Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liika idyllisyys ahdistaa, miksi?

Vierailija
17.04.2022 |

Olen lähtöisin alkoholistiperheestä, jossa kaaos ja riitaisuus sen kaikissa muodoissa on ollut normaali mihin olen kasvanut ja tottunut. Meillä ei ollut mitään hienoa eikä asioihin erityisesti panostettu. Olen itsekin elänyt nuoreen aikuisuuteen asti ihannoiden rappioromanttista elämää.

Nyt vanhempana aikuisena elämä on harmonista ja ihanaa. Oikein piktoreskin idyllistä. Olen hiljalleen totutellut arvostamaan ns. parempaa elämää ja pienin askelin liikkunut pois entisestä elämästä. Silti nykyäänkin joskus oikein upeina hetkinä minua alkaa ahdistaa. Tuntuu vieraalta ja jotenkin tuskallisen idylliseltä. Puolisoni pitää normaalina sivistyneitä ja hienoja illallisia, arvostaa rauhaa ja kauneutta. Niin minäkin, mutta psyykeelläni on taipumus vierastaa sitä.

Ja varmaan jo selvisikin, että olen ottanut valtavan luokkaharppauksen elämäni aikana. Onko tämä tyypillistä muille kaltaisilleni?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä miehen kanssa pihatöiden jälkeinen sauna ja rennon autuas olo. Grilli kuumaksi, hyvät lihat ja vihannekset grilliin. Miellyttävää musiikkia. Upea kattaus ja kynttilöitä. Hyvää keskustelua ja romanttista tunnelmaa. Koti on siisti ja harmoninen. Kaikki on niin hyvin että itkettää.

Miksi tällainen ei tunnu pelkästään hyvältä? Ap

Vierailija
2/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua, tuntuu joskus feikeiltä tollaset tilaisuudet. Mutta itsellä auttaa kun tiedostan sen ja päätän tietoisesti että aion nyt nauttia tästä ja viettää mukavaa aikaa ilman mitään vastahankauksia. ”Oikeaa elämää” ei ole olemassakaan on vain erilaisia tapoja elää ja kaikista voi mielestäni oppia jotain, myös niistä idyllisistä ja vähän ulkokultaisista tilaisuuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
4/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys, johon en ikävä kyllä osaa vastata. Mieheni on kotoisin huomattavasti vaatimattomammista oloista ja rikkinäisestä perheestä, ja hänelle vaikka minun perheeni sunnuntaipäivälliset tuntuvat vähän teennäiseltä pönötykseltä. Itse kun on kasvanut siihen, niin minulle se on ihan normaalia rentoa yhdessäoloa. Luulen, että hän pystyisi jollain tavalla samaistumaan ajatteluusi.

Vierailija
5/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan. Vähän eri tilanteet ehkä itselle laukaisevat, mutta erilaiset ovat kipukohdat ja taustakin.

Luulen, että se on surua. Jotain surematta jäänyttä surua siitä, minkälaista turvaa, rakkautta, tasapainoa tms. itseltä puuttui ja jota salaa toivoi. Mutta on täytynyt oppia pärjäämään ilman ja rakentaa suojakuori, panssari, jonka turvin on selvinnyt siitä puutteellisesta lapsuudesta huolimatta.

Joskus sitten onni tuntuu vieraalta ja väärältä sekä siksi ettei siihen ole tottunut ja mieltää itsensä edelleen sen koetun kärsimyksen kautta erilaiseksi, ulkopuolikseksi, kuuluvaksi jonkinlaiseen erilaiseen henkiseen ja/tai fyysiseen elinympäristöön.

Näin sanoisin ainakin oman kokemuksen perusteella, vierauden kokemus ja suru.

Vierailija
6/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene pitkille illallisille tai kumppanin oikkujen mukaan. Tee oma elämäsi sellaiseksi ettei ahdista, ei siihen kai alkoholia tarvita. 

Vierailija
7/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen rappio. Nyt harmonia tylsyyteen asti. Kukaan joka on elänyt alkoholisti perheessä- ei ihannoi rappioromantiikkaa.

Vierailija
8/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mikään ei ole koskaan ollut minuuttiakaan hyvin omassa elämässä perheen kesken, niin tulee kyllä hyvin ahdistava olo semmosesta ”oleskelusta” jossa kaikki on vaan tyytyväisiä tuntikausia…

Huomaan että itse puuhaan, työskentelen, näprään ja touhuan. ”Mä voin keittää kahvit” ”Vien koiran” ”Teenpä pienet jumpat kun oon jumissa” ”hei mä voisin…”

Herraskaista on lojuminen.

Vierailija
9/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen rappio. Nyt harmonia tylsyyteen asti. Kukaan joka on elänyt alkoholisti perheessä- ei ihannoi rappioromantiikkaa.

Ei ole tylsää vaan ihanaa. Mutta sitten jossain kohtaa alkaa ahdistaa. Ap

Vierailija
10/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tavoitan mitä haet takaa. Mun vanhemmat taas on hyvin erilaisista taustoista enkä vieläkään oikein tiedä kuka olen. Kaipa ylemmän keskiluokan ja white trashin hybridi joka elää nyt keskiluokkaista elämää :D Välillä tulee ahdistuksen hetkiä, esim juuri illalliset tuntuu pönötysmeiningiltä ja stressaan käyttäydynkö oikein.

Vierailija
11/11 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kyse ei siis ole sellaisesta, etten kokisi ansaitsevani kuulua porukkaan/tilanteeseen, kuten joillain täällä ilmeisesti. Ei ole siis huijarisyndroomaa.

Oma kokemus on verrattavissa enemmän sellaiseen, että joku silittää ja se tuntuu hyvältä, mutta jossain kohtaa se alkaakin tuntua ärsyttävältä. Tai että liikaa makeaa syödessä ensin maistuu hyvältä ja sitten tulee huono olo. Eli jotenkin se on yhtäkkiä ”liikaa”. Ap