Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä mene silmien LASEROINTIIN

Vierailija
16.04.2022 |

Kävin reilu kymmenen vuotta sitten silmien laseroinnissa. Nyt ainakin toisessa silmässä sarveiskalvon kartiopullistuma tämän laseroinnin seurauksena. En voi missään tapauksessa suositella laserointia ellei kyse sitten ole jostain välttämättömästä terveysteimenpiteestä.

Jos menet, niin kannattaa tiedostaa riskit. Silmien kuivumisesta ja hämäränäön heikkenemisestä kyllä kerrotaan mutta nämä vakavat komplikaatiot jää sitten vähemmälle kerronnalle..

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopulla leikattiin minulta, silmä kerrallaan kuukauden välein. Nykyään näkö on jo taas heikentynyt (ehkä miinus 1-2) mutta hämäränäön heikkouden lisäksi muita ongelmia ei ole ollut.

Vierailija
22/142 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hyvä, että toit asian esille. Minä en ainakaan harkitse enää, kun pärjään näinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, tosi pientä likinäköä jotkut ovat lähteneet korjauttamaan. Ei kannata, jos suinkin pärjää niillä laseilla.

Vierailija
24/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin vuonna 2003 ja mitään ongelmia ei ole ollut. Elämäni parhaita päätöksiä.

Vierailija
26/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toimenpide tehtiin n. 20 vuotta sitten ja edelleen olen ihan tyytyväinen

Vierailija
27/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle leikkaus toi uuden elämän. Pahasti likinäköisenä (toinen -9, toinen -10) olin ihan täysin avuton ilman laseja, ja piilareiden käyttöön liittyi paljon ongelmia allergioiden ym. vuoksi.

Nyt noin 17 vuotta myöhemmin näen edelleen hyvin, ajaessa olen vuoden ajan käyttänyt laseja, joissa jotain -0,75 vahvuus. Silmät kuivuvat jonkin verran ja hämäränäkö on huono, mutta ehkä se näin 50-vuotiaana olisi heikentynyt jo muutenkin?

Leikkaus tehtiin parhaassa suomalaisessa sairaalassa, leikannut lääkäri oli huipputasoinen.

Ongelmia on kyllä ollut leikatuilla, mm. erään tuttavan silmät arpeutuivat pahasti ja oman sukulaisen silmän läpästä irtosi palanen korjausleikkauksen yhteydessä. Silti onnistuineita tapauksia lienee paaaaljooon enemmän kuin epäonnistuineita. Sinänsä harmi kaikille, joilla epäonnea, mutta tosiaan minulle ja kaltaisilleni silmäleikkaus mahdollisti paljon paremman elämän ilman pullonpohjarillejä.

Vierailija
28/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on silmien laserointi?

Siis silmien laserleikkaus esim. Femtolasik menetelmällä, jotta saadaan näkö korjattua ja lasit pois.

Ei laserilla laseja poisteta. Vaan sarveiskalvoa.

Vierailija
29/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kaduttaa laserleikkaus myös. Olin ihan helvetin ulkonäkökeskeinen nuorempana. Pelottaa jos tulee ongelmia tulevaisuudessa, eikä niitä voidakaan korjata tän leikkauksen takia. Silmälääkärillä olen käynyt varmuuden vuoksi säännöllisesti tarkistuksessa, jos tulee jotain häikkää niin huomataan ainakin ajoissa.

Mitä tekniikkaa sulla ap käytettiin leikkauksessa?

30/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuollaista tapahtua kaihileikkauksessakin ?

Vierailija
31/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole hetkeäkään edes harkinnut laseria sen ns turhuuden takia vaan kävin linssileikkauksessa.

Vierailija
32/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...

Miksi kärsit silmälaseistasi? Mun mielestä rillit on kivoja. Mulla on tosi monet ja vaihtelen niitä asun ja fiiliksen mukaan. Mulle silmälasit on asuste, kuten laukku tai kaunis huivi. Muuttuu koko ulkonäkö, kun vaihtaa erityyliset lasit päähän. Niillä on kiva leikitellä.

Mäkin rakastan nykyään laseja! Useimmat ihmiset näyttää paljon paremmalta laseilla kuin ilman.

Vierailija
33/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että tämä toimenpide tehdään kaikille kaihileikkauksen yhteydessä.

Jokaisellahan tulee kaihi, jos elää vanhaksi. Pakko leikata, kun ei enää näe.

Onko sama leikkaus käytännössä?

Minun lähisukulaisellani toisessa silmässä kaihileikkaus epäonnistui. Hän ei näe sillä kunnolla. Sitä poistettavaa osaa poistettarssa repeytyi muutakin kudosta.

Vierailija
34/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä vuodessa tekniikka on kehittynyt, onneksi. Tekisi mieli mennä laseriin, mutta just tollaset jutut pelottaa. Toisaalta kärsin laseista päivittäin, joten kumpi pahempi... Riski vai nykyinen haitta...

Miten kärsit laseista?

Vierailija
35/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo pullistuma siis on? Miten se vaikuttaa, mitä haittaa siitä on, mihin se voi johtaa, mikä laseroinnissa tarkalleen ottaen aiheutti sen?

Joo, voisin googlettaa ja varmaan googletankin, mutta kun on kyseessä melko tuntematon terveysongelma, olisi ap mielestäni voinut kertoa siitä enemmän aloituksessa.

Vierailija
36/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kärsit silmälaseistasi? Mun mielestä rillit on kivoja. Mulla on tosi monet ja vaihtelen niitä asun ja fiiliksen mukaan. Mulle silmälasit on asuste, kuten laukku tai kaunis huivi. Muuttuu koko ulkonäkö, kun vaihtaa erityyliset lasit päähän. Niillä on kiva leikitellä.

Mäkin rakastan nykyään laseja! Useimmat ihmiset näyttää paljon paremmalta laseilla kuin ilman.

Niin, ehkä sellainen näyttää paremmalle rillien kanssa, jolla on tyyliin ripaus miinusta tai plussaa. Pullopohjarillit eivät kaunista ketään, silmiä tuskin edes näkee pullonpohjien takaa.

- se myyrä, jonka silmät leikattiin 17 vuotta sitten -

Vierailija
37/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit hyvät, suojaavat vielä silmiä.

Vierailija
38/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla hyviä kokemuksia pidemmältä ajalta, mikä oli leikkaustapa? Mulla oli femtolasik ja vähän huolestuttaa asia.

Vierailija
39/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt useamman silmälääkärin kanssa ja jokainen on sanonut, ettei suosittele, koska tehty leikkaus voi olla tulevaisuudessa este muille mahdollisesti tarvittaville operaatioille.

Tuota kovetushoitoa esim. ei voi tehdä, jos sarveiskalvoa on pitänyt höylätä laserleikkauksissa tietyn verran ja kalvo on sitten kovin ohut. Onneksi itsellä sentään kalvossa on riittävästi paksuutta jäljellä.

Mulle operaation suoritti 10v sitten eräs Suomen parhaimpia silmäkirurgeja, kun olin silmäsairaalan optikkoliikkeessä töissä.

Kirurgi sanoi jo tuolloin, että ei suostu höyläämään liikaa, vaikka sillä saisi nk nollanäön, koska sarveiskalvoa täytyy jättää reilusti.

Mulla riitti sarveiskalvoa ja saatiin nollille, eikä mitään komplikaatioita ole ollut.

Kollegan -10 näköä korjattiinkin niin, että jäljelle jäi n.-3. Eli pääsi paksuista/ kalliista linsseistä eroon ja tiesi, että leikkauksen jälkeen tarvitsee yhä rillit, mut piilareitakin voi vihdoin käyttää.

En tiedä ovatko kaikki silmäkirurgit yhtä luotettavia vai hiovatko jotkut liikaa?

Vierailija
40/142 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt useamman silmälääkärin kanssa ja jokainen on sanonut, ettei suosittele, koska tehty leikkaus voi olla tulevaisuudessa este muille mahdollisesti tarvittaville operaatioille.

Tuota kovetushoitoa esim. ei voi tehdä, jos sarveiskalvoa on pitänyt höylätä laserleikkauksissa tietyn verran ja kalvo on sitten kovin ohut. Onneksi itsellä sentään kalvossa on riittävästi paksuutta jäljellä.

Mulle operaation suoritti 10v sitten eräs Suomen parhaimpia silmäkirurgeja, kun olin silmäsairaalan optikkoliikkeessä töissä.

Kirurgi sanoi jo tuolloin, että ei suostu höyläämään liikaa, vaikka sillä saisi nk nollanäön, koska sarveiskalvoa täytyy jättää reilusti.

Mulla riitti sarveiskalvoa ja saatiin nollille, eikä mitään komplikaatioita ole ollut.

Kollegan -10 näköä korjattiinkin niin, että jäljelle jäi n.-3. Eli pääsi paksuista/ kalliista linsseistä eroon ja tiesi, että leikkauksen jälkeen tarvitsee yhä rillit, mut piilareitakin voi vihdoin käyttää.

En tiedä ovatko kaikki silmäkirurgit yhtä luotettavia vai hiovatko jotkut liikaa?

Femtolasik oli siis leikkaustapa minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi