Perustulo 1000 euroa. Muiden mielestä aivan liikaa?
http://www.hs.fi/talous/a1443495075325?ref=hs-nprio-3032-3
600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.
Kommentit (410)
Aika hauskaa kun osa kuvittelee että 1000€ perustulo on paljon vähemmän kuin nykyiset tuet ja osa on taas sitä mieltä että se on paljon enemmän :)
Kyllä se keskimäärin vastaa aika hyvin nykytilannetta.
Ajatus näillä on kaunis, että kaikki köyhät asuvat halvalla. Vaan käytännön toteutukseen ainoat neuvot ovat olleet, että myy pesukoneesi. No aikuiset kyllä tietävät, että ideaalisesti hyviä neuvoja, mutta eivät käytännössä. Voi olla ettei kukaan halua sitä vanhaa sänkyä ostaa ja sen vieminen kierrätykseenkin maksaa. Kuka maksaa?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:03"]
maksetaanko tuolal tonnilla myös vuokra? varmaan helppo jossain kaukana Helsingistä, mut eikös yksiöt ole Hesassa vähintään jotain 800€ siinä melko lähellä keskustaa? ei taida 200 riittää sit muuhun kun pitää ottaa huomioon vielä kaikki muut kiinteät kulut. jos taas tuo tonni tulisi asumistukien päälle niin se olisi aivan liikaa.
[/quote]
Näinpä. Mulla Vantaalla rivari n. 800 ekua + sähkölämmitys, vesi, auto. Ei tuosta tonnista jäisi mitään käteen. Autoakaan kun ei myydä päivässä, vaikka nämä vääräleuat täällä vänkäävätkin. Ensin tarvitaan ostaja ja siinä voi mennä kuukausia. Olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa, ettei tukia voi perustaa siihen, että jollakin menee hyvin. Ne täytyy aina perustaa siihen, että ei mene hyvin.
[/quote]
Minkä helvetin takia työttömän pitää pystyä pitämään rivaria Vantaalta ja vielä autoakin, tuskaa tuollaisen saavuttaminen tuottaa työssäkäyvällekin.
Miksi sitä ei voisi vaihtaa esimerkiksi kerrostalokämppään Riihimäellä, kaupat vieressä niin ei autoakaan tarvitse. Sen kämpän mukaan sitten voisi yhteiskuntakin maksaa. Ja sitten kun taas on töitä, muuttaa sinne rivariin tai muualle missä on työssäkäyvän varaa asua.
[/quote]
Pummi ei tajua, että ne työt ovat pääkaupunkiseudulla. Ei siinä muutella Riihimäelle, ellei tarkoituksena ole olla loppu elämää sosiaalipummina. Voitko tätä ymmärtää?
[/quote]
Pummi tajusi tämän. Sillä ehdottikin että työttömänä asutaan siellä mihin on varaa, työssäkäyvänä samoin. Helpottaisi työllistyvän asunnonsaantia pääkaupunkiseudulta, asuntojen vuokrat olisivat siedettävämpiä kun työssäkäyvän ei tarvitsisi kilpailla asunnoista yhteiskunnan tuilla asuvien kanssa, paine veroihin laskisi vähentyneen asumistuen tarpeen kanssa, jne. Eli jos ei muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen löydä töitä, voi niitä hakea pääkaupunkiseudulta Riihimäeltäkin käsin. Vai vieläkö joku kulkee ovelta ovelle kysymässä töitä?
[/quote]
Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.
[/quote]
Ylimääräiset tavarat myyt, lahjoitat ja loput roskikseen. Mikä tässä on niin vaikeeta? Uuden sängyn saat vaikka satasella, ei välttämättä ole järkevää lähtee rahtaamaan sitä vanhaa homeista sänkyä monia satoja kilometrejä.
[/quote]
Usko jo. Aikuiset ihmiset muuttavat ja lapsekkaassa mielessä "myyt". Voi mennä vuosi ennenkuin ne on myyty. Kuka maksaa asumisen siihen saakka? Sänkyjen lähtihinnat ovat sen 5-6 sataa. En tiedä missä ojan pohjalla nukut, mutta myy nyt alkuun se tietokoneesi, kun niin suureen ääneen olet myymässä kaikki tavarasi.
Pesukone, sänky, vaatteet, keittiötarvikkeet, koiran tavarat ovat pakollisia = pakko muuttaa. Kuka maksaa?
[/quote]
Sinä itse maksat. Jokainen vastaa itse omasta elämästään, et ole holhouksen alainen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.
Suomessa? -30 talvella. Joo.
[/quote]
Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa.
"Emmää voi muuttaa ku koira"
Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla.
Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.
Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.
[/quote]
Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)
[/quote]
Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.
[/quote]
Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.
[/quote]
Ylimääräiset tavarat myyt, lahjoitat ja loput roskikseen. Mikä tässä on niin vaikeeta? Uuden sängyn saat vaikka satasella, ei välttämättä ole järkevää lähtee rahtaamaan sitä vanhaa homeista sänkyä monia satoja kilometrejä.
[/quote]
Usko jo. Aikuiset ihmiset muuttavat ja lapsekkaassa mielessä "myyt". Voi mennä vuosi ennenkuin ne on myyty. Kuka maksaa asumisen siihen saakka? Sänkyjen lähtihinnat ovat sen 5-6 sataa. En tiedä missä ojan pohjalla nukut, mutta myy nyt alkuun se tietokoneesi, kun niin suureen ääneen olet myymässä kaikki tavarasi.
Pesukone, sänky, vaatteet, keittiötarvikkeet, koiran tavarat ovat pakollisia = pakko muuttaa. Kuka maksaa?
[/quote]
No vaikka romunkeräykseen lahjoitat ne tavaras.
59e sänkyrunko pikaisella 3sekunin googletuksella
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30261270/
[/quote]
Kuka maksaa? Pitää varmaan ostaa sitten liinavaatteetkin? Sekä se pesukone kun se heitettiin mäkeen, tosin sen mäkeen heittäminenkin maksaa, ellei tosiaan vuoden myy tavaroitaan. Kuka maksaa vuoden vuokrat?
Koitappa nyt lapsukainen alkaa vastailemaan näihin ihan oikeasti. Tiedät ettei kukaan maksa ja puheesi on täyttä unelma-höttöä.
Mä mietin jo joskus opiskeluaikoina, että kyllä Suomessa on hyvät oltavat, kun rahaa vain tulee siitä, että käy muutamana päivänä viikossa opiskelemassa jotain. Kesällä kuukauden pari töissä, niin hyvin pärjäsi seuraavaan kesään. Ja tulona nimenomaan opintoraha ja opintotuen asumislisä. Ei lainaa, koskaan.
Se oli luksusta. Sai itse päättää elämänsä tahdin, ei stressiä töistä tai liikoja aikatauluja. Perustulo olisi tuollainen luksus kaksinkertaisena.
En todellakaan kannata mitään perustuloa. Mielestäni nykyistä perusturvaa pitäisi jopa tiukentaa. Esimerkiksi työmarkkinatuen tulisi olla vastikkeellista, vaikka sitten roskien keräämistä kadulla, mutta eihän suomalainen sellaiseen alennu.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:29"]
Pummi ei tajua, että ne työt ovat pääkaupunkiseudulla. Ei siinä muutella Riihimäelle, ellei tarkoituksena ole olla loppu elämää sosiaalipummina. Voitko tätä ymmärtää?
[/quote]
Nyt puhut itsesi kanssa ristiin. Miksi sinun edes pitäisi muuttaa Helsingistä mihinkään, jos olet siellä töissä?
Jos et halua töihin, vaan tyydyt elämään tonnin perustulolla, niin silloin muutat Riihimälle. Jos olet töissä Helsingissö,niin asut Helsingissä ja sinulla on siihen varaa, koska saat perustulon päälle palkkaa.
Jos täällä ruvetaan perustuloa maksamaan niin loppuu kyllä työnteko, ainakin minulta. Muutenkaan ei pitäisi rahaa antaa vaan maksusitoumuksia ruokaan. Kaljat ja tupakit jokainen sais maksaa miten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:11"]
600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.
[/quote]
TYHMÄ.
600e ei riitä elämiseen, joten sossu ja asumistuki kutsuisi.
-Tarkoitus on juurikin poistaa nämä byrokraattiset järjestelmä, eikä vain huvikseen lahjoittaa rahaa kansalle.
Eli mini lienee se tonni, millä saa Suomessa asunnon ja ruokaa... Aika hilkulla, että sekään riittäisi.
Mutta siis sinä olet yksinkertainen, et ymmärrä edes mistä kyse.
Näemmä osaa silti kiukutella asiasta täällä, itkupoku!
[/quote]
Samaa mieltä. 600 euroa kuukaudessa ei riitä kaikkeen, pitää sitä muutakin ostaa kuin ruokaa ja maksaa vuokra. Vaikka valitsisikin kaikista halvimmat puhelin- ja nettiliittymät, voi tulla yllättäviä menojakin mihin tarvitsee rahaa, esim. jotain mitä vakuutus ei korvaa tai tuotteen takuu on mennyt jo.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:44"]
700-750€/kk perustulo (veroton) olisi mielestäni riittävä. Nykyisiin asumismenoihin kotona istuskelemalla tuo ei monilla riittäisi, mutta tarkoitus olisikin järjestää halvempia asumismuotoja ja aktivoida porukkaa matalapalkka- ja osa-aikatöihin.
[/quote]
Kuuluuko tuolla sitten tulla toimeen koko kuukausi, vai saako asumistuen vielä hakea?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:41"]
[/quote]
Jos elää pääkaupunkiseudulla ja jää työttömäksi, niin tonnilla maksaa juuri ja juuri vuokran. Täytyyhän tuen olla tietenkin sellainen kuin nytkin, että sillä elää.
[/quote]
En tiedä kuka miinustelee, mutta rivitaloni vuokra on 800 + sähkö ja vesi. Liki tuhat euroa kuussa, joten mita vittua.
[/quote]
Ja autopaikka.
[/quote]
Koita hyvä ihminen tajuta, ettei ole meidän muiden tehtävä maksaa sinulle kivaa kämppää ja autopaikkaa. Jos ei rahat riitä, muutat sellaiseen asuntoon että riittää. Hyvin yksinkertaista. Minä alapeukutan, kun joka sivulla kitiset siitä, että pääkaupunkiseudulla tullaan kuolemaan nälkään jos perustulo tulee. Tajuatko että elämää on täällä kehäkolmosen ulkopuolellakin? Sitä paitsi, perustulon tarkoitushan on kannustaa ottamaan vastaa edes niitä lyhyitä/vähätuntisia työpätkiä. Jos perustulon tullessa otat vastaan työpaikan, mistä tienaisit edes 400€/kk, niin ei sinunkaan täällä tarvisi itkeä, kun yhteiskunta ei maksa sinun perseellä makoilu-projektia kivassa rivitalossa pääkaupunkiseudulla.
Ihmiset on taas niin pöljiä, ottavat kantaa asioihin sen perusteella että ovat lukeneet jonkun IL:n "uutis"otsikon.
[/quote]
Millä rahalla muutan? Odotanko vuoden ja sitten annatte minulle halvan asunnon? Miksi ette nyt töissä käydessä anna minulle halpaa asuntoa?
[/quote]
No jos tienaat nyt hyvin, niin mitä jos vaikka säästäisit vähän pahan päivän varalle? *pyörittelee silmiään*
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:43"]
Ei tarvitse edes muuttaa. Otat kämppäkaverin asumiskustannuksia jakamaan. Näin asuvat jo nykyisin työssäkäyvät ihmiset, miksei se sinullekin kelpaisi?
[/quote]
Kelpaa, jos sinä tulet.
[/quote]
Olen itse asunut nuorena työssäkäyvänä vanhan mummelin alivuokralaisena. Minulla oli oma huone ja käyttöoikeus keittiöön ja kylppäriin. Tämä oli oikein loistava vaihtoehto tuossa elämäntilanteessa. Muutin pois, kun menin naimisiin ja sen jälkeen olen asunut perheeni kanssa.
Jos mieheni kyllästyisi elättämään minut ja heittäisi kadulle, ilman muuta kimppa-asuminen olisi vaihtoehto. Voisin ehkä ostaa kaksion, johon ottaisin hyyryläisen asumiskuluja jakamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:29"]Miksi nettosaajat (80%) kansasta ei kannattaisi perustuloa?
[/quote] koska fiksuimmat niistäkin ymmärtää että tuon luokan perustuloja ei kovin montaa vuotta jaeltaisi ennen kuin hanat tyrehtyisivät kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:28"]Opiskelijat on aikuisia, oman elämisensä kustantavia ihmisiä, jotka kummasti saavat vaikka sen 600e riittämään. Että aivan varmasti riittäisi perustuloksi sitten muillekin. Ja jos joku kuvittelee, että opiskelijat saavat paljon jotain alennuksia, niin eipä kyllä muuten kuin julkisesta liikenteestä (jota kaikki ei käytä). Opiskelijaruokailu maksaa enemmän kuin päivän ruokabudjettiin on varattu ja harvalle niitä opiskelijaasuntojakaan riittää. Muille sitten yksiö yksityiseltä ja ruoat samaan hintaan kuin muulle kansallekin.
[/quote] Nimenomaan näin. Osittaista perustuloa tulisi täydentää edullisella lainalla, ei kaikkea pidä saada ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:34"] Mielestäni perustulo passivoi. Kaverini tienaa nyt 1200€/kk. Käteen jää alle tonni. Työmatkoihin jo menee rahaa, joten kaverini olisi kannattavampaa lopettaa työt jos työttömänä saisi sen tonnin. [/quote] Millä laskukaavalla kannattavampaa jäädä silloin kotiin? Kaverisi tienaa nyt 1200e, kun siihen lisää kansalaispalkan niin summa on 2200e. [/quote] Ei se noin mene.
[/quote]
Kyllä menee: "Perustulo tarkoittaa tuloa, joka maksettaisiin jokaiselle täysi-ikäiselle riippumatta muun muassa siitä, mitkä ovat hänen tulonsa, onko hän työelämässä tai mitkä ovat hänen perhesuhteensa."
Ja uskon, että tällä Suomi nousee, koska työnteko tulee aina kannattavaksi. Oli kyseessä sitten pätkää tai mitä niin aina kannattaa. Ostovoima nousee kohisten ja rattaat lähtee paremmin pyörimään. Vientiin voidaan panostaa enemmän.
[/quote]
Suomen kansalaiselle vai ulkomaalaiselle?
[/quote]
TYHMÄ.
600e ei riitä elämiseen, joten sossu ja asumistuki kutsuisi.
-Tarkoitus on juurikin poistaa nämä byrokraattiset järjestelmä, eikä vain huvikseen lahjoittaa rahaa kansalle.
Eli mini lienee se tonni, millä saa Suomessa asunnon ja ruokaa... Aika hilkulla, että sekään riittäisi.
Mutta siis sinä olet yksinkertainen, et ymmärrä edes mistä kyse.
Näemmä osaa silti kiukutella asiasta täällä, itkupoku!
Jos kaikki asumisen tukeminen lopetetaan, aiheuttaa se vuokratason ja asuntojen hintojen RÄJÄJDYSMÄISEN halpenemisen. Tätähän eivät tukien nostelijat tietysti ymmärrä.
1000€ on liikaa. Ei voida lähteä siitä, että ihmisellä on oikeus eväänsä lotkauttamatta elää yhteiskunnan piikkiin omassa asunnossa hyvällä sijainnilla. Jos haluaa elää pelkällä perustulolla, silloin pitää olla valmis jakamaan asumiskustannukset jonkun toisen kanssa joko yksiössä tai kaksiossa, kolme-neljä ihmistä voisi jakaa kolmion. Tällä systeemillä asumiskulut saisi pienemmäksi, sanotaan sinne 300€ paikkeille. Muuhun elämiseen saisi 400€ riittää, joten 700€ olisi riittävä perustulo.
Sitten ne, jotka kokevat epäinhimilliseksi tällaisen asumismuodon voisivat miettiä mistä saisivat hieman lisätuloja, jotta voisivat asua itsenäisesti.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]
Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.
Suomessa? -30 talvella. Joo.
[/quote]
Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa.
"Emmää voi muuttaa ku koira"
Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla.
Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.
Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.
[/quote]
Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)
[/quote]
Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No vaikka romunkeräykseen lahjoitat ne tavaras.
59e sänkyrunko pikaisella 3sekunin googletuksella
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30261270/