Meeri, 39: ”Sain lapsen, joka särki sydämeni”
Raskasta luettavaa, todella ahdistavaa suorastaan. Voin vain kuvitella miten rankkaa tuo on.
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton nyt tunnisti autismin kirjon häiriöiseksi jo parin kappaleen jälkeen. Missä alppikylässä noi asuu ettei kukaan tunnista muka diagnoosia. Ihmettelen.
No niinpä! Ilmeisesti asuvat jossain tuppukylässä, jossa ei joko ole ammattitaitoa tai resersseja auttaa esim neuvolassa olisi pitänyt jo huomata nuo oireet ja autismin piirteet!
Me asumme keskikokoisessa kaupungissa eteläisessä Suomessa ja kyllä me saimme hakemalla hakea apua pojallemme. Opettajan mielestä oli ihan ok, että lapsi vähän kuormittuessaan ryömi pitkin lattioita, kuulin tästä koko jutustakin vasta myöhemmin. Ei ole mitään seuloja, missä nämä tapaukset jäisivät kiinni. Vaadin apua. Psykologi teki tutkimukset ja oli sitä mieltä, ettei siinä mitään ole, mutta saimme ajan lastenneurologille, kun koululääkäri oli sitä suosittanut. Hän vilkaisi tutkimustuloksia ja sanoi, että ihan selvä Asperger. Tämä julkisella puolella. Ei mitään sairaalatutkimuksia, mitkä kai jossain ovat vaatimuksena diagnoosille. Tämä on aika villi länsi. Pojan Asperger oli vielä aika "tyypillinen" eli jumitti ja oli erityismielenkiinnonkohteita, jotka olivat ns. tavallisia eli sienet, legot, autot... Sitten kun lapsi on tyttö ja erityismielenkiinnonkohde on jokin ihmissuhteisiin liittyvä kuten kuulosti lehtijutun tytöllä olevan (siis tämä on vain veikkaukseni tietysti), niin kaikki asiantuntijat ovat vielä enemmän pihalla. Mikä ihme tässä voi olla niin vaikeaa?
Oma tyttö on myös Iida-niminen (jutussa kylläkin nimi muutettu) ja yhdessä vaiheessa oli puremisongelmaa ja koin osin samoja tunteita kuin tuo jutun äiti, mutta luojan kiitos pääsimme puremisesta ja tyttö on täysin normaali. Ja tuossa jutussa kuvatut haaveet on meillä totta. Olin melkein unohtanut koko puremisjutun, ja nyt tuli todella huojentunut ja kiitollinen olo että kaikki on niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö on myös Iida-niminen (jutussa kylläkin nimi muutettu) ja yhdessä vaiheessa oli puremisongelmaa ja koin osin samoja tunteita kuin tuo jutun äiti, mutta luojan kiitos pääsimme puremisesta ja tyttö on täysin normaali. Ja tuossa jutussa kuvatut haaveet on meillä totta. Olin melkein unohtanut koko puremisjutun, ja nyt tuli todella huojentunut ja kiitollinen olo että kaikki on niin hyvin.
Yritin silloin kysyä neuvoja täältä, ja mulle sanottiin että sido kehitysvammainen patteriin. Tuo kommentti pyöri päässä aina kun lapsi puri.
Vierailija kirjoitti:
Apua on vaikeaa saada jos lapsi tsemppaa kodin ulkopuolella ja sitten kotona sokka irtoaa. Tai jos jollain elämän osa-alueella käytös on kuitenkin neurotyypillistä ja lapsi pärjää näennäisen hyvin esim. koulussa.
Järkyttävää ettei terveydenhuollossa ole huomattu tytön selkeää oirehdintaa. Tai sitten ei ole lainkaan kuunneltu vanhempia, koska ihan näin sh:n koulutuksellakin pystyin heti tuosta tarinasta poimimaan jo selkeitä autismin piirteitä.
Haluaisin kannustaa tuota äitiä, on varmasti yrittänyt kaikkensa.
Todennäköisesti juuri tästä syystä epäillään kasvatuspuutteita ja kiintymyssuhde-ja vuorovaikutushäiriötä, jos lapsi toimii kodin ulkopuolella normaalisti ja kotona on ongelmia. Tasaisempi oireiden ilmeneminen eri ympäristöissä helpottaisi diagnoosin asettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin silloin kysyä neuvoja täältä, ja mulle sanottiin että sido kehitysvammainen patteriin. Tuo kommentti pyöri päässä aina kun lapsi puri.
Täältä palstalta saa yleensä 90% pashaa niskaan, kysyi mitä vaan. 10% vastauksista saattaa sisältää jonkun pari hyvää neuvoa. Nekin dumataan sitten kyllä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ylläri, AV. Ei täältä saa aina järkeviä neuvoja edes noinkin yleiseen ongelmaan, kuin pureminen. Aika monella lapsella tiedän olleen tuollaisen ikävän vaiheen. Mutta täällä jos avaudut, ilkeilijät on ekana kommentoimassa.
Lisääntyminen on aina arpapeliä, todellista venäläistä rulettia joka pieleen mennessään pilaa monta elämää.
Itselläni on vastaava lapsi, mutta hän on poika. Olen usein ajatellut että hän on poika-Nancy. Niin rakas, mutta..poika-Nancy. Mietin että kun hän aikuistuu kirjoitan hänestä kirjan. Mutta, luulen että ei hänestä ole asumaan edes omillaan, joko tuhoaa itsensä päihteillä (sen on aloittanut) tai asuu kanssani, valitsen jälkimmäisen.
Mitä siitä kirjan Nancystä tuli aikuisena...?
Vierailija kirjoitti:
Okei... olen vain maallikko teiniäiti, mutta aika autistiltahan tuo kuulosti minustakin paljon ennen yksityisen lääkärin lausuntoa... mutta oliko kuitenkin keksitty juttu? kuka tarjoaa tuollaiselle lapselle ei-makaroni-vaan...MAKSAlaatikkoa?
Kuka edes ostaa maksalaatikkoa kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ylläri, AV. Ei täältä saa aina järkeviä neuvoja edes noinkin yleiseen ongelmaan, kuin pureminen. Aika monella lapsella tiedän olleen tuollaisen ikävän vaiheen. Mutta täällä jos avaudut, ilkeilijät on ekana kommentoimassa.
Jostain syystä mitään kasvatusasioita ei voida ikinä kysyä niille tarkoitetuissa osioissa vaan aina tullaan kysymään Aihe Vapaalta. Voisikohan vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä kirjan Nancystä tuli aikuisena...?
Ok, luinkin jo...
Sex Pistolsin basistin tyttöystävä, joka murhattiin 20-vuotiaana...
:(
Olen kasvanut perheessä jossa isosiskoni lievemmässä muodossa tuo mutta ei autisti vaan mielestäni pers häiriöinen. Nykyisin painaa 140kg, tämä jonkin verran rajoittaa muiden fyysistä terrorisointia kun ei jaksa hengästymättä edes käydä wc:ssä. Tekstiviesteillä toki voi henkisesti edelleenkin samaa jatkaa. Sain vauvana halosta päähäni jne. Jatkunut sittemmin 45vuotta kaikenlainen itseni kiusaaminen. Pers häiriö ja äiti tytärsuhteen ongelmat kyseessä, äitini takertuvuus/narsisimi/ näkemys että lapsen tehtävä äidin statuksen nostaminen.
Pikkusiskolle ei onneksi enää paukkuja riittänyt. Sain kasvaa rauhassa.
Järkyttää lukea lasta syyllistäviä kommentteja kun vika on vanhemmassa. Ilman vanhempaa lapsikaan ei olisi kärsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Uusi palstahullu bongattu: joku käy poistamassa lapsen näkökulmaa ajattelevat kommentit.
Minä löydän monta kommenttia joissa toivotaan parempaa tulevaisuutta ja avun löytymistä lapselle :) ei huolta siis, ei niitä kaikkia ole poistettu
Se on varmaan toi sama palstahullu - Vela, joka niitä poistelee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi palstahullu bongattu: joku käy poistamassa lapsen näkökulmaa ajattelevat kommentit.
Minä löydän monta kommenttia joissa toivotaan parempaa tulevaisuutta ja avun löytymistä lapselle :) ei huolta siis, ei niitä kaikkia ole poistettu <3
Se on varmaan toi sama palstahullu - Vela, joka niitä poistelee :D
Eli sinä?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttää lukea lasta syyllistäviä kommentteja kun vika on vanhemmassa. Ilman vanhempaa lapsikaan ei olisi kärsimässä.
Päivän paras, joo lopettakaa kaikki ihmiset se lisääntyminen nyt! Seis! Meidän on ku oltava sukupuuttoon, ettei kukaan enää ikinä kärsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän paras, joo lopettakaa kaikki ihmiset se lisääntyminen nyt! Seis! Meidän on ku oltava sukupuuttoon, ettei kukaan enää ikinä kärsi!
Tykkään aina tästä sukupuuttokortista: https://www.worldometers.info/world-population/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän monta kommenttia joissa toivotaan parempaa tulevaisuutta ja avun löytymistä lapselle :) ei huolta siis, ei niitä kaikkia ole poistettu <3
Se on varmaan toi sama palstahullu - Vela, joka niitä poistelee :DEli sinä?
En ole palstahullu-Vela, ja tuo oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. :)
Minullekin tuli sama mieleen! Luin kirjan nuorena koulussa. Muistan vielä, kun asiantuntijat sanoivat, että lapsi on vielä niin pieni ja kohta sanoivat, ettei enää voida tehdä mitään :(