittavat työkavereitaan, tähänkin työnantajan on vaike vaikuttaa. Ei misssään työpaikalla saada ammattilaisia sijaisiksi jos joku on pois. Jos vaikka joku koneistaja on sairaana konepajalla, ei mistään työkkäristä eikä naapurikonepajalta tms saada sijaista, se työ jää tekemättä. Onneksi koneistajat eivät saikuta koko ajan, tai jos joku saikuttaa, hänesta hankkiudutaan eroon. Julkisen puolen hoitajat ovat itse aiheuttaneet omat ongelmansa ja syyttävät kaikesta työnantajaa ja tarjoavat ratkaisuksi kovia palkankorotuksia, jos se vaikka innostaisi tekemään töitä kunnolla ja jopa saapumaan sinne työpaikalle. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa lehtijutussa oli monia tuttujakin asioita. Hoitoalalla olen ollut yli 20 vuotta ja monenlaisia saikkuilmoituksia on tullut työkavereilta. Tietyiltä henkilöiltä tuli ilmoitukset yhden päivän saikuista pelkästään maanantaisin ja perjantaisin. Joku ilmoitti, ettei voi tulla töihin, kun lapsuusperheen koira oli kuollut edellisenä päivänä. Toinen kertoi, että on kovassa vatsataudissa ja pisti samana iltana kuvia instaan kuntosalilta. Toisaalta työkavereissa oli myös niitä, jotka tekivät töitä vuosia peräkkäin, ilman ainuttakaan sairauspoissaoloa. Väsymys on usein itselläkin kova, mutta toisaalta joskus kieltämättä ärsyttää, kun kaiken kiireen keskellä joudut yhtäkkiä vielä järkkäämään sijaista omailmoituksen tehneelle. Meillä sijaisia hommaa aina vuoron vastaava, ei välttämättä esimies.
Tossakin on räikeä epäkohta. Vasttuhoitaja on velvoitettu tekemään esimiehen töitä ilman erillistä korvausta.
Teen aika paljon ylimääräisiä vuoroja ja olen tullut vapaapäiviltä töihin. tai Teen myös tuplavuoroja. Jaksan tehdä näitä, mutta nykyään tahti on tiukentunut, koska lähes kaikki vuorot menee vajaalla henkilökunnalla joustamisesta huolimatta.
Sairastan melko usein, saan päiväkoti-ikäisiltä lapsiltani lähes kaikki sesongin lenssut: kuumeet, yskät ja vatsataudit. Kaikissa muissa kuin vatsataudissa käyn yksityisellä lääkäriasemalla hakemassa sairaslomatodistuksen, koska en halua tulla juorujen kohteeksi ja saada turhan saikuttajan mainetta. En myöskään halua mennä tartuttamaan syöpäpotilaita tai kollegoita töihin. Yksi kamala vaihtoehtohan olisi mennä töihin ja muut voisivat omin silmin todeta sairauden.
Vierailija kirjoitti:
Teen aika paljon ylimääräisiä vuoroja ja olen tullut vapaapäiviltä töihin. tai Teen myös tuplavuoroja. Jaksan tehdä näitä, mutta nykyään tahti on tiukentunut, koska lähes kaikki vuorot menee vajaalla henkilökunnalla joustamisesta huolimatta.
Sairastan melko usein, saan päiväkoti-ikäisiltä lapsiltani lähes kaikki sesongin lenssut: kuumeet, yskät ja vatsataudit. Kaikissa muissa kuin vatsataudissa käyn yksityisellä lääkäriasemalla hakemassa sairaslomatodistuksen, koska en halua tulla juorujen kohteeksi ja saada turhan saikuttajan mainetta. En myöskään halua mennä tartuttamaan syöpäpotilaita tai kollegoita töihin. Yksi kamala vaihtoehtohan olisi mennä töihin ja muut voisivat omin silmin todeta sairauden.
Teet siis paljon ylitöitä ja toisaalta olet paljon poissa millon mistäkin syystä, poissaolosta saat silti palkan.
Eli saat runsaasti ylityökorvauksia vaikka teet käytännössä vain normitunnit.
Hieno systeemi, olisipa meidän työpaikalla samanlainen, jaksaisi hyvin tehdä "ylitöitä" ja saisi kunnon tilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis paljon ylitöitä ja toisaalta olet paljon poissa millon mistäkin syystä, poissaolosta saat silti palkan.
Eli saat runsaasti ylityökorvauksia vaikka teet käytännössä vain normitunnit.
Hieno systeemi, olisipa meidän työpaikalla samanlainen, jaksaisi hyvin tehdä "ylitöitä" ja saisi kunnon tilejä.
Olisiko siis parempi mennä sairaana töihin ja tartuttaa työkaverit ja potilaat.
Vuodessa olen sairaana n. 2-5 kertaa. Olen myös saanut noroviruksen työpaikalta. Ihmisten vastustuskyky on erilainen. Toiset sairastuu helpommin ja toiset harvoin. Sairaalassa on töissä joka ammattiryhmässä henkilöitä, joilla on perussairauksia. Toisilla voi olla vaikka vastustus-kykyä heikentävä lääkitys, jonka vuoksi joutuu infektiokierteisiin helpommin.
Minuakin harmittaa kuormittaa muita. Miten pysyisin terveenä? Olen neuroottinen käsienpesijä ja minulla on käsidesiä aina käsilaukussa. Voisin ehkä kouluttautua toiseen ammattiin ja valita toisenlaisen työn?
Fiksu työnantaja osaa pitää henkilöstöstä kiinni ja tehdä työpaikasta haluttavan vaikka matalammalla palkkatasolla. Monissa yrityksissä on esimerkiksi käytössä lukuisia työsuhde-etuja, terveelliseen elämäntapaan kannustavia toimia ja vapaa-ajan aktiviteetteja.
Hyviä kilpailuvaltteja on esimerkiksi kattava työterveys, lisäeläkkeet, puhelinetu, autoetu yms.
Kaikki nämä verotehokkaita keinoja palkita.