Onko itsekästä olettaa, että kaikki muutkin ovat jo sairastaneet koronan ja siksi vapautua maskin käytöstä? Vai millä oikeudella koronan sairastaneiden pitäisi olla sairastamattomien panttivankina? Itse en ainakaan enää suostu pitämään maskia. Entä sinä?
Minun mielestä kaikki "normaalit" ihmiset ovat jo sairastaneet koronan pois ja siten saaneet sairastetun taudin tuoman suojan. Vain koronan sairastamista lykkäävät joutuvat vielä jännittämään miten oma elimistö selviää tästä heille vielä täysin uudesta viruksesta.
Jokainen tartunta vie epidemiaa yhden askeleen verran kohti normaalia elämää. Siksi ei ole mitään syytä pitkittää sitä, koska asiantuntijoiden mukaan korona käy kuitenkin kaikki ihmiset läpi.
Itse en enää jaksa pitää maskia.
Kommentit (270)
En ymmärrä, mikä siinä maskissa on monille niin loputtoman vaikeaa. Ok, jotkut ahdistushäiriöt tai joku keuhkoahtauma varmaan oikeasti estää käyttämisen, mut jotenkin en usko, että tyyliin joka kolmannella suomalaisella on joku tällainen ongelma.
Vaimolla oli korona, itse en saanut oireita. Rokotukset on otettu ja maskia käytetään. Osalla tutuista on ollut korona jo 2 kertaa, vaikka ovat rokotteetkin ottaneet.
Mikä nyt sitten on normaalia?
Olen liikkunut koko korona-ajan julkisissa, käynyt pääosin töissäkin työpaikalla, treenannut ryhmäliikunnassa olemassa olevien säädösten mukaan ja koettanut elää mahdollisuuksien mukaan omien rutiinien mukaan. Minulla on kaksi rokotetta ja olen käyttänyt julkisissa maskia.
En ole saanut vielä koronaa, ainakaan sitä ei ole todettu. Työyhteisössäni kaikki muut ovat sen jo pääosin käyneet läpi, jotka tiedän, vaikka ovat olleet etätöissä ja vältelleet ihmisiä.
Todennäköisesti en ole normaali kontaktien määrissä korona-aikana.. Se, että onko normaalia, että olen vielä välttynyt ja vältynkö, sitä en tiedä.
En käytä maskia. Maskia laskee elämänlaatua niin paljon, että en halua elää kuukaudesta ja vuodesta toiseen mitään maskielämää. En ole tietääkseni sairastanut koronaa, kolme rokotusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työporukan ainoa rokottamaton ja kaikki ovat saaneet koronan toisiltaan paitsi minä.... Että joo, hyvin toimii rokotteet...
Sama mulla. Onneksi en tuhonnut vastustuskykyäni rokotteilla ja maskeilla.
Paitsi että rokotetut saivat koronansa siltä ainoalta rokottamattomalta. Faktat kuntoon.
Miten? Selitäpä logiikkasi. Mulla ei siis ole ollut koronaa kohta kolmeen vuoteen. Kuinka monelle olen sen levittänyt?
Mä olen ollut pienessä sisätilassa, jossa kaikki muut saivat koronan paitsi minä. Kaikki muut rokotettuja, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut pienessä sisätilassa, jossa kaikki muut saivat koronan paitsi minä. Kaikki muut rokotettuja, minä en.
Eiku hei mä varmaan olin se, joka tartutti kaikki muut, koska silleen taudit toimii.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä siinä maskissa on monille niin loputtoman vaikeaa. Ok, jotkut ahdistushäiriöt tai joku keuhkoahtauma varmaan oikeasti estää käyttämisen, mut jotenkin en usko, että tyyliin joka kolmannella suomalaisella on joku tällainen ongelma.
Vaimolla oli korona, itse en saanut oireita. Rokotukset on otettu ja maskia käytetään. Osalla tutuista on ollut korona jo 2 kertaa, vaikka ovat rokotteetkin ottaneet.
Ai mikä on vaikeaa? Moni saa maskista ihottumaa tai aknea, maski on hiostava ja epämukava, ja vaikka ei hengitys kokonaan estyisikään, niin kyllähän hengittäminen hankalammalta monen mielestä tuntuu maskin kanssa, on tukala olo, jne. Lisäksi on epämiellyttävää joutua peittämään kasvonsa. Maskeihin menee rahaa tai niiden peseminen on rasittavaa. Maskin kanssa on monen mielestä yksinkertaisesti epämukavampaa kuin olla ilman maskia. Suurin osa kokee luontevammaksi olotilaksi sen, että kasvot eivät ole peitettynä.
Mikä tässä nyt voi olla niin vaikea ymmärtää, kun toistuvasti joku ihmettelee huuli pyöreänä "mikä maskissa on niin vaikeaa"? Ihan kuin maskinkäyttö olisi oletus ja normaali olotila, ja maskittomuus jokin poikkeus, johon pitäisi olla erityisen painava syy. Kyllähän se on toisinpäin, että maskittomuus on se normaali olotila, ja maskin käytölle pitäisi olla kunnon perusteet, eikä päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, toisille on vaikeaa ymmärtää, että mikä toiselle on helppoa, niin toiselle se on hankalaa. Me ihmiset kun olemme kaikki erilaisia.
Itse saan pahoinvointia, migreeniä ja iho-oireita, kun käytän maskia. Oli maski mitä materiaalia tahansa, niin noita oireita tulee. Olenkin lopettanut jo maskin pitämisen, mitä pidinkin vain n. 6 kk (viime syksystä lähtien) kaupoilla käydessä ja nyt eräällä kurssilla piti aluksi pitää, mutta nyt suosituksesta on onneksi luovuttu. En enää käytä maskia missään, kun en halua oireita ja yksinkertaisesti ei huvita, eikä minun tarvitse, kun pakkoa meillä Suomessa ei ole.
Olen kahdesti rokotettu, enkä tietääkseni ole sairastanut koronaa, kun siihen viittaavia oireita ei ole ollut. Olen ollut henkilöiden lähellä, joilla on todettu korona esim. 2 pv myöhemmin, mutta minuun ei silti ole tarttunut.
Ihmettelen oikeasti, että joitain vielä edes kiinnostaa muiden maskin käyttö tai käyttämätömyys mitenkään. Ei vissiin elämässä ole muutakaan, kun kytätä maskipoliisina kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän maskia, koska en ole itsekäs ihminen.
Välttelen tulemasta kaveriksi heidän kanssa, jotka eivät käytä maskia. Aina korreloi sen kanssa, että nämä ihmiset tuijottavat enemmän omaa napaa.
Sillä että pitää tai ei pidä maskia niin ei ole mitään tekemistä itsekkyyden kanssa.
Kyllä on. Maskia pitämällä kertoo siitä, että välittää muista. Johan se näkyy otsikossakin. Kun itse on sairastanut,niin ei väliä sitten saako muut tartunnan, eli ei pidä maskia.
Eli korreloi sen kanssa, että on itsekäs henkilö.
Jos itse on juuri sairastanut korona, ei ainakaan vähään aikaan voi olla tartuttava (koska ei korona todennäköisesti ihan heti tule uudestaan), joten mikä pointti on silloin "suojella muita" tartunnalta maskia käyttämällä, jos tietää ettei voi olla tartuttava?
Maski ei ole missään vaiheessa tehnyt mitään muuta kuin toiminut orjuuden symbolina.
..."Koronaa se ei ehkäise väestöntasolla", sanoi Mika Salminenkin THL:stä
En käytä maskia, en ole ottanut rokotteita, ei kiinnosta ovatko muut sairastaneet vai ei. Itse en ole.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä siinä roskaamisen lopettamisessa on niin loputtoman vaikeaa. Ok, jotkut ovat varustettu pienemmällä älykkyysosamäärällä tai ei kiinnosta, miten tulevat sukupolvet selviävät, mut jotenkin en usko, että kaikki ovat sellaisia apinoita.
Meillä ei ole ollut koronaa, eikä oireita. Rokotuksia ei ole otettu, eikä maskia käytetä. Osalla tutuista on ollut korona, vaikka ovat rokotteetkin ottaneet ja rätit naamalla kulkeneet.
Suostun pitämään, ei mikään ongelma minulle.
Vierailija kirjoitti:
Maski ei ole missään vaiheessa tehnyt mitään muuta kuin toiminut orjuuden symbolina.
..."Koronaa se ei ehkäise väestöntasolla", sanoi Mika Salminenkin THL:stä
Miten olisi voinut? Tiedätkö mikä maskin tarkoitus on? Mikä rajoitus- tai ehkäisykeino on väestötasolla ehkäissyt koronaa?
Vaimo sanoi et maski estää siitinpölyt. Totesin että ja vi tu t ja roiskasin silmille.
Täh? Lykätä? Kukaan meidän perheestä ei ole sairastanut koronaa altistumisista huolimatta. En todellakaan mene ehdoin tahdoin hankkimaan yhtään mitään virusta. Koronaan ei saa edes immuniteettia vaan siihen voi sairastua jo pian uudelleen. Ja todellakin käytän edelleen maskia.
Itsekästä on olettaa, että kaikki olisivat jo koronan sairastaneita tai että he haluaisivat sairastua siihen uudelleen. Nyt pitää jatkaa sellaisia käytäntöjä, jotka hidastavat koronan leviämistä eli maskit, käsidesit, välimatkat, käsien pesu ja kontaktien vähentäminen.
Älä levitä koronaa muihin, vaikka itse haluat elää "normaalisti". Ei ole mitään järkeä hankkia koronaa moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä on olettaa, että kaikki olisivat jo koronan sairastaneita tai että he haluaisivat sairastua siihen uudelleen. Nyt pitää jatkaa sellaisia käytäntöjä, jotka hidastavat koronan leviämistä eli maskit, käsidesit, välimatkat, käsien pesu ja kontaktien vähentäminen.
Älä levitä koronaa muihin, vaikka itse haluat elää "normaalisti". Ei ole mitään järkeä hankkia koronaa moneen kertaan.
Eikö olisi parempi, että ne, jotka haluavat välttyä tartunnalta, käyttävät itse tehokkaita ffp-suojaimia, sen sijaan että he velvoittavat muut käyttämään vastentehtoisesti maskeja?
Itse otan mieluummin koronariskin kuin käytän maskia. Toistaiseksi ei koronaa ole tullut (tai sitten se on tullut lievänä/oireettomana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi parempi, että ne, jotka haluavat välttyä tartunnalta, käyttävät itse tehokkaita ffp-suojaimia, sen sijaan että he velvoittavat muut käyttämään vastentehtoisesti maskeja?
Itse otan mieluummin koronariskin kuin käytän maskia. Toistaiseksi ei koronaa ole tullut (tai sitten se on tullut lievänä/oireettomana).
Tämä on ainoa mahdollisuus "uuteen normaaliin".
Paitsi että rokotetut saivat koronansa siltä ainoalta rokottamattomalta. Faktat kuntoon.