Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsiäinen mökillä, jossa ei vettä

Vierailija
15.04.2022 |

Miesystävällä on mökki noin 3,5 tunnin ajomatkan päässä, jonne halusi lähteä koko pääsiäiseksi. Ajatus oli, että mökille saadaan vedet pumpulla järvestä ja että lähden mukaan heti kun oma lapsiviikkoni päättyy.

Ensimmäinen suutahdus tuli, kun kerroin
miehelle, etten voi lähteä heti torstai-iltapäivänä: olin kiinni töissä ja lapsetkin ovat minulla pe-iltaan saakka. Kuulemma ”ei kannata sitten lähteä ollenkaan”, jos ei olla perillä 4 yötä (2-3 yötä ei riitä). Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä.

Eilen tuli tieto, että mökillä ei olekaan juoksevaa vettä. Mies ei jostain syystä saa viritettyä pumppua. Järvi on jäässä, avantoa ei voi tehdä. Joten ainoa käyttövesi on purosta saavein kannettu vesi.

Noh, siinä ei juuri peseydytä. Palju piti olla, mutta sitä ei saadakaan kuntoon.

Lähtisittekö 2-3 yöksi tuonne vai jäisittekö kotiin silläkin uhalla, että mies suuttuu? Mökillä ei juuri mitään tekemistä, viimeiset 500 m
pitää talsia polveen ulottuvassa umpihangessa ja ruoka on se, mitä nuotiolla paistetaan. Lisäksi itselläni on menkat. Pitäisi päästä peseytymään kunnolla.
Mökissä on kylmä - viimeksi nukuin pipo päässä.

Olenko vain hemmoteltu kaupunkilaistyttö, vai meneekö teidänkin mielestä vähän turhan extremiksi?

Kaupungissa olisi siivottu, pääsiäistä varten laitettu koti, ruokaa ja viiniä. Tosin sitten olisin yksin, koska lapset lähtevät isälleen.

Mökillä en viitsisi edes ottaa muutamaa lasia viiniä. Miehellä kun on tapa syyttää minua, että haastan hänelle riitaa, jos otan vähänkään viiniä. Se ei pidä paikkaansa: en haasta riitaa, jos joskus olen eri mieltä. On helppo alkaa vedota ”känniseen riidanhaastamiseen” jos on saman viikonlopun aikana ottanut lasillisenkin.
Mietin, että onko mies ylipäätänsä oikea, jos kaikkea pitää kontrolloida ja kaikesta päättää. Joustaa ei voi tippaakaan - kuten tuo päätös, että ollaan 4 yötä tai ei ollenkaan.

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EX miehn mökillä joka vainaja ollaan oltu tuo vajaa 300km Helsngistä hänen isän mökillä.Kaivo vedet ei sähköä.Olisko ollut lapsemme alle 10v?Tonen ureheilu leirillä.Tiedetiin mihin mennään juoma vesi mukana pääsiäiseksi.Tiedetiin on kaira vajassa ja sillä järvenranta saunan rantan: aukko.Ranta saunan vedet saatiin. Kyllähän se pieni mökki kostea oli ja viimeksi kun talviteloille oltiin sitä käyty laitaa elokuu.Pienen mökiin tupaan van puita hellan.Kuin peräkamarin takka hormi.Puita pesään täysillä,Kyllä sinä hyvin pärjätiin ,Pilkitiin ymm.Kunnon varustukset ja vaateet mukana. Sehän mökkeilyssä oli mukavaa aina,kun ei mitään mukavuksia ollut.Ei edes sähköä,ei vettä sisälle vaan kanto vedet.

Anteeksi, mutta siis todella raskasta luettavaa, kun ei edes yksi ainoa yhdyssana osu oikein.

Kaivovedet, juomavesi, kantovesi, urheiluleiri, takkahormi....

Kirjoittaja ei liene suomea äidinkielenään puhuva henkilö. Sen verran sinäkin olisit pystynyt päättelemään ja siitä johtuen olisit voinut pitää turpasi kiinni.

Minuakin ärsyttää, kun syntyperäinen suomalainen ei osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään, mutta muualta muuttaneille voi kyllä antaa yhdyssanat anteeksi ja paljon muutakin. Pitäisi rohkaista, eikä mollata, kun toinen edes yrittää ilmaista itseään kielellämme, joka ei ole millään tasolla helppo.

Mistä tieto, että ei ole suomenkielinen kirjoittaja? Tunnetko hänet, koska teksti ei kyllä sitä kerro.

Vierailija
122/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien varrella ymmärtänyt sen, että miesten on vaikea ymmärtää naisia ja heidän elämäänsä. Lähtisin kävelemään, mutta en toki vain jonkin mökkireissun vuoksi, mutta jos käytös on aina tällaista, että mies päättää ja mikään muu ei sovi? Itsellä tällainen tapaus oli, joten lähdin suhteesta. Halusi syyttää minua kaikesta, vaikka kuinka tein asiat oikein päin, siis omasta mielestäni ja myös toista ajatellen. Mutta olen huomannut ainakin omalla kohdallani, etteivät miehet ole kovin empaattisia yksilöitä, eivätkä osaa asettua toisen asemaan. Poikkeuksia toki on, mutta ei omalle kohdalle on kolahtanut. Toki suhteessa voi ja pitää tehdä kompromisseja, mutta jos se on aina miehen päätös, niin ei toki enää mikään se tie, mitä kulkee niin nämä tiet eivät johda toistensa luokse, että toinen tulee vastaan myös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista varmaan että mies joka ei saa edes

Vesipumppua toiminaan saa tuskin mitään muutakaan toimimaan.

Eikä osaa kairata avantoa. Varsinainen Eräjorma.

No hän sentään menee sinne mökille, toisin kuin ap, joka ei osaa edes lumihangessa kulkea 😅

Osaan hyvin kulkea hangessa. Mutta en näe, että puolen tunnin tarpominen polveen asti ulottuvassa hangessa, kengät märkinä ja laukku olalla olisi sen arvoista, mitä perillä odottaa: paskainen, kylmä mökki, jossa ei edes vettä. Luvassa ei kulinaristisia nautintoja, viiniä, seksiä tai edes leppoisaa seuraa. Voin hoitaa urheilun muulla tavoin. Miksi lähtökohta on, että mennään täysin toisen osapuolen mieltymyksillä, ilman edes yritystä kompromissiin? Ja miehellä olisi nyt pari päivää aikaa ratkaista avanto/vesipumppu/paljuongelma, jotta minäkin viihtyisin. Sen sijaan makaa sohvalla katsomassa telkkaria. Ihan rehellisesti voin sanoa, että alkeellisissa oloissa kyyhottäminen EI ole mikään universaali hyve tai hyvän ihmisen mitta. Eletään vuotta 2022.

Vierailija
124/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostatte hankalilta molemmat. Miksi ei saa avantoa? Aika pienikin riittää että saa vettä. Kantaminen on mukavaa konttoriarjen vastapainoksi. Menkkojen pesuvedeksi voi viedä kotoa vettä ja lämmittää jos järvestä ei mitenkään saa. Muuten selviää vähemmälläkin lutraamisella, kunnon suihku sitten kotona taas. Ja itse en tosin katsoisi päivääkään miestä joka nälvii viinin juomisesta.

Eli kannan menkkojen pesuveden ensin bussilla junalle ja sitten junamatkan mökille. Jep.

Helpompaa olisi jos ostaisit kaira ja kantaisit sen junaan.. Mies ei tehdä avaantoa vettä varten niin opeta sille kuinka kairataan. Silloin ei tarvitse raahata vettä mukana.

Mies ei siedä sitä, että häntä neuvotaan. Jos lähtisin opastamaan, niin raivostuisi.

Ja sinä olet tuollaisen helmen kanssa, koska...?

Ihmetyksen herättää kyllä. Mutta kai jotkut pelkää miehettömyyttä niin paljon että mikä vaan heppiheikki kelpaa.

Vierailija
125/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökki, joka lämmitetään puilla ja vesi haetaan avannosta. On leivinuuni, hella, takka ja saunassa saman katon alla vesipata ja kiuas. Tultiin maanantaina. Ollaan lämmitetty liikaakin kun parina yönä on ollut jopa kuuma 😁 Autolla pääsee pihaan, juomavesi pitää talvella tuoda kun lähde jäätyy. Aggregaatilla saa sähköä. Mieheni on tosi näppärä ja on hommannut tänne noita mukavuuksia. Moottorikelkan akun avulla saadaan pumpattua vettä helposti avannosta. En pärjäisi täällä näin hyvin ilman miestäni. Meillä on ollut oikein leppoisaa täällä. Ap:n kuvaamaan mökkiin en tosiaankaan lähtisi. Ei ole lomaa palella ja olla peseytymättä.

Teillä on leppoisaa, koska:

-Tulitte autolla (minä junalla)

-pihaan pääsee ajamaan (meillä kahlataan lumessa)

-on hella, takka ja vesipata (tuolla ei mitään näistä)

-miehesi on kätevä (minun mieheni vain kuvitelmissaan. Mikään fyysinen homma ei onnistu. Ei onnistunut avannon tekeminen ja veden pumppaaminen ja ilmoitettiin, ettei tule onnistumaankaan. Varmaan teoriassa minäkin voisin nämä hoitaa, mutta käytännössä en)

-teillä on leppoisaa (meillä ei. Jokainen asia, josta olen vähääkään eri mieltä nostattaa reaktion: ”taasko haastat riitaa?”. Yksikään muu ihminen ei ole vaatinut lopettamaan alkoholin käyttöä. Olen ollut 27 vuotta kohtuukäyttäjä. Useimpina viikkoina en juo mitään. Lomallakin jää juominen selkeästi terveellisten rajojen sisälle.)

Eli teillä ei ole siellä mökillä vettä eikä grilliä lukuunottamatta mitään lämmönlähdettä? Nyt on extremeä!

Vierailija
126/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista varmaan että mies joka ei saa edes

Vesipumppua toiminaan saa tuskin mitään muutakaan toimimaan.

Eikä osaa kairata avantoa. Varsinainen Eräjorma.

No hän sentään menee sinne mökille, toisin kuin ap, joka ei osaa edes lumihangessa kulkea 😅

Osaan hyvin kulkea hangessa. Mutta en näe, että puolen tunnin tarpominen polveen asti ulottuvassa hangessa, kengät märkinä ja laukku olalla olisi sen arvoista, mitä perillä odottaa: paskainen, kylmä mökki, jossa ei edes vettä. Luvassa ei kulinaristisia nautintoja, viiniä, seksiä tai edes leppoisaa seuraa. Voin hoitaa urheilun muulla tavoin. Miksi lähtökohta on, että mennään täysin toisen osapuolen mieltymyksillä, ilman edes yritystä kompromissiin? Ja miehellä olisi nyt pari päivää aikaa ratkaista avanto/vesipumppu/paljuongelma, jotta minäkin viihtyisin. Sen sijaan makaa sohvalla katsomassa telkkaria. Ihan rehellisesti voin sanoa, että alkeellisissa oloissa kyyhottäminen EI ole mikään universaali hyve tai hyvän ihmisen mitta. Eletään vuotta 2022.

Ehkä suurin ongelma kuitenkin, että mökkiä ei pysty ilmeisesti lämmittämään, kun siellä ei ole tulisijaa. En kutsuisi mökiksi.

Vierailija
127/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhii, aika lähelle meidän mökkiä.

Kaahlattiin sisälle kylmään mökkiin. Mutta sillä erotuksella, että vettä tulee talon sisään yhdestä pisteestä (pitää lämmittää padassa) ja kamina lämmittää nopsaan ensin yhden huoneen ja loputkin seuraavaan päivään mennessä. Tulen teko, puidenkanto ja vesien lämmitys edellyttää molempien aherrusta. Olen se, joka toimii usein iltaisin ja öisin "kipinämikkona" ja mies taas lämmittää heti aamuyön tunteina lisää. Ulkovessa.

Ja silti, edelleen kymmenien vuosien jälkeen tämä on hauskaa ja oudolla tavalla piristävää. Voitaisiin mennä hotelliin tai ostaa moderni mökki. Ja voihan niin joskus tapahtuakin. Nyt tämä on ok.

Vierailija
128/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt hyvä paikka näyttää miehelle, että sinullakin on oma tahto. Alkuperäisen kuvauksen mukaan mökillä on juokseva vesi, nyt ei olekaan. Suostuit alkuperäisillä spekseillä, mutta nyt tilanne on muuttunut. Aivan yhtä pätevä selitys on, että sua ei huvita. Mun korvaan tuo mökki on alkuperäisilläkin spekseillä tähän vuodenaikaan ankea. Kesällä menisin mielelläni, mutta silloinkin jossain paremmassa seurassa, kuin miltä miehesi vaikuttaa.

Nyt sulla on oiva tilaisuus paitsi viettää rauhallinen pääsiäinen, vaikka kirjaa lukieen, viiniä juoden ja hyvin syöden. Eräjormailkoon äijä ihan ksekenään. Sitten jos hän tästä suuttuu, niin sillä hän vain helpottaa sun pähkäilyitäsi siitä kannattaako moista äijää roikottaa mukanaan.

Vierailija
129/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaahlattiin sisälle kylmään mökkiin. Mutta sillä erotuksella, että vettä tulee talon sisään yhdestä pisteestä (pitää lämmittää padassa) ja kamina lämmittää nopsaan ensin yhden huoneen ja loputkin seuraavaan päivään mennessä. Tulen teko, puidenkanto ja vesien lämmitys edellyttää molempien aherrusta. Olen se, joka toimii usein iltaisin ja öisin "kipinämikkona" ja mies taas lämmittää heti aamuyön tunteina lisää. Ulkovessa.

Ja silti, edelleen kymmenien vuosien jälkeen tämä on hauskaa ja oudolla tavalla piristävää. Voitaisiin mennä hotelliin tai ostaa moderni mökki. Ja voihan niin joskus tapahtuakin. Nyt tämä on ok.

Ap:n mökillä ei ole tulisijaa eli voisi nukkua vaikka pihalla. Aika erikoinen mökki kyllä talvikäytössä. Pilkkihaalarit päällä koko pääsiäisen eikä pesytymismahdollisuutta. Epäilen trolliksi, koska näissä pohjoisen olosuhteissa on yleensä joku lämmönlähde.

Vierailija
130/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostatte hankalilta molemmat. Miksi ei saa avantoa? Aika pienikin riittää että saa vettä. Kantaminen on mukavaa konttoriarjen vastapainoksi. Menkkojen pesuvedeksi voi viedä kotoa vettä ja lämmittää jos järvestä ei mitenkään saa. Muuten selviää vähemmälläkin lutraamisella, kunnon suihku sitten kotona taas. Ja itse en tosin katsoisi päivääkään miestä joka nälvii viinin juomisesta.

Lainaus aloittajan kirjoituksesta:

"Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä."

Aloittaja oli menossa junalla (en osaa arvioida kauanko mökkimatkaan junalla menee jos ajomatka sinne autolla kestää 3,5h) ja joku keksii ehdottaa että veisi junassa vettä mukanaan?

Näytä se kohta missä ehdotan että vettä viedään junalla. Totta hitossa tarkoitin että mies vie sitä autolla. Kuvittelin että on itsestäänselvyys että vettä viedään mukana jos on pienikin epäilys ettei sitä muuten saa. Onneksi en mökkeile apn tai miehensä kanssa.

Vierailija
131/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että joku nauttii tästä. Minulla kuitenkn on ollut pitkä ja raskas työviikko (12-14 h päiviä, muutaman tunnin öitä, päälle lastenhoitoa) ja tuleva viikko samanlainen. Kaipaisin ihan vaan lepoa, en sitä, että kaikkeni antaneena menen ja raadan lisää. Mutta villakoiran ydin ei ole siinä, ettenkö mökille voisi miehen mieliksi mennä. Koen vaan, että hän aina päättää, eikä tee mitään myönnytyksiä suuntaani. Jaksanko itsekään sitten tehdä niitä tällaisen tyypin takia?

Ja miksikö en lähde? Koska ex-liitossani en saanut exältäni mitään rakkautta. Nykyisessä suhteessa on tunnetta. Lapseni pitävät miehestä kovasti. Ovat jo kerran joutuneet pettymään, en halua viedä heiltä heille tärkeää ihmistä. Tällä myös mies kiristää (”Jos lähdet, niin lapset ei enää koskaan näe mua ja koiraa. Teetkö heidät sillä onnelliseksi?”) Eli tavallaan kärvistelen lasten takia. Lähdin ex-liitosta ja nytkö sitten taas aiheuttaisin lapsille surua?

Vierailija
132/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä niitä vesiastioita lumihangessa raahaisi, pulkalla?

Ihan käsissä kannetaan? Jos mökille ei tule vettä eikä avantoa osata tehdä eikä jaksa kantaa, vaihtoehdot käy vähiin.

Vierailija
133/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloittajan kirjoituksesta:

"Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä."

Aloittaja oli menossa junalla (en osaa arvioida kauanko mökkimatkaan junalla menee jos ajomatka sinne autolla kestää 3,5h) ja joku keksii ehdottaa että veisi junassa vettä mukanaan?

Näytä se kohta missä ehdotan että vettä viedään junalla. Totta hitossa tarkoitin että mies vie sitä autolla. Kuvittelin että on itsestäänselvyys että vettä viedään mukana jos on pienikin epäilys ettei sitä muuten saa. Onneksi en mökkeile apn tai miehensä kanssa.

Mieheni kohdalla ei kannata odottaa, että normaalit asiat hoituvat. Jos hoituisivat, niin totta hemmetissä tuolla mökillä tulisi vesi pumpulla saunaan. Mutta kun se avanto ei jostain syystä onnistu. Ja pumppu, joka piti ostaa: ilmeisesti ei ostettu/vääränlainen/ei toimi. Saunassa ei ole pataa. Sisällä ei ole takkaa. On patteri, mutta seinistä vetää niin ettei tule lämmin. Ostovettä voisi tuoda autolla. Mutta pihaan ei pääse autolla. Pääsisi, jos naapurin maajussi olisi pyydetty kolaamaan, kuten puhe. Mökki ei ole minun. Jos olisi minun, niin minä päättäisin ja asiat olisi junailtu.

Vierailija
134/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap ottaa mukaan kairan, pulkan. Pulkka niitä vesipulloja varten. Mitä muuta?

Mites hiilet ja hiiligrilli? Nekin menisi pulkassa. Vauvapyyhkeet, pipo, villasukat.

Vierailija
135/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että joku nauttii tästä. Minulla kuitenkn on ollut pitkä ja raskas työviikko (12-14 h päiviä, muutaman tunnin öitä, päälle lastenhoitoa) ja tuleva viikko samanlainen. Kaipaisin ihan vaan lepoa, en sitä, että kaikkeni antaneena menen ja raadan lisää. Mutta villakoiran ydin ei ole siinä, ettenkö mökille voisi miehen mieliksi mennä. Koen vaan, että hän aina päättää, eikä tee mitään myönnytyksiä suuntaani. Jaksanko itsekään sitten tehdä niitä tällaisen tyypin takia?

Ja miksikö en lähde? Koska ex-liitossani en saanut exältäni mitään rakkautta. Nykyisessä suhteessa on tunnetta. Lapseni pitävät miehestä kovasti. Ovat jo kerran joutuneet pettymään, en halua viedä heiltä heille tärkeää ihmistä. Tällä myös mies kiristää (”Jos lähdet, niin lapset ei enää koskaan näe mua ja koiraa. Teetkö heidät sillä onnelliseksi?”) Eli tavallaan kärvistelen lasten takia. Lähdin ex-liitosta ja nytkö sitten taas aiheuttaisin lapsille surua?

Mitä raatamista siellä on, kun mökkiä ei voi lämmittää eli ei tarvitse kantaa puita ja vettä ei tarvitse kantaa, kun avantoa ei voi tehdä? Mitä siellä siis tehdään ja raadetaan?

Avaatko ap vähän.

Vierailija
136/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikset siirtänyt kuukautisia? Helppo juttu. Pesulle on toki päästävä, oli kuukautisia tai ei.

Mutta koska mies riitelee ja ilkeilee, en menisi.

Ai miksen siirtänyt kuukautisia pari päivää ennen niiden alkamista ex-tempore mökkikeikan takia? A) oli liian myöhäistä b) en käytä hormonaalista ehkäisyä ja halua sekoittaa kroppaani 45 v iässä.

Siis sä olet ton ikäinen ja märiset kuin teini? Ok, enpä olis uskonut.

Minä olen 53 v, enkä ikimaailmassa menisi pilaamaan pääsiäistäni, tai mitään muutakaan lomaani, tuollaiseen mörskään.

Nimenomaan. Nuorempana sitä vielä voisi alkeellisia oloja jaksaa. Mutta miksi 45-vuotiaana kärvistellä, kun voi valita mukavuudet?

Vierailija
137/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ju ma lau ta. Lue nyt uudestaan toi mitä kirjoitit. Lue se niin monta kertaa, että tajuat olevasi alistettu tiskirätti, kun suostut moiseen kiristykseen. Hei, lapset pärjää mainiosti ilman tuollaista paskakasaa.

Vierailija
138/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti nyt. "Nykyisessä suhteessa on tunnetta", katkeruutta, nälvimistä ja yleistä vittymaisuutta? Ja lasten takia, just joo...

Vierailija
139/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Jos et halua sinne mökille lähteä, et lähde. Ilmoitat toki miehellesi päätöksestäsi heti, kun olet siitä varma. Jos mies haukkuu sinua hemmotelluksi kaupunkilaistytöksi, sano: "Niin olenkin. Ja siksi en sinne tule."

Jos olet hemmoteltu kaupunkilaistyttö, miksi näyttelisit miehellesi jotain muuta?

Vierailija
140/211 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on alistavan, kontrolloivan ja henkisesti väkivaltaisen miehen kanssa ja pysyy suhteessa, jotta lapset olisivat mahdollisimman paljon ko miehen vaikutukselle alttiina. Ookoo...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän