Onko itsekästä olettaa, että kaikki muutkin ovat jo sairastaneet koronan ja siksi vapautua maskin käytöstä? Vai millä oikeudella koronan sairastaneiden pitäisi olla sairastamattomien panttivankina? Itse en ainakaan enää suostu pitämään maskia. Entä sinä?
Minun mielestä kaikki "normaalit" ihmiset ovat jo sairastaneet koronan pois ja siten saaneet sairastetun taudin tuoman suojan. Vain koronan sairastamista lykkäävät joutuvat vielä jännittämään miten oma elimistö selviää tästä heille vielä täysin uudesta viruksesta.
Jokainen tartunta vie epidemiaa yhden askeleen verran kohti normaalia elämää. Siksi ei ole mitään syytä pitkittää sitä, koska asiantuntijoiden mukaan korona käy kuitenkin kaikki ihmiset läpi.
Itse en enää jaksa pitää maskia.
Kommentit (270)
Todella itsekästä ja lapsellista ajattelua. Minä, minä, minä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä maskia, koska minulla ei ole tunnesidettä muihin ihmisiin.
Tänäänkin ohitan ison joukon ihmisiä, joita en tapaa enää ikinä, joten miksi välittäisin näiden tulevaisuudesta.
Korona saa jatkua puolestani vaikka maailman ääriin asti, ei kiinnosta.
Sama myös Venäjän sodan kanssa, ei kenelläkään teistäkään ole tunnesiteitä Ukrainaan, joten on täyttä hurskastelua tuntea empatiaa heitä kohtaan.
Tänne ei mitään sotaa tule, vaikka mediat lietsovat pelkoa päivittäin.
Keskivertoihminen voi elää hyvin mukavaa elämää ja nauttia kevään auringosta täysin siemauksin 🌞👍🥰🦜🦋
Monien mielestä auswtich on hyvin ahdistava paikka. Sinusta kai ihan ok. Ethän tuntenut heitä.
mäkin voin sitten mennä, ryöstää ja potkaista mummoa. enhän mä tunne sitä. ja se on niin vanhakin, ettei sitä varmaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
minullakin korona oli niin lievä, että mieluummin korona uudelleen kuin maski.
Niin, _sinulla_.
Itsekästä ajattelua.
Joku toinen voi saada sinulta tosi vakavan koronan, kuollakin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole juurikaan käyttänyt maskia koko tämän sirkuksen aikana, lapsen syntymän jälkeen vielä vähemmän. En kestä ajatusta etten voisi jutella ja ilmeillä vauvalle joka opettelee vasta puhumista ja muiden eleiden ja ilmeiden tulkitsemista.
Kuka on käskenyt käyttää maskia kotona? Voi pyhä yksinkertaisuus.
Häh? Siis en käytä maskia kun lapsen kanssa käymme kirjastossa, kaupoilla, asioilla... mitä ikinä.
Ok. Sua ei siis haittaisi, jos joku kiva iloinen, vaikkapa mummeli tulee kirjastossa lässyttämään sun vauvalle ja samalla pärskäisee päin häntä antaen koronan?
Jos sun ei tarvi pitää maskia, miksi pitäisi muittenkaan..
Veikkaan että jos noin kävisi, oisi tämä av-mamma haastamassa käräjille alta sekunnin..
Ai että jotkut ovat rakastuneet maskeihin! Ei siinä mitään, antaa heidän käyttää, mutta antaa myöskin heidän, jotka eivät sitä halua käyttää, olla käyttämättä.
Johan niistä on muissa maissa luovuttu. Tanskassa jo helmikuun alussa, Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa, Puolassa, Englannissa on maskeista luovuttu, Espanja luopuu heti pääsiäisen jälkeen. Jne.
onko suomi oikeesti näin sekaisin?
minkä ihmeen takia kukaan pitäisi enää maskia??
kaikista virallisista maskisuosituksista on luovuttu ja silti suomalainen riitelee palstalla että onko itsekästä antaa itsensä hengittää raitista ilmaa??
hoh hoijaa
ketunkuten kirjoitti:
onko suomi oikeesti näin sekaisin?
minkä ihmeen takia kukaan pitäisi enää maskia??
kaikista virallisista maskisuosituksista on luovuttu ja silti suomalainen riitelee palstalla että onko itsekästä antaa itsensä hengittää raitista ilmaa??hoh hoijaa
Ei tuo ole riidan aihe. Sehän nimenomaan on itsekästä. Tehdään jotain mitä ITSE haluaa eikä ajatella muita ihmisiä tai heidän halujaan.
Raitista ilmaa hengitetään ulkona. Siellä ei maskia tarvikaan käyttää.
Ihmeellistä riidankylvöä ja lapsellista lässytystä panttivankina pitämisestä, varsinkin kun Suomessa rajoituksia on ollut vähän ja ne ovat perustuneet enimmäkseen suosituksiin eivätkä pakkoihin niin kuin monessa muussa maassa. Minä käytän vielä FFP2-suojainta ja tulen käyttämään jatkossakin, myös influenssakausina. Jos se haittaa jotakuta, niin sanon suoraan, että ÄO-vajaiden ahdistuksenaiheet eivät kiinnosta tippaakaan.
Joidenkin mummojen mielestä pitää suojella kuolevia vanhuksia rajoittamalla muiden elämää. Lihavien mielestä hoikkien pitää ottaa vastuu lihavien lihavuudesta. Sairaiden mielestä terveillä ei ole oikeutta elämään.
Sitä tämä pelleily tarkoittaa!
Maskin pitäminen on lähinnä hyvesignalointia, pidät jos haluat.
Ei sillä niin isoa merkitystä ole, mitä voisi kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minullakin korona oli niin lievä, että mieluummin korona uudelleen kuin maski.
Niin, _sinulla_.
Itsekästä ajattelua.
Joku toinen voi saada sinulta tosi vakavan koronan, kuollakin siihen.
No se toinen jolla se vakavan taudin riski on, on saanut mahdollisuuden peräti 3 rokotteeseen ja lisää on tulossa, hänellä on mahdollisuus suojautua sillä suojalla mikä nyt on voitu antaa.
Tätä tämä elämä nyt tulee olemaan. Tulee aina uusia rokotteita joilla voidaan suojata niitä riskiryhmäläisiä. Rokotteet ei poista tautia yhteiskunnasta, tämä tauti on nyt osa elämää. Kaikki päättävät itse käyttävätkö nyt maskia vai ei, mutta lopulta jokainen kantaa vastuun itsestään. Jos pelkää tautia vielä lukemattoman boosterisarjankin kera, niin voi tehdä sitten sellaisia valintoja, että välttelee paikkoja mistä pelkää taudin saavansa.
Asioiden täytyy alkaa normalisoitumaan ja tämän kanssa täytyy nyt vain elää. Ei mitään maskeja vastaan, käyttököön kaikki jotka haluavat, mutta ei jaksais enää katsella mitään yksittäisten ihmisten syyllistämistä tai kiristämistä, ihan turhaa riitelyä. Mutta kaikki jotka käyttää, voitteko heittää ne mielummin roskiin kuin maahan. Tuuli vie ja ne kulkeutuu luontoon ja vesistöihin ja esim linnut saattavat takertua niihin. Ylipäätänsä maskien ympäristökuormitus hirvittää, taas vähän lisää mikromuovia maailmaan. Joka paikasssa tuntuu nykyään maisemaan kuuluvan mutainen maski maassa tai oksalla ja tulee vähän surullinen olo noista.
Ihmisten kiristäminen maskin käyttöön on siinäkin mielessä vähän typerää, kun aika iso osa niitä käyttää ihan päin helvettiä ja niin epähygieenisesti, että hyöty aika plus miinus nolla. Kyse on monella lähinnä hyvesignaloinnista tässä vaiheessa. Kauppaan mennessä kaivetaan hiekkainen viikkoja käytetty rypistynyt maski naamaan miten sattuu, on tullut nähtyä myös sellaistakin, että maski otetaan pois aivastuksen ajaksi tai nuolaistaan sormia että saa pussin auki yms jännää:D työpaikoilla kaikki on maskit naamassa mutta ruoka- kahvitauoille kuitenkin istutaan sumpussa saman pöydän äärellä ilman maskeja ja jutellaan. Ravintolassa tullut nähtyä kun maskittomat asiakkaat menee tiskille tilaamaan, kaivetaan vanha maski esiin ja suoristetaan kasvoille MASKIN SISÄPINTAA KOSKIEN käsillä joilla just koskettu raflan joka kahvaa ja pöydän kulmaa.
Niin mitä jos jätettäis se maskin käyttö niille, jotka niitä oikeasti jaksaa vielä käyttää oikein, kun aika moni ei selkeestikään enää jaksa.
Kaikilla ei myöskään ihan oikeasti ole varaa maskeihin, karu fakta, mutta etenkin pätee nyt kun ruoka sähkö ja kaikki kallistuu. Köyhimmälle kansanosalle se parin euron pakettikin voi olla liikaa, jos tehdään valinta sen ja kaurahiutalepaketin välillä. Jos joudut miettimään kaupassa, että syötkö mielummin aamupalan joka päivä tässä kuussa vai ostat maskeja 15min kauppareissuja varten niin valinta on kyllä aika selkeä. Toki joissakin paikoissa on maskeja tarjolla, mutta ei kaikkialla. Ja niissäkin varmaan joitakin stressaa hygieniakysymykset, edellinen on voinut koskea seuraavaan maskiin ottaessaan omansa.
Saat olla pitämättä maskia, mutta minusta on ylimielistä olettaa, että kehosi reagoi tasan samalla tavalla jos sairastat koronan uudelleen. Ja ihmeellinen käsitys, että kerran sairastetusta koronasta saisi immuniteetin pitkäksi aikaa. Meillähän on ihmisiä, jotka ovat imuroineet tämän taudin itseensä useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
mitäs muuta se olisi kuin itsekästä.
itsekäs ihminen piittaa enemmän omasta mukavuudestaan kuin toisten.
Niin piittaan. Miksi en piittaisi?
Minä myös loisin teidän rahoillanne nauttien elämästäni. Minulla on tosin diagnosoitu mielenterveysongelma, joten sen nauttimisen kanssa on vähän niin ja näin.
Miksi välittäisin muista ihmisistä? Minulle riittää, että ruokaa tulee kauppaan ja sähköä ja lämmitystä kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä maskia, koska minulla ei ole tunnesidettä muihin ihmisiin.
Tänäänkin ohitan ison joukon ihmisiä, joita en tapaa enää ikinä, joten miksi välittäisin näiden tulevaisuudesta.
Korona saa jatkua puolestani vaikka maailman ääriin asti, ei kiinnosta.
Sama myös Venäjän sodan kanssa, ei kenelläkään teistäkään ole tunnesiteitä Ukrainaan, joten on täyttä hurskastelua tuntea empatiaa heitä kohtaan.
Tänne ei mitään sotaa tule, vaikka mediat lietsovat pelkoa päivittäin.
Keskivertoihminen voi elää hyvin mukavaa elämää ja nauttia kevään auringosta täysin siemauksin 🌞👍🥰🦜🦋
Vaikea käsittää tapaasi kokea maailma. Ehkä sinä sitten pystyt nauttimaan mukavasta elämästäsi noinkin. Itse arvelisin olevani masentunut tai loppuunpalanut jos en tuntisi mitään ketään kohtaan. Toiset ihmiset todella tuntevat muut ihmiset ja heidän tunteensa. Se mitä ukrainalaiset ovat saaneet kokea on aivan yhtä kamalaa, kuin muutkin hirveydet vielä kauempana maailmalla. Itse olen saanut pienestä pitäen tehdä töitä irroittautuakseni negatiivisista asioista, joihin en voi vaikuttaa. Mutta meitä on moneen junaan. Kaltaisesi auttavat ymmärtämään, miten asiat ovat vieläkin niin viturallaan tällä pallolla, vaikka ihmiskunnalla on ollut hyvin aikaa kasvaa ja oppia virheistään. Toiset ei opi. Toisia kiinnostaa vain oma perse ja mielihyvä. Ja sieltä oman navan uumenista on vaikea edes pitää mahdollisena, että joku muu voisi oikeasti ja aidosti tuntea myötätuntoa tai rakastaa itselleen tuntematonta. Minulle sinä ja kaltaisesi olette sisaria muun ihmiskunnan kanssa, mutten kuitenkaan haluaisi sinua läheiseksi osaksi omaa elämääni.
Minua on halattu elämäni (42 v.) aikana ehkä kymmenen kertaa, suurin osa viimeisen puolen vuoden aikana. Vanhemmat eivät halanneet koskaan, en myöskään muista, että olisi kovinkaan usein naurettu.
Voit arvata että empatiakykyni on tätä myötä ollut aika vajavaista elämäni aikana, joka on pitänyt opetella täysin nollasta aikuisiällä. Tavallaan ymmärrän ukrainaisten hädän, mutta samalla minun pitäisi huolestua kaikesta muustakin pahasta maailmalla tapahtuvista asioista.
Nautin mieluummin elämästäni kuin olen koko ajan huolissani asioista, jotka eivät oikeasti kosketa minua ollenkaan.
Hyvää päivän jatkoa!
Ihan mielenkiinnosta niin mikä siinä maskin käyttämisessä on niin hankalaa tai vaivaannuttavaa, ettei sitä ihan silkasta itsepäisyydestä käytetä missään?
Rokotteen ottamisen vielä jotenkin ymmärrän, ettei sitä välttämättä kaikki halua. (Itse otin kyllä hiljattain kolmannen), mutta mitä haittaa tuosta maskista on? Ei kai kukaan missään vaiheessa ole väittänytkään tavallisten kangas- tai kirurgisten maskien suojaavan varsinaiselta virustartunnalta, vaan ne laskee roiskeista tulevien tartuntojen todennäköisyyttä. Aina kun puhut, aivastat tai vaikka yskit suusta lentää roiskeita joiden leviäminen on helppo estää maskin käyttämisellä ja tällä ainakin madaltaa riskiä sairastua tai sairastuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta niin mikä siinä maskin käyttämisessä on niin hankalaa tai vaivaannuttavaa, ettei sitä ihan silkasta itsepäisyydestä käytetä missään?
Rokotteen ottamisen vielä jotenkin ymmärrän, ettei sitä välttämättä kaikki halua. (Itse otin kyllä hiljattain kolmannen), mutta mitä haittaa tuosta maskista on? Ei kai kukaan missään vaiheessa ole väittänytkään tavallisten kangas- tai kirurgisten maskien suojaavan varsinaiselta virustartunnalta, vaan ne laskee roiskeista tulevien tartuntojen todennäköisyyttä. Aina kun puhut, aivastat tai vaikka yskit suusta lentää roiskeita joiden leviäminen on helppo estää maskin käyttämisellä ja tällä ainakin madaltaa riskiä sairastua tai sairastuttaa muita.
Ainakin itse koen maskin epämiellyttäväksi. Se hiostaa, tulee tukala olo, aiheuttaa näppylöitä ihoon. Ja haluan itse päättää, minkä näköisenä kuljen, enkä halua käyttää mitään asusteita jotka eivät kuulu omaan tyyliini. Ja maski ei kuulu. Maski aiheuttaa myös sen, että hengästyn helpommin, jos kannan jotain painavaa tai joudun vaikka kiirehtimään jonnekin. Maski laskee elämänlaatua niin paljon, että en halua käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs muuta se olisi kuin itsekästä.
itsekäs ihminen piittaa enemmän omasta mukavuudestaan kuin toisten.
Niin piittaan. Miksi en piittaisi?
Minä myös loisin teidän rahoillanne nauttien elämästäni. Minulla on tosin diagnosoitu mielenterveysongelma, joten sen nauttimisen kanssa on vähän niin ja näin.
Miksi välittäisin muista ihmisistä? Minulle riittää, että ruokaa tulee kauppaan ja sähköä ja lämmitystä kotiini.
Oletkin itsekäs. Siksi et tätä ymmärrä. Muillakin ihmisillä on oikeutensa.
Outoa, että jotkut olettavat koronaan sairastumisen olevan automaattinen seuraus maskittomuudesta, ja siten helposti ihmisen kontrolloitavissa. Fakta on, ettei osa ihmisistä saa koronaa siitäkään huolimatta.
Siksi toisekseen on olemassa niin vakavasti riskiryhmäläisiä, että he todennäköisesti kuolisivat koronaan, joten heidän on pakko käyttää hengityssuojainta.
Ei ole totta. Ihan thl:n julkaisemissa tutkimuskatsauksissa todettu, että ”rokotteet vähentävät tartuttavuutta jonkin verran, mutta vaikutus on kuitenkin vähäinen väestötasolla. Epidemian hillinnässä väestötasolla muut tekijät kuin rokotteet ovatkin merkittävämpiä kuten luonnollinen immuniteetti sekä yhteiskunnalliset rajoitukset ja suositukset”.
Ylipäätänsä rokotettujen tartuttavuustutkimuksissa on vähän ongelmallista se, että rokotettuna oleminen ei ole suojatehon kannalta mikään pysyvä tila ja se on tiedetty jo syksyllä. Lokakuussa julkaistiin Israelilaisdataa, jonka mukaan suoja tippuu 2kkssa (toisen rokoteannoksen jälkeen) jopa 0-20%iin, nyt thl julkaissut muita tutkimuksia joiden mukaan luku olisi 35-45%. Tutkimuksia on vaikka kuinka paljon ja eri tavalla toteutettuna, mutta joka tapauksessa on selvää että suoja tautia vastaan tippuu kuukausissa.
Niin nyt jos tutkitaan rokotetun tartuttavuutta, niin pitää ottaa huomioon että kuinka pitkä aika rokotteen ottamisesta tutkittavalla ryhmällä on, koska se on aika oleellinen tieto. Tulokset on ihan erilaiset riippuen siitä, onko tutkimusryhmä saanut rokotteen 3viikkoa sitten, kun suojateho on ”huipusssaan”, vai onko aikaa kulunut useita kuukausia. Vai onko joukossa sekalaisesti kaikkia ja onko koko asiaa edes otettu huomioon. Eli vaikea sanoa, jos ei tarkemmin perehdy näiden ”rokotteet estävät tartuntoja jonkin verran” tutkimusmenetelmiin syvemmin, minkälaisella joukolla toteutettu ja millä aikavälillä.
Kuitenkin jo lokakuussa The Lancet julkaisi tutkimuksen jonka mukaan rokotetut tartuttavat ihan yhtä lailla kuin rokottamattomatkin, että tällaistakin osviittaa on kyllä annettu jos on vaan kiinnostnut perehtyä.
Ei edes tarvitse mitään tutkimuksia jaksaa lueskella, kun riittää että on katsellut ympärilleen vähän viime syyskuusta asti niin pitäisi kyllä käsittää, että näillä rokotteilla ei poisteta täältä mitään tautia pyörimästä. Laumasuojaa ei tullut 70-80% kattavuudella, mikä oli ensimmäinen merkki siitä että rokotteet ei estä tartuntoja, ainakaan siinä määrin että sillä olisi väestötasolla merkitystä.
Maissa joissa passi ollut kaikkialla ja rokottamattomilla ei ole ollut edes pääsyä töihin tai isompiin ruokakauppoihin, tautitilanne vaan paheni pahenemistaan syksyn mittaan, lopulta esim ranskassa luvut pyöri jossain puoli miljoonaa tartuntaa päivässä lukemissa. Meille on myös jonkin verran uutisoiti näitä ”kolmesti rokotettu hoitaja tartutti kolmesti rokotetun potilaan” ja koronapassijuhlista, joista puolet, suurin osa tai kaikki saaneet tarunnan ym juttuja.
Sitten kun vielä huomioidaan, että ihan lääkeyhtiötkin alusta asti infonneet, että rokote EI ESTÄ tartuttamasta tai levittämästä, vaan ainoastaan ehkäisee vakavaa tautimuotoa ja edes EMA ei lupaa tartuttavuudesta mitään, niin tämä EI voi olla mitään ydinfysiikkaa.
Eli nyt faktat sinulta kuntoon. Rokote ei estä tartuntoja tai sairastumista, ei tuo laumasuojaa, ei poista tautia täältä kiertämästä. Se että ne rokotetut sen tartunnan saa, nimenomaan todistaa tämän. Miten voi enää tässä vaiheessa tämä homma olla kenellekään epäselvä.