Miksi nykypäivän parikymppiset ovat saaneet jo useita burnoutteja?
Johtuuko se somesta vai mistä? Töitä heidän ei tarvitse tehdä kun kela maksaa kaiken.
Kommentit (256)
Heiltä ei ole kotona koskaan vaadittu mitään. Jos opettajat yritti koulussa niin vanhemmat syytti opettajaa ja uhkaili syytteillä. Kesätöihinkään ei tarvinnut mennä kun halusi nukkua pitkään niin vanhemmat sitten vaan antoi rahaa. Nyt pitäisi alkaa siirtymään työelämään mutta eipä onnistu kun vielä siellä työnantaja kohtuuttomasti vaatii, että pitää olla kännykästä erossa aina taukoon asti. Ei mene kuin viikko niin ovat uupuneita helpoissakin töissä.
Itse olen 70-luvulla syntynyt, omat lapset nyt nuoria aikuisia. Fyysisesti suurilla ikäluokilla ja meillä 60- - 80-luvulla syntyneillä on ollut rankempaa. Työ on ollut raskasta maatalous tai tehdastyötä. Tiettyä niukkuuttakin on ollut, mutta lähes aina lapsista on tullut rikkaampia kuin vanhemmistaan. Ja jos opiskelu ei sujunut, pystyi aina saamaan jostain töitä ja vaikka opiskelemaan myöhemmin.
Mutta kyllä nyt on henkisesti nuorilla ihan hirvittävää. Ja kyllä moni nykyään työelämässäkin oleva on kovilla kun kuormitus aivoille on ihan eri kuin fyysisen työn kuormitus. Aivotyön määrä on lisääntynyt eikä siitä niin vain työpäivän jälkeen toivuta.
Mutta ne nuoret! Tosiaan heti alakoulusta alkaen pitää valmistautua siihen, että pääset opiskelemaan jotain. Luokat ovat meluisia, opettajilla valtavat luokat, häiriköivät erityisoppilaat samassa jne. Yläkoulun ajan suoritat paineessa, että pääset oikeaan lukioon. Lukion ekasta jaksosta alkaen pitää tietää mihin haet, jotta osaat valita oikeat aineet kirjoituksissa (boomereille tiedoksi, että nykyään siis haetaan ylioppilaskirjoitusten tuloksilla). Jotta saat ensikertalaisuus pisteet, et voi valita toisiksi parasta vaihtoehtoa ja vaihtaa myöhemmin, ei, pitää kerralla osata valita. Kun saat opiskeltua, saat seuraavat kymmenen vuotta pieniä pätkiä töitä. Siinä vaiheessa alkaa jo olla vanha perheen perustamiselle… Vanhemmat sukupolvet ovat kahmineet kaikki varallisuuden, tuhlanneet maapallon resurssit ja vielä itkevät bensanhinnan nousua tai kun ei pääse Kanarialle lomailemaan ja pahimmillaan ihmettelevät että kyllä ennen töitä sai kun vaan käveli sisään työpaikkaan.
Että jokainen yli nelikymppinen, joka täällä vitisee, että nuoret on saanut kaiken niin helpolla, ei oikeasti tiedä nykynuorten elämästä MITÄÄN. Itse olen todella onnellinen etten joudu elämään tässä maailmassa nuorena, tulevaisuus on aika lohduton, kiitos suurten ikäluokkien ja meidän kultalusikka perheessä syntyneiden neljäkymmentä plus ikäisten.
Vierailija kirjoitti:
Olemassa olevan tiedon määrä on suurempi kuin ikinä ennen. Se mikä riitti 80-luvulla ei riitä enää.
Tämä. Tekniikka kehittyy (kehitetään) huimaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemassa olevan tiedon määrä on suurempi kuin ikinä ennen. Se mikä riitti 80-luvulla ei riitä enää.
Tämä. Tekniikka kehittyy (kehitetään) huimaa vauhtia.
Kannattaa muuttaa Afrikkaan jos liika tekniikka ja kehitys ahdistaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Heiltä ei ole kotona koskaan vaadittu mitään. Jos opettajat yritti koulussa niin vanhemmat syytti opettajaa ja uhkaili syytteillä. Kesätöihinkään ei tarvinnut mennä kun halusi nukkua pitkään niin vanhemmat sitten vaan antoi rahaa. Nyt pitäisi alkaa siirtymään työelämään mutta eipä onnistu kun vielä siellä työnantaja kohtuuttomasti vaatii, että pitää olla kännykästä erossa aina taukoon asti. Ei mene kuin viikko niin ovat uupuneita helpoissakin töissä.
Miltä alalta kerrot kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Muuta vain jos et sitä kehitä. Pääset tasoistesi joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tulee muut asiat mieleen ku nälkä kurnii ja antilooppi kirmaa pakoon niin pirkuleen kovaa. Mutta rankkaa on some ja opiskelu kaikkine tukiaisineen hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian helppo nuoruus ja on saatu kaikki. Ei kestetä vastoinkäymisiä joita jokainen joutuu elämässään kohtaamaan.
On synnytty laman keskelle, koettu finanssikriisiä ja viimeiset vuodet ovat menneet näin koronan ja nyt ton Ukraina homman kanssa. Bensa, ruoka ja kaikki muu tulee kallistumaan huomattavasti, mutta palkka polkee paikallaan. Kyllä. Liian helppo nuoruus sen täytyy olla. Montako näistä olet kokenut ennen 30 vuoden ikää?
No voivoi, ei ole tarvinnut sentään elää sodan keskellä niinkuin molemmat vanhempani joutuivat, isä vielä rintamasotilaana. Sieltäkin vaan sotasukupolvi nousi kovalla työllä, että saatiin sotakorvaukset maksettua ennätysajassa ja suomi rakennettua jaloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtava stressi asioista joita ei ennen tarvinnut stressata.
Yläkoulu pitää valita oikein, siellä pärjätä erinomaisesti jotta pääsee kunnolliseen lukioon.
Lukiossa pitää heti tietää minne haluaa opiskelemaan.
Lukiossa on stressi että mahtuu kursseille ja että niitä on
Lukion jälkeen on stressi siitä että käyttää sen ensikertalaisuus-optionsa oikein.
Opiskellessa on stressi siitä että lukee ajallaan.
Koko ajan on stressi työnsaannista.
Ja päällä on pandemia ja kolmas maailmansota uhkaa puhjeta.
Mikä on "kunnollinen lukio"?
ohis
Siinäpä sulle pohdittavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian helppo nuoruus ja on saatu kaikki. Ei kestetä vastoinkäymisiä joita jokainen joutuu elämässään kohtaamaan.
On synnytty laman keskelle, koettu finanssikriisiä ja viimeiset vuodet ovat menneet näin koronan ja nyt ton Ukraina homman kanssa. Bensa, ruoka ja kaikki muu tulee kallistumaan huomattavasti, mutta palkka polkee paikallaan. Kyllä. Liian helppo nuoruus sen täytyy olla. Montako näistä olet kokenut ennen 30 vuoden ikää?
No voivoi, ei ole tarvinnut sentään elää sodan keskellä niinkuin molemmat vanhempani joutuivat, isä vielä rintamasotilaana. Sieltäkin vaan sotasukupolvi nousi kovalla työllä, että saatiin sotakorvaukset maksettua ennätysajassa ja suomi rakennettua jaloilleen.
Sinunko on tarvinnut?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainakin yliopisto on järkyttävän rankkaa. Ja kaverit sanoo samaa.
Mun yliopistoaika oli oikein kivaa ja hauskaa. Nautin! Kait se on vähän miten asennoituu asioihin ja ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee muut asiat mieleen ku nälkä kurnii ja antilooppi kirmaa pakoon niin pirkuleen kovaa. Mutta rankkaa on some ja opiskelu kaikkine tukiaisineen hei.
Onpa katkeran kuuloista porukkaa kommentoijissa. Ei vissiin elämä ollutkaan ruusuilla tanssimista ja nyt se on heille selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainakin yliopisto on järkyttävän rankkaa. Ja kaverit sanoo samaa.
Mun yliopistoaika oli oikein kivaa ja hauskaa. Nautin! Kait se on vähän miten asennoituu asioihin ja ihmisiin.
Se mikä riitti 80-luvulla ei riitä enää. Eihän sitä tietoa ollut silloin vielä olemassakaan.
Oon tunnistanut vasta näin 30-vuotiaana, että paloin loppuun aiemmassani työssäni jota tein ikävuodet 20-26. Kyseessä ravintola-ala.
Olin 0h sopparilainen kaikki ne vuodet. Paine onnistumisesta oli kova, näin vuosien varrella kun yksi ja toinenkin työntekijä potkaistiin YHDESTÄ PIENESTÄ VIRHEESTÄ pois.
Työkulttuuri ylipäätään oli sairas. Samoja ongelmia kun vaikka Hesburgerista uutisoitiin jokin aika sitten(vaikka oma työpaikkani oli alacarte ravintola).
Sain sietää lähentelyä, väkivallan uhkaa, kuumuutta, nälkää, janoa, vessahätää, arvostuksen puutetta.... Mulle huudettiin, mulle haistateltiin, mua haukuttiin. Aina olisi pitänyt olla nopeampi ja parempi. Saatoin olla töissä 16h päivässä(ILMAN TAUKOJA!) tai mun vuorot saatettiin perua vaikka viikon ajalta täysin mielivaltaisesti. Palkka oli iltalisän kanssa huimat 12e.
Lopulta vaihdoin alaa ja vaikka en sinne työllistynytkään pitkäksi aikaa ja olen nyt työtön niin en voisi olla tyytyväisempi. Ruuanlaitto on mukavaa puuhaa mutta ravintoloiden työkulttuuri on SAIRAS. Toivoisin, että jokainen joka tykkää käydä ravintolassa syömässä pääsisi katsomaan sitä touhua vaikka yhdeksi illaksi. Samaan aikaan kun salissa nautitaan kallista viiniä ja hyvää pihviä, on keittiössä helvetti irti.
Niiltä on kielletty somen käyttö työaikana.
Ihan kamalaa😱
Lapsuudestahan tuo lähtee. Ei olla saatu rakkautta, mutta ei myöskään mitään kasvatusta. On lyöty älylaitteet kouraan ja unohdettu. Ei opetettu mitään tunne- ja selviytymistaitoja. Vanhemmat eronneet, löytäneet uuden, eronneet jne. Osa vanhemmista juoppoja ja narkkeja
Joutuvat tekemään iäkkäämpienkin työntekijöiden työt.
Vierailija kirjoitti:
On lyöty älylaitteet kouraan ja unohdettu.
Älylaitteita on ollut 10v.
Mikä on "kunnollinen lukio"?
ohis