Erittäin kuiva iho otsassa. Mikään rasva ei auta. Vinkkejä?
Olen siis atoopikko ja nyt on jäätävän kuiva iho ollu otsassa jo viikon. KÄytössä on Apobase 60% rasvainen voide, Aqualan Oil, ja hautbalsamin kehäkukka voide. Näistä tuo hautbalsamin voide auttaa pitämään kosteutta ihossa jopa tunnin ajan (vauuu), kun taas nuo muut ehkä vartin ja jo hilsettä pukkaa.. kokeilin myös puristaa helokkiöljy kapselista öljyä iholle, ja se se vasta kuivaaki saman tien. Mitähä sitä seuraavaksi kokeilis? Oliiviöljy tai rypsiöljy ei käy, alkaa kutittaa.
Kävin äsken suihkussa ja kokeilin laittaa heti kosteelle iholle aqualan oil + apobase yhdistelmää, ja on taas kuiva tää otsa. Hermot menee kohta.. Laitanko seuraavaksi eloconia otsaan? Tiiän että sitä ei sais kasvoihin laittaa.. :S
Kommentit (101)
Mitä siellä suihkussa teet? Eli peseydytkö liian usein, liian pitkään, liian kuumassa vedessä (tämä erityisen paha)? Entä käytätkö pesuaineita?
Itse vain huuhtaisen liikunnan jälkeen hiet viileällä vedellä pois.Hiukset pesen pesualtaassa pari kertaa viikossa, niin ei tarvitse koko kroppaa siinä kastella.
Louis Widmer silmänympärysvoide, hajusteeton paras, mitä tiedän.
Sama ongelma itselläni talvisin ja en saa vaivaa kuriin muuta kuin sillä tuhdeimmalla bebanthenillä. Laitan sitä illalla kerroksen otsaan ja toivon että se on aamuksi imeytynyt. Kesällä tätä vaivaa ei ole ollenkaan.
La Roche Posayn Lipikar Baume AP auttaa mulla
Vierailija kirjoitti:
Hydrokortisonia.
Lotrailin tässä viime viikon rasvojen kanssa eikä mitään apuja, kunnes löysin iankaikkisen vanhan tuubin kortisonia ja jo seuraavana päivänä naama ilman törröttäviä nahan riekaleita. 🤔🥰
Ymmärrät varmaan, että hydrokortisonia ei tule ikinä laittaa raakana kasvoille; se tulee sekoittaa perusvoiteeseen.
Ihosi kaipaa selkeästi kosteutta eikä rasvaa. Sinuna käyttäisin kasvoille tarkoitettuja tuotteita esim. Madara SOS. Muista myös kasvovesi, se on erittäin tärkeä osa ihon kosteuttamista. Kaikki liian pesevät tuotteet myös pois.
Psoriasis?
Oletko allerginen jollekkin?
Otitko hiljattain rokotteen?
Kokeile CeraVe Moisturising Cream kosteusvoidetta. Löytyy apteekista ja on ainakin mun ihon pelastanut täysin.
https://www.yliopistonapteekki.fi/whamisa-organic-flowers-toner-deep-ri…
Tätä plus hyaluronihapposeerumia voiteiden alle. Esim Ordinarylla on edullista hyaluronihappoa https://www.kicks.fi/the-ordinary/ihonhoito/kasvojenhoito/kasvoseerumit…
Tuon hyaluronin kanssa pitää sitten aina yhdistää joku kosteuttava seerumi/kasvovesi tms, koska ilman sitä se voi alkaa imemään kosteutta sieltä jo valmiiksi kosteusköyhästä ihostasi ja tilanne menee vain hullummaksi.
Kuten jo moni täällä on sanonut, niin rasvaat ihoasi vain rasvalla ja kosteus sen alta puuttuu. Tähän käy avuksi kosteusvoiteet, kosteuttavat (vesimäiset) seerumit ja jotkin kasvovedet. Lisää sen jälkeen rasvaista voidetta tai öljyä päälle, jotta kosteus jää iholle.
Moni on suositellut hyaluronihappoa (kosteuttava ainesosa), mutta tuotteessa olisi kyllä hyvä olla jotain muutakin kosteuttavaa ainesosaa, sillä jotta hyaluroni sitoisi kosteutta iholle, pitäisi ilman olla myös kosteaa. Talvella (ja kenties vielä) sisäilmat ovat kuivia.
Älä myöskään pese kasvoja tolkuttomasti tai ylipäätänsä kuumalla vedellä. Se poistaa kosteutta iholta.
-kosmetologi
Ootko varma ettei olis sittenkin psoriasis?
Mikä otsaan on ottanut? Aurinko? Pipo?
Käytän itse vain raakaa sheavoita kuivaan naamaani. Rasvaisimmatkin perusvoiteet on ihan vettä siihen verrattuna. Glyseriiniä laitan myös ennen nukkumaanmenoa, naama on ihanan pehmeä aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä suihkussa teet? Eli peseydytkö liian usein, liian pitkään, liian kuumassa vedessä (tämä erityisen paha)? Entä käytätkö pesuaineita?
Itse vain huuhtaisen liikunnan jälkeen hiet viileällä vedellä pois.Hiukset pesen pesualtaassa pari kertaa viikossa, niin ei tarvitse koko kroppaa siinä kastella.
jokatoinen päivä käyn, ehkä vartin oon. kuumassa tottakai, koska iho kirvelee jos liian haaleeta vettä, mulla on ihottumaa ympäri kehoa, mutta siellä ne on enemmä haavamaisia, ei niinkään kuivaa niin kuin otsassa. Head shouldersin shampoolla pesen ja sit strategiset alueet herkälle iholle tarkoitetulla saippualla, empä muuta ihmeempää siellä tee . sitten kun hiukset kuivunut, niin laitan tipan oliiviöljyä harjan nuppeihin ja kampaan hiukset sillä öljytyllä harjalla, tulee hyvät hiukset :) sori en jaksa isoilla alkukirjaimilla kirjoittaa kun oon koneella nyt. puhelimella ei jaksa näpyttää.
ap
CeraVe kosteaan ihoon, siinä on keramidejä ja hyaluronihappoa.
Vierailija kirjoitti:
Psoriasis?
Oletko allerginen jollekkin?
Otitko hiljattain rokotteen?
Ei ole, vaan atopia, diagnosoitu on lapsena jo
Olen vaikka mille mutta tiedostan nuo aiheuttajat ja välttelen niitä
EN oo ottanu
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo moni täällä on sanonut, niin rasvaat ihoasi vain rasvalla ja kosteus sen alta puuttuu. Tähän käy avuksi kosteusvoiteet, kosteuttavat (vesimäiset) seerumit ja jotkin kasvovedet. Lisää sen jälkeen rasvaista voidetta tai öljyä päälle, jotta kosteus jää iholle.
Moni on suositellut hyaluronihappoa (kosteuttava ainesosa), mutta tuotteessa olisi kyllä hyvä olla jotain muutakin kosteuttavaa ainesosaa, sillä jotta hyaluroni sitoisi kosteutta iholle, pitäisi ilman olla myös kosteaa. Talvella (ja kenties vielä) sisäilmat ovat kuivia.
Älä myöskään pese kasvoja tolkuttomasti tai ylipäätänsä kuumalla vedellä. Se poistaa kosteutta iholta.
-kosmetologi
okei, pitää etsiä sitä kosteuttavaa vettä tai voidetta. en kyllä yhtään tiedä mistä alottaisin ja mistä kaupasta :S
en pese tolkuttomasti, tiedostan että vesi vaan kuivaa. aamulla vaan kun herään ja sitpä tietenki suihkussa jos siellä käyn. en koskaan pese saippualla naamaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hydrokortisonia.
Lotrailin tässä viime viikon rasvojen kanssa eikä mitään apuja, kunnes löysin iankaikkisen vanhan tuubin kortisonia ja jo seuraavana päivänä naama ilman törröttäviä nahan riekaleita. 🤔🥰Ymmärrät varmaan, että hydrokortisonia ei tule ikinä laittaa raakana kasvoille; se tulee sekoittaa perusvoiteeseen.
Ymmärrät varmaan että sitä ei muutenkaan käytetä päivittäiseen lumiukkorasvailuun ja sitä kannattaa ostaa se tuubi missä pienin pitoisuus.
🤪
oon menossa apteekkiin huomenna muun asian takia, niin myydäänkö siellä jotain hyvää kasvovettä ja kosteusvoidetta jota kannattaisi kokeilla?
ap
Osta sitten ”puhdasta” hyaluronihappoa esim. The Ordinarylta, älä mitään Lorealin tai muun merkin, jolla painajaismaiset incit. Ja kannattaisi alkaa pesemään myös vaikka perusvoiteella, jos pelkällä vedellä ”huuhtasee” niin sehän kuivattaa lisää.