Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustulo 1000 euroa. Muiden mielestä aivan liikaa?

Vierailija
30.09.2015 |

http://www.hs.fi/talous/a1443495075325?ref=hs-nprio-3032-3

600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.

Kommentit (410)

Vierailija
341/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:42"]

Kai sinä sinne liittoon kuulut sittekin vaikka tulisi perustulo? Ei mikään estä maksamasta lisäturvaa työttömyyden varalle perusturvamallissakaan. Samat kulut jää silloinkin pois kun jäät työttömäksi. Ei sinun tilanteesi olisi loppupeleissä juuri yhtää eri nyt tai perustulon kanssa. En tajua, miten joillekin on näin vaikeaa yrittää ajatella että asiat olisivat toisin.

[/quote]

Asioita ei voi perustaa sille, että minä olen älykäs. Tienaanhan nytkin hyvin töissä, vaan se täytyy ajatella sen tolloimmankin kannalta joka ei itse älyä maksaa sitä perusturvaa itselleen tai sitten on joutunut pätkätöiden kurimukseen. Ei asioita voi ajatella menestyjien kannalta. Muutenhan kaikki tässä olisivat Nalle Wahlrooseja ja ei huolta huomisesta. Jos joku uusi järjestelmä luodaan, niin sen täytyy olla aivan yhtä riittävä kuin tälläkin hetkellä. Jos joku tienaa 1500 euroa tuilla, niin sitten sen täytyy olla 1500 euroa, eikä penniäkään vähemmän.

[/quote]

"Jos joku tienaa 1500 euroa tuilla, niin sitten sen täytyy olla 1500 euroa, eikä penniäkään vähemmän. "

Mikä ihmeen absoluuttinen oikeus tuo on? Miksi jollain pitää saada tienata enemmän tuilla, kuin minä tienaan työssäkäynnillä?

[/quote]

Et sinä tienaa töissä käynnillä mitään. Ei tuollaiselle pellelle kukaan mitään maksa, no enintään siitä, että pysyt poissa.

[/quote]

Okei. En minä ymmärtänytkään että tästä oli tarkoitus tehdä järjestelmä siihen, ettei tarvisi mennä töihin. Soitan heti duuniin, etten tulekaan enää.

[/quote]

Et taaskaan ymmärtänyt. 

[/quote]

Myönnän, en ymmärrä! Mutta olisin ystävällinen jos väännät minulle yksinkertaiselle vaikka rautalangasta vastauksen tähän : "Mikä ihmeen absoluuttinen oikeus tuo on? Miksi jollain pitää saada tienata enemmän tuilla, kuin minä tienaan työssäkäynnillä?"

Ja jos vaikka vittuilematta sen kertoisit

Vierailija
342/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:09"]

Kertokaas nyt minulle, miten tämä minuun vaikuttaa. Eli tienaan nyt noin 7000, veroihin vajaa puolet eli yksinkertaisuudessaan vaikka 3000, itselle jää 4000.

Perustulon jälkeen 1000 + 7000 - verot, mitkä ne olisi? Vai 1000 + 6000 koska palkat laskee vastaavasti - verot, mitkä ne olisi? Jotenkin kun pyörittää koko kansakunnan tasolla, niin epäilen että kaikissa tapauksissa mulle ainakin jäisi vähemmän rahaa kuin nyt, olenko oikeassa?

[/quote]

https://www.vihreat.fi/asiat/vihrea-politiikka/teemat/koyhyys/perustulo#.VR1hAuEgi75

Katso tuosta taulukosta. Rahaa pitäisi jäädä ~ saman verran kuin ennenkin kaikille.

[/quote]

Huoh :( Tällaisten amatöörien kanssa pitäisi vielä keskustella. Se sinun kuviteltu palkkasi ei laske mihinkään, kun et kirjoita sellaista työsopimusta alle. Jos kirjoitat alle 1000 euron palkanalennuksen, niin olet idiootti.

(mitä en epäile yhtään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:03"]

maksetaanko tuolal tonnilla myös vuokra? varmaan helppo jossain kaukana Helsingistä, mut eikös yksiöt ole Hesassa vähintään jotain 800€ siinä melko lähellä keskustaa? ei taida 200 riittää sit muuhun kun pitää ottaa huomioon vielä kaikki muut kiinteät kulut. jos taas tuo tonni tulisi asumistukien päälle niin se olisi aivan liikaa.

[/quote]

Näinpä. Mulla Vantaalla rivari n. 800 ekua + sähkölämmitys, vesi, auto. Ei tuosta tonnista jäisi mitään käteen. Autoakaan kun ei myydä päivässä, vaikka nämä vääräleuat täällä vänkäävätkin. Ensin tarvitaan ostaja ja siinä voi mennä kuukausia. Olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa, ettei tukia voi perustaa siihen, että jollakin menee hyvin. Ne täytyy aina perustaa siihen, että ei mene hyvin.

[/quote]

Luuletko että voisit pitää kämppäsi nykyisillä tuilla, jos joutuisit minimitoimeentulon varaan? Ei sun asumiskuluja kukaan maksaisi täysimääräisenä nytkään. Helsingissä yksinelävälle voidaan korvata maksimissaan 675€, vantaalla varmaan hieman vähemmän.

Vierailija
344/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:13"]

Siis rautalangasta: Perustulo EI passivoi, vaan päinvastoin, koska perustulo on sellainen tulo, joka tulee joka tapauksessa! Myös palkan päälle.

Jos lorvit kotona (niinkuin teistä oikeistolaisista perustulon vastustajista näköjään moni mielellään tekisi), saisit sen 1000e/kk. Jos taas päättäisitkin mennä töihin, (niinkuin minä esimerkiksi mielelläni menisin) Saisit työstäsi palkan SEKÄ siihen päälle sen 1000e/kk.

Mikä tässä on passivoivaa?

[/quote]

Passivoivaa on se, että järjestelmän rahoittamiseksi palkkaasi jouduttaisiin verottamaan niin paljon, että sinulle jäisi käteen vähemmän kuin ennen. Pienituloisille ja työelämän ulkopuolisille toki kannattava järjestelmä. Mutta jonkun se on myös maksettava. Käytännössä siis verotus nousisi moninkertaiseksi ja kuten myös palveluiden hinnat.

Vierailija
345/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]

Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.

Suomessa? -30 talvella. Joo.

[/quote]

Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa. 

"Emmää voi muuttaa ku koira"

Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla. 

Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.

Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.

[/quote]

Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)

[/quote]

Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.

[/quote]

Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.

[/quote]

Ylimääräiset tavarat myyt, lahjoitat ja loput roskikseen. Mikä tässä on niin vaikeeta? Uuden sängyn saat vaikka satasella, ei välttämättä ole järkevää lähtee rahtaamaan sitä vanhaa homeista sänkyä monia satoja kilometrejä.

Vierailija
346/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:07"]

Olenko nyt ymmärtänyt ton perustulon oikein? Eli minulle ja lapselle tulisi kuukausittain vain se tonni eikä mitään muuta? Siitä tonnista maksetaan vuokra 600 ja eletään sillä kopulla 400 eurolla, jos ei töitä löydy? Juu ei tule tapahtumaan paitsi siinä tapauksessa, että lapsillekin maksetaan se tonni.

[/quote]

Turha tässä nyt on absoluuttisia euromääriä miettiä, mutta periaate ei ole se että yhden vanhemman perustulolla eläteeään kahdeksan lasta, tietysti ne lapset on mukana saamassa perustuloa. Lapsi saa myös jotain, onko se sitten vaikka sama tonni vai jotain muuta, niin sillä ei ole merkitystä. Se voisi ola vaikka tonni ja päivähoitopaikka maksaisi 700€/kk, samoin peruskoulupaikka (tai miten niitä kustannuksia sittten pitääkän jakaa, jotta systeemi toimii)

[/quote]

Jos peruskoulusta aletaan maksaa, se eriyttäisi kouluja ja lapsia toisistaan nopeammin kuin uskottekaan. Perustuloa saava työtön perhe saa lapsensa siihen kouluun, joka maksaa vähiten. Ne, joilla on varaa, maksavat enemmän ja saavat laadukkaampaa opetusta. 

Ja on aivan kestämätön ajatus, että lapsestakin maksetaan tonni kuussa! Mitä, jos juoppovanhemat eivät laita lasta kouluun ollenkaan ja juovat sen tonnin iloisesti kurkusta alas? Kun taas toiset saavat pienituloisenakin säästöön tästä lapsen perustulosta niin, että taas aletaan puhua siitä kuinka "rikkaille" ei pitäisi maksaa lastenperustuloa (vrt. lapsilisää) ollenkaan. 

Vierailija
347/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:44"]

Valtion eikä kaupungin ei kummankaan tulisi kustantaa kenenkään Helsingissä asumista. Jos omat rahat ei siihen riitä, niin muuttakoon muualle. Juuri älyttömät turhat asumistuet ja ylikorkeat muut sosiaalimenot aiheuttavat Helsingin asuntojen myyntihinta-/vuokrakuplan. En kyllä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa asua Helsingissä.

[/quote]

Tällä hetkellä tukia maksetaan usein enemmän kuin tonni Helsingissä asuville. Itse kannatan 800-1000 euron haitaria perustulossa, mihin vaikuttaisi paikkakunta ja se asuuko yksin.

[/quote]

Noinhan se on. Ei sitä tonnia saa jos on todella pieni vuokra, tuet laskevat sitten. Eli tuon 800-1000 se on vuokrasta riippuen.

Vierailija
348/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaanko tuolal tonnilla myös vuokra? varmaan helppo jossain kaukana Helsingistä, mut eikös yksiöt ole Hesassa vähintään jotain 800€ siinä melko lähellä keskustaa? ei taida 200 riittää sit muuhun kun pitää ottaa huomioon vielä kaikki muut kiinteät kulut. jos taas tuo tonni tulisi asumistukien päälle niin se olisi aivan liikaa.

[/quote]

Näinpä. Mulla Vantaalla rivari n. 800 ekua + sähkölämmitys, vesi, auto. Ei tuosta tonnista jäisi mitään käteen. Autoakaan kun ei myydä päivässä, vaikka nämä vääräleuat täällä vänkäävätkin. Ensin tarvitaan ostaja ja siinä voi mennä kuukausia. Olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa, ettei tukia voi perustaa siihen, että jollakin menee hyvin. Ne täytyy aina perustaa siihen, että ei mene hyvin.

[/quote]

Siis sulla on omistusasunto? No käyppä kuule pölvästi ihan huvikseen laskemassa kelan sivuilla että paljonko saisit nyt tukea tuohon asuntoon,jos jäisit työttömäksi tai vaikka täysin tulottomaksi. Varaudu yllätykseen.

Jos saisit työttömyyskorvausta bruttona 1000€/kk (nettona n. 800€/kk) ja vastikkeesi olisi 300€ ja asuntolainan korot 100€, niin asumistuki olisi 207€/kk, eli sulla tulisi asumistuen kanssa se tonni käteen. Tämä on tilanne nyt, miten paljon huonompi tilanteesi siis olisi jos saist 1000€ perustuloa, mutta et työttömyyskorvauksenperuspäivärahaa, etkä asumistukea erikseen?

Ihan sama rahatilanne nyt ja tonnin perustulolla.

Vierailija
349/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minkä helvetin takia työttömän pitää pystyä pitämään rivaria Vantaalta ja vielä autoakin, tuskaa tuollaisen saavuttaminen tuottaa työssäkäyvällekin.

Miksi sitä ei voisi vaihtaa esimerkiksi kerrostalokämppään Riihimäellä, kaupat vieressä niin ei autoakaan tarvitse. Sen kämpän mukaan sitten voisi yhteiskuntakin maksaa. Ja sitten kun taas on töitä, muuttaa sinne rivariin tai muualle missä on työssäkäyvän varaa asua.

Vierailija
350/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:19"]

[/quote]

[/quote]

Luuletko että voisit pitää kämppäsi nykyisillä tuilla, jos joutuisit minimitoimeentulon varaan? Ei sun asumiskuluja kukaan maksaisi täysimääräisenä nytkään. Helsingissä yksinelävälle voidaan korvata maksimissaan 675€, vantaalla varmaan hieman vähemmän.

[/quote]

Työttömyyskassa korvaa 2400 asti ainakin näillä tietämillä. 2200 jälkeen alkaa korvaus pienentyä, mutta laskin että se itselläni menee liki tuohon 2400. En tiedä korvaavatko tosi suuri palkkaisille enemmän, eikä kiinnostakaan. Kyllä sillä vuokran maksaa, vaikka tuosta verot lähtevätkin.

Perustulolla ei vain elellä noin, ellei se perustulo kata juuri nykyisiäkin kuluja.

Vierailija
351/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:25"]

[/quote]

[/quote]

Minkä helvetin takia työttömän pitää pystyä pitämään rivaria Vantaalta ja vielä autoakin, tuskaa tuollaisen saavuttaminen tuottaa työssäkäyvällekin.

Miksi sitä ei voisi vaihtaa esimerkiksi kerrostalokämppään Riihimäellä, kaupat vieressä niin ei autoakaan tarvitse. Sen kämpän mukaan sitten voisi yhteiskuntakin maksaa. Ja sitten kun taas on töitä, muuttaa sinne rivariin tai muualle missä on työssäkäyvän varaa asua.

[/quote]

työtön saa sinne 670€ asti asumistukia jo nyt. eli maksettavaksi jää alle parisataa jos vuokra on 800 erimerkkinä. saatte jo nyt enemmän kuin sen tonnin, jos lasketaan muut tuet ja työmarkkina kurssit (plus mahdolliset pimeät käteisduunit) joka tapauksessa yksinasuminen on kaikkein epätaloudellisinta ja sinkkujahan suomessa riittää kun kenellekään ei kelpaa pienet tissit ja alle 30cm kyrvät.

Vierailija
352/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Pummi ei tajua, että ne työt ovat pääkaupunkiseudulla. Ei siinä muutella Riihimäelle, ellei tarkoituksena ole olla loppu elämää sosiaalipummina. Voitko tätä ymmärtää?

Vierailija
353/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:18"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:44"] Valtion eikä kaupungin ei kummankaan tulisi kustantaa kenenkään Helsingissä asumista. Jos omat rahat ei siihen riitä, niin muuttakoon muualle. Juuri älyttömät turhat asumistuet ja ylikorkeat muut sosiaalimenot aiheuttavat Helsingin asuntojen myyntihinta-/vuokrakuplan. En kyllä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa asua Helsingissä. [/quote] Tällä hetkellä tukia maksetaan usein enemmän kuin tonni Helsingissä asuville. Itse kannatan 800-1000 euron haitaria perustulossa, mihin vaikuttaisi paikkakunta ja se asuuko yksin. [/quote] Itse kannattaisin sitä, että paikkakunta ei vaikuttaisi. Näin saataisiin asumiskustannuksia tasattua. Kaupungeissa asuntojen vuokrataso ja myyntihinnat laskisivat rajusti. Pienemmillä paikkakunnilla taas riittäisi väkeä, kun samasta rahasta jäisi vielä vuokran jälkeen vielä muuhunkin. [/quote] Helsingissä ei 800-1000e riitä kattamaan, kun asumismenot. [/quote] Niin, jos ei olisi varaa, muutaisi muualle. Mutta pidemmällä aikavälillä varsinkin Helsingin hintataso tippuisi huomattavasti.

[/quote]

Ei tippuisi. Ei ne Helsingin asuntojen hinnat asumistuesta johdu.

Vierailija
354/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:09"]

Kertokaas nyt minulle, miten tämä minuun vaikuttaa. Eli tienaan nyt noin 7000, veroihin vajaa puolet eli yksinkertaisuudessaan vaikka 3000, itselle jää 4000.

Perustulon jälkeen 1000 + 7000 - verot, mitkä ne olisi? Vai 1000 + 6000 koska palkat laskee vastaavasti - verot, mitkä ne olisi? Jotenkin kun pyörittää koko kansakunnan tasolla, niin epäilen että kaikissa tapauksissa mulle ainakin jäisi vähemmän rahaa kuin nyt, olenko oikeassa?

[/quote]

Viestissä 94 heitin hihasta että verotus voisi olla palkkatuloista 65% tasavero tuloista riippumatta ja perustulo olisi verovapaa.

7 tonnin tulosta jäisi käteen siis 3150+1000€, eli aika lailla käteen sama kuin nyt. Sehän se periaate pitää ollakkin että verotulot riittää menoihin, eli nettokulut ei kasva.

Vierailija
355/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 10:40"]

Muutin työn perässä Rovaniemeltä Jyväkylään ja auton vuokra oli yli 600 euroa. Siihen bensat yms. No näitten palstapellejen mielestä tämähän käy aivan ilmaisesti, kun vain vie koiran roskalaatikkoon ja elää alastomana.

Suomessa? -30 talvella. Joo.

[/quote]

Vittuako te persaukiset hommaatte niitä eläimiä sitten jos sekin on joku kauhean rajoittava tekijä? Ymmärrän jos jollakin on perhettä ja vaimolla/miehellä työpaikka paikkakunnalla niin muutto voi olla vaikeaa. 

"Emmää voi muuttaa ku koira"

Ja joo voit mun puolesta pistää sen koiras roskalaatikkoon ja polttaa ne kirpparikamas siinä pihalla. Jos on niin saatanan köyhää, niin ei siellä kämässä sen koinsyömän maton lisäksi pitäisi paljoa kamaa olla. 

Itse olen muuttanut suunnilleen repun lyömällä selkään pääkaupunkiseudulle kun valmistuin koulusta. Ne olemattomat huonekalut pohjoisessa jakelin kavereille ja loput vein kierrätyskeskukseen. Vaatteet reppuun ja matkalaukkuun. Loput vanhempien varastoon odottamaan. Siitä junaan ja uuteen TYHJÄÄN asuntoon, työnantaja maksoi takuuvuokran. Ekan kuukauden vuokran lainasin vanhemmilta, valinnaisesti olisin voinut ottaa lainaa. Pikkuhiljaa sitten sinne kalusteita. Ensimmäinen kuukausi meni patjan ja läppärin kanssa. Että kyllä se muutto käy lähes ilmaiseksi jos vain oikeasti haluaa.

Mutta ku mä en voi niin mä en voi! Valtio auta please.

[/quote]

Sä oot pellein tyyppi mitä mä oon netissä koskaan tavannut. Pitäisikö olla OOH kun olet osannut muuttaa. Mä oon muuttanut sua muutaman kerran enemmän, enkä tarvii sillä leuhkia vitun spede. Töissä olen käynyt ja luultavasti tienaan enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan. (tosin en ole edes vielä yrittänyt)

[/quote]

Ei tarvi olla ooh. Tosiaankaan muuttaminen ei ole mikään ihmeellinen asia. Sehän tuossa postissani se pointti olikin. Tais mennä sulta ohi.

[/quote]

Et vastannut mistä rahat? Sängyt ja pesukoneet kun on pakko muuttaa. Ruokaakin pitäisi tehdä, mutta kun ei ole vastauksia asioihin, niin alkaa vittuilu, että heitä mäelle ne elämiseen pakolliset tavarasi. Koiran paikka ja ruuatkin pitäisi muuttaa. Koita nyt tulla aikuisten maailmaan, jossa täytyy ihan aikuisten oikeasti muuttaakin. Vaan kysymys kuuluu kuka maksaa, jos ehdotellaan halvempaa asumista. Miksi minulle ei ole sitä halvempaa asumista töissä käydessä? Vastaileppa näihin.

[/quote]

Ylimääräiset tavarat myyt, lahjoitat ja loput roskikseen. Mikä tässä on niin vaikeeta? Uuden sängyn saat vaikka satasella, ei välttämättä ole järkevää lähtee rahtaamaan sitä vanhaa homeista sänkyä monia satoja kilometrejä.

[/quote]

Usko jo. Aikuiset ihmiset muuttavat ja lapsekkaassa mielessä "myyt". Voi mennä vuosi ennenkuin ne on myyty. Kuka maksaa asumisen siihen saakka? Sänkyjen lähtihinnat ovat sen 5-6 sataa. En tiedä missä ojan pohjalla nukut, mutta myy nyt alkuun se tietokoneesi, kun niin suureen ääneen olet myymässä kaikki tavarasi. 

Pesukone, sänky, vaatteet, keittiötarvikkeet, koiran tavarat ovat pakollisia = pakko muuttaa. Kuka maksaa?

Vierailija
356/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työtön vantaalainen myy rivarinsa ja muuttaa Riihimäelle. Ihan kiva ajatus, mutta oletteko ottaneet huomioon asuntojen myyntiajat? Entä sen, jääkö työttömälle asunnon myynnistä tällä hetkellä vielä lainaa jäljelle? Entä, jos työtön on perheellinen: muuttavatko kouluikäiset lapset myös Riihimäelle ja vaihtavat siten koulua? Entäs jos vantaalaisella on puoliso, joka käy töissä Helsingissä? Hänen työmatkansa pitenee ja kallistuu? 

Ja kun entinen vantaalainen saa töitä, kenties pääkaupunkiseudulta, niin taas muutetaan? Uusi asunto, uusi laina (jos sellaista enää saa), uusi koulu? 

Jos ei saakaan lainaa, täytyy muuttaa vuokralle. Mistä takuuvuokrarahat? 

*

Eikä tarvitse vastata, tiedän mitä sanotte. Mutta kunhan nyt edes joku ottaisi huomioon sen että maailmassa on muitakin ihmisiä ja ihmisillä erilaiset elämäntilanteet joihin ei ole olemassa vain yhtä vastausta. 

Vierailija
357/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:24"]

Valtion eikä kaupungin ei kummankaan tulisi kustantaa kenenkään Helsingissä asumista. Jos omat rahat ei siihen riitä, niin muuttakoon muualle. Juuri älyttömät turhat asumistuet ja ylikorkeat muut sosiaalimenot aiheuttavat Helsingin asuntojen myyntihinta-/vuokrakuplan. En kyllä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa asua Helsingissä.

[/quote]

Tällä hetkellä tukia maksetaan usein enemmän kuin tonni Helsingissä asuville. Itse kannatan 800-1000 euron haitaria perustulossa, mihin vaikuttaisi paikkakunta ja se asuuko yksin.

[/quote]

Noinhan se on. Ei sitä tonnia saa jos on todella pieni vuokra, tuet laskevat sitten. Eli tuon 800-1000 se on vuokrasta riippuen.

[/quote]

Vitut ole. Juuri tuollaiseen sosiaalispedeilyyn ei saa lähteä. Sama summa maksetaan kaikille. Sen takia sen summan pitää olla riittävä. Jos maalla jää enemmän rahaa elämiseen, niin tervemenoa maalle. Jos mielummin ottaa edes niitä pätkätöitä ja asuu kaupungissa, niin se on aivan oma valinta.

Siihen ei koskaan lähdetä, että maksetaan tukia kuten nytkin, vaan aikuiset ihmiset tekevät itse omat valintansa. Jos valitsee asua kalliimmin, niin sitten vain jää vähemmän rahaa käyttöön.

Vierailija
358/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vitut ole. Juuri tuollaiseen sosiaalispedeilyyn ei saa lähteä. Sama summa maksetaan kaikille. Sen takia sen summan pitää olla riittävä. Jos maalla jää enemmän rahaa elämiseen, niin tervemenoa maalle. Jos mielummin ottaa edes niitä pätkätöitä ja asuu kaupungissa, niin se on aivan oma valinta.

Siihen ei koskaan lähdetä, että maksetaan tukia kuten nytkin, vaan aikuiset ihmiset tekevät itse omat valintansa. Jos valitsee asua kalliimmin, niin sitten vain jää vähemmän rahaa käyttöön.

[/quote]

Tässä ei nyt oteta huomioon ollenkaan nykyisiä vallitsevia oloja. On täysin kestämätöntä sanoa juuri työttömäksi joutuneelle asunnon (asuntolainan) omaavalle että mitäs läksit, koita pärjätä. 

Kysymyksiä näyttää olevan ennemmän kuin perustulon kannattajilla niihin on vastauksia. 

Vierailija
359/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 11:27"]

Työttömyyskassa korvaa 2400 asti ainakin näillä tietämillä. 2200 jälkeen alkaa korvaus pienentyä, mutta laskin että se itselläni menee liki tuohon 2400. En tiedä korvaavatko tosi suuri palkkaisille enemmän, eikä kiinnostakaan. Kyllä sillä vuokran maksaa, vaikka tuosta verot lähtevätkin.

Perustulolla ei vain elellä noin, ellei se perustulo kata juuri nykyisiäkin kuluja.

[/quote]

Ai et tunne edes nykysysteemiä. Ei työttömyyskorvaus ole koskaan yhtä paljon kuin palkka.

https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahalaskuri/

Nyt ansiosidonnainen on niin että 2400€ palkka oikeuttaa 1422€:n päivärahaan.

Eihän perustulomalli tuota ole miksikään muuttamassa. Saisit sen 1000€ perustuloa ja sen päälle maksamasi ansiosidonnaisen, 1422€, jos tuosta menee veroa vaikka 20%, niin käteen jäisi 1137€. Lisäksi saisisit vuokra-asuntoon asumistukea muutaman satasen.

Perustulomallissa saisit myös ansiosidonnaista, mutta siitä menisikin 65% veroa, joten käteen jäisi 640€, eli yhteensä perusturvan kanssa 1640€, joka on aika tavalla sama summa mitä saisit työttömänä vuokralla asuessa asumistuen kanssa.

Mikä on siis ongelma? Tulot ei juuri muutu, mutta järjestelmä yksinkertaistuu.

Vierailija
360/410 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nykyisen perusturvankin taso turhan korkea, jos lähemmäs tonnin saa. Mihin te ihmiset oikein tuhlaatte noita rahoja, jos olette vaatimassa tuollaisia rahoja.

Siis perusturvan tulee taata katto pään päälle. Se katto voi olla vaikkapa kimppakämpässä. Ruoat saa kyllä parilla sadalla kuukaudessa yhdelle ihmiselle. Jos haluaa korkeamman elintason, niin sitten voi mennä töihin. Aivan hölmöläisten hommaa, että ihmiset pitävät omaa asuntoa ja laajakaistaliittymää perusoikeutena. Ne ovat luksusta. Ihmekään kun Suomi on tällaisessa suossa, jos ihmiset on totettu mahdottoman korkeaan elintasoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän