HS: Vuokrat laskevat nyt poikkeuksellisesti: Yksi selittäjä on tukien heikentyminen
Tässä sen näkee miten tuet ovat vuosikymmeniä nostaneet vuokria ja rikastuttaneet asuntosijoittajia. Vaikka tämä hallitus epäonnistui työllisyydessä, on se tehnyt monta Suomelle elintärkeää muutosta yhteiskuntaamme.
Kommentit (39)
Mitä nyt, eikös tälläkin palstalla talousnerot kertoneet, että sillä ei ole mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt, eikös tälläkin palstalla talousnerot kertoneet, että sillä ei ole mitään merkitystä?
Demarit tätä ovat väittäneet vuosia, persut oli tässäkin asiassa oikeassa.
Tämä on loistava uutinen ja vahvistaa vain asian, mikä on tiedetty jo pitkään eli asumistuesta hyötyy ainoastaan vuokranantaja ja markkina sopeuttaa itse itsensä eli vuokrat oikealle tasolle. Uutinen tietää myös sitä, että asumistuesta tullaan leikkaamaan vielä ja paljon tulevien vuosien aikana. Jollain keskipitkällä aikavälillä asumistuki tulisi poistaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on loistava uutinen ja vahvistaa vain asian, mikä on tiedetty jo pitkään eli asumistuesta hyötyy ainoastaan vuokranantaja ja markkina sopeuttaa itse itsensä eli vuokrat oikealle tasolle. Uutinen tietää myös sitä, että asumistuesta tullaan leikkaamaan vielä ja paljon tulevien vuosien aikana. Jollain keskipitkällä aikavälillä asumistuki tulisi poistaa kokonaan.
Tuossa Hesarin artikkelissa mainitaan ettei tuettujen ara-asuntojen vuokrat ole juuri laskeneet. Mitä järkeä tuollaisessa järjestelmässä on joka tuottaa verorahoilla kalliita asuntoja?
Meillä täällä on nostettu vuokria, ei laskettu.
Onko teidän vuokrat laskeneet ja asumistuki pienentynyt miten paljon suhteessa aikaisempaan?
Ei minulla ainakaan laskenut vapaa-rahoitteissa asunnossa Helsingissä vaan nousi 20€.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän vuokrat laskeneet ja asumistuki pienentynyt miten paljon suhteessa aikaisempaan?
Vuokra on noussut parissa vuodessa vain viisi euroa mutta asumistuen lasku ja toimeentulotuen vuokranormi ovat vähentäneet tukia 70 €.
Minun vuokra ei laskenut ainakaan, vaan nousi kuten joka perkeleen vuosi tähänkin asti!! Ja kaupungin vuokraläävässä asun!!!
Jotain tekemistä voisi olla silläkin, että vuokra-asuntoja on pääkapunkiseudallakin tyhjillään tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tekemistä voisi olla silläkin, että vuokra-asuntoja on pääkapunkiseudallakin tyhjillään tuhansia.
Ns. markkinavoimat ei toimi koskaan siihen suuntaan että mikään halpenisi, mu1kut ennemmin purkavat tyhjillään olevat talot pois kuin alentavat vuokraa mistään syystä.
Hallituksen lakkautettua ara-venkoilun, nousevat kaupunkien vuokra-asuntojan vuokrat tänä vuonna normaalin indeksikorotuksen verran + 5%.
Vierailija kirjoitti:
Minun vuokra ei laskenut ainakaan, vaan nousi kuten joka perkeleen vuosi tähänkin asti!! Ja kaupungin vuokraläävässä asun!!!
Hekan vuokrat eivät riipu vuokramarkkinoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. markkinavoimat ei toimi koskaan siihen suuntaan että mikään halpenisi, mu1kut ennemmin purkavat tyhjillään olevat talot pois kuin alentavat vuokraa mistään syystä.
Yksityiset vuokramarkkinat ovat lähes puoliksi ylkomaisten institutionaalisten sijoittajien omistuksessa. Heillä on varaa odotella vuokrannousua eikä mitään kiirettä vuokrata alihintaan. Suomalaiset maksavat vuokrina ruotsalaisten, kanadalaisten, australialaisten jne. eläkkeet. Fiksua?
Vuokrat laskivat koska oli nollakorkot ja kaikki kasvukeskukset rakennettiin täyteen yksiöitä.
Samalla asunnon omistajien varallisuudesta saatiin sulatettua 25 % asunnon arvosta.
Pitäisköhän Ap:n käydä jossain arviossa, kun luulet tämän olevan hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat laskivat koska oli nollakorkot ja kaikki kasvukeskukset rakennettiin täyteen yksiöitä.
Samalla asunnon omistajien varallisuudesta saatiin sulatettua 25 % asunnon arvosta.
Pitäisköhän Ap:n käydä jossain arviossa, kun luulet tämän olevan hyvä asia.
Asunnon ostajan täytyy ymmärtää ettei se ole todellakaan riskitön sijoitus. Kukaan ei ole luvannut ikuista tuottoa.
Oho, miten vuokralordit nyt pärjäävät, ja säätiöt. Ei ole ihme, että kulutus sakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan laskenut vapaa-rahoitteissa asunnossa Helsingissä vaan nousi 20€.
No eihän ne vuokrat toki laske sopimuksen voimassa ollessa. Muutto tai muutosta keskusteleminen saattaa saada vuokranantajan harkitsemaan asiaa uudelleen.
Sijoitusasuntojen tuotto laskee = asuntojen hinnat laskee
Normaali suomalainen on tässä voittaja, kiitos hallitus! 👍🏻