Sairaanhoitajien feikkisaikuttelu
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan suoritepalkkio kuitenkaan hoitoalalla hyvä asia... Labrassa varmaan onkin jo, mutta muualla... Onko se hyvä, että hoidetaan hommat vaan kauheella vauhdilla suoritepalkkioiden toivossa? Olisiko se asiakkaille hyvä?
En osaa sanoa, tuli vain mieleen toimisiko muualla kuin näytteenotossa. Ymmärrän kyllä ajatuksen taustalla, että enemmän tekevälle maksetaan enemmän ja olen siitä kyllä täysin samaa mieltäkin, mutta mietin vain toimisiko käytännössä, en tiedä.
Näytteenotossakin olisi onnenpeliä, kuka sattuu saamaan neulakammoisen potilaan, jota joutuu kauan rauhoittelemaan, että saa näytteen otettua. Tai sattuu lapsi, joka ei vaan suostu hevillä suutaan avaamaan nieluviljelyä varten.
Itse en varmaan olisi näytteenottajien suosikkipotilas. Sopivan suonen etsimiseen menee aikaa, tosin nykyään osaan itse kertoa paikan, mistä se varmimmin löytyy, mutta oikeakätisenä mieluummin haluan, että näyte otettaisiin vasemman käden kyynärtaipeesta. Kyllä se sieltäkin löytyy etsimisen jälkeen. Kerran on vaihdettu näytteenottajaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se suoritus märitellään? Miten monta asiakasta saa ulos sairaalasta?
No esim jossain psykiatrian poliklinikalla yksi kykenee tapaamaan kaksi potilasta päivässä ja joku toinen voi tavata 6-8. Nämä on helposti todennettavissa kun järjestelmä laskee käynnit. Toinen myös kouluttautuu ja hankkii erityisosaamista ja toinen ei. Ja sama liksa juoksee. Onhan se hlvetin epäreilua.
Ja näillä potilailla on kaikilla ihan samantasoiset ongelmat? En yhtään ihmettele, että masennus ja itsetuhoisuus kasvaa jos terveydenhuollossakin katsotaan mielenterveyspotilaita saman sapluunan läpi, eikä ongelmaan oikeasti pureuduta. Parempi vaan että saa merkatuksi mahdollisimman monta asiakasta.
Kyllähän tuossa lehtijutussa oli monia tuttujakin asioita. Hoitoalalla olen ollut yli 20 vuotta ja monenlaisia saikkuilmoituksia on tullut työkavereilta. Tietyiltä henkilöiltä tuli ilmoitukset yhden päivän saikuista pelkästään maanantaisin ja perjantaisin. Joku ilmoitti, ettei voi tulla töihin, kun lapsuusperheen koira oli kuollut edellisenä päivänä. Toinen kertoi, että on kovassa vatsataudissa ja pisti samana iltana kuvia instaan kuntosalilta. Toisaalta työkavereissa oli myös niitä, jotka tekivät töitä vuosia peräkkäin, ilman ainuttakaan sairauspoissaoloa. Väsymys on usein itselläkin kova, mutta toisaalta joskus kieltämättä ärsyttää, kun kaiken kiireen keskellä joudut yhtäkkiä vielä järkkäämään sijaista omailmoituksen tehneelle. Meillä sijaisia hommaa aina vuoron vastaava, ei välttämättä esimies.
Ehkä vähän ohi aiheesta, mutta puolisoni on lähihoitaja ja toiminut lähinnä kotihoidossa töissä kahdessa eri (mutta saman kunnan) työpisteessä.
Toisessa tehtiin jotain 5-8 käyntiä päivässä ja paperityöt oli kirjausta käynneistä. Toisessa paikassa tehtiin 11-14 käyntiä päivässä+listat suunniteltiin hoitotyötä tekevien toimesta ja toimistolla, eli paperihommia oli enemmän. Sen sijaan toimistolla istui jälkimmäisessä enemmän porukkaa, joilla ei kuulemma näyttänyt olevan kiire ja pääsivät ajoissa lähtemään töistä.
Päättelin, että tässä käynyt niin, kuin monessa muussakin työpaikassa, että toimistolle on haettu suojatyöpaikkoihin lisähenkilöstöä ja lisäksi työnnetty paperihommia kenttätyöntekijöille, jotta toimistolla voi istua ja saada siitä palkkaa.
Mielestäni pitäisi kiinnittää huomiota myös tällaiseen, jos ruvetaan esimerkiksi tulospalkkausta harkitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän ohi aiheesta, mutta puolisoni on lähihoitaja ja toiminut lähinnä kotihoidossa töissä kahdessa eri (mutta saman kunnan) työpisteessä.
Toisessa tehtiin jotain 5-8 käyntiä päivässä ja paperityöt oli kirjausta käynneistä. Toisessa paikassa tehtiin 11-14 käyntiä päivässä+listat suunniteltiin hoitotyötä tekevien toimesta ja toimistolla, eli paperihommia oli enemmän. Sen sijaan toimistolla istui jälkimmäisessä enemmän porukkaa, joilla ei kuulemma näyttänyt olevan kiire ja pääsivät ajoissa lähtemään töistä.Päättelin, että tässä käynyt niin, kuin monessa muussakin työpaikassa, että toimistolle on haettu suojatyöpaikkoihin lisähenkilöstöä ja lisäksi työnnetty paperihommia kenttätyöntekijöille, jotta toimistolla voi istua ja saada siitä palkkaa.
Mielestäni pitäisi kiinnittää huomiota myös tällaiseen, jos ruvetaan esimerkiksi tulospalkkausta harkitsemaan.
En nyt ihan allekirjoita tuota että kirjaaminen tai hallinto olisi sitä kaikkein tuottamattominta työtä. Kirjaaminen ja suunnittelu tuo työhön jatkuvuutta. Kirjauksista voi tarkistaa mitä on tehty esim. edellisellä kerralla tai minkä kuntoinen asiakas on ollut kotihoidossa kun hän siirtyykin asiakkaaksi terveyskeskukseen vastaanotolle tai osastolle. Tuottavuuden kannalta ei ole järkevää pyrkiä asettamaan tavoitteita liian korkealle. Jos asiakas ei ole liikkunut kotonakaan häntä tuskin saadaan liikkuvaksi myöskään osastolla vaikka hoitoa jatkettaisiin miten kauan.
Hallinnollinen työ on kyllä lisääntynyt mutta vähentääkö se automaattisesti tuottavuutta. Kentällä oleva hoitaja tuskin ehtii vastailla puhelimeen ja muuttaa suunnitelmia lennossa ja vaikka ehtisikin hän ei pysty suunnittelemaan käytejä siten että esim. hälytyskäynnille lähtee se hoitaja joka on lähimpänä asiakasta joka hälytyksen on tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa tehtiin jotain 5-8 käyntiä päivässä ja paperityöt oli kirjausta käynneistä. Toisessa paikassa tehtiin 11-14 käyntiä päivässä+listat suunniteltiin hoitotyötä tekevien toimesta ja toimistolla, eli paperihommia oli enemmän. Sen sijaan toimistolla istui jälkimmäisessä enemmän porukkaa, joilla ei kuulemma näyttänyt olevan kiire ja pääsivät ajoissa lähtemään töistä.Päättelin, että tässä käynyt niin, kuin monessa muussakin työpaikassa, että toimistolle on haettu suojatyöpaikkoihin lisähenkilöstöä ja lisäksi työnnetty paperihommia kenttätyöntekijöille, jotta toimistolla voi istua ja saada siitä palkkaa.
En nyt ihan allekirjoita tuota että kirjaaminen tai hallinto olisi sitä kaikkein tuottamattominta työtä. Kirjaaminen ja suunnittelu tuo työhön jatkuvuutta. Kirjauksista voi tarkistaa mitä on tehty esim. edellisellä kerralla tai minkä kuntoinen asiakas on ollut kotihoidossa kun hän siirtyykin asiakkaaksi terveyskeskukseen vastaanotolle tai osastolle. Tuottavuuden kannalta ei ole järkevää pyrkiä asettamaan tavoitteita liian korkealle. Jos asiakas ei ole liikkunut kotonakaan häntä tuskin saadaan liikkuvaksi myöskään osastolla vaikka hoitoa jatkettaisiin miten kauan.
Hallinnollinen työ on kyllä lisääntynyt mutta vähentääkö se automaattisesti tuottavuutta. Kentällä oleva hoitaja tuskin ehtii vastailla puhelimeen ja muuttaa suunnitelmia lennossa ja vaikka ehtisikin hän ei pysty suunnittelemaan käytejä siten että esim. hälytyskäynnille lähtee se hoitaja joka on lähimpänä asiakasta joka hälytyksen on tehnyt.
Käsitin, että tässä juuri hoitavaa työtä tekevät joutuivat itse tekemään tätä hallinnollista työtä, jota toisessa paikassa teki toimistoväki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että tässä juuri hoitavaa työtä tekevät joutuivat itse tekemään tätä hallinnollista työtä, jota toisessa paikassa teki toimistoväki
Hoitoasuunnittelevat on useinkin hoitotyöntekijöitä koska he tuntevat alan. Esim. osastonhoitajana on hyvin vaikea toimia jos ei tiedä hoitotyöstä mitään. Työvuorosuunnittelua tai sitä missä järjestyksessä esim. kotihoidossa asiakas käynnit kannattaa tehdä tekee useinkin toimistolla se hoitaja joka tietää mitä siellä kentällä tahtuu. Suunnitellessaan työtä hän ei ole siellä kentällä, mutta saattaa hyvinkin olla siellä seuraavana päivänä ja jonkun toisen tehtävänä on sinä päivänä se "hallinto".
Minä olen töissä valtion virastossa ja meillä on aivan sama toimintamalli ihan esimiehen suostumuksella. Jokainen saa pitää 20-30 päivää sairaslomaa vuodessa vaikka ei olisikaan kipeänä. Saman tekee tuo pomo ja antaa kaikille luvan tähän.
Kirjaamisessa ja raportoinnissa on varmasti edelleen kehitettävää. Mutta myös se kehittäminen vaatii aina resursseja. Niitä tällähetkellä hoitotyössä ei oikein ole ylimääräisiä. Kunhan nyt vain yritetään jotenkin selviytyä seuraavaan päivään tai siihen asti että sote on valmis. Se tosin tulee koskaan valmiiksi joten sama jatkuu hamaan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikein! Itsekin saikuttaisin hoitajana tänä päivänä ja urakalla.
Vähän kehnot on perustelusi kun samalla vaadit lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut. Eihän millään muulla alalla tapahdu? Eihän?
Päiväkodeissa olen huomannut saman..kukaan ei sano mitään. Järkyttävän paljon tietty osa henkilökunnasta jatkuvilla sairauslomilla, flunssaa,flunssaa,migreeniä. Olo on tukkoinen, sen takia voi olla puoli viikkoa pois töistä.
Oisko se syy kuitenkin oikeasti työn kuormittavuudessa ja resurssipulassa. On helpompi ottaa itselleen hengähdyspäivä migreenin nojalla kuin sanomalla että nyt ei vaan enää jaksa, uuvuttaa. Luulen, että monen jaksaminen on hyvin pienestä kiinni ja nämä "omat lomat" ovat keino pitää pakka kasassa.
En jaksa kahlata läpi koko ketjua, mutta joko tämä jaettiin täällä? Eli hoitajien keskustelupalstalla joku kertoo tuosta saikuttelustaan ja neuvoo muita tekemään samoin:
https://hoitajat.net/forums/topic/90982-huonon-palkan-vuoksi-l%C3%A4hdi…
Olen itsekin työskennellyt hoitajana eikä kyllä tullut mieleenikään saikutella huvikseen. Toisaalta kyllä ymmärrän sitä, että saatetaan suoraan hakea saikkua eikä jäädä pois omalla ilmoituksella, kun esimiehet ovat mitä ovat. Itsekin olin joskus flunssassa ja ilmoitin esimiehelleni, että jäisin sairastamaan yhdeksi päiväksi, ja hän epäili minun valehtelevan. Ei siinä auttanut kuin mennä työterveyteen, mistä annettiin suoraan 3 päivää saikkua, kun itse olisin pitänyt yhden päivän sairausloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki on oikeiston levittämää propagandaa, jota osasikin odottaa. Sairaanhoitajista tehdään lusmuja feikkisaikuttelijoita, jotka ovat vaatimassa tuhansien palkankorotuksia samalla kun uhkaavat jättää pikkuiset syöpäpotilaat ym. hoitamatta.
Näillä jutuilla ohjaillaan tavalliset ihmiset kääntymään sairaanhoitajia vastaan heidän työtaistelussaan. Ikävintä on, että tämän läpi ei nähdä, vaan ihmiset uskovat näihin.
Samaan aikaan ihmetellään, miksi naapurimaan valeuutiset omaan menevät läpi kansaan. Myös Suomessa disinformaation levittäminen onnistuu valitettavan helposti ja ihmiset uskovat.
Ja vielä pari vuotta sitten sama arvostelijat tärisivät kotonaan ja mökeillään koronapelosta ja taputtivat hoitajille, joilla ei samaa mahdollisuutta pakenemiseen ollut. Nopeaa unohtui sekin "kunniavelka". Kyllä ihminen on yksi perkele, kuten isoisäni aina sanoi.
Et sitten ole huomannut, että hoitojonot ovat venyneet koronan aikana ja useat sairaanhoitajat siirtyivät tartuntajäljitykseen, vaikka sen olisi voinut tehdä sellainenkin henkilö, jolla ei olisi ollut sairaanhoitajan koulutusta?
Kiitos, niille sairaanhoitajille, jotka testasivat ja rokottivat sekä hoitivat koronapotilaita. Kiitos myös niille sairaanhoitajille, jotka suorittivat korona-aikana potilashoitotyötä.
Kiitos tietysti kuuluu lähihoitajille ja kaikille muille työntekijöille, joilla ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta siirtyä koronatartuntajäljitykseen vaan he tekivät työnsä korona-ajasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikein! Itsekin saikuttaisin hoitajana tänä päivänä ja urakalla.
Vähän kehnot on perustelusi kun samalla vaadit lisää palkkaa.
Kun laittaa luetun ymmärtämistä peliin niin vastasit henkilölle joka ei ole selvästikään hoitaja.
Hoitajille inhimmilliset työajat niin turha saikuttelu loppuu. Kai sitä sairaslomalle jää jos ei vaan yksinkertaisesti jaksa. En ole itse hoitoalalla, mutta aiemmassa työpaikassani oli paljon saikuttajia. Siellä myös raadettiin vaikka 15 tuntia putkeen ilman minkäänlaista kiitosta. Sen jälkeen vielä syyllistettiin vapaapäivänä töihin.
Mun sisko paloi hoitotyössä loppuun laiskojen kollegoitten takia vanhusten hoitokodissa.
Joka vuoros oli kyllä tarpeeksi hoitajia, mut esim. kaksi pataluuhaa tekivät töitä parina (istuivat tauolla ja eivät vastanneet hälyihin)
 ja sisko joutui yksin tekemään liikaa.
Nää kaks saattoi vanhuksen läsnäollessa pilkata tätä nukkuvaa potilasta ja kohtelivat potilaita halveksuen. Olivat vakkaripaikoilla ja sopivasti saikut aina pyhien aikaan.
Kun hän mainitsi jstn asiasta kollegoilleen alkoi kiusaaminen.
Olen itekin ihmetellyt miten kiireisessä hoitotyössä on aikaq istua isolla köörillä tauoilla yhtä aikaa! Olin käymässä työn puolesta terveyskeskuksen kahvihuoneessa jossa hoitajat massana tauolla.
Hälynappi lauloi koko ajan ja yksi kävi sammuttamassa sitä koko ajan samalla juoruillen jtn muille.
Kysyin että vastaako joku tuohon, sain vaan murhaavia katseita.
Todellakin vaiettu aihe!
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki on oikeiston levittämää propagandaa, jota osasikin odottaa. Sairaanhoitajista tehdään lusmuja feikkisaikuttelijoita, jotka ovat vaatimassa tuhansien palkankorotuksia samalla kun uhkaavat jättää pikkuiset syöpäpotilaat ym. hoitamatta.
Näillä jutuilla ohjaillaan tavalliset ihmiset kääntymään sairaanhoitajia vastaan heidän työtaistelussaan. Ikävintä on, että tämän läpi ei nähdä, vaan ihmiset uskovat näihin.
Samaan aikaan ihmetellään, miksi naapurimaan valeuutiset omaan menevät läpi kansaan. Myös Suomessa disinformaation levittäminen onnistuu valitettavan helposti ja ihmiset uskovat.
Sairaanhoitajat eivät ole kovin viisasta porukkaa, joten epäilyttää myös kaikki väitteet työn vaativuudesta.
Ettekö tosiaan tajua, että niitä väitettyjä tuplavuoroja jne. ei voisi tämän tästä tapahtua, jos sairaanhoitajat eivät feikkisaikuttelisi.
Ettekö tajua, että niillä feikkisaikuttelijoilla on sukulaisia, tuttavia ja naapureita, joten on typerää kiistää faktaa - varsinkin kun sama ongelma esiintyy jossakin määrin kaikilla aloilla.
Ensin käytetään 30-45min aamulla yökön yöllisiin kertomuksiin. Seuraava tauko on 15-30min. Ruokatauko on 45min. Tähän vielä päälle kirjaukset. Näin meillä vanhainkodilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko paloi hoitotyössä loppuun laiskojen kollegoitten takia vanhusten hoitokodissa.
Joka vuoros oli kyllä tarpeeksi hoitajia, mut esim. kaksi pataluuhaa tekivät töitä parina (istuivat tauolla ja eivät vastanneet hälyihin)
ja sisko joutui yksin tekemään liikaa.
Nää kaks saattoi vanhuksen läsnäollessa pilkata tätä nukkuvaa potilasta ja kohtelivat potilaita halveksuen. Olivat vakkaripaikoilla ja sopivasti saikut aina pyhien aikaan.
Kun hän mainitsi jstn asiasta kollegoilleen alkoi kiusaaminen.
Olen itekin ihmetellyt miten kiireisessä hoitotyössä on aikaq istua isolla köörillä tauoilla yhtä aikaa! Olin käymässä työn puolesta terveyskeskuksen kahvihuoneessa jossa hoitajat massana tauolla.
Hälynappi lauloi koko ajan ja yksi kävi sammuttamassa sitä koko ajan samalla juoruillen jtn muille.
Kysyin että vastaako joku tuohon, sain vaan murhaavia katseita.
Todellakin vaiettu aihe!
Kuulostaa tutulta. Töihin tullaan hengailemaan kavereiden kanssa ja kaikki hoidetaan pareittain, vaikka kyseessä olisi hyväkuntoinen ja lähes omatoiminen asiakas. Kun hoidetaan vuodepotilasta, jutellaan keskenään omista asioista ja pyöritellään mummoa niinkuin jotain esinettä. Rehellisesti sanottuna, soisin harvalle hoitokodin hoitajalle palkankorotuksen.
Siinä sulle kun et itse osaa etsiä. Äläkä tule mistään uudelleenkoulutuksesta jankkaamaan. Moneen työpaikkaan käy sairaanhoitajankoulutus. Esimerkiksi HR:ssä työskentelee sairaanhoitajia.
Yritä myös käyttäytyä, nuo sun ivalliset kommentit osoittavat huonoa käytöstä ja se ei ole hyvä asia työnhaussa.
https://duunitori.fi/tyoelama/suomalaisten-palkat