Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusatut, miltä tuntisitte jos kiusaaja ottaisi yhteyttä ja pyytäisi anteeksi?

Vierailija
06.10.2006 |

Minä olen kiusannut yhtä tyttöä ala-asteella. En joka päivä enkä kokoajan, mutta kuitenkin. Välillä olimme kavereita, mutta välillä taas en huolinut häntä mukaan leikkeihin.

Kiusaamisen syynä oli kateus.

Nyt melkein 15 vuotta myöhemmin on tuo asia alkanut todella painaa minua, minulla on itsellä kaksi lasta enkä tahtoisi heidän joutuvan kokemaan samaa kuin miten ilkeästi kohtelin itse tuota tyttöä.

En ole ainakaan 10 vuoteen kuullut tuosta tytöstä mitään, mutta haluaisin etsiä vaikka hänen sähköpostiosoitteensa (olisi riittävän neutraali tapa lähestyä, puhelinsoitto kun voi tuntua liian tungettelevalta jos olen aiheuttanut liian syvät arvet :( ) ja pyytää anteeksi kaikkea sitä.

Olen vain ruvennut miettimään, aiheutanko sillä lisää pahaa mieltä hänelle, revinkö auki joitakin sellaisia haavoja joita hän ei enää halua muistella.

Mitä te, joita on kiusattu, ajattelette tästä?

Kommentit (183)

Vierailija
21/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vielä tänäkään päivänä tiedä, miksi minua kiusattiin. Juuri tuota jojo-liikettä tehtiin, eli oltiin kavereita ja sitten ei taas oltu. Koskaan en tiennyt kouluun lähtiessä, puhutaanko minulle tänään vai olenko taas yksin.

Vierailija
22/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi syvät arvet enkä halua muutako sanoa että painukoot helvettiin. Kärsin niistä yhä, en tiedä auttaako terapiassa käynti yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologis-filosofinen kysäri:

voiko anteeksiantoa ANSAITA?

Vierailija
24/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulla siis ettei kiusaaminen johtunutkaan hänestä itsestään?

Että vika oli kiusaajan pikkumaisuudessa ja typeryydessä?

ettekö te kiusatut todella saisi itsellenne mitään iloa tuollaisesta anteeksipyynnöstä?

Eihän teidän tarvitsisi anteeksi antaa, mutta itseäni ainakin lohduttais tieto että toinen on tajunnu virheensä.

Halaus ap:lle ja ap:n kiusaamalle tytölle.

Vierailija
25/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kiusatuksi tulemista jne. ole sen parempia ihmisiä kuinap ja muutkaan kiusaajat. Kaikista ikävintä on etät pilaatte elämänne tuolla asenteella_ihan_ ITSE!

Vierailija
26/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapsen kiusatuksi tulemista jne. ole sen parempia ihmisiä kuinap ja muutkaan kiusaajat. Kaikista ikävintä on etät pilaatte elämänne tuolla asenteella_ihan_ ITSE!

kiusaajan oman viattoman lapsen myötä. Niin se kiusattukin oli viaton. Itse en ole ollut kiusattu, mutta omaa lastani hieman kiusataan koulussa (syynä just kateus), ja tuollaiset ap:n kaltaiset ei kyllä myötätuntoa multa saa.

Vierailija
27/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatun itsetunnolle voi myös tehdä tosi hyvää kuulla se, että kiusaaminen ei johtunut kiusatusta, vaan kiusaajan kateudesta.

Olen kyllä itse antanut kiusaajilleni anteeksi ajat sitten. Te, jotka kannatte ikuista katkeruutta: kannattaa ihan oikeasti miettiä, kuka siitä katkeruudesta lopulta eniten kärsii - kiusaaja vai katkeruuden kantaja.

Voi kuitenkin olla aika vaikea yhtäkkiä joutua puhumaan kasvokkain tai puhelimessa entisen kiusaajan kanssa. Sen vuoksi suosittelen sähköpostin tai kirjeen lähettämistä. Tekstari tuntuisi tällaisessa tapauksessa vähän kornilta.

Vierailija
28/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin siinä voi käydä niin, että katkera kiusattu muuttuu itse kiusaajaksi.

Eikä edes ymmärrä näin tapahtuneen.

Väitän edelleen, että anteeksianto on ainoa tie mukavaan elämään.

Vierailija
29/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

n tällöin kiusaaja oman mielenrauhansa vuoksi aiheuttaa ihan tarpeetonta haavojen aukasemista kiusatulle. eli anna olla. - jo aiemmin kirjoitellut ope

Vierailija
30/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kiusattu päässyt asian yli.

Eikös se nyt ole ihan kasvatuksellisestikin hyvä näyttää lapsilleen, että pyydetään ja annetaan anteeksi?

Toinen ope (en yleensä haluaisi vängätä kollegoiden kanssa, koska tiedän sen vänkäämisen siellä töissä...)

Vierailija
31/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttä äiti pienenä kiusasi ja nyt pyytää anteeksi? Toki on mahdollisuus, että kiusattu " ilostuisikin" anteeksipyynnöstä, mutta riski on mielestäni vaan liian iso. Mutta on mielestäni hyvä, että kiusaaja " tekosiaan" miettii ja tosiaan jollain toisella tapaa " hyvittää" tekemänsä ja katsoo, ettei omia lapsiaan kiusata eivätkä kiusaajiksi ala. Mutta toisaalta ei tuota liiaksi kannata murehtia, kyllähän meistä moni on tehnyt monenlaista nuorena, josta ei ehkä niin ylpeä ole... itse siis ajattelen asiaa sekä kiusatun, että kiusaajan kokemuksella. kiusattuna olen asiasta yli päässyt eikä minulle tuntuisi suuntaan tai toiseen hyvältä tai pahalta, jos kiusaaja ottaisi yhteyttä, ehkä vähän huonolta sikäli, että tarvisi vanhoja muistella. Itsekin heikompaa kiusanneena taas asia on jäänyt minua vaivaamaan sen verran, että palavasti juuri koulutyössäni ja omille lapsillenikin opettaa, ettei ketään kiusata. ja varmasti huomaan ja puutun myös " keskimääräistä" paremmin kiusaamiset yms. hyvää syksyä. :)

Vierailija
32/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän todennäköisesti ajattelee sinusta niin halveksivaan sävyyn, että et voita siinä mitään. Ja miksi sinun pitäisikään voittaa? Sinähän se kiusaaja olit.

Vierailija
33/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti haistattaisin pitkät paskat ja sanoisin vielä muutaman yhtä mukavan valitun sanan, koska enää en pelkää ketään.

Vierailija
34/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpiin saisi kiusaaja(t)... ja kunnolla !

Vierailija
35/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole silloin vielä kypsä ja vastuussa teoistaan.

Enpä usko et kovinkaan moni enää kiusaa ketään aikuiseksi ja viisammaksi tultuaan.

Ihan varmasti ansaitsee anteeksiannon!

Luultavammin kyllä entinen kiusaaja ei edes mieti aikuisena tekosiaan. Miksi pitäisi edes menneessä märehtiä..

Tuntuu jotenkin että asetatte lapsen (kiusaajan) aikuisen asemaan.

Vierailija
36/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä vaan ei nuorena ymmärtänyt tekosiaan, tajusi vasta isona. Hyvä niin!

Vierailija
37/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajasta voi kasvaa kunnollinen tasapinoinen, vastuunsa kantava aikuinen. Kiusatusta voi kasvaa katkera, ahdistunut ja toisia syyllistävä reppana.

T. kiusattu ja kiusaaja

Vierailija
38/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuntuu jotenkin että asetatte lapsen (kiusaajan) aikuisen asemaan.

Miten hän ei sitä tietäisi?

Vierailija
39/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorena on tapana tehdä asioita ajattelematta. Ei ajattele jälkiseuraamuksia jne. Sitähän se nuoruus on, erehtymistä ja kokeilemista, opetellaan vasta miten eletään. Sallittakoon se myös kiusaajille

Vierailija
40/183 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on kyllä aivan taivaan tosi että en silloin 10 vanhana edes osannut ajatella miten pitkälle kiusaamisen seuraukset vaikuttavat, ja miten syvät haavat se kiusattuun jättää.

Ei minulla riittänyt kapasiteetti ajattelemaan asioita siten.

Silloin pystyin vain tuntemaan kateutta siitä, mitä tällä tytöllä oli ja minulla ei. En itseasiassa edes osannut ajatella asioita seuraavan vuoden päähän, saati aikuisuuteen (en silloin kyllä edes tiennyt mitä on olla aikuinen, miten olisinkaan?)

Nyt aikuisenahan asia on toisin, ikä ja eletty elämä ovat tuoneet perspektiiviä asioihin, ja ymmärrän syyn ja seurauksen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme