Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilinen A-studio subjektiivisesta päivähoidosta. Mitä mieltä?

Vierailija
02.10.2015 |

Ällötti tämä lässyttävällä äänellä puhuva ministeri  Sanna Grahn-Laasonen ja Emma Kari tietysti. 

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kotona sairaan (kovissa kivuissa olevan) äidin kanssa alle kouluikäisenä. Kun menin kouluun, mulla ei ollut taitoja toimia toisten lasten kanssa ja ristiriitatilanteissa ärähdin toisille lapsille kunnolla, koska se oli se toimintamalli jonka olin kotoa oppinut.

Nyt aikuisena kiusaamisen ja mt-ongelmien takia uhkaa työttömyys ja syrjäytyminen :)

Onneksi kuitenkin kotikuntamme päivähoitorahat säästyivät 90-luvun lamassa!

Vierailija
122/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:09"]

Ihmettelen, mitä se vanhemmuus joidenkin mielestä nykyään on. Sitäkö, että yhdistetään vanhempien sukusolut, pullautetaan vauva ulos ja yhteiskunta kasvattaa? Aika Orwellilainen visio.

[/quote]

Miksi tämä menee siihen, että tutkitusti enemmän tukea tarvitsevat työttömien lapset saavat vähemmän tukea, ja sitten westendissä optioilla ja pääomatuloilla rahastavat rikkaat, joilla muutenkin opetellaan keittiön pöydän ääressä lukemaan kolmivuotiaana, saadaan yhteiskunnalta täydet palvelut puoli-ilmaiseksi? Mikä logiikka??

[/quote]työtöömän arvo tässä yhteiskunnassa on nolla nykyhallituksen mielestä. Eihän se luuseri työtä saa ja joutuu hoitamaan lapsensa kotona. Westendin kermapyllyt ovat arvokkaita ihmisiä. He äänestävät kokoomusta ja heidän lapsensa tarvitsevat kaikkein parhaimmat virikepäiväkodit. Tämä ei ollut vitsi vaan ideologia on juuri näin tällä hallituksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun haukutte sitä blondia äitiä, niin oikeastaan oikeutatte sen, että lapsi saa viettää päivän päivähoidossa, poissa tuon itkuherkän vähästä romahtajan läheltä. 

Vierailija
124/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:06"]

Miehenä olen sitä mieltä, että päiväkoti ei saa olla lasten narikka, jos vanhempi/vanhemmat ovat kotona, kyllä silloin tulisi jälkikasvustaan huolehtia itse eikä jättää muiden hoidettaviksi.

[/quote]

Miten niin juuri miehenä olet sitä mieltä?

Vierailija
125/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:52"]Luulenpa että tällä paljon parjatulla blondilla oli taustallaan ongelmia, joita ei nyt koko kansan edessä räväyttää ilmoille. Ei vaikuttanut latteäidiltä... [/quote] Taatusti on ongelmia ja isoja onkin! Ei ole normaalia jos ei pärjää kahden lapsen kanssa. Säälin sitä pikkuista 2 vuotiasta :( Tuolla menolla hänelle tulee kyllä ongelmia tulevaisuudessa, kiitos avuttomien vanhempien. Jos hylätään jo noin pienenä joka päivä kun ei jaksa, niin huhuh! Jaksaako tämä avuton blondi antaa rakkautta tälle 2 vuotiaalle hoitopäivän jälkeen? Epäilen. Niin että terveisiä vaan blondille, että katsopa oikein tarkasti peiliin. Olet huono äiti.

[/quote]

Höpö höpö. Hyvä äiti tunnustaa, jos ei omat paukut riitä ja tarvitaan ulkopuolista apua. Aika selväksihän tuossakin tuli, että äiti ei saa nukuttua kunnolla ja myönnän, että itse ainakin flippaan univajeesta siinä määrin, että olen toimintakyvytön. Minä sain onnekseni hyvin vähän valvottavat lapset, joten meidän oli helppo olla vauvan ja taaperon kanssa kolmisin. Jos vauvalla olisi ollut koliikki tmv olisin varmaan itkenyt päivät. Siinäpä olisi ollut taaperolle kiva ja rakastava ilmapiiri.

Tosi hyvä, jos sulla hormonit ei pistä ylireagoimaan ja univajekin on ihan ok. Jostain syystä meitä vaan on monenlaisia.

Sitä mä en ymmärrä, että miksi nykyhallituksesta vanhempien arviokykyyn pitää luottaa sen suhteen, että kumpi vanhemmista on hoitovapaalla, muttei sen suhteen, tarvitaanko päivähoitoa enemmän kuin 20h viikossa. Tai siis SGL:n puheestahan selvisi, että tää on pilipaliuudistus, jonka voi kiertää valehtelemalla olevansa töissä tai vaikkapa opiskelevansa vauvan kanssa. Eli jos on tarpeeksi röyhkeä, tää ei haittaa yhtään. Hieno ja tasapuolinen laki.

Vierailija
126/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä olen sitä mieltä, että päiväkoti ei saa olla lasten narikka, jos vanhempi/vanhemmat ovat kotona, kyllä silloin tulisi jälkikasvustaan huolehtia itse eikä jättää muiden hoidettaviksi.

[/quote]

Opettajana olen sitä mieltä, että on paljon perheitä, joissa vanhemmat ovat päivät kotona ja päivähoito on silti lapselle ehdottomasti paras paikka. Kalliiksi tulee yrittää korjailla näitä juttuja jälkikäteen. Eikä se aina ole mahdollistakaan.

Vierailija
127/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen periaatteessa subjektiivisen päivähoidon puolesta, koska on vaan olemassa niin huonoja vanhempia, että en antaisi hamsterianikaan heille hoitoon.

Mutta silti, koen, että se lisää vääränlaista asennetta yhteiskunnassa. Se ei opeta ihmisiä itsenäistymään, kun aina hyvinvointivaltio tulee ja pelastaa (itseaiheutetusta) pulasta. Tämä asenne myös monessa muussa asiassa.

Uskon, että ihminen on onnellisimman kun kokee aitoa selviämisen tunnetta ja kun sen eteen pitää vielä nähdä vaivaa ihan ite. 

Vierailija
128/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli taas niin lutuinen tuo SGL <3

Vierailija
129/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmaa en katsonut mutta mielestäni 8-12 olisi sopiva aika lapsen olla hoidossa jos vanhempi on kotona. Työttömän kohdalla tietysti pitää ottaa huomioon että saattaa olla hoitotarvetta esim työhaastattelun takia iltapäivällä ja sillon lapsi tietysti saa olla hoidossa.

Enkä ymmärrä miten subjektiivisen päivähoidon rajaaminen aiheuttaisi eriarvoisuutta lapsille. Minulla on 4 hoitolasta. Yhden hoitoaika on 8-17, toisen toisen 9-16.30, kolmannen 8.30-15 ja neljännen 11-16.

Kaikki lapset ehtivät leikkiä, laulaa, askarrella ja ulkoilla. Kaikki perheet myös tyytyväisiä.

Vierailija
130/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä, että suorastaan surkuhupaisaa ettei otettu yhtään varhaiskasvatuksen asiantuntijaa (lto:ta, tutkijaa, pk:n johtajaa, eltoa jne.) keskusteluun, vaan keskustelu muodostui lähinnä kolmen äidin kasvatusnäkemysten kiistelyyn.

Todella pettymys oli koko keskustelu. Monet lasten kanssa työskentelevät asiantuntijat ovat jo ottaneet kantaa että uusi varhaiskasvatuslaki voi heikentää joidenkin lasten kehitystä kohtuuttomasti. Subjektiivisen päivähoidon rajaaminen yhdistettynä nouseviin lapsiryhmiin on ehkä pahin mahdollinen kombo. Todella ikävää, että keskustelu meni täysin mutu-pohjalta, eikä otettu asiantuntijoiden mielipiteitä lainkaan huomioon. Kerrassaan pohjanoteeraus yleltä täytyy sanoa. Eivät ne äidit, eikä myös valitettavasti uusi vasta valtiotieteistä valmistunut opetusministerimme, tiedä yhtään mitään varhaiskasvatuksesta päiväkodissa. Äiti voi olla omien lasten kasvatuksen asiantuntija, mutta ei missään nimessä sellaisen instituution, minne vain vie lapsensa aamulla ja hakee sieltä iltapäivällä. Ihan suututtaa, että näin tärkeä asia keskusteltiin ilman kunnollisia keskustelijoita. 

Vierailija
131/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
132/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:39"]

En nähnyt ko. ohjelmaa, mutta useampi henkilö somessa ihmetteli juurikin sitä, että mistä lähtien se kahden lapsen kanssa kotonaolo on ollut NIIIIN vaikeaa. Mä en ymmärrä alkuunkaan sitä, että toinen lapsi laitetaan vauva-ajaksi päivähoitoon! Eri asia, jos lapsi on jo iso 4-5 vuotias ja ollut jo ennen vauvan syntymää päiväkodissa. Ei ihme, että isompi tuntee mustasukkaisuutta, kun vauva saa olla äidin kanssa kotona...

[/quote]

Ei ole minusta eri asia ollenkaan. Eskari on ok vauvalomalaisen äidin lapselle, mutta ei todellakaan jokapäiväinen ja kokopäiväinen hoito. Ei normaalille äidille muutaman normaalin lapsen hoitaminen voi olla ylivoimaista. Selviäväthän perhepäivähoitajatkin siitä. 

Vierailija
133/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:11"]

Samalla kun haukutte sitä blondia äitiä, niin oikeastaan oikeutatte sen, että lapsi saa viettää päivän päivähoidossa, poissa tuon itkuherkän vähästä romahtajan läheltä. 

[/quote]

Itkuherkkää vähästäromahtajaahan tässä pitäisi reenata eikä lakaista ongelmaa maton alle!

Vierailija
134/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:52"]Luulenpa että tällä paljon parjatulla blondilla oli taustallaan ongelmia, joita ei nyt koko kansan edessä räväyttää ilmoille. Ei vaikuttanut latteäidiltä... [/quote] Taatusti on ongelmia ja isoja onkin! Ei ole normaalia jos ei pärjää kahden lapsen kanssa. Säälin sitä pikkuista 2 vuotiasta :( Tuolla menolla hänelle tulee kyllä ongelmia tulevaisuudessa, kiitos avuttomien vanhempien. Jos hylätään jo noin pienenä joka päivä kun ei jaksa, niin huhuh! Jaksaako tämä avuton blondi antaa rakkautta tälle 2 vuotiaalle hoitopäivän jälkeen? Epäilen. Niin että terveisiä vaan blondille, että katsopa oikein tarkasti peiliin. Olet huono äiti.

[/quote]

Höpö höpö. Hyvä äiti tunnustaa, jos ei omat paukut riitä ja tarvitaan ulkopuolista apua. Aika selväksihän tuossakin tuli, että äiti ei saa nukuttua kunnolla ja myönnän, että itse ainakin flippaan univajeesta siinä määrin, että olen toimintakyvytön. Minä sain onnekseni hyvin vähän valvottavat lapset, joten meidän oli helppo olla vauvan ja taaperon kanssa kolmisin. Jos vauvalla olisi ollut koliikki tmv olisin varmaan itkenyt päivät. Siinäpä olisi ollut taaperolle kiva ja rakastava ilmapiiri.

Tosi hyvä, jos sulla hormonit ei pistä ylireagoimaan ja univajekin on ihan ok. Jostain syystä meitä vaan on monenlaisia.

Sitä mä en ymmärrä, että miksi nykyhallituksesta vanhempien arviokykyyn pitää luottaa sen suhteen, että kumpi vanhemmista on hoitovapaalla, muttei sen suhteen, tarvitaanko päivähoitoa enemmän kuin 20h viikossa. Tai siis SGL:n puheestahan selvisi, että tää on pilipaliuudistus, jonka voi kiertää valehtelemalla olevansa töissä tai vaikkapa opiskelevansa vauvan kanssa. Eli jos on tarpeeksi röyhkeä, tää ei haittaa yhtään. Hieno ja tasapuolinen laki.

[/quote]

No höpsis. Työnantajalta tai opiskelupaikasta pitää tuoda vahvistus, että tosiaan on töissä tai opiskelee. Jos sitten petoksesta jää kiinni, niin hoitopaikan todelliset kustannukset maksuun.

Vierailija
135/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos eriarvoisuudesta puhutaan, niin mitäs ne lapset, joiden vanhemmat haluavat hoitaa heitä kotona vauvan ohella. Hehän ovat todella eriarvoisessa asemassa vanhempiensa valinnan vuoksi. Pitääkö heidätkin pakottaa kokopäivähoitoon, jotta saavat varmasti riittävän hyvän varhaiskasvatuksen. Kerhot, avoimet päiväkodit, perhekahvilat ja muut hömpötykset ei ole mitään laadukasta varhaiskasvatusta?

Vierailija
136/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 18:17"]

[/quote]

Opettajana olen sitä mieltä, että on paljon perheitä, joissa vanhemmat ovat päivät kotona ja päivähoito on silti lapselle ehdottomasti paras paikka. Kalliiksi tulee yrittää korjailla näitä juttuja jälkikäteen. Eikä se aina ole mahdollistakaan.

[/quote]

Ja opettajana olet siis todella sitä mieltä, että ratkaisu tähän ongelmaan on lasten hoitaminen muualla eikä se, että äidin ja/tai isän ongelmiin puututaan?

Vierailija
137/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:11"]

Niin ja jos eriarvoisuudesta puhutaan, niin mitäs ne lapset, joiden vanhemmat haluavat hoitaa heitä kotona vauvan ohella. Hehän ovat todella eriarvoisessa asemassa vanhempiensa valinnan vuoksi. Pitääkö heidätkin pakottaa kokopäivähoitoon, jotta saavat varmasti riittävän hyvän varhaiskasvatuksen. Kerhot, avoimet päiväkodit, perhekahvilat ja muut hömpötykset ei ole mitään laadukasta varhaiskasvatusta?

[/quote]

Hyvin kirjoitettu. Kannatan tietysti laadukasta päivähoitoa, kukapa ei kannattaisi, mutta olen täysin kyllästynyt tähän päiväkotityöntekijöiden omaan pätemisen tarpeeseen, jossa VAIN heidän tarjoamansa hoiva on laadukasta. Kohta varmaan voisi tehdä joka mammasta ls-ilmon jo synnärillä ihan valmiiksi, jos ei ole alan koulutusta. Tai sanotaan, että yksittäiset hoitajat kannustavat usein kotiäitiyteen, mutta liitto tietysti ei.

Vierailija
138/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun briteissa ja taalla yhden lapsen paivahoito maksaa yli 1000 e/kk. Aika hyva palkka pitaa olla jotta voi pitaa vanhempaa lasta paivahoidossa kun on itse vauvan kanssa kotona. Hei suomalaiset, lopettakaa se ainainen valittaminen. Taalla ei muuten myoskaan saa kotihoidontukea ja 9 kk palkallinen aitiysloma on jo luksusta.

Vierailija
139/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ole edes ajatellut tätä asiaa siltä kantilta, että myös se isä voi joutua jäämään lasten kanssa kotiin ja viemään 8-12 päiväkotiin. Tiedän jo valmiiksi, että ne aamut tulevat olemaan hankalia koska mies ei hermostuu herkästi jos lapsi ei pue sillä sekuntilla vaatteita vaan väsyneenä unohtuu katselemaan seinää tai vielä kiukuttelisi vastaan. Ja se toinen eli ei vie ollenkaan taas ei työttömältä onnistu, jos haluaa töitä ja moni isä ei edes jaksa. Joten toivottavasti meillä mies ei jää työttömäksi. Moni isä ei ole tottunut olemaan lasten kanssa pitkiä aikoja, laittamaan ruokaa, välipaloja, viemään ulos jne. Turha tulla sanomaan tähän mutään vastaan. Ei kaikki, mutta aika iso osa on varsin uusavuttomia lasten kanssa. Meillä viimeksi mies oli laittanut lapsille väärät takit kun ei ollut muistanut mitkä on oikeita tai varsinkaan tietäisi vaatekokoja.

Vierailija
140/198 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt ohjelmaa, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että kaikilla perheillä tulisi olla oikeus 4 tai 5h/päivä varhaiskasvatukseen. Nimenomaan kasvatukseen. Pidempi aika ei ole enää tarkoituksenmukaista, koska viimeistään klo 12 koittaa päiväkodeissa päivälevon aika.

Itse otin 2,5v:n pois päiväkodista nuoremman syntyessä ja nyt töihin palattuani selvitellään neuvolapsykologin kanssa mikä lapsessa on "vikana" kun ei osaa noudattaa moniosaisia ohjeita eikä osaa itsenäisesti toimia päivähoidon rytmin mukaan. Olen varmaan paaponut liikaa enkä ole tarpeeksi antanut kontakteja muihin lapsiin, maalla kun asutaan. En edes halunnut viedä esikoista hoitoon, koin liian raskaaksi kulkea vaikean vauvan kanssa eikä meillä ollut edes toista autoa silloin. Oli hankalaa joo kahden lapsen kanssa, mutta sisukkaasti ajattelin (ja ajattelen edelleen) että normilapset normiperheessä on hoidettava itse kun on ne tehnytkin.

Mutta ne perheet, jotka haluaisivat ja voisivat tarjota lapselle varhaiskasvatusta, he saakoot sen. Mutta ei 8h päivä, vaan sen ajan mikä päivähoidossa on toiminta-aikaa.