Erittäin kuiva iho otsassa. Mikään rasva ei auta. Vinkkejä?
Olen siis atoopikko ja nyt on jäätävän kuiva iho ollu otsassa jo viikon. KÄytössä on Apobase 60% rasvainen voide, Aqualan Oil, ja hautbalsamin kehäkukka voide. Näistä tuo hautbalsamin voide auttaa pitämään kosteutta ihossa jopa tunnin ajan (vauuu), kun taas nuo muut ehkä vartin ja jo hilsettä pukkaa.. kokeilin myös puristaa helokkiöljy kapselista öljyä iholle, ja se se vasta kuivaaki saman tien. Mitähä sitä seuraavaksi kokeilis? Oliiviöljy tai rypsiöljy ei käy, alkaa kutittaa.
Kävin äsken suihkussa ja kokeilin laittaa heti kosteelle iholle aqualan oil + apobase yhdistelmää, ja on taas kuiva tää otsa. Hermot menee kohta.. Laitanko seuraavaksi eloconia otsaan? Tiiän että sitä ei sais kasvoihin laittaa.. :S
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä suihkussa teet? Eli peseydytkö liian usein, liian pitkään, liian kuumassa vedessä (tämä erityisen paha)? Entä käytätkö pesuaineita?
Itse vain huuhtaisen liikunnan jälkeen hiet viileällä vedellä pois.Hiukset pesen pesualtaassa pari kertaa viikossa, niin ei tarvitse koko kroppaa siinä kastella.
jokatoinen päivä käyn, ehkä vartin oon. kuumassa tottakai, koska iho kirvelee jos liian haaleeta vettä, mulla on ihottumaa ympäri kehoa, mutta siellä ne on enemmä haavamaisia, ei niinkään kuivaa niin kuin otsassa. Head shouldersin shampoolla pesen ja sit strategiset alueet herkälle iholle tarkoitetulla saippualla, empä muuta ihmeempää siellä tee . sitten kun hiukset kuivunut, niin laitan tipan oliiviöljyä harjan nuppeihin ja kampaan hiukset sillä öljytyllä harjalla, tulee hyvät hiukset :) sori en jaksa isoilla alkukirjaimilla kirjoittaa kun oon koneella nyt. puhelimella ei jaksa näpyttää.
ap
Jospa se onkin tämä megapesevä shampoo, joka otsan kuivattaa? En käyttäisi tuollaista shampoota edes normaali-ihoisena, saati sitten atoopikkona.
Täysin samaa tuosta shampoosta, vaihda se toisenlaiseen ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt helvetti minkä puoskarin ohjeella käsikaupan kortisonia ei saa laittaa naamalle? Miten on parempi antaa ihottuman ärtyä eli ihon "väärää signaalia ottaneen" puolustusmekanismin jyllätä? Tai miksi on parempi laittaa iholle jotain, jonka kemiallisessa kaavassa on "happo", tai jotain joka on valmistettu Riitta-muorin puutarhassa kasvavasta koristekasvista?
Yleislääkäri Toni Vänni kertoo seuraavaa:
https://www.is.fi/terveys/art-2000006142509.html
"– Herkkien ihoalueiden, eli silmäluomien, kasvojen ihon ja genitaalialueiden kanssa tulee olla varovainen. Hydrokortisoni voi ohentaa ihoa merkittävästi, varsinkin jos sitä käytetään pitkäaikaisesti."
Lisää tarinaa löytyy, jahka joku jaksaa linkin avata.
Lisäyksenä vielä, jos jollekin on epäselvää: ohentunut iho ja rypyt kulkevat käsi kädessä. Valinta tietysti on jokaisen omissa käsissä - kaiken suhteen ja aina.
Kommentoimatta edes sitä, että joku käyttää iltalehteä lääketieteellisen tiedon lähteenä (vaikka haastattelussa onkin ihotautilääkäri, ei toimittaja ole millään alalle koulutuettu), sanotaan tuossakin "TULEE OLLA VAROVAINEN"., ja korostetaan vielä haittoja "PITKÄAIKAIDKÄYTÖSSÄ". Esim. antibioottien käytön suhteen tulee olla varovainen, niitä ei tule käyttää turhan päiten (esim. hengitystieinfektiot jotk todennäköisesti virusperäisiä), mutta ei tulisi mieleenikään jättää esim virtsatieinfektiota hoitamatta koska antibioottien tiedetään aiheuttavan haittoja ja niiden väärinkäytön jopa merkittäviä haittoja.
Oletko kokeillut sipicorttia? Saa apteekista ilman reseptiä. Sitä voi käyttää kuuriluontoisesti.
Syö rasvaa ja rasvaista ruokaa. Kokeile myös kookosöljyä ihoon yöksi. Kosteuttaa todella tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
rupesin tuota tali-ihottumaa miettii ja googlettelin, ei mulla kyllä semmosta "rasvasta" oo se hilse? vaan aivan rutikuivaa, ja se ulottuu vaan otsaan, ei yhtään hiuspohjaan, eikä oo muualla naamassa. posket ja leuka ja suun ympärys ihan kunnossa. laitoin tossa illalla rasvasta bebanthenia vielä kaikkien öljyjen ja apobasien päälle, niin että otsa oli aiiivan niljanen ja limanen :D niin sit alko kaikki ne hilselaatat oikee pursuamaa esille, oli kiva niitä kynsiä irti :D nyt on hyvä iho otsassa ja vieläki semmone kostea. tosin otsa on aivan tulipunanen. jännä nähä huomenna että missä kunnossa on.
ap
Moneen kertaan on jo neuvottu, että sitä ihoa pitää kosteuttaa eli laita jotain hoitovettä/seerumia sinne rasvaisemman voiteen alle. Voide toimii ikäänkuin kalvona siinä ihon pinnalla ja lukitsee hoitonesteen kosteuden alleen, tehostaen sen imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Novexperten magnesium mist on edullinen suihke iholle. Taputtele se ihoon ja päälle öljy/voide.
Tämä suihke on superhyvä. Hommasin pullon pari viikkoa sitten, kun joku (ehkä sinä?), tätä edellisen kerran palstalla suositteli. Suihkin sitä myös kesken päivän meikin päälle.
Loppupeleissä ap päättää ihan itse mitä iholleen tekee, mutta varmaa on, että jos ihotautilääkärille menisi niin ensimmäiseksi ohjaisi käyttämään otsan alueelle täälläkin ehdotettuja kortisonia tai kortisonipohjaista Sibicortia/Daktakortia (näkemättä mahdoton sanoa kumpi parempi)
Ihon puhtaus ja perusrasvaus on perushoitoa, mutta ainakin auringonottoon asti saat pelkästään niillä hoitamalla odotella.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kookosöljyä
Ihan pelkästään naamaanEi säilöntäaineita ollenkaan
En ole ap, mutta minulle kuivaihoiselle kookosöljy aiheutti kiristävän tunteen kasvoille.
Tuntui, että kuivatti entisestään kuin kosteutti.
En sitten tiedä, mistä syystä.
Hae terveyskaupasta tai apteeksita jotain vitamiineja jotka suositellaan juuri kuivalle iholle.
Itse sain elefantin karkean ihon koronan yhteydessä. Ostin ison Niveapurkin ja laitoin sänkyyn.Joka ilta laitoin kasvoihin. Auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan atooppiseen ihooni käytän ensin hyaluronihappoa, sitten paksua rasvaista voidetta (esim. mainitsemasi) ja sitten vielä päälle ruusunmarjaöljyä joka pitää kosteuden iholla, ei niinkään kosteuta itse. Millä puhdistat kasvojasi?
Empä oo kuulukkaa tommosesta haposta, pitää googlettaa. En pese kasvoja sen kummemmin, aamulla vaan nopeesti huuhtasen silmät ja naaman ja sit kuivaan ja paan rasvaa.
ap
Minulla auttoi, kun jätin aamuiset kasvojen pesut/huuhtaisut kokonaan pois.
Illalla kasvojen pesun jälkeen tuhtiin kosteusvoiteeseen sekoitan esim. Bio-oilia tai porkkanaöljyä.
Aamulla putsaan vain silmät kostutetulla pyyhkeellä ja tarvittaessa laitan/lisään kosteusvoidetta kuiville alueille.
Tämä on toiminut minulla jo vuosia, sitä ennen kärsin itsekin tuosta hilseilystä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän itse vain raakaa sheavoita kuivaan naamaani. Rasvaisimmatkin perusvoiteet on ihan vettä siihen verrattuna. Glyseriiniä laitan myös ennen nukkumaanmenoa, naama on ihanan pehmeä aamulla.
Aivan, itse käytän ihan vain Vitalista yöksi kasvoille ja iho on pehmoinen kuin persikka.
Alapeukkuja odotellessa… 🙈
Jos sinulla on vanhaksi mennyttä silmävoidetta, jota siis ei voi enää silmään laittaa (esim. Oftan Dexa chlora), kokeile sitä. On pieni tuubi, mutta erittäin riittoisa ja tehokas.
Minulta lämmin suositus Mujin omalle kosteuttavalle kasvovedelle, jos sitä vaan sattuu saamaan. Itselläni on onneksi vaan kuiva iho, mutta se onkin kuiva sitten niin, että saa liuskoittain repiä kuivaa ihoa irti, erityisesti talvella. Tuolla kosteuttavalla kasvovedellä ei ole ollut enää ongelmia.
Atoopikkoystäväni piti 4kk tauon kaikesta sokerista ja kaikista viljoista, joka rauhoitti hänen ihoaan huomattavasti. Sitä ennen testattu kanssa kaikki mahdolliset ja mahdottomat rasvat 25 vuoden aikana. Nyt voi taas syödä normaalisti sokeria ja vehnää ilman ihon reistailua. Sitäkin voi testata, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt helvetti minkä puoskarin ohjeella käsikaupan kortisonia ei saa laittaa naamalle? Miten on parempi antaa ihottuman ärtyä eli ihon "väärää signaalia ottaneen" puolustusmekanismin jyllätä? Tai miksi on parempi laittaa iholle jotain, jonka kemiallisessa kaavassa on "happo", tai jotain joka on valmistettu Riitta-muorin puutarhassa kasvavasta koristekasvista?
Katsos, kortisoni on liian halpaa ollakseen hyvää. Toisekseen pitää luoda sanastoilla upea vaikutelma ja antaa sen seitsemän sortin kasvoille välttämättömillä puteleilla kuva, miten kasvojen hoito on rakettitiedettä ja ihanan kallista. Riitta-muorin yrtti on sitä tämän päivän hehkutettua luomua.
-Me Naiset
Helokkiöljyä 1rkl (syötynä)/vrk. Itselläni tämä on rauhoittanut etenkin talvisin todella kuivaa ja kiristävää ihoa. Pikapatentti tämä ei tietenkään ole.
Uusin kokeiluni on dekspantenolivoide (Dexpantenol ratiopharm tai Bepanthen) joka ilta yövoiteena. Iho tuntuu aamuisin todella hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– Herkkien ihoalueiden, eli silmäluomien, kasvojen ihon ja genitaalialueiden kanssa tulee olla varovainen. Hydrokortisoni voi ohentaa ihoa merkittävästi, varsinkin jos sitä käytetään pitkäaikaisesti."
Lisäyksenä vielä, jos jollekin on epäselvää: ohentunut iho ja rypyt kulkevat käsi kädessä. Valinta tietysti on jokaisen omissa käsissä - kaiken suhteen ja aina.
Kommentoimatta edes sitä, että joku käyttää iltalehteä lääketieteellisen tiedon lähteenä (vaikka haastattelussa onkin ihotautilääkäri, ei toimittaja ole millään alalle koulutuettu), sanotaan tuossakin "TULEE OLLA VAROVAINEN"., ja korostetaan vielä haittoja "PITKÄAIKAIDKÄYTÖSSÄ". Esim. antibioottien käytön suhteen tulee olla varovainen, niitä ei tule käyttää turhan päiten (esim. hengitystieinfektiot jotk todennäköisesti virusperäisiä), mutta ei tulisi mieleenikään jättää esim virtsatieinfektiota hoitamatta koska antibioottien tiedetään aiheuttavan haittoja ja niiden väärinkäytön jopa merkittäviä haittoja.
Oho, sä osasit lukea mitä siinä sanottiin. Oliko sulla muuta antia keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, sä osasit lukea mitä siinä sanottiin. Oliko sulla muuta antia keskusteluun?
Sori, nyt olin ajatuksissani. Ethän sä edes osannut lukea; se oli yleislääkäri eikä ihotautilääkäri. Niin, oliko sitä muuta antia, kuin päästä aukomaan päätä siitä miten lääkäriä, jota on haastateltu iltapäivälehteen siteerataan vauva-palstalla?
Syy miksi paksut ja rasvaiset perusvoiteet yksinään ei toimi.
"Okklusiivinen voide ei lisää ihoon kosteutta, ainoastaan estää sen haihtumista. Jos iholla ei juurikaan ole kosteutta omasta takaa, mitä kosteutta okklusiivinen voide tällöin ylipäänsä pidättelee…? Ei ihme, että iho voi tuntua todella kuivalta tällaisia voiteita käyttäessä..! Rasvainen vaippa laskeutuu ihon pinnalle ja alla on yhä kuiva iho."
http://blogit.terve.fi/karkkipaiva/kun-kadet-ratkeilevat-kuivuuttaan-te…
Heippa taas. Monet täällä ehdotti sibicorttia ja sokerien pois jättöä yms. Mulla on sibicorttia jääkaapissa ollu varmaa 10 vuotta kohta vakiovarusteena, tietenki ostan välillä uutta kun loppuu :D
Mutta ei sitä sibicorttia voi hilseilevän ihon päälle tunkee, sehän kuivattaa sitä vaa enemmä. Laitan sitä vaan semmoseen punoittavaan ihokohtaan, tai sit semmoiseen kohtaan missä haavamaista/veristävää ihoa. Sibicortti auttaa sen haavaisen ja punoittavan kohdan rupeutumaan, mutta myös kuivattaa.
Sokereita välttelenki, käytän vaan inkkari/kookossokeria kahviini. Joku myös sanoi että pitäisi syödä rasvaista ruokaa. Niin minä syönki :D Olen puoliksi karppaaja. Syön paljon voita, paljon juustoa, paljon oliiviöljyä. Sisäisesti syön paljon kalaöljyä, D-vitamiinia ja nyt uutena kaverina myös helokkiöljyä. Olen myös viime aikoina alkanu syömään enemmän yoghurttia, sitä arlan jossa ei oo sokeria. Sit olen alkanut syömään 2 eri tyyppistä probiootti kapselia, aamulla lacto seveniä, ja illalla nukkumaan mennessä lifebioticin kapseleita. Kyllä mää nyt epäilen että puhdistusreaktiota pukkaa kun oon tuon helokkiöljyn vasta aloittanut, sekä alkanu lisäämään noita maitohappobakteereitten syöntiä.
niin ja päivitystä siihen otsa-ihottumaan. Silloin pari-kolme iltaa sitten sanoin laittavani kaikkien mömmöjen lisäksi rasvaista bebanthenia vielä päälle :D niin sehän auttoi aika paljon. Pahin hilseily on nyt ohi. Toki vieläki kuiva ja punoittava. En oo vieläkään sinne apteekkiin kerinny hakemaan niitä kosteuttavia vesiä ja rasvoja. Tuli muita mutkia matkaan tässä vklp aikana. Mutta kyllä minä sinne oon vielä menossa, huomenna kait sitten.
tuosta naamapesusta vielä, niin minä en kyllä otsaa juurikaan pese silloin kun aamulla huuhtasen naaman. Se huuhtelu rajoittuu vaan silmien ja poskien alueeseen.. eli ei voi siitä syyttää ihoa otsassa. Silmät pakko huuhtasta koska tulee nii paljo rähmää silmiin yön aikana. Mulla on myös allergiaa, ja astmaa.
ap
rupesin tuota tali-ihottumaa miettii ja googlettelin, ei mulla kyllä semmosta "rasvasta" oo se hilse? vaan aivan rutikuivaa, ja se ulottuu vaan otsaan, ei yhtään hiuspohjaan, eikä oo muualla naamassa. posket ja leuka ja suun ympärys ihan kunnossa. laitoin tossa illalla rasvasta bebanthenia vielä kaikkien öljyjen ja apobasien päälle, niin että otsa oli aiiivan niljanen ja limanen :D niin sit alko kaikki ne hilselaatat oikee pursuamaa esille, oli kiva niitä kynsiä irti :D nyt on hyvä iho otsassa ja vieläki semmone kostea. tosin otsa on aivan tulipunanen. jännä nähä huomenna että missä kunnossa on.
ap