Pääsiäinen mökillä, jossa ei vettä
Miesystävällä on mökki noin 3,5 tunnin ajomatkan päässä, jonne halusi lähteä koko pääsiäiseksi. Ajatus oli, että mökille saadaan vedet pumpulla järvestä ja että lähden mukaan heti kun oma lapsiviikkoni päättyy.
Ensimmäinen suutahdus tuli, kun kerroin
miehelle, etten voi lähteä heti torstai-iltapäivänä: olin kiinni töissä ja lapsetkin ovat minulla pe-iltaan saakka. Kuulemma ”ei kannata sitten lähteä ollenkaan”, jos ei olla perillä 4 yötä (2-3 yötä ei riitä). Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä.
Eilen tuli tieto, että mökillä ei olekaan juoksevaa vettä. Mies ei jostain syystä saa viritettyä pumppua. Järvi on jäässä, avantoa ei voi tehdä. Joten ainoa käyttövesi on purosta saavein kannettu vesi.
Noh, siinä ei juuri peseydytä. Palju piti olla, mutta sitä ei saadakaan kuntoon.
Lähtisittekö 2-3 yöksi tuonne vai jäisittekö kotiin silläkin uhalla, että mies suuttuu? Mökillä ei juuri mitään tekemistä, viimeiset 500 m
pitää talsia polveen ulottuvassa umpihangessa ja ruoka on se, mitä nuotiolla paistetaan. Lisäksi itselläni on menkat. Pitäisi päästä peseytymään kunnolla.
Mökissä on kylmä - viimeksi nukuin pipo päässä.
Olenko vain hemmoteltu kaupunkilaistyttö, vai meneekö teidänkin mielestä vähän turhan extremiksi?
Kaupungissa olisi siivottu, pääsiäistä varten laitettu koti, ruokaa ja viiniä. Tosin sitten olisin yksin, koska lapset lähtevät isälleen.
Mökillä en viitsisi edes ottaa muutamaa lasia viiniä. Miehellä kun on tapa syyttää minua, että haastan hänelle riitaa, jos otan vähänkään viiniä. Se ei pidä paikkaansa: en haasta riitaa, jos joskus olen eri mieltä. On helppo alkaa vedota ”känniseen riidanhaastamiseen” jos on saman viikonlopun aikana ottanut lasillisenkin.
Mietin, että onko mies ylipäätänsä oikea, jos kaikkea pitää kontrolloida ja kaikesta päättää. Joustaa ei voi tippaakaan - kuten tuo päätös, että ollaan 4 yötä tai ei ollenkaan.
Kommentit (211)
Kuulostaa oudolta. Miksi sisällä ei voi tehdä ruokaa? Sähkölasku maksamatta?
Miksi ei avannosta saisi järvivettä pesuun?
Ja muutenkin kamalaa jos viinilasillisesta tulee riitaa ja tappelua.
Unohda koko suhde. Suhteen pitäisi tuoda elämään hyvää ja positiivisuutta ja rakkautta. Ei stressiä, negaa ja pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstahullu vauhdissa.
Ihan hyvinhän tämä lähti lentoon. Itsekin lankesin hetkeksi.
Nyt tosin tarvitaan seuraavat provot lopuiksi pyhiksi, tämä tarina taisi kehiytyä umpikujaan.
Joo, tuo ei ole mökki vaan maakuoppa.
Mäkitupalaisillakin taisi sentään olla tulisijat, mutta nämä kokkaavat ”nuotiolla”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla sähkö muttei keittiötä. Niitä sähköllä toimivia liesiä saa myös ostettua.
Miten voi olla järvi mihin ei saa avantoa? Todella mielenkiintoinen mökki tämä.
Jään paksuus on metri. Tarvitaan jääsaha, jota ei ole.
Jos on tarpeeksi viinaa mukana, niin mikä jottei. Eikun menoksi vaan
Me oltiin just mökillä, jossa ei vielä voitu laittaa vesiä (eikä viemäriä) käyttöön joten kanisterivedellä mentiin. Oli kyllä tosi likainen olo jo parin päivän jälkeen, vaikka otin mukaan pinon kosteuspyyhkeitä joilla peseytyä. Tykkään käydä yleensä joka päivä pesulla, joka toinen myös pesen hiukset.
Saunaa ei voitu käyttää, koska viemäriä ei voinut vielä käyttää. Ruokaa laitettiin vain uunissa, minimointiin kaikki tiski ja mentiin paperiastioilla. Kylmä ulkovessa, johon vähän hankala rinnematka, minullakin menkat päällä ja silloin aina vatsa löysällä...
Ei siis ihan ideaalit olosuhteet oikein millekään, mutta sentään aurinko paistoi tosi lämpimästi pihalle, oli ihana istua miehen kanssa ulkona ja juoda sitä viiniä samalla ja katsella merta. Ulkoiltiin paljon ja laitettiin takassa illalla makkaraa.
En kyllä pidemmän päälle tällaisesta tykkäisi ja tarkoituksena onkin tehdä mökistä talviasuttava kaikilla mukavuuksilla. Aloittajan tapauksessa mökkiä isompi ongelma on tuo mies, sitä ei voi edes korjata vaan parempi hankkia uusi.
Tämän ketjun lukeminen alleviivaa sitä, että minä en todellakaan ole mökki- / eräihminen. Minun on to-del-la vaikea käsittää, että miksi kukaan haluaa vapaaehtoisesti mennä moneksi päiväksi paikkaan, missä ei voi esimerkiksi peseytyä ollenkaan, tai ei ole kunnollista vessaa! Sitten ihmiset vielä kokevat selvästi syyllisyyttä siitä, että eivät oikein viihdy tuollaisessa lomaparatiisissa tai tekemiseksi ei riitäkään neljäksi päiväksi se, että "paistoihan siellä aurinko". Hyvänen aika. Luojan kiitos, ei ole mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte hankalilta molemmat. Miksi ei saa avantoa? Aika pienikin riittää että saa vettä. Kantaminen on mukavaa konttoriarjen vastapainoksi. Menkkojen pesuvedeksi voi viedä kotoa vettä ja lämmittää jos järvestä ei mitenkään saa. Muuten selviää vähemmälläkin lutraamisella, kunnon suihku sitten kotona taas. Ja itse en tosin katsoisi päivääkään miestä joka nälvii viinin juomisesta.
Lainaus aloittajan kirjoituksesta:
"Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä."
Aloittaja oli menossa junalla (en osaa arvioida kauanko mökkimatkaan junalla menee jos ajomatka sinne autolla kestää 3,5h) ja joku keksii ehdottaa että veisi junassa vettä mukanaan?
Näytä se kohta missä ehdotan että vettä viedään junalla. Totta hitossa tarkoitin että mies vie sitä autolla. Kuvittelin että on itsestäänselvyys että vettä viedään mukana jos on pienikin epäilys ettei sitä muuten saa. Onneksi en mökkeile apn tai miehensä kanssa.
Lainataanpa taas aloittajaa ja opetellaan lukamaan:
"Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä.
Eilen tuli tieto, että mökillä ei olekaan juoksevaa vettä. Mies ei jostain syystä saa viritettyä pumppua. Järvi on jäässä, avantoa ei voi tehdä. Joten ainoa käyttövesi on purosta saavein kannettu vesi."
Pakkohan ap:n olisi ollut ehdotuksesi mukaan viedä junalla vettä junalla perjantaina, koska mies oli mennyt mökille autolla jo torstaina ja ilmoitti että pumppua ei saakaan viritettyä. Ei mies sitä olisi voinut todeta olematta itse jo mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte hankalilta molemmat. Miksi ei saa avantoa? Aika pienikin riittää että saa vettä. Kantaminen on mukavaa konttoriarjen vastapainoksi. Menkkojen pesuvedeksi voi viedä kotoa vettä ja lämmittää jos järvestä ei mitenkään saa. Muuten selviää vähemmälläkin lutraamisella, kunnon suihku sitten kotona taas. Ja itse en tosin katsoisi päivääkään miestä joka nälvii viinin juomisesta.
Lainaus aloittajan kirjoituksesta:
"Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä."
Aloittaja oli menossa junalla (en osaa arvioida kauanko mökkimatkaan junalla menee jos ajomatka sinne autolla kestää 3,5h) ja joku keksii ehdottaa että veisi junassa vettä mukanaan?
Näytä se kohta missä ehdotan että vettä viedään junalla. Totta hitossa tarkoitin että mies vie sitä autolla. Kuvittelin että on itsestäänselvyys että vettä viedään mukana jos on pienikin epäilys ettei sitä muuten saa. Onneksi en mökkeile apn tai miehensä kanssa.
Mieheni kohdalla ei kannata odottaa, että normaalit asiat hoituvat. Jos hoituisivat, niin totta hemmetissä tuolla mökillä tulisi vesi pumpulla saunaan. Mutta kun se avanto ei jostain syystä onnistu. Ja pumppu, joka piti ostaa: ilmeisesti ei ostettu/vääränlainen/ei toimi. Saunassa ei ole pataa. Sisällä ei ole takkaa. On patteri, mutta seinistä vetää niin ettei tule lämmin. Ostovettä voisi tuoda autolla. Mutta pihaan ei pääse autolla. Pääsisi, jos naapurin maajussi olisi pyydetty kolaamaan, kuten puhe. Mökki ei ole minun. Jos olisi minun, niin minä päättäisin ja asiat olisi junailtu.
Miten siellä saunassa peseydytään, jos ei ole pataa, jossa pesuvettä lämmittää? Ja mökissä on sohva ja telkkari, mutta ei hellaa, uunia taikka edes takkaa?? Ja silti näin alkeellinen rotisko on koko miehen suvun ahkerasti käyttämä? Nyt alkaa olla jo aika uskomatonta settiä.
Ihan hyvinhän tämä lähti lentoon. Itsekin lankesin hetkeksi.
Nyt tosin tarvitaan seuraavat provot lopuiksi pyhiksi, tämä tarina taisi kehiytyä umpikujaan.