Pääsiäinen mökillä, jossa ei vettä
Miesystävällä on mökki noin 3,5 tunnin ajomatkan päässä, jonne halusi lähteä koko pääsiäiseksi. Ajatus oli, että mökille saadaan vedet pumpulla järvestä ja että lähden mukaan heti kun oma lapsiviikkoni päättyy.
Ensimmäinen suutahdus tuli, kun kerroin
miehelle, etten voi lähteä heti torstai-iltapäivänä: olin kiinni töissä ja lapsetkin ovat minulla pe-iltaan saakka. Kuulemma ”ei kannata sitten lähteä ollenkaan”, jos ei olla perillä 4 yötä (2-3 yötä ei riitä). Niinpä sovittiin, että hän lähtee edeltä yksin ja minä tulen junalla perästä.
Eilen tuli tieto, että mökillä ei olekaan juoksevaa vettä. Mies ei jostain syystä saa viritettyä pumppua. Järvi on jäässä, avantoa ei voi tehdä. Joten ainoa käyttövesi on purosta saavein kannettu vesi.
Noh, siinä ei juuri peseydytä. Palju piti olla, mutta sitä ei saadakaan kuntoon.
Lähtisittekö 2-3 yöksi tuonne vai jäisittekö kotiin silläkin uhalla, että mies suuttuu? Mökillä ei juuri mitään tekemistä, viimeiset 500 m
pitää talsia polveen ulottuvassa umpihangessa ja ruoka on se, mitä nuotiolla paistetaan. Lisäksi itselläni on menkat. Pitäisi päästä peseytymään kunnolla.
Mökissä on kylmä - viimeksi nukuin pipo päässä.
Olenko vain hemmoteltu kaupunkilaistyttö, vai meneekö teidänkin mielestä vähän turhan extremiksi?
Kaupungissa olisi siivottu, pääsiäistä varten laitettu koti, ruokaa ja viiniä. Tosin sitten olisin yksin, koska lapset lähtevät isälleen.
Mökillä en viitsisi edes ottaa muutamaa lasia viiniä. Miehellä kun on tapa syyttää minua, että haastan hänelle riitaa, jos otan vähänkään viiniä. Se ei pidä paikkaansa: en haasta riitaa, jos joskus olen eri mieltä. On helppo alkaa vedota ”känniseen riidanhaastamiseen” jos on saman viikonlopun aikana ottanut lasillisenkin.
Mietin, että onko mies ylipäätänsä oikea, jos kaikkea pitää kontrolloida ja kaikesta päättää. Joustaa ei voi tippaakaan - kuten tuo päätös, että ollaan 4 yötä tai ei ollenkaan.
Kommentit (211)
Mä en lähtis miehen ja menkkojen(mielialan) takia muuten voisin lähteäkkin tosin ei juuri eroa omasta kodista. Menkat, lunta polviin, vesi kannetaan kaivosta, ulkohuussi ja pesutilat kylmässä ulkorakennuksessa. Sisällä sentään on lämmin kun takka ritisee.
Tässä huomaa näitä ihmisten eroja. Lähtisin mielelläni tuonne mökille vähän alkeellisimpiin oloihin. Olisi ihanaa, kun nykyään kaikki eläminen on tehty niin helpoksi. Jättäisin jopa kännykän pois tai käyttäisin sitä vain vähän. Tekisin nuotiolla ruokaa ja nauttisin muutaman erikoisoluen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut telttailemassa menkkojen kanssa. Pieni puro, ei mitään peseytymismahdollisuutta. Koko porukka kyllä hais reissun jälkeen aivan järkyttävälle, kalalle, nuotiolle, hielle, vanhalle viinalle jne.
Onko kyseessä nyt niin eriskummallinen mökki, ettei siellä saunaakaan ole?
Ja tämä on sitä laatuaikaa, jota haluaisin vapaalla viettää? Ei ole kyse siitä, ettenkö ”pysty”, ”osaa” tai ”uskalla.” En vain halua. En yksikertaisesti näe syytä, miksi pitäisi nauttia paskaisuudesta. AV:n maalaisille se varmaan on nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa näitä ihmisten eroja. Lähtisin mielelläni tuonne mökille vähän alkeellisimpiin oloihin. Olisi ihanaa, kun nykyään kaikki eläminen on tehty niin helpoksi. Jättäisin jopa kännykän pois tai käyttäisin sitä vain vähän. Tekisin nuotiolla ruokaa ja nauttisin muutaman erikoisoluen.
Mut tässä onkin juuri se syy: sinä voisit kaikessa rauhassa nauttia sen erikoisoluen, mutta ap ei voi, koska sen jälkeen jokainen poikkipuolinen sana on viinahuuruisen humalikon riidanhaastantaa. Ei ne alkeelliset olosuhteet, ei se, että se mies ei osaa tehdä avantoa, vaan se, että ap ei voi olla oma itsensä missään vaiheessa, vaikka sitten juoda sitä yhtä viinilasillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hihhii, aika lähelle meidän mökkiä.
Kaahlattiin sisälle kylmään mökkiin. Mutta sillä erotuksella, että vettä tulee talon sisään yhdestä pisteestä (pitää lämmittää padassa) ja kamina lämmittää nopsaan ensin yhden huoneen ja loputkin seuraavaan päivään mennessä. Tulen teko, puidenkanto ja vesien lämmitys edellyttää molempien aherrusta. Olen se, joka toimii usein iltaisin ja öisin "kipinämikkona" ja mies taas lämmittää heti aamuyön tunteina lisää. Ulkovessa.
Ja silti, edelleen kymmenien vuosien jälkeen tämä on hauskaa ja oudolla tavalla piristävää. Voitaisiin mennä hotelliin tai ostaa moderni mökki. Ja voihan niin joskus tapahtuakin. Nyt tämä on ok.
Ymmärrän, että joku nauttii tästä. Minulla kuitenkn on ollut pitkä ja raskas työviikko (12-14 h päiviä, muutaman tunnin öitä, päälle lastenhoitoa) ja tuleva viikko samanlainen. Kaipaisin ihan vaan lepoa, en sitä, että kaikkeni antaneena menen ja raadan lisää. Mutta villakoiran ydin ei ole siinä, ettenkö mökille voisi miehen mieliksi mennä. Koen vaan, että hän aina päättää, eikä tee mitään myönnytyksiä suuntaani. Jaksanko itsekään sitten tehdä niitä tällaisen tyypin takia?
Ja miksikö en lähde? Koska ex-liitossani en saanut exältäni mitään rakkautta. Nykyisessä suhteessa on tunnetta. Lapseni pitävät miehestä kovasti. Ovat jo kerran joutuneet pettymään, en halua viedä heiltä heille tärkeää ihmistä. Tällä myös mies kiristää (”Jos lähdet, niin lapset ei enää koskaan näe mua ja koiraa. Teetkö heidät sillä onnelliseksi?”) Eli tavallaan kärvistelen lasten takia. Lähdin ex-liitosta ja nytkö sitten taas aiheuttaisin lapsille surua?
Herran jumala nyt ap! Jos miehesi uhkaa etteivät lapset enää näe häntä eron jälkeen, niin sehän kertoo vain siitä ettei hänellä ole mitään tunteita lapsiasi kohtaan. Kukaan normaali, välittävä aikuinen ei sanoisi noin ihan jo siksi, että on ITSE kiintynyt lapsiin ja varsinkin siksi, että tietää sanoillaan syvästi loukkaavan naista, josta hänen kuuluisi välittää ja pitää huolta. Miehesi on sairas ja sadistinen. Älä TODELLAKAAN nyt mene sinne mökille.
Kuulostaa painajaismaiselta, en menisi. Ilmoita että tulit toisiin ajatuksiin, lämmitä illalla sauna ja nauti kylmä siideri käpertyen puhtaisiin lakanoihin oman sängyn lämmössä. Mies voi sitten tulla käymään kun tulee mökiltä (kunhan on käynyt ensin kotonaan suihkussa ja vaihtamassa vaatteet). Omaa kallisarvoista vapaa-aikaa ei kannata tuhlata sellaisissa paikoissa joissa ei halua olla, kuukautisten aikana tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ja miehellä olisi nyt pari päivää aikaa ratkaista avanto/vesipumppu/paljuongelma, jotta minäkin viihtyisin. Sen sijaan makaa sohvalla katsomassa telkkaria.
Siis missä se mies on nyt? Siellä mökillä sohvalla katsomassa telkkaria?
Eli siellä on sähköt?
Miksi mies ei marssi kauppaan ja osta sähköpattereita, töpseli vain seinään ja kähisemään. Ne ei edes montaa kymppiä maksa.
Katsoin ton kairan hinnan niin on aika tyyriitä.
Tokmannilla 200 euroa.
Tosin mökkiin pitää satsata varusteet ja työkalut. Kaikenlaista saattaa tulla vastaan.
Selkeästi tämä mökki on tarkoitettu vaan kesäkäyttöön.
sit joutuu illalla imeen kusista munaa joka nopeesti pesty hangessa hyi hitsi
Mieshän meni mökille siis autolla.
Nyt mies tarpokoon autolleen lumessa, ajaa lähimpään Prismaan, K-Rautaan tai ihan mihin vain ja ostaa sähköpattereita, vaikka 2 tai 3 kappaletta.
Sitten mies kantaa ne yksitellen autosta sinne mökille.
Sinne sohvan viereen, missä hän röhnöttää nyt.
Ja laittaa ne päälle.
En lähtisi, ja lisäksi jättäisin tuollaisen miehen, jonka kanssa on mahdotonta tulla toimeen ja pysyä sovussa.
Meillä on mökillä noita omilla jaloillaan seisovia sähköpattereita, jotka puhaltaa tosi kuumaa ilmaa jos laittaa ne kuumimmalle. Ne ei paina paljoa mitään. Ehkä tyyliin kahden maitotölkin verran.
Niissä on vielä pitkät johdot, joten niitä voi helposti siirrelläkin, vaikka ne on töpseli seinässä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
sit joutuu illalla imeen kusista munaa joka nopeesti pesty hangessa hyi hitsi
Hangessa pesukin on toiveajattelua.
Sen lisäksi, että sähköpatterit saa puhaltamaan kuumaa ilman niinkuin hiustenkuivaajat, niissä on toinenkin toiminto, missä ne vain hohkaavat lämpöä puhaltamatta.
Ja ihan voi säätää lämpötilan 10 asteesta aina 30 asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökillä noita omilla jaloillaan seisovia sähköpattereita, jotka puhaltaa tosi kuumaa ilmaa jos laittaa ne kuumimmalle. Ne ei paina paljoa mitään. Ehkä tyyliin kahden maitotölkin verran.
Niissä on vielä pitkät johdot, joten niitä voi helposti siirrelläkin, vaikka ne on töpseli seinässä kiinni.
Kaikenlaisia ratkaisuja kyllä löytyy. Mutta kuten sanottua, miehen mökki, miehen investoinnit. Mun ei ole järkeä lähteä investoimaan yhtä tak kahta yötä varten patteriin. Sillä rahalla yövyn hotellissa.
Näyttää siltä ettei mies ole halukas ostamaan mitään sinne mökille. Kukkaro auki ja naapurilta se auraus vai kuka se oli joka sen aurauksen voi tehdä? Saamarin saamaton mies.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän meni mökille siis autolla.
Nyt mies tarpokoon autolleen lumessa, ajaa lähimpään Prismaan, K-Rautaan tai ihan mihin vain ja ostaa sähköpattereita, vaikka 2 tai 3 kappaletta.
Sitten mies kantaa ne yksitellen autosta sinne mökille.
Sinne sohvan viereen, missä hän röhnöttää nyt.
Ja laittaa ne päälle.
Dream on.
Miten voi olla sähkö muttei keittiötä. Niitä sähköllä toimivia liesiä saa myös ostettua.
Tää on kyllä erikoisin mökki mitä tiedän.
Kaira taitaisi olla parempi ostos.