Eilinen A-studio subjektiivisesta päivähoidosta. Mitä mieltä?
Ällötti tämä lässyttävällä äänellä puhuva ministeri Sanna Grahn-Laasonen ja Emma Kari tietysti.
Kommentit (198)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:06"]
Miehenä olen sitä mieltä, että päiväkoti ei saa olla lasten narikka, jos vanhempi/vanhemmat ovat kotona, kyllä silloin tulisi jälkikasvustaan huolehtia itse eikä jättää muiden hoidettaviksi.
[/quote]
Opettajana olen sitä mieltä, että on paljon perheitä, joissa vanhemmat ovat päivät kotona ja päivähoito on silti lapselle ehdottomasti paras paikka. Kalliiksi tulee yrittää korjailla näitä juttuja jälkikäteen. Eikä se aina ole mahdollistakaan.
[/quote]
Ja opettajana olet siis todella sitä mieltä, että ratkaisu tähän ongelmaan on lasten hoitaminen muualla eikä se, että äidin ja/tai isän ongelmiin puututaan?
[/quote]
Osittain kyllä. Päivähoito on perheelle matalan kynnyksen palvelu. Nykytilanteessa valtaapitävillä ei tunnu olevan intressiä syrjäytyneiden aktivoimiseen tai edes syrjäytymisen estämiseen. Miten itse ratkaisisit kolmannen sukupolven syrjäytyneiden tehokkaan integroimisen yhteiskuntaan?
Ärsytti se vaalea kahden lapsen äiti. Tulkaa meille katsomaan, tervetuloa, millaista on kahden lapsen kanssa olla. Voi vee- Pitääkö niitä hankkia kahden vuoden ikäerolla jos ei edes kahden lapsen hoitamisesta selviä.
On todellakin paljon lapsia, joiden kehitys on vaarassa sekä ryhmäkokojen yhdistämisen että subjektiivisen päivähoidon rajaamisen myötä. Eli ne lapset, jotka valitettavan usein tarvitsevat eniten jokapäiväistä päivähoitoa, tulevat nyt lyhyemmäksi aikaa ja isompiin ryhmiin.
Ei sitä moni tajua, joka alalla ei työskentele, mutta on olemassa perheitä jotka todellakin hyötyvät subjektiivisesta päivähoidosta. Isommista ryhmistä puolestaan kukaan ei tule hyötymään. Tästä todellakin tulee isompi kustannus sitten peruskouluaikana, jolloin monet tapaukset joilla on mm. kehitysviivästymää tai perheessä sosiaalisia ongelmia, ovat jo aika menetettyjä tapauksia. Päivähoidossa olisi paras aika ja paikka puuttua asioihin, ja tarjota korjaavaa ja ehkäisevää tukea. Voi kun tietäsitte vaan sen perheiden kirjon, mikä asiakkainamme on.
Lto
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:52"]Luulenpa että tällä paljon parjatulla blondilla oli taustallaan ongelmia, joita ei nyt koko kansan edessä räväyttää ilmoille. Ei vaikuttanut latteäidiltä... [/quote] Taatusti on ongelmia ja isoja onkin! Ei ole normaalia jos ei pärjää kahden lapsen kanssa. Säälin sitä pikkuista 2 vuotiasta :( Tuolla menolla hänelle tulee kyllä ongelmia tulevaisuudessa, kiitos avuttomien vanhempien. Jos hylätään jo noin pienenä joka päivä kun ei jaksa, niin huhuh! Jaksaako tämä avuton blondi antaa rakkautta tälle 2 vuotiaalle hoitopäivän jälkeen? Epäilen. Niin että terveisiä vaan blondille, että katsopa oikein tarkasti peiliin. Olet huono äiti.
[/quote]
Höpö höpö. Hyvä äiti tunnustaa, jos ei omat paukut riitä ja tarvitaan ulkopuolista apua. Aika selväksihän tuossakin tuli, että äiti ei saa nukuttua kunnolla ja myönnän, että itse ainakin flippaan univajeesta siinä määrin, että olen toimintakyvytön. Minä sain onnekseni hyvin vähän valvottavat lapset, joten meidän oli helppo olla vauvan ja taaperon kanssa kolmisin. Jos vauvalla olisi ollut koliikki tmv olisin varmaan itkenyt päivät. Siinäpä olisi ollut taaperolle kiva ja rakastava ilmapiiri.
Tosi hyvä, jos sulla hormonit ei pistä ylireagoimaan ja univajekin on ihan ok. Jostain syystä meitä vaan on monenlaisia.
Sitä mä en ymmärrä, että miksi nykyhallituksesta vanhempien arviokykyyn pitää luottaa sen suhteen, että kumpi vanhemmista on hoitovapaalla, muttei sen suhteen, tarvitaanko päivähoitoa enemmän kuin 20h viikossa. Tai siis SGL:n puheestahan selvisi, että tää on pilipaliuudistus, jonka voi kiertää valehtelemalla olevansa töissä tai vaikkapa opiskelevansa vauvan kanssa. Eli jos on tarpeeksi röyhkeä, tää ei haittaa yhtään. Hieno ja tasapuolinen laki.
[/quote]
No höpsis. Työnantajalta tai opiskelupaikasta pitää tuoda vahvistus, että tosiaan on töissä tai opiskelee. Jos sitten petoksesta jää kiinni, niin hoitopaikan todelliset kustannukset maksuun.
[/quote]
Ministeri itse sanoi ko. ohjelmassa, että ei ole mitään tällaista käytäntöä tulossa, koska se lisäisi hallintoa ja aiheuttaisi lisäkustannuksia.
Kyllä ihmettelin minäkin sitä kahden äitiä. Että jos molemmat lapset yhdessä äidin kanssa kotona niin mielenterveys menee. Tuollaiselta pitäisi ottaa molemmat pois, kyllä ihan normimeninkiä on hoitaa omat lapset kotona, jos ei ole lasten kuntoutustarpeita tai äidillä jotain sairautta.
Siellä taisi olla paikalla ihka aito AV-mamma, joka kiskoo valtiolta kaikki mahfdolliset tuet ja avut ja sitten vielä pitäisi lisää saada!
No hei, blondi on blondi, vaikka voissa paistais. On sillä hiustenvärillä väliä ja vissi syy... :D
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:39"]
Blondin argumentointi ei vakuuttanut, MUTTA. Kuinka paljon tämän tyyppisten tapausten puolipäivittäminen todella loisi säästöjä? Kuinka tarkoituksenmukaista on, että vanhemmat ramppaavat muutaman tunnin välein päiväkodin ja kodin väliä, kun päivän voisi muussa tapauksessa viettää tarkoituksenmukaisemmin vaikka töitä hakiessa tai vauvan kanssa puuhaillessa.
[/quote]
Ei helvetti miten itsekästä ajattelua, viis lapsesta, olkoot 8 tuntia meluisassa päiväkodissa kun vanhemmat ei jaksa eikä viitsi koko ajan rampata päiväkodin ja kodin väliä. Heillä on ihan varmasti parempaakin tekemistä kuin hoitaa omaa lastaan. Vauvakin on niin paljon kivempi kuin se esikoinen. Vauvan kanssa on kiva puuhailla, esikoinen puuhailkoon hoitotätien kanssa.
Minusta tuo on surullista ja nimenomaan sen isomman lapsen kannalta, hänet heitetään päiväkotiin koko päiväksi, kun vanhemmilla on MUKAVAMPAA tekemistä.
En nähnyt ko. ohjelmaa, mutta useampi henkilö somessa ihmetteli juurikin sitä, että mistä lähtien se kahden lapsen kanssa kotonaolo on ollut NIIIIN vaikeaa. Mä en ymmärrä alkuunkaan sitä, että toinen lapsi laitetaan vauva-ajaksi päivähoitoon! Eri asia, jos lapsi on jo iso 4-5 vuotias ja ollut jo ennen vauvan syntymää päiväkodissa. Ei ihme, että isompi tuntee mustasukkaisuutta, kun vauva saa olla äidin kanssa kotona...
Itsekin kuuntelin sen blondin lässytystä että mitä helvettiä... 4-kuinen roikkuu kuulemma 16 tuntia vuorokaudesta tissillä joten äiti ei ehdi tekemään mitään muuta kuin röhnöttämään sohvalla tutin korvikkeena.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:24"]
En ole nähnyt ohjelmaa, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että kaikilla perheillä tulisi olla oikeus 4 tai 5h/päivä varhaiskasvatukseen. Nimenomaan kasvatukseen. Pidempi aika ei ole enää tarkoituksenmukaista, koska viimeistään klo 12 koittaa päiväkodeissa päivälevon aika. Itse otin 2,5v:n pois päiväkodista nuoremman syntyessä ja nyt töihin palattuani selvitellään neuvolapsykologin kanssa mikä lapsessa on "vikana" kun ei osaa noudattaa moniosaisia ohjeita eikä osaa itsenäisesti toimia päivähoidon rytmin mukaan. Olen varmaan paaponut liikaa enkä ole tarpeeksi antanut kontakteja muihin lapsiin, maalla kun asutaan. En edes halunnut viedä esikoista hoitoon, koin liian raskaaksi kulkea vaikean vauvan kanssa eikä meillä ollut edes toista autoa silloin. Oli hankalaa joo kahden lapsen kanssa, mutta sisukkaasti ajattelin (ja ajattelen edelleen) että normilapset normiperheessä on hoidettava itse kun on ne tehnytkin. Mutta ne perheet, jotka haluaisivat ja voisivat tarjota lapselle varhaiskasvatusta, he saakoot sen. Mutta ei 8h päivä, vaan sen ajan mikä päivähoidossa on toiminta-aikaa.
[/quote]
Tässä on ongelmana se, että asiaa ajatellaan ns. normaalin perheen (esim. äiti äitiyslomalla, esikoinen hoidossa) kannalta, eikä yhtään syrjäytymisvaarassa olevien lasten, joilla on kotona sosiaalisia ongelmia. Pääsääntöisesti näitä varten subjektiivinen päivähoito on olemassa, jotta voitaisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa puuttua. 5h/pvä sopisi näille lapsille jos ryhmät olisivat radikaalisti pienempieä nykyisestä koostaan, mutta nykykoossa se on aivan liian vähän, jotta voidaan tehdä tarpeellista yhteistyötä niin vanhempien, lastensuojelun, terapeuttien, neuvolan ja elton kanssa. Toki kaikissa tapauksissa ei tehdä noiden kaikkien kanssa yhteistyötä, mutta yllättävän monen kanssa on näin monta yhteistyökumppania matkassa. Päivähoitopäivään pitäisi siis parhaimmillaan mahtua terapia-aika (kyllä monet ihan normaali terapeutit, puheterapeutit ja toimintaterapautit tekevät työnsä lapsen kanssa pk-aikana), kattavat juttelut vanhempien kanssa aamuisin ja iltapäivisin (jos on isoja ongelmia, niin sitä suuremmalla syyllä), lapsen käytöksen ja toiminnan havannointi, oma läsnäolo ja huomio lapselle, sekä päiväkodin kaikki normaalit aikaavievät asiat; vessatus, ruokailut, ulkoilut, normaalit toimintatuokiot joihin pitäisi tulla koko ryhmän/pienryhmän jotta ryhmäytyminen onnistuu ja sosiaaliset taidot kehittyvät, sekä ennen kaikkea vapaata rauhallista leikkiä. 5h voi olla yllättävän pieni aika lapselle päiväkodissa, jolla ei ole kaikki asiat hyvin. Nyt uuden varhaiskasvatuslain myötä kuntouttava päivähoito olisi mahdollista, mutta ongelmana on se, että sitä ei välttämättä keretä edes havaita jos ryhmä kasvaa ja apua tarvitseva lapsi on vähemmän aikaa hoidossa.
Mistä lyödään vetoa, että tämä blondi mamma on juuri sellainen äippä, joka viskaa isomman lapsen päiväkotiin niin pääse itse Stockkalle juomaan erikoiskahveja toisten äitien kanssa?
Vauva nukkuu mukavasti vaunuissa, näin on hyvin aikaa kierrellä ja katsella sisustustuotteita ja kotona on mukavasti aikaa puuhastella kaikessa rauhassa somea päivitellessä.
Miettikääpä kuin hyvää hoitoa lapset saa työttömäksi jääneeltä, ei motivoituneelta, masennukseen sairastuneelta isältä? Esim tällaisissa tilanteissa lapsella pitäisi mielestäni olla oikeus kokopäivähoitoon.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:21"]
Hei, katsoin ohjelman mutta voisko joku selittää miten niitä säästöjä kaavaillaan puolipäiväisyyden johdosta syntyvän? Karsitaan henkilökuluissa kun iltapäivällä tarvitaan vähemmän lto:ta, karsitaan ruokakuluissa...? Ei mee kalloon :D
[/quote]
Yksi hoitaja hoitaa vastaisuudessa seitsemää kokopäivälasta (nyt kuutta). Kaksi puolipäiväistä vastaa yhtä kokopäiväistä. Siinä se säästö. Ennen ryhmässä voi olla yhtä hoitajaa kohti kuusi lasta, joiden huoltaja oli kotona. Tulevaisuudessa nämä lapset muuttuvat puolipäiväiseksi, jolloin yhtä hoitaa kohden voidaan ottaa vaikka neljätoista lasta. Ei mitään älyä siinä. Eiväthän ne neljätoista puolipäiväistä ole siellä niin, että ensin seitsemän lasta klo 7-12 ja loput seitsemän klo 12-17. Kyllä ne ovat siellä ihan samaan aikaan koko sakki.
[/quote]
Korjaan sen verran, että lapsia saa jo tällä hetkellä olla 7 kokopäiväistä yhtä kasvatusvastuullista kohti, vastaisuudessa 8.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:52"]Luulenpa että tällä paljon parjatulla blondilla oli taustallaan ongelmia, joita ei nyt koko kansan edessä räväyttää ilmoille. Ei vaikuttanut latteäidiltä... [/quote] Taatusti on ongelmia ja isoja onkin! Ei ole normaalia jos ei pärjää kahden lapsen kanssa. Säälin sitä pikkuista 2 vuotiasta :( Tuolla menolla hänelle tulee kyllä ongelmia tulevaisuudessa, kiitos avuttomien vanhempien. Jos hylätään jo noin pienenä joka päivä kun ei jaksa, niin huhuh! Jaksaako tämä avuton blondi antaa rakkautta tälle 2 vuotiaalle hoitopäivän jälkeen? Epäilen. Niin että terveisiä vaan blondille, että katsopa oikein tarkasti peiliin. Olet huono äiti.
[/quote]
Höpö höpö. Hyvä äiti tunnustaa, jos ei omat paukut riitä ja tarvitaan ulkopuolista apua. Aika selväksihän tuossakin tuli, että äiti ei saa nukuttua kunnolla ja myönnän, että itse ainakin flippaan univajeesta siinä määrin, että olen toimintakyvytön. Minä sain onnekseni hyvin vähän valvottavat lapset, joten meidän oli helppo olla vauvan ja taaperon kanssa kolmisin. Jos vauvalla olisi ollut koliikki tmv olisin varmaan itkenyt päivät. Siinäpä olisi ollut taaperolle kiva ja rakastava ilmapiiri.
Tosi hyvä, jos sulla hormonit ei pistä ylireagoimaan ja univajekin on ihan ok. Jostain syystä meitä vaan on monenlaisia.
Sitä mä en ymmärrä, että miksi nykyhallituksesta vanhempien arviokykyyn pitää luottaa sen suhteen, että kumpi vanhemmista on hoitovapaalla, muttei sen suhteen, tarvitaanko päivähoitoa enemmän kuin 20h viikossa. Tai siis SGL:n puheestahan selvisi, että tää on pilipaliuudistus, jonka voi kiertää valehtelemalla olevansa töissä tai vaikkapa opiskelevansa vauvan kanssa. Eli jos on tarpeeksi röyhkeä, tää ei haittaa yhtään. Hieno ja tasapuolinen laki.
[/quote]
No höpsis. Työnantajalta tai opiskelupaikasta pitää tuoda vahvistus, että tosiaan on töissä tai opiskelee. Jos sitten petoksesta jää kiinni, niin hoitopaikan todelliset kustannukset maksuun.
[/quote]
Ministeri itse sanoi ko. ohjelmassa, että ei ole mitään tällaista käytäntöä tulossa, koska se lisäisi hallintoa ja aiheuttaisi lisäkustannuksia.
[/quote]
Eihän se tarvitse mitään hallintoa. Ennen hoidon alkua pitää saada työnantajan tai oppilaitoksen tieto työ/opintopaikasta. Sähköposti riittää. Jos ei sitä toimiteta, hoitoon ei pääse.
Se tummaihoinen äiti oli äärettömän fiksu ja toi keskusteluun todella hyviä argumentteja.
Jäi turhan varjoon tältä ylimieliseltä Emma Karilta ja mikä lie mt-ongelmaiselta kotiäidiltä, joka yleisti omat vaikeutensa kaikkia koskevaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:51"]
Miettikääpä kuin hyvää hoitoa lapset saa työttömäksi jääneeltä, ei motivoituneelta, masennukseen sairastuneelta isältä? Esim tällaisissa tilanteissa lapsella pitäisi mielestäni olla oikeus kokopäivähoitoon.
[/quote]
Mt-ongelmaisten lapsilla tulee jatkossakin säilymään oikeus kokopäivähoitoon.
Mihin on unohtunut ne tutkimukset, joiden mukaan alle 3 vuotiaan on parempi olla kotihoidossa? En kerta kaikkiaan ymmärrä, miten kukaan voi olla kotona niin että oma, pieni lapsi on koko päivän päiväkodissa.
Isabella oli todella fiksun tuntuinen!