Perustulo 1000 euroa. Muiden mielestä aivan liikaa?
http://www.hs.fi/talous/a1443495075325?ref=hs-nprio-3032-3
600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.
Kommentit (410)
Ymmärrät sitten kun kasvat oikein isoksi. Muutit kerran peräkammaristasi pois ja nyt olet oikein maailman omistajaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:42"]
Kai sinä sinne liittoon kuulut sittekin vaikka tulisi perustulo? Ei mikään estä maksamasta lisäturvaa työttömyyden varalle perusturvamallissakaan. Samat kulut jää silloinkin pois kun jäät työttömäksi. Ei sinun tilanteesi olisi loppupeleissä juuri yhtää eri nyt tai perustulon kanssa. En tajua, miten joillekin on näin vaikeaa yrittää ajatella että asiat olisivat toisin.
[/quote]
Asioita ei voi perustaa sille, että minä olen älykäs. Tienaanhan nytkin hyvin töissä, vaan se täytyy ajatella sen tolloimmankin kannalta joka ei itse älyä maksaa sitä perusturvaa itselleen tai sitten on joutunut pätkätöiden kurimukseen. Ei asioita voi ajatella menestyjien kannalta. Muutenhan kaikki tässä olisivat Nalle Wahlrooseja ja ei huolta huomisesta. Jos joku uusi järjestelmä luodaan, niin sen täytyy olla aivan yhtä riittävä kuin tälläkin hetkellä. Jos joku tienaa 1500 euroa tuilla, niin sitten sen täytyy olla 1500 euroa, eikä penniäkään vähemmän.
[/quote]
"Jos joku tienaa 1500 euroa tuilla, niin sitten sen täytyy olla 1500 euroa, eikä penniäkään vähemmän. "
Mikä ihmeen absoluuttinen oikeus tuo on? Miksi jollain pitää saada tienata enemmän tuilla, kuin minä tienaan työssäkäynnillä?
[/quote]
Et sinä tienaa töissä käynnillä mitään. Ei tuollaiselle pellelle kukaan mitään maksa, no enintään siitä, että pysyt poissa.
[/quote]
Okei. En minä ymmärtänytkään että tästä oli tarkoitus tehdä järjestelmä siihen, ettei tarvisi mennä töihin. Soitan heti duuniin, etten tulekaan enää.
[/quote]
Ei oo tarkoitus tehdä ilmaiseksi töitä. Töistä pitäisi saada palkka.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.
Suomessa? -30 talvella. Joo.
[/quote]
Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa.
"Emmää voi muuttaa ku koira"
Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla.
Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.
Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.
[/quote]
Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)
[/quote]
Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.
Mitäs jos vaan menisitte töihin ja lopettaisite sen vitun paskalta haisevan ja ainoastaan unettavan kannabiksen polttamisen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:50"]
Eli edelleen olisi jokin taho, jossa ihminen laskee, että tuolle perustulon päälle leskeneläke, tuolle elarit valtiolta, tuolle perheelle harkinnanvaraista tukea lasten harrastuksiin, tälle taksimatkat Alkoon kuten ennenkin jne.?
Entäs porrastetut maksut kuten päivähoito? Voisiko niitä nyt sitten korottaa että jokainen maksaa jotakin?
[/quote]
Varmaan pitäisi olla joku systeemi lääke- ja sairauskuluja yms. ylimääräisten kulujen korvaamista varten, mutta periaate olisi se että perustulo tulisi ilman papereiden pyörittelyä, eikä terveen ihmisen tarvitsi koskaan hakea mitään tukia, ei edes silloin kun olisi hetken työttömänä tai perhevapailla tms.
Perustuloa maksettaisiin myös lapisille, eikä päivähoitomaksuja tuettaisi veroista. Päivähoito maksaisi sen 700-1100€/kk, mitä se todellisuudessa maksaa.
Milloin tuo kysely on tehty, ei osunut silmään..?
Jos kysely on tehty ennen tätä turvapaikanhakutilannetta, ymmärrän suuren kannatuksen, itsekin kannatan. Mutta jos Suomen maahanmuuttopolitiikka jatkuu samanlaisena kuin nyt, ei mitenkään ole mahdollista siirtyä perustuloon.
Olenko nyt ymmärtänyt ton perustulon oikein? Eli minulle ja lapselle tulisi kuukausittain vain se tonni eikä mitään muuta? Siitä tonnista maksetaan vuokra 600 ja eletään sillä kopulla 400 eurolla, jos ei töitä löydy? Juu ei tule tapahtumaan paitsi siinä tapauksessa, että lapsillekin maksetaan se tonni.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:03"]
maksetaanko tuolal tonnilla myös vuokra? varmaan helppo jossain kaukana Helsingistä, mut eikös yksiöt ole Hesassa vähintään jotain 800€ siinä melko lähellä keskustaa? ei taida 200 riittää sit muuhun kun pitää ottaa huomioon vielä kaikki muut kiinteät kulut. jos taas tuo tonni tulisi asumistukien päälle niin se olisi aivan liikaa.
[/quote]
Näinpä. Mulla Vantaalla rivari n. 800 ekua + sähkölämmitys, vesi, auto. Ei tuosta tonnista jäisi mitään käteen. Autoakaan kun ei myydä päivässä, vaikka nämä vääräleuat täällä vänkäävätkin. Ensin tarvitaan ostaja ja siinä voi mennä kuukausia. Olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa, ettei tukia voi perustaa siihen, että jollakin menee hyvin. Ne täytyy aina perustaa siihen, että ei mene hyvin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:03"]
maksetaanko tuolal tonnilla myös vuokra? varmaan helppo jossain kaukana Helsingistä, mut eikös yksiöt ole Hesassa vähintään jotain 800€ siinä melko lähellä keskustaa? ei taida 200 riittää sit muuhun kun pitää ottaa huomioon vielä kaikki muut kiinteät kulut. jos taas tuo tonni tulisi asumistukien päälle niin se olisi aivan liikaa.
[/quote]
En ymmärrä teitä jankuttajia. Nyt sossu huomioi Helsingissä yksin asuvalle vuokraa enintään 675€, eli ei siltä nytkään maksella tonnin vuokria että ihmiset saisi asua työttöminä ihan miten haluaa. Peilatkaa muutosta nykytilanteeseen, se on ainoa oikea tapa.
Kertokaas nyt minulle, miten tämä minuun vaikuttaa. Eli tienaan nyt noin 7000, veroihin vajaa puolet eli yksinkertaisuudessaan vaikka 3000, itselle jää 4000.
Perustulon jälkeen 1000 + 7000 - verot, mitkä ne olisi? Vai 1000 + 6000 koska palkat laskee vastaavasti - verot, mitkä ne olisi? Jotenkin kun pyörittää koko kansakunnan tasolla, niin epäilen että kaikissa tapauksissa mulle ainakin jäisi vähemmän rahaa kuin nyt, olenko oikeassa?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:42"]
Kai sinä sinne liittoon kuulut sittekin vaikka tulisi perustulo? Ei mikään estä maksamasta lisäturvaa työttömyyden varalle perusturvamallissakaan. Samat kulut jää silloinkin pois kun jäät työttömäksi. Ei sinun tilanteesi olisi loppupeleissä juuri yhtää eri nyt tai perustulon kanssa. En tajua, miten joillekin on näin vaikeaa yrittää ajatella että asiat olisivat toisin.
[/quote]
Asioita ei voi perustaa sille, että minä olen älykäs. Tienaanhan nytkin hyvin töissä, vaan se täytyy ajatella sen tolloimmankin kannalta joka ei itse älyä maksaa sitä perusturvaa itselleen tai sitten on joutunut pätkätöiden kurimukseen. Ei asioita voi ajatella menestyjien kannalta. Muutenhan kaikki tässä olisivat Nalle Wahlrooseja ja ei huolta huomisesta. Jos joku uusi järjestelmä luodaan, niin sen täytyy olla aivan yhtä riittävä kuin tälläkin hetkellä. Jos joku tienaa 1500 euroa tuilla, niin sitten sen täytyy olla 1500 euroa, eikä penniäkään vähemmän.
[/quote]
"Jos joku tienaa 1500 euroa tuilla, niin sitten sen täytyy olla 1500 euroa, eikä penniäkään vähemmän. "
Mikä ihmeen absoluuttinen oikeus tuo on? Miksi jollain pitää saada tienata enemmän tuilla, kuin minä tienaan työssäkäynnillä?
[/quote]
Et sinä tienaa töissä käynnillä mitään. Ei tuollaiselle pellelle kukaan mitään maksa, no enintään siitä, että pysyt poissa.
[/quote]
Okei. En minä ymmärtänytkään että tästä oli tarkoitus tehdä järjestelmä siihen, ettei tarvisi mennä töihin. Soitan heti duuniin, etten tulekaan enää.
[/quote]
Et taaskaan ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:02"]
Kaikki on suhteellista. Eurokin riittää jos eurolla saa samat tavarat/asiat kuin 1000 eurolla. Totuus on, että hintataso hivuttautuu aina sille tasolle, joka on keskivertokuluttajan palkaa vastaava taso. Köyhä ei siis rikastu oli perustulon summa mitä tahansa.
[/quote]
Ideahan on se että nettotulot pysyy keskimäärin nykytasolla. Perustulo ei nosta eikä laske kustannuksia. Tosin esimerkiksi lyhytaikaisten työsuhteiden tekeminen helpottuu, joten sitä kautta saavutetaan joustavuutta ja säästöjä ja jotku kustannukset voivat laskea.
[/quote]
Hä? Missä maassa sinä elät, kun sosiaaliturva vastaa työtuloja? Ei noin ole missään, eikä tarvi olla.
[/quote]
Sulla on vaan pienet tulot.
jos viisihenkinen perhe saa kaikki tonnin, niin ei ole kenenkään järkeä tehdä töitä. sillä nimittäin maksaa vuokrat ja ruaot aivan helposti. tuskin kaikille tarvitsee autoakaan ostaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:09"]
Kertokaas nyt minulle, miten tämä minuun vaikuttaa. Eli tienaan nyt noin 7000, veroihin vajaa puolet eli yksinkertaisuudessaan vaikka 3000, itselle jää 4000.
Perustulon jälkeen 1000 + 7000 - verot, mitkä ne olisi? Vai 1000 + 6000 koska palkat laskee vastaavasti - verot, mitkä ne olisi? Jotenkin kun pyörittää koko kansakunnan tasolla, niin epäilen että kaikissa tapauksissa mulle ainakin jäisi vähemmän rahaa kuin nyt, olenko oikeassa?
[/quote]
https://www.vihreat.fi/asiat/vihrea-politiikka/teemat/koyhyys/perustulo#.VR1hAuEgi75
Katso tuosta taulukosta. Rahaa pitäisi jäädä ~ saman verran kuin ennenkin kaikille.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.
Suomessa? -30 talvella. Joo.
[/quote]
Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa.
"Emmää voi muuttaa ku koira"
Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla.
Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.
Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.
[/quote]
Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)
[/quote]
Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.
[/quote]
Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:07"]
Olenko nyt ymmärtänyt ton perustulon oikein? Eli minulle ja lapselle tulisi kuukausittain vain se tonni eikä mitään muuta? Siitä tonnista maksetaan vuokra 600 ja eletään sillä kopulla 400 eurolla, jos ei töitä löydy? Juu ei tule tapahtumaan paitsi siinä tapauksessa, että lapsillekin maksetaan se tonni.
[/quote]
Turha tässä nyt on absoluuttisia euromääriä miettiä, mutta periaate ei ole se että yhden vanhemman perustulolla eläteeään kahdeksan lasta, tietysti ne lapset on mukana saamassa perustuloa. Lapsi saa myös jotain, onko se sitten vaikka sama tonni vai jotain muuta, niin sillä ei ole merkitystä. Se voisi ola vaikka tonni ja päivähoitopaikka maksaisi 700€/kk, samoin peruskoulupaikka (tai miten niitä kustannuksia sittten pitääkän jakaa, jotta systeemi toimii)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:43"]Mun mielestä se kannattaa rajata niin pieneksi että kannustaa työntekoon. Semmoiseksi että riittää halvempaan asuntoon, mutta ei samantasoiseen kuin työssä käyvällä. Pitäähän työntekeminen olla kannustavaa. Jos perustulo on liian hyvä niin moni jättäytyy omasta halusta pois työelämästä.
[/quote]
Ei, mä oon sitä mieltä että ihminen on ahne. Kun se tajuaa että tonnin päälle osa-aikatyöt, pikku projektit sun muut, sen tavoitteelliauus kasvaa. I am coming aurinkorannat, uusi auto, oma KOTI!!! Näin se vaan menee. Köyhyys passivoi, raha tulee rahan luo! Eri asia toki alkkiksilla, narkkareilla ja mielisairailla.
[/quote]
Ehkä aktivoi köyhät, mutta passivoi entiset keskutuloiset, jotka maksavat entisten huonotuloisten tai köyhien lomat, autot ja kodit.
[/quote]
Miten niin passivoisi? Laskin että omatkin 2400e nettotulono kasvaisivat 400e jos uudistus tulisi (laskin 50% verotuksella). Ei mua todellakaan haittaa että työtönkin voi käydä lomalla tai ostaa uuden sohvan. Satun pitämään työstäni enkä etsi syytä päästä duunista eroon "laiskottelemaan".
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:34"]Mielestäni perustulo passivoi. Kaverini tienaa nyt 1200€/kk. Käteen jää alle tonni. Työmatkoihin jo menee rahaa, joten kaverini olisi kannattavampaa lopettaa työt jos työttömänä saisi sen tonnin.
[/quote]
Mutta tuossa perustulossahan olis ideana, että vois tienata sen lisäksi normaalisti, eikä se vaikuta tuohon perustuloon.