Islannissa ei ole syntynyt yhtään Down-lasta vuoden 2017 jälkeen
Kommentit (496)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon downit yleensä itse kärsivät? Jotenkin heistä on saanut sellaisen herttaisen veikeän mielikuvan, mutta mitään tietoa asiasta minulla ei ole.
Ihmisillä on se "Salkkari-Roosa"- mielikuva. Semmonen iloinen, aurinkoinen kiakatteleva ja hymyilevä Naantalin aurinko joka on vähän höpsö. Todellisuudessa Downi voi olla esim. väkivaltainen, täsyin puhumaton jne.
Eli ehdottomasti positiivista kehitystä Islannissa.
Taidat sekoittaa downit autisteihin, joita ei pystykään seulomaan. Toki downillakin voi olla autismi oheisdiagnoosina. Monet downit elävät melko itsenäistä elämää omissa asunnoissa tai asuntoloissa, osa käy myös töissä, osa opiskelee tai käy päivätoiminnassa. Toki tarvitsevat tukea enemmän kuin kehitysvammaton lapsi, mutta eivät nyt sentään (useimmat) ole sellaisia hirviöitä tai taakkoja vanhemmilleen, kuin tässä ketjussa kuvataan.
T. Vammaistyön lähihoitaja
Ongelma onkin siinä että joko otat sen riskin väkivaltaisesta yksilöstä tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkkinen ongelma. Ennen downit suljettiin laitoksiin, ei sekään ole hyvä ratkaisu lapsen kannalta. Mutta on tämäkin aika kamalaa, että downit tavallaan katoaa kokonaan koska heidät tapetaan.
Missä tape taan? Onko siis olemassa sitä varten joku laitos?
Tapetaan kohdussa ollessaan. Eipä juuri eroa siitä, että heitä vietäisiin joukolla keskitysleireille joukkosurmattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se np-ultra 100% luotettava? Eikö siitä voi tulla vääriä positiivisia tai vääriä negatiivisia tuloksia? Meneekö siinä Down-aborttien lomassa terveitäkin lapsia, kun abortoidaan np-ultran tuloksen perusteella?
Mietippä nyt uuvelleen. Menee.
En usko että kukaan abortoi pelkästään np-ultran perusteella.
Sitähän tässä ei kysytty vaan "kun abortoidaan np-ultran tuloksen perusteella?"
Oliko muu kommentointi kielletty?
No kommenttisi ei ilmeisesti ollut tarkoitettu tohon aiempaan vaan oli erillinen ajatusjatkumo jonka olisi voinut laittaa itsenäisenä kommenttina eikä siis kaivannut vastausta.
Kyllä se oli siihen tarkoitettu ja kysyjä oli selkeästi tietämätön mikä on seulojen tarkoitus. Hyvä että herättää kysymyksiä niin saadaan keskustelua aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oikeastaan aika inhottavalta, jos on totta.
Miksi?
En ole abortin vastustaja, mutta minusta down ei ole välttämätön syy tehdä aborttia. Jokainen elämä on yhtä arvokas. Ja ei, ei ole minulla down-lasta, mutta muusta syystä kehitysvammainen eno on. Ja ihan yhtä tärkeä ja rakastettu perheen ja suvun jäsen kuin kuka tahansa muukin.
Kyllä minä olisin mieluummin terve kuin sairas ja jos minua ei olisi olemassa, en tietäisi siitä. Elämä on tarpeeksi vaikeaa tavalliselle ihmiselle muutenkin. Ehkä jos eläisimme utopiassa, jossa kaikki voivat luottaa stressittömään toimeentuloon vaikeuksia kohdatessaan, ei lapsen kehitysvammalla olisi niin suuri merkitys. Kehitysvammaiset lapset vievät vanhempien resursseja pois perheen terveiltä lapsilta, joille vaille jäämisellä on psyykkisiä seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkkinen ongelma. Ennen downit suljettiin laitoksiin, ei sekään ole hyvä ratkaisu lapsen kannalta. Mutta on tämäkin aika kamalaa, että downit tavallaan katoaa kokonaan koska heidät tapetaan.
Missä tape taan? Onko siis olemassa sitä varten joku laitos?
Tapetaan kohdussa ollessaan. Eipä juuri eroa siitä, että heitä vietäisiin joukolla keskitysleireille joukkosurmattavaksi.
Eikö? Nykyisille aborttirajoille on todella hyvät perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se np-ultra 100% luotettava? Eikö siitä voi tulla vääriä positiivisia tai vääriä negatiivisia tuloksia? Meneekö siinä Down-aborttien lomassa terveitäkin lapsia, kun abortoidaan np-ultran tuloksen perusteella?
Mietippä nyt uuvelleen. Menee.
En usko että kukaan abortoi pelkästään np-ultran perusteella.
Sitähän tässä ei kysytty vaan "kun abortoidaan np-ultran tuloksen perusteella?"
Oliko muu kommentointi kielletty?
No kommenttisi ei ilmeisesti ollut tarkoitettu tohon aiempaan vaan oli erillinen ajatusjatkumo jonka olisi voinut laittaa itsenäisenä kommenttina eikä siis kaivannut vastausta.
Kyllä se oli siihen tarkoitettu ja kysyjä oli selkeästi tietämätön mikä on seulojen tarkoitus. Hyvä että herättää kysymyksiä niin saadaan keskustelua aikaiseksi.
Niin, kysyjä ei ollut ajatellut kysymystään loppuun asti ja näinollen vastasi itselleen. Tai se oli muotoiltu niin.
Olen erityislapsen äiti. Viimeksi tänään tuli olotila mihin voin viedä lapseni. Ilman äidinrakkautta ei paletti toimi.
Kuulun Leijonaemoihin ja olen meidän paikkukunnalla ainoa, meidän jaoston jäsenistä, joka asuu lapsen isän kanssa.
Down lapsi usein aiheuttaa sen, että äiti jää omaishoitajaksi ja vanhemmat eroaa.
Down lapsilla on myös mm korkeampi mahdollisuus saurastua sydänsairauksiin.
On se parempi kaikille, että helposti ehkäistävät vammat seulotaan pois. Olisitko itse mieluusti vammainen?
Ja saathan itsekin aikaan vammaisen lapsen jos poltat tupakkaa, juot viinaa ja käytät huumeita läpi raskauden. Jos vammaisuutta ei tarvitse välttää, niin siitä vaan hommaamaan vammainen lapsi tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on tämäkin aika kamalaa, että downit tavallaan katoaa kokonaan koska heidät tapetaan.
Mitä kamalaa siinä on? Jos evoluutio olisi todennut down-mutaation hyödylliseksi, olisimme kaikki sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
On se parempi kaikille, että helposti ehkäistävät vammat seulotaan pois. Olisitko itse mieluusti vammainen?
Ja saathan itsekin aikaan vammaisen lapsen jos poltat tupakkaa, juot viinaa ja käytät huumeita läpi raskauden. Jos vammaisuutta ei tarvitse välttää, niin siitä vaan hommaamaan vammainen lapsi tahallaan.
Onko sulle uutinen, että niinhän moni tekeekin?
Tietoa kuitenkin seulojen tarkoituksesta tulisi lisätä, sillä tämä keskustelu on todiste siitä, ettei monikaan tajua mitä niistä oikeasti seuraa.
Eli seuloisitteko myös esim autistit pois? Mukava tietää että olen epätoivottu yksilö yhteiskunnassa, ja että minut olisi abortoitu, jos vain oltaisiin tiedetty että olen tällainen friikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle uutinen, että niinhän moni tekeekin?
Tietoa kuitenkin seulojen tarkoituksesta tulisi lisätä, sillä tämä keskustelu on todiste siitä, ettei monikaan tajua mitä niistä oikeasti seuraa.
Missä kohtaa on tullut ilmi ettei monikaan tajua?
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi on kamalaa että vakava kehitysvamma katoaa? Eikö se ole positiivista? Onko muidenkin terveysongelmien katoaminen sun mielestä jotenkin huono juttu?
Olisi kiinnostavaa tietää, miten seulonnat eroavat Islannissa, koska Suomessa syntyy jokunen down ihan yllätyksenä vuosittain seulonnoista huolimatta (seulat ja ultra siis olleet "puhtaita" ja syndrooma havaitaan vasta syntymän jälkeen).
Mutta joka tapauksessa, mielestäni on täysin vanhempien päätös, haluavatko down-lapsen tuoda maailmaan. Kahden terveenkin lapsen kanssa saa olla huolissaan, miten pärjäävät koko ajan kaoottisemmassa maailmassa. Kuten olemme viime aikoina nähneet, Suomikaan ei ole maailman myllerryksestä turvassa.
Downit ovat tosiaan yksilöitä ja vikalista on pitkä, julkisuudessa esiintyy paljon näitä aurinkoisia iloisia downeja jotka ovat huippumalleja tai olympiaurheilijoita..no kuinka monella on normilapsikaan näitä eli harvalla🙈Meillä on down tyttö, tiesimme sen raskausaikana ja itse pessimistinä varauduin maailman loppuun, no sitä ei tullut ja pystyn sanomaan, että ainakin tuo tyttö on onnellinen❤️Me ollaan päästy ”helpolla” hänellä ei ainakaan toistaiseksi ole downin lisäksi muita sairauksia ja eletään aikalailla normia elämää..mutta tiedän, ettei kaikilla suju näin hyvin..sitä ei voi tietää etukäteen, joten jos joutuu päätöstä tekemään pidetäänkö vai ei on pakko varautua kaikkeen. Mitkään ultrat tai niskapoimut eivät downia näyttäneet missään kohtaa, sain tiedon kun kävin yksityisellä niptin. Vaikka me päätettiin näin ymmärrän hyvin ettei kaikki halua eikä pysty, se on jokaisen oma päätös. Itselläni eniten tällä hetkellä käy hermoon tuo oletus, että on automaatio, että erityisen kanssa on rankkaa..pitäisi kuunnella ihmisiä ja tarjota sitä apua enenmän niille kellä on suurempi tarve. Meillä on tähän asti tosiaan mennyt hyvinja jaksettu vielä muutama bonuslapsikin hoitaa tässä ohessa, mutta jos tilanne muuttuu mietitään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sikiöseulontojen tulosta. Monesti vammainen lapsi koetaan rasitteena. Toki on niitäkin tilanteita, että tulevan lapsen elämän laadun huomioiden abortti on se inhimillisin ratkaisu.
Tottakai koetaan rasitteena. Sellainenhan se on.
Muistisairaat vanhukset, skitsofreenikot, halvaantuneet, onnettomuuksissa vammautuneet, narkomaanit ja juopotkin voidaan kokea "rasitteiksi", mutta ei heitä silti tapeta. Ei downejakaan pitäisi.
Kaikkia näitä sairauksia ja vammoja pyritään ehkäisemään ja parantamaan, ehkä pois lukien päihderiippuvuuksia. Sanoisin, että nykyisellä päihdepolitiikalla kyllä tapetaan huumausaine- ja alkoholiriippuvaisia ja näin on tapahtunut ainakin toisesta maailmansodasta asti.
Suomessa ei saa pelkän ultran tai niptin takia aborttia alun jälkeen, se vaatii kajoavan tutkimuksen eli lapsivesi/istukkapunktion. Eli siinä kohtaa se down on kyllä varmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Eli seuloisitteko myös esim autistit pois? Mukava tietää että olen epätoivottu yksilö yhteiskunnassa, ja että minut olisi abortoitu, jos vain oltaisiin tiedetty että olen tällainen friikki.
No varmaan moni olisi abortoinut, jos olisi tiennyt, että lapsi lopulta joutuu asumaan laitoksessa, käyttäytyy väkivaltaisesti hoitajia kohtaan ja hoitajat häntä. Autismi on melkoinen kirjo.
Vierailija kirjoitti:
Downit ovat tosiaan yksilöitä ja vikalista on pitkä, julkisuudessa esiintyy paljon näitä aurinkoisia iloisia downeja jotka ovat huippumalleja tai olympiaurheilijoita..no kuinka monella on normilapsikaan näitä eli harvalla🙈Meillä on down tyttö, tiesimme sen raskausaikana ja itse pessimistinä varauduin maailman loppuun, no sitä ei tullut ja pystyn sanomaan, että ainakin tuo tyttö on onnellinen❤️Me ollaan päästy ”helpolla” hänellä ei ainakaan toistaiseksi ole downin lisäksi muita sairauksia ja eletään aikalailla normia elämää..mutta tiedän, ettei kaikilla suju näin hyvin..sitä ei voi tietää etukäteen, joten jos joutuu päätöstä tekemään pidetäänkö vai ei on pakko varautua kaikkeen. Mitkään ultrat tai niskapoimut eivät downia näyttäneet missään kohtaa, sain tiedon kun kävin yksityisellä niptin. Vaikka me päätettiin näin ymmärrän hyvin ettei kaikki halua eikä pysty, se on jokaisen oma päätös. Itselläni eniten tällä hetkellä käy hermoon tuo oletus, että on automaatio, että erityisen kanssa on rankkaa..pitäisi kuunnella ihmisiä ja tarjota sitä apua enenmän niille kellä on suurempi tarve. Meillä on tähän asti tosiaan mennyt hyvinja jaksettu vielä muutama bonuslapsikin hoitaa tässä ohessa, mutta jos tilanne muuttuu mietitään uudestaan.
Käsittääkseni vikalista onkin pidempi niillä downeilla joilla joku seula hälyttää.