Mikä ihme höpölöpökoulu on Steinerkoulu?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Parempiahan nuo vielä nykyäänkin vrt tavallinen peruskoulu missä kiusaajia ja muita normoja riittää.
Steinerissä lapsien annetaan mennä omaan tahtiin opintojen ohella, normaalissa peruskoulussa tehdään mitä käsketään vaikka tekemisessä ei olisi lapsen kannalta mitään järkeä, nykyään vielä peruskoulun luokissa kuriton meno mikä haittaa opetusta entisestään. Steinerissä taas häiriköintiä ei esiinny koska jokainen oppilas tekee omaa tahtia.
Kaapu päällä ja taikasauva kädessä häröilystä "musiikin" tahdissa on sen sijaan ilmeisesti ihan perhanasti järkeä, onhan se steinerissa pakollinen oppiaine.
Täysin antroposofia-nimiseen huuhaaoppiin perustuva näennäispedagogiikka. En kerta kaikkiaan ymmärrä miten kukaan lahkon ulkopuolinen altistaa lapsensa moiselle.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin lapsi kävi, mutta yläasteen loppupuolella vaihtoi tavalliseen, kun tajusivat, että ei niillä tiedoilla/taidoilla pärjää jatko-opinnoissa, mitä hänellä oli. Ilmeisesti ko. henkilöllä lieviä oppimisvaikeuksia.
Suoritti yläasteen loppuun tavallisessa koulussa, kävi vielä kymppiluokan ja jatkoi siitä iltalukioon. Koki iltalukion helpommaksi itselleen, kun pystyi paremmin sorvaamaan itselleen sopivaksi sen oppimispolun. Kirjoitti myöhemmin, en tiedä arvosanoja, mutta läpi meni.
Tuttavasi lapsi saattaisi olla minä (, jos muistaist tuon siirtymä vaiheen tapahtuneen vähn myöhemmin) tai eräs 2. luokkakaverini, joka tajusi lähteä jo aiemmin ja melko varmasti on meidän lisäksemme muitakin. - itse siirryin iltalukion myöhemmin. - Minusta tuli sittemmin n.n alan maisteri ja tuo kaverini johon viittasin tällä hetkellä harjoittaa jatko-opintoja ja jos suunnitelma pysyy koossa niin on lähivuosina oppiarvoltaan tohtori (Jätän nyt tarkoituksella kertomatta, että minkä alan, koska saattaa joku pian tunnistaa minut ja hänet).
Vain typerykset kirjoittavat näin asenteellisia avauksia perehtymättä ensin aiheeseen kunnolla.
Aloittajalle vastuksena: Fiksut vanhemmat panevat lapsensa sinne, jos lapsi on sen sorttinen, että pärjää siellä.
Sinne kannattaa lapsi laittaa, koska esim tänään julkaistussa Suomen parhaiden lukioiden listassa oli useampikin Steiner-koulu.
Jos sinulla olisi lapsia, heitä ei sinne kannattaisi lähettää. Et ole sovelias ko koulun oppilaan vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta jos jostakin tulee kurittomia, rajattomia ja häiriintyneitä lapsia. Ylimääräisenä etuna saa aivopesun täysin käsittämättömään, uskonnolliseen hörhöyteen.
Miksi kirjoitat asioista, joista et tiedä mitään. Lässtytät vain tyhmyyttäsi ja ennakkoluulojasi.
Mummojen potkijat tuleva kylläkin ihan noista tavallisista peruskouluista. Ei Steiner-kouluista.
Tunne useampia Steiner-koulun käyneitä. Hienoja tyyppejä. Ja tunnen myös opettajan, joka on opettanut sekä Steiner-koulussa että tavallisessa koulussa. Ei moittinut mitenkään. Totesi vain, että tavallisessa koulussa ei joudu tekemään yhtä paljon valmistelutyötä tunteja varten.
Mielummin oisin käynyt stainerskolen aikoinaan koska oon aina ollu "erilainen", ja opin asioita omalla tavallani.... Ja kaikkein eniten elämässä muutenkin on ärsyttänyt kaikkien tasapäistäminen..
Vierailija kirjoitti:
Vain typerykset kirjoittavat näin asenteellisia avauksia perehtymättä ensin aiheeseen kunnolla.
Joo, pitää ensin lukea kosmista Akasha-kronikkaa selvänäköisyyden kyvyn avulla jotta voi kommentoida steineriä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin antroposofia-nimiseen huuhaaoppiin perustuva näennäispedagogiikka. En kerta kaikkiaan ymmärrä miten kukaan lahkon ulkopuolinen altistaa lapsensa moiselle.
Olet yhtä pihalla kuin ne paremmin tietävät, jotka kiistivät maapallon pyörimisen akselinsa ympäri.
Hyvinhän nuo Steiner-koulut näyttivät menestyneen kevään ylioppilaskirjoituksissa, joten eivät ne nyt kovin heppoisia laitoksia ole. Mutta asiaa tuntemattoman varmuudella on niin hienoa lytätä.
Steinerkoululaisiin olen törmännyt vain kerran bussissa ja voin sanoa, että olivat huonoiten käyttäytyviä koululaisia, joita olen kohdannut.
Kun huomautin heidän käytöksestään (mölyä, kiroilua, penkeillä hyppimistä yms) sain kuula kaikki kiro- ja haukkumasanat.
Minun lapseni käyvät steineria. Olen tavallinen korkeakoulutettu (kaksi maisterintutkintoa) ja työskentelen valtiolla vakivirassa. Lapseni ovat hyväkäytöksisiä ja uteliaita ja musikaalisia. Yhdellä hieman keskittymispulmaa. Keskeisin syy valita steiner oli luonnonläheisyys ja ettei siellä käytetä niin paljoa laitteita kuin peruskoulussa.
Olen lukion lehtori.
Tyttäreni steinerkoulussa. Luokkakoot pienet: n. 10 opiskelijaa/luokka. Koulu noudattaa perusopetuksen opetussuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle vastuksena: Fiksut vanhemmat panevat lapsensa sinne, jos lapsi on sen sorttinen, että pärjää siellä.
Sinne kannattaa lapsi laittaa, koska esim tänään julkaistussa Suomen parhaiden lukioiden listassa oli useampikin Steiner-koulu.
Jos sinulla olisi lapsia, heitä ei sinne kannattaisi lähettää. Et ole sovelias ko koulun oppilaan vanhemmaksi.
Sinulle vastauksena ja asia, johon erityisesti kiinnitin huomioni oli tuo viimeinen osa puuskahduksestasi [suora lainuas] "Jos sinulla olisi lapsia, heitä ei sinne kannattaisi lähettää. Et ole sovelias ko koulun oppilaan vanhemmaksi"
- Olen näet vakuuttunut, että Steinerissa pärjää (niin kuin missä hyvänsä koulussa) ne oppilaat parhaiten, joiden vanhemmat saattavat "riittvän paljon" kyetä kunnioittamaan n.n koulun köytäntöjä ja tapoja. En tarkoita, että koulun tai eritysiesti opettajien rooli tulis nostaa jalustalle ja pitää kaiken osaavina ja tietävinä jumal -hamoina, joita ei saisi arvostella.
Mutta se, että oppilaana saat kuulla usein lähipiirissäsikin olevilta enemmän ja vähemmän epäilyä ja kummeksuntaa, että mitä ihmettä ne opettajat tai mitä kummaa siellä koulussa nyt taas ja tai kuinka ei varmaan missään peruskoulussa ole tuollaista tai tällaista on asioita, jotka ovat aikuisten kesken parhaassa tapauksessa tervettä kritiikkiä mutta ikävämmässä tapauksessa ja oppilaan /Ja lapen) korvilla kuultuina inhottavaa ja vastenmielistä.
Tietysti on toivottavaa, että lapsi itse varttuu ja kypsyy ja haluaa itse kyseenalaistaa vallittuja käytäntöjä ja totuuksia mutta hieman harhateillä ollaan, jolleivat vanhemmatkaan osaa seistä valintojensa ja päätöstensa takana vaan ainoastaan päivästä toiseen ihmettelevät ja kummeksuvat. Vanhemman tulisi myös kyeta perusetlmaan niitä valintojaan ja päätöksiään mitä on lapseaan koskien tehnyt.
Mutta totta kai myös vetämään uudet johtopäätökset ja toimimaan niien mukaisesti e. myös tarvitaessa harkitsemaan ja toimimaan harkintansa mukaisesti ja esimerkiksi vaihtamaan lapsen koulua, jos näyttää sille, ettei hän Steinerissa syystä tai toisesta pärjää, vaikka moni muu olisi pärjännyt oikein hyvin.
Esimerkiksi on ihan kaunis ajatus siitä, että lapsi voi edetä oman kehityksensä mukaan mutta ympäristö jossa elämm ja odotukset, joihin joudumme vastaamaan asettaa myös omat vaatimuksensa joihin olsi useimmiten hyvä osata ja kyetä vastaamaan ajoissa.
Esimerkki pallon potkiminen on ihan kivaa ja moni voi edetä siinä vaikka maailman mestariksi ja osaksi voittavaa MM. futis joukkuetta. Mutta silti olisi enemmän kuin toivottavaaa, että lapsi oppisi lukemaan ennen kymmen vuotis synttäreitään, koska ellei opi, niin haateita ja vaikeuksia saattaa joutua kohtaamaan monessa asiassa, eikä niitä kaikkia onnistu todennäköisesti ratkaisemaan vain palloa potkimalla.
- Totta kai tämä oli vähän kärjistys mutta uskon, ainakin joidenkin tajunneen mitä ajoin takaa.
Steiner-koulun käynyt ystäväni väitteli.
Vierailija kirjoitti:
Steinerkoululaisiin olen törmännyt vain kerran bussissa ja voin sanoa, että olivat huonoiten käyttäytyviä koululaisia, joita olen kohdannut.
Kun huomautin heidän käytöksestään (mölyä, kiroilua, penkeillä hyppimistä yms) sain kuula kaikki kiro- ja haukkumasanat.
Löpölöpö
Lahden Steiner-koulu pärjäsi tutkimuksessa, jossa vertailtiin yläasteen päättönumeroita yo-tutkinnon tuloksiin.
Tässä tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, että Steiner-koulussa lukio on nelivuotinen. Lisäksi heikosti menestyvät lukiolaiset eivät pääse suorittamaan yo-tutkintoa omassa koulussa vaan heitä kehotetaan menemään aikuislukion puolelle eli iltakouluun. Näin huonot tutkintonumerot ja hylkäämiset menevät toisen koulun piikkiin eikä Steiner-koulun.
Tuttavani nuorta painostettiin olemaan ilmoittautumatta yo-tutkintoon Steinerissa kun oli selvää, että hän ei välttämättä saisi tutkintoa läpi. Palkkioksi hän sai hulppean lukion päästötodistuksen neljän vuoden uurastuksen jälkeen. Ikävä kyllä, sillä siitä oli vain harmia. Tyttö lähti lukemaan tradenomiksi mutta joutui keskeyttämään puolen vuoden jälkeen kun resurssit eivät riittäneet. Matikkaa osasi suunnilleen kertotauluun saakka ja kieliä se verran kuin olisi lukenut noin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Steiner-koulu on Rudolf Steinerin perustama koulu lahjakkaille lapsille, joilla erikoisia kykyjä (telepatia, telekinesia, telemarkkinointi) jossa näitä kykyjä kehitetään ja vaalitaan.
Telemarkkinointi 😂😂 valmennetaan puhelinmyyjiksi 📞
Kannattaa katsoa Yleltä tämä erinomainen ruotsalainen dokumenttisarja "Valitut Lapset" Waldorf-kouluista. Waldorf = Steiner, käytännössä.
Vieläkö on jotain ihmisiä jotka luulevat olevansa parempia kuin muut ja lähettävät penskansa tuollaiseen pelle-kouluun?