Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustulo 1000 euroa. Muiden mielestä aivan liikaa?

Vierailija
30.09.2015 |

http://www.hs.fi/talous/a1443495075325?ref=hs-nprio-3032-3

600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.

Kommentit (410)

Vierailija
161/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:59"] Itse perustulon kannattajana olen ajatellut 600-700 euroa, sellainen summa motivoi ottamaan vastaan esim. osa-aikaista työtä (esimerkiksi 20-30h/viikko), sillä tilannehan on nyt sellainen, että työtön ei tuollaista voi vastaanottaa.. [/quote] 600€/kk ei voi elää, jos siitä maksetaan myös asuminen. Itse en kannata vihreiden mallia, jossa asumistuet säilyisi, vaan kanatan sitä että perustulo sisältää asumisen. Ei tuilla elämään jäävän tarvi elää kalliissa asunnossa, vaan hän etsii halvan asunnon, johon hänen valitsemallaan elämäntyylillä on varaa. Helsinkiläinen cityvihreä voi muuttaa luonnonhelmaan halvan asumisen perässä, vaikka joku mummonmökki Kainuusta. [/quote] Omat tämänhetkiset tuloni opiskelijana siis alle 450/kk, jotenkin sitä hengissä vitkutellaan näinkin...

[/quote]

Tämä on juuri väärin. Ei tuolla maksa edes vuokraa pääkaupunkiseudulla. Kieroutunutta ja vääristynyttä koko touhu.

Vierailija
162/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]

Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.

Suomessa? -30 talvella. Joo.

[/quote]

Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa. 

"Emmää voi muuttaa ku koira"

Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla. 

Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.

Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.

[/quote]

Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)

[/quote]

Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.

[/quote]

Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.

[/quote]

Ylimääräiset tavarat myyt, lahjoitat ja loput roskikseen. Mikä tässä on niin vaikeeta? Uuden sängyn saat vaikka satasella, ei välttämättä ole järkevää lähtee rahtaamaan sitä vanhaa homeista sänkyä monia satoja kilometrejä.

[/quote]

Usko jo. Aikuiset ihmiset muuttavat ja lapsekkaassa mielessä "myyt". Voi mennä vuosi ennenkuin ne on myyty. Kuka maksaa asumisen siihen saakka? Sänkyjen lähtihinnat ovat sen 5-6 sataa. En tiedä missä ojan pohjalla nukut, mutta myy nyt alkuun se tietokoneesi, kun niin suureen ääneen olet myymässä kaikki tavarasi. 

Pesukone, sänky, vaatteet, keittiötarvikkeet, koiran tavarat ovat pakollisia = pakko muuttaa. Kuka maksaa?

[/quote]

No vaikka romunkeräykseen lahjoitat ne tavaras.

59e sänkyrunko pikaisella 3sekunin googletuksella

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30261270/

[/quote]

Kuka maksaa? Pitää varmaan ostaa sitten liinavaatteetkin? Sekä se pesukone kun se heitettiin mäkeen, tosin sen mäkeen heittäminenkin maksaa, ellei tosiaan vuoden myy tavaroitaan. Kuka maksaa vuoden vuokrat?

Koitappa nyt lapsukainen alkaa vastailemaan näihin ihan oikeasti. Tiedät ettei kukaan maksa ja puheesi on täyttä unelma-höttöä.

[/quote]

Maksat IHAN ITSE SILLÄ PERUSTULOLLA tai nykyisellä SOSSU-KELA kombinaatiolla. 

Tämä "muutto" jankkaaja ei ossa siis itse YHTÄÄN ottaa vastuuta omasta elämästään ja vielä elättää koiraakin, voi koiraraukka....

Varmaan huutelee yhteiskunnan apua kun koira tarvii eläinlääkäriä joka, yllätyts yllätys, ei ole ilmaista....

[/quote]

Olen minä sinun sossun tukesi maksanut, että sulla on aikaa täällä jankuttaa lapsellisuuksia.

[/quote]

Sä et ole maksanut MINULLE yhtään mitään koska en elä sossun tuella ja huutele että kuka maksaa kuka maksaa.......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

You Bum

Vierailija
164/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:58"]

No montako tonnia tarvitset rahaa, että saat sen koiran kynsisaksen kuljetettua ? Painaa ehkä 25grammaa?

[/quote]

Jos olisit joskus muuttanut, niin tietäisit että asioilla on tapana kertaantua. Yksi tätä ja kaksi tuota pakollista kuskattavaa. Tiedän voittaneeni jo tämän keskustelun, joten heippa. Täytyy käydä kaupoilla.

[/quote]

Vessapaperinkin meinasit muuttoautolla kuljettaa? :D Joo-o Kyllä oli jo niin voittaja avautuminen että huhuh. Sulle pitäis kuorma-auto palkata, että voit tunkee sinne koiran ja vessapaperit ja sitten leikkailla koiran kynsiä siellä kyydissä.

[/quote]

Jonne siellä?

Vierailija
165/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni on aivan liikaa, ei tule kuuloonkaan.

Tuo mahdollistaa verovaroilla lusmuilun, houkuttelee elintasopakolaisia ja passivoi.

Laiskan lusmun ei kuulu nauttia elämästään.

Vierailija
166/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin meillä suomalaisilla on unohtunut moraali? Kyllä kaikessa oli vielä 20 vuotta sitten perusajatuksena, että jokainen pyrkii elättämään itsensä ja perheensä. Jos kaikesta huolimatta ei siihen pysty, niin viimeisenä oljenkortena pyydetään yhteiskunnalta apua ja ollaan kiitollisia siitä. Nyt tuntuu, että kaikilla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. 

Vierailija
167/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]

Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.

Suomessa? -30 talvella. Joo.

[/quote]

Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa. 

"Emmää voi muuttaa ku koira"

Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla. 

Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.

Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.

[/quote]

Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)

[/quote]

Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.

[/quote]

Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.

[/quote]

Sinulle ei ole halvempaa asumista työssäkäyvänä siksi että olet valinnut sen tietyn hintaisen asunnon itse. Kukaan ei pakottanut. Olet itse katsonut että minulla on varaa tuohon 1000e asuntoon ja ottanut sen. Kun tilanne sitten taloudellisesti muuttuu, sinä etsit ihan itse sen edullisemman heti kun olet töistäsi irtisanomisajalla. Siksi se kuukausi siinä on että ihminen voi muuttaa sen aikana elämäänsä. Laittaa auton seisontavakuutukseen, lopettaa aikakauslehden, etsiä edullisemman asunnon...kaupunki varmasti tulee tässä vastaan hätäapuna kun todistat ettei raha enää riitä vuokraan. Ja tottahan toki sä muutat oma kustanteisesti sillä olethan säästänyt työssäoloaikanasi.

Vierailija
168/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo käyttöön 1000ekk. Lapsilisät pois. Tasavero 20% kaikille. Siitä ei pitäisi maksaa että tekee lapsia. Sairauspvärahat yms pois. Eläkeläisille joku korotus eläkkeeseen ja eläkekatto esim. 4000e/kk käteen.

Vierailija
169/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:10"]

Mihin meillä suomalaisilla on unohtunut moraali? Kyllä kaikessa oli vielä 20 vuotta sitten perusajatuksena, että jokainen pyrkii elättämään itsensä ja perheensä. Jos kaikesta huolimatta ei siihen pysty, niin viimeisenä oljenkortena pyydetään yhteiskunnalta apua ja ollaan kiitollisia siitä. Nyt tuntuu, että kaikilla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. 

[/quote]

Kapitalistista paskaa, syyllistetään ihmisiä ja pidetään nöyränä markkinavoimille. Mikä oikeus jollain on saada 10 000 palkkaa vaikka tulisi hyvin toimeen 5000? Mikä velvollisuus ihmisellä on mennä kahdella tonnilla töihin tuolle hyvin toimeentulevalle, että se tienaisi vielä tonnin enemmän?

Vierailija
170/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mahdollistaa verovaroilla lusmuilun, houkuttelee elintasopakolaisia ja passivoi.

[/quote]

Ymmärrätkö tollo, että sitä kohti ollaan menossa. Fkn multinick. Kun koko ajan töitä automatisoidaan, niin kohti perustuloa ollaan menossa, joten mitä itket? Ei se ole sinulta pois, että ihmisillä on mahdollisuus normaaliin elämään. Se raha täytyy vain laskuttaa sieltä missä tätä automatisointia on tapahtunut.

Vierailija
171/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juurikin näin. Kuvaa hyvin näitä aikoja ja Suomalaista elämäntapaa, että "perustulo" asiasta edes jossain määrin keskustellaan. Kullekin, joka pitää perustuloa hyvänä ideana, olisi hyvä tehdä pieni tutustumisreissu paikalliseen sosiaalitoimistoon ja terveysasemalle, niin selviäisi aika äkkiä kuinka paljon ihmisiä todellisuudessa on, joita ei kiinnosta pätkän vertaa oma elättämisensä työn teolla. Suomessa on typeriä ehdotuksia aiemminkin tehty, mutta tämä on jo sellainen pohjanoteeraus, että vetää sanattomaksi joka kerta, kun joku tämän älyttömyyden esille ottaa.

Vierailija
172/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

287 tiedoksi, että monet tekee töitä pienellä palkalla. Vaikka käteen ei jää enempää kuin sossupummilla. Ei se tee työtä tekevistä "parempia ihmisiä" eikä ne saa mitään palkintoa siitä.
Miksi toisen täytyy tehdä inhottavaa työtä ja toinen saa olla himassa nukkumassa koko päivän?

Vierailija
173/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:57"]

On se liikaa, vaikka olenkin perustulon kannattaja. Mielestäni perustulon lisäksi tarvitaan vielä muita tukirakenteita niille, jotka eivät syystä tai toisesta ole työkykyisiä tai löydä töitä. Esimerkiksi jos itse saisin tuon tonnin kuussa käteen, niin voisin aivan hyvin elää sillä. Perustulon pontti pitäisi kuitenkin olla siinä, että sen päälle on kannattavaa tehdä töitä. Hyvä puoli on myös se, että se mahdollistaa osa-aikatyön.

[/quote]

Helsinkiläinen perustukielätti saa nyt 1160€/kk (toimeentulon perusosa + asumiskulut), joten miksi tonni on liikaa?

Jos perustuo kattaa nuo nykyiset perusmenot, niin mitä muita tukimuotoja muka tarvitaan työttömälle? Ei nytkään saa muita tukia.

Perustulohan ei vaikuta mitenkään ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tai työeläkkeeseen tai vapaaehtoisiin vakuutuksiin. Niitä voisi tietysti edelleen hankkia perusturvan päälle.

Voi olla että perusturva on muutoksena liian suuri ja siihen voidaan ryhtyä vasta, kun tämä nykyinen järjestelmä romahtaa ja on pakko tehdä muutos.

Vierailija
174/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

284 jaktaa etten antaisi perustuloa ihan kaikille. Niille jotka ovat tienanneet 100 000e vuosi tai yli.

Voitas poistaa sairausajan palkat kokonaan. Työnantajille ei tulisi kuluja näin paljon.

Vierailija
175/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:18"]

Ymmärrätkö tollo, että sitä kohti ollaan menossa. Fkn multinick. Kun koko ajan töitä automatisoidaan, niin kohti perustuloa ollaan menossa, joten mitä itket? Ei se ole sinulta pois, että ihmisillä on mahdollisuus normaaliin elämään. Se raha täytyy vain laskuttaa sieltä missä tätä automatisointia on tapahtunut.

[/quote]

Tästä samaa mieltä. Yhteiskunta rakenteet ovat muuttumassa, joten ei voi tuijottaa menneisyyteen esim. 20 vuoden taakse.

Vierailija
176/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nyt perustoimeentulo Helsingissä on 1160€, eli tonni olisi vähemmän.

Vierailija
177/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:16"]

[/quote]

Kapitalistista paskaa, syyllistetään ihmisiä ja pidetään nöyränä markkinavoimille. Mikä oikeus jollain on saada 10 000 palkkaa vaikka tulisi hyvin toimeen 5000? Mikä velvollisuus ihmisellä on mennä kahdella tonnilla töihin tuolle hyvin toimeentulevalle, että se tienaisi vielä tonnin enemmän?

[/quote]

Haista sinä lommunisti pitkä paska.

Jos minä löydän firmaani hyvän tyypin niin takuulla maksan hänelle hyvin että saan hänet jäämään enkä menetä kilpailijalle. Se on kaltaisillesi luusereille vaikea ymmärtää -koittakaa nyt vaan kestää.

Vierailija
178/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 12:25"]

[/quote]

Nyt perustoimeentulo Helsingissä on 1160€, eli tonni olisi vähemmän.

[/quote]

Aivan, eli se ei ole alkuunkaan riittävä. Sen tulee olla sama kuin nykyinen, vähintään tai enemmän.

Vierailija
179/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:32"]

Jos ihminen ei osaa käsitellä rahaa ja perustulo menee viinaan, eikä vuokraan, niin kadullekko tällainen ihminen heitetään? 

[/quote]

Siellähän ne nytkin on? 

Vierailija
180/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:06"]On nykyisen perusturvankin taso turhan korkea, jos lähemmäs tonnin saa. Mihin te ihmiset oikein tuhlaatte noita rahoja, jos olette vaatimassa tuollaisia rahoja.

Siis perusturvan tulee taata katto pään päälle. Se katto voi olla vaikkapa kimppakämpässä. Ruoat saa kyllä parilla sadalla kuukaudessa yhdelle ihmiselle. Jos haluaa korkeamman elintason, niin sitten voi mennä töihin. Aivan hölmöläisten hommaa, että ihmiset pitävät omaa asuntoa ja laajakaistaliittymää perusoikeutena. Ne ovat luksusta. Ihmekään kun Suomi on tällaisessa suossa, jos ihmiset on totettu mahdottoman korkeaan elintasoon.
[/quote]

Voit ihan itse googlettaa toimeentulotuen, se perusosa ja as.tuki ovat kyllä sen tonnin verran mutta SIITÄ maksetaan vuokra joka voi olla enempi. Eikä tt-tukea saa jollei ole hakenut myös muita tukia kuten Kelan pv.rahaa tms.
Ja kyllä, laajakaista ON perusturvaa; meillä kuuluu vuokraan joten sitä on vähän hankala edes lopettaa. Tiesithän että moniin virastohin kuten Te-toimisto sekä Kela ja sos.toimisto on fiksumpaa ja kannatavampaa olla sähköisesti yhteydessä. Te-toimisto ei edes ota vastaan työtyömäksi ilmoittautumista muuta kuin netin kautta.Mollin sivut ei muuten edes toimi kunnolla mobiilissa joten voi olla hankalaa etsiä duunia ILMAN nettiyhteyttä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi