Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muiden paino tai ulkonäkö häiritsee?

Vierailija
15.04.2022 |

Minusta se on outoa, että vastakkaisen sukupuolen paino tai ulkonäkö häiritsee ja sen kommentoiminen julkisesti on tietenkin moukkamaisuuden ydintä. Mikä saa ihmisen käyttäytymään näin?

Itse epäilen, että syynä on yksinkertaisesti tyhmyys, ilkeys ja huono kotikasvatus. Ainakaan en ole yhtään tällä tavalla käyttäytyvää älykästä ihmistä tavannut. Kaikki tyhmät ihmiset eivät kuitenkaan ole ilkeitä.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse muiden ulkonäkö. Paino häiritsee koska lihavat kuluttavat terveydenhuollon resursseja veronmaksajien kustannuksella.

Itse olen 45v., 25kg ylipainoinen ja elämäni aikana olen ollut aikuisiällä noin viikon ajan sairaalaa kuormittamassa vuodeosastolla kahden keskeytyneen keskenmenon hoitamisen vuoksi. Kaikki verikokeet yms. jatkuvasti priimaa. Olen erittäin harvoin edes flunssassa. Minulla ei ole sairauksia, jotka vaativat hoitoa. Tienaan 40te/v, toki ei paljoa, mutta maksan verot säntillisesti. Teen fyysistä työtä ja lenkkeilen joka päivä koirieni kanssa. Toisaalta rakastan perus kotiruokaa ja suklaata, joten syön liikaa ja siksi olen läski. En syytä muita.

Olisiko mahdollista, että ei kaikkia läskejä kuitenkaan pidettäisi yhteiskunnan elätteinä ja sohvaperunoina.

Miksi et ole samalla intensiteetillä huolissasi yhteiskunnan rahoista mielenterveysongelmaisten kanssa? Mt-ongelmat maksavat huomattavasti enemmän kuin läskien hoito.

Laita tilastoa tuosta mt-ongelmat vs ylipainon ongelmien kustannukset. Nopeasti löysi uutisen:

Ylipainon ja liikalihavuuden kustannukset ovat maailmanlaajuisesti yhtä suuret kuin tupakoinnin ja suuremmat kuin alkoholismin tai ilmastonmuutoksen, Britannian yleisradioyhtiö BBC kertoo.

Konsulttiyhtiö McKinsey Global Instituten mukaan kustannukset ovat 1 300 miljardia puntaa (noin 1600 miljardia euroa).

Noin 30 prosenttia maailman väestöstä on joko ylipainoisia tai liikalihavia, ja osuus voi nousta lähes puoleen väestöstä vuoteen 2030 mennessä. Ylipainoisen ihmisen painoindeksi on yli 25, liikalihavan 30–40.

Lihavuus kuormittaa terveydenhuoltoa ja laajemminkin kansantaloutta aiheuttamalla sairauksia ja sairauspoissaoloja. Tutkijoiden mukaan lihavuuteen pitäisi puuttua muutenkin kuin vetoamalla yksilön omaan vastuuseen.

Suomessa vuoden 2017 tutkimuksen mukaan:

Lihavuus ja sen liitännäissairaudet aiheuttavat yhteiskunnalle merkittäviä kustannuksia. Vuonna 2011 nämä kustannukset olivat arviolta 330 miljoonaa euroa. Valtaosa kuluista muodostui vuodeosastohoitopäivistä, lääkekustannuksista ja työkyvyttömyyseläkkeistä. THL arvioi, että 1,4- 7,0% Suomen kaikista terveysmenoista johtuu lihavuudesta.

Arviolta 46 prosentilla kaikista työkyvyttömyyseläkkeen saajista perusteena olivat mielenterveys- ja päihdehäiriöt. Vuonna 2013 tämä tarkoitti lähes 70 000:ta ihmistä. Näistä yli puolet on eläkkeellä masennuksen takia. Masennuksen vuoksi menetetään sairauslomina kaksi ja puoli miljoonaa työpäivää vuodessa. Sairauspoissaolopäivistä kertyy kokonaiskustannuksia valtiolle, kunnille ja yrityksille noin 877 miljoonaa euroa vuodessa. WHO:n ennusteen mukaan vakava masennus nousee maailmassa sepelvaltimotaudin jälkeen toiseksi merkittävimmäksi kansanterveysongelmaksi vuoteen 2020 mennessä.

https://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/kalleimmat…

Vierailija
22/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he pelkäävät tulevansa ylipainoisiksi itse ja heijastavat sen inhonsa muihin ihmisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aina napistaan että se ja tämä ja tuo kuluttaa terveydenhuollon resursseja niin voitteko vihdoinkin kertoa että KUKA JA MILLAINEN ihminen sitä terveydenhuoltoa siis saa käyttää teidän mielestä ja millä perusteilla?? Tietäis mihin tähdätä ettei katsota vinoon että tuoki pummi vaan kuluttaa yhteiskunnan resursseja.

Ylipainoiset on 3-7 miljardin euron kuluerä valtiolle joka vuosi joten joku kuluttaa kyllä. Sitä kannattaa lihavien miettiä kun ei ole varaa kunta-alan korotuksiin, vanhusten hoitoon tai terapiohin että ne rahat on teidän läskeissä.

Vierailija
24/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanovat läskit ihmiset mitä tahansa, niin tosiasia nyt vaan on se, että ylilihava nainen/mies on sanalla sanoen vastenmielinen. Kertoo paljon ihmisen itsekurista ja luonteesta ylipäätään.

Hirveimpiä ovat läskit ihmiset, jotka pukeutuvat kireisiin vaatteisiin ja pakottavat muut näkemään ihransa.

Vastenmielisyys on mielipidekysymys. Oletko ajatellut, että sinäkin saatat olla jonkun mielestä vastenmielinen? Ainakin ajatuksesi kuulostavat varsin vastenmielisiltä.

Vierailija
25/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sinut oman kehonsa kanssa, silloin kiinnittää helposti huomiota toisten ihmisten ulkonäköön ja etenkin piirteisiin, joita ei itselleen haluaisi.

Vierailija
26/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he pelkäävät tulevansa ylipainoisiksi itse ja heijastavat sen inhonsa muihin ihmisiin.

Kyllä, tai heidän ainoasaavutuksensa elämässä on hoikkuus ja elämä on ankeaa, eikä kukaan muista hoikkuudesta kehua. Silloin pitää yrittää vähän muita potkia nilkoille, josko se oma olo siitä kohenisi.

Vierailija
27/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys, näköalattomuus. Eikä sukupuolella ole merkitystä.

Vierailija
28/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse muiden ulkonäkö. Paino häiritsee koska lihavat kuluttavat terveydenhuollon resursseja veronmaksajien kustannuksella.

Itse olen 45v., 25kg ylipainoinen ja elämäni aikana olen ollut aikuisiällä noin viikon ajan sairaalaa kuormittamassa vuodeosastolla kahden keskeytyneen keskenmenon hoitamisen vuoksi. Kaikki verikokeet yms. jatkuvasti priimaa. Olen erittäin harvoin edes flunssassa. Minulla ei ole sairauksia, jotka vaativat hoitoa. Tienaan 40te/v, toki ei paljoa, mutta maksan verot säntillisesti. Teen fyysistä työtä ja lenkkeilen joka päivä koirieni kanssa. Toisaalta rakastan perus kotiruokaa ja suklaata, joten syön liikaa ja siksi olen läski. En syytä muita.

Olisiko mahdollista, että ei kaikkia läskejä kuitenkaan pidettäisi yhteiskunnan elätteinä ja sohvaperunoina.

Miksi et ole samalla intensiteetillä huolissasi yhteiskunnan rahoista mielenterveysongelmaisten kanssa? Mt-ongelmat maksavat huomattavasti enemmän kuin läskien hoito.

Sama. Nelikymppinen ylipainoinen, olen kuormittanut terveydehuoltoa kolmen synnytyksen ja yhden kasvaimen verran, mikään näistä ei ole liittynyt ylipainoon. Normaalipainoinen puolisoni on kuormittanut terveydenhuoltoa paljon enemmän.

Vierailija
29/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritseekö sinua myös alipainoiset, uhreilijat, äidit, tupakoitsijat ja muut sellaiset, koska he kuluttavat terveydenhuollon resursseja omien valintojensa takia? 

Vierailija
30/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanovat läskit ihmiset mitä tahansa, niin tosiasia nyt vaan on se, että ylilihava nainen/mies on sanalla sanoen vastenmielinen. Kertoo paljon ihmisen itsekurista ja luonteesta ylipäätään.

Hirveimpiä ovat läskit ihmiset, jotka pukeutuvat kireisiin vaatteisiin ja pakottavat muut näkemään ihransa.

No, tässä se esimerkiksi juuri näkyy mitä aloituksessa uumoilin. 

Minusta "läskit" ihmiset eivät ole vastenmielisiä. Totta puhuen isomahainen, pitkä mies on päinvastoin seksikäs. Myös lihava nainen voi olla kaunis, jotkut miehet pitävät heistä erityisesti. Ap

Vierailija
31/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa alitajuisesti että ne pontsot ihastuu ja sitten ärsyttää kun se ylipaino on sellanen turn-off. Onhan tätä ennenkin tapahtunut.

Miksei voi antaa pakkeja?

Ehkä enemmänkin pelottaa, että itse ihastuu pontsoon ja kaikki kaverit nauraa.

Vierailija
32/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tai heidän ainoasaavutuksensa elämässä on hoikkuus ja elämä on ankeaa, eikä kukaan muista hoikkuudesta kehua. Silloin pitää yrittää vähän muita potkia nilkoille, josko se oma olo siitä kohenisi.

Niin, hoikilla. Mutta myös ylipainoiset kritisoi toisia ylipainoisia. Etenkin miehet solvaavat naisia hirveillä sanoilla. Heijastavat omaa itseinhoaan?

Vierailija
33/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiritseekö sinua myös alipainoiset, uhreilijat, äidit, tupakoitsijat ja muut sellaiset, koska he kuluttavat terveydenhuollon resursseja omien valintojensa takia? 

Tässä on kyse myös niistä laihoista laiha ja/tai sporttisista ihmisistä, joilla ei oikein muuta ylpeiltävää ole kuin oma painonsa. Yhden tällaisen tunnen tosielämässä, on sukulainen, joten aina ei voi kohtaamista vältelläkään. Hänenkin kohdallaan pätee (ja hänestä osin peräisin) tuo motiivi, mitä aloituksessa epäilen syyksi ko. käytökselle.

Siis erittäin huono itsetunto ja matala äo, kun alemmuutta pitää oikein muille alleviivata arvostelemalla muiden ulkonäköä (ja kehumalla omaansa, siis vähäistä painoaan... ei oikein tiedä miten päin olisi, kun tuota kuuntelee). Ap 

Vierailija
34/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan. Tällainen on juuri sukulaiseni. Ap

Vierailija
35/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus häiritsee.

Joitakin ulkonäköpiirteitä on "luvallista" kommentoida negatiivisestikin, kun taas toiset piirteet ovat sellaisia, joista pitää vaieta niin hyvässä kuin pahassakin.

Eli blondivitsit ovat edelleen sallittuja, ja laihojen ihmisten ulkonäkö on vapaata riistaa. Kun taas näiden vastakohtaiset ulkonäköpiirteet ovat kiellettyjä puheenaiheita niin hyvässä kuin pahassakin.

Vierailija
36/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite esitetään usein, mutta en ole vielä nähnyt mitään kunnon laskelmaa sen tueksi. On vain teoretisointia, joka perustuu siihen, että lihavuus on joidenkin sairauksien riskitekijä.

Toisaalta jos lihavuus lyhentää elinikää, niin eläkekuluissa säästetään. Eikö se puolestaan ole hyvä? 

https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/economic…

Vierailija
37/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tupakoitsijat, nistit, juopot ja läskit on kaikki samaa kastia.

Vierailija
38/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aihe on "muiden paino tai ulkonäkö", niin on aika jännitävää ihmisten takertuvan juuri painoon.

Tulee mieleeni kysyä, että ovatko muiden ulkonäköä kommentoivat ihmiset sinut oman ulkonäkönsä kanssa?

Kun jättää muiden kommentoinnin vähemmälle ja kuuntelee heitä niin usein saattaa kuulla, kuinka ulkonäköpaineista eri syistä kamppailevien ihmisten historiasta löytyy syyllisyyttä, kiusaamista lapsuudesta lähtien, itseinhoa... Koen, ettei ole minun tehtäväni saada heitä tuntemaan itseään huonommaksi kuin muut ihmiset ovat. Se on kestämätön taakka, ja ei siinä ainakaan parane, jos ei saa itsensä kanssa rauhaa tehtyä.

Niin, ja mulla itselläni ei ole ulkonäköön liittyviä paineita, enkä halua niitä muillekaan. Keskustelen ihmisten kanssa mieluummin jostain muusta, tai kuuntelen, jos heillä on jotain kerrottavaa.

Vierailija
39/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aina napistaan että se ja tämä ja tuo kuluttaa terveydenhuollon resursseja niin voitteko vihdoinkin kertoa että KUKA JA MILLAINEN ihminen sitä terveydenhuoltoa siis saa käyttää teidän mielestä ja millä perusteilla?? Tietäis mihin tähdätä ettei katsota vinoon että tuoki pummi vaan kuluttaa yhteiskunnan resursseja.

Urheiluvammoja ei pitäisi hoitaa julkisessa terveydenhuollossa. Turhia, itseaiheutettuja vammoja.

Mikä niiden osuus on esim. lihavuuden kuluihin verrattuna?

Vierailija
40/110 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Nelikymppinen ylipainoinen, olen kuormittanut terveydehuoltoa kolmen synnytyksen ja yhden kasvaimen verran, mikään näistä ei ole liittynyt ylipainoon. Normaalipainoinen puolisoni on kuormittanut terveydenhuoltoa paljon enemmän.

Sama täällä ,olen 63 v. ylipainoinen ja ollut sairaalassa yhden kerran (päiväkirurgia). Perusterve,ei mitään lääkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä