Erittäin kuiva iho otsassa. Mikään rasva ei auta. Vinkkejä?
Olen siis atoopikko ja nyt on jäätävän kuiva iho ollu otsassa jo viikon. KÄytössä on Apobase 60% rasvainen voide, Aqualan Oil, ja hautbalsamin kehäkukka voide. Näistä tuo hautbalsamin voide auttaa pitämään kosteutta ihossa jopa tunnin ajan (vauuu), kun taas nuo muut ehkä vartin ja jo hilsettä pukkaa.. kokeilin myös puristaa helokkiöljy kapselista öljyä iholle, ja se se vasta kuivaaki saman tien. Mitähä sitä seuraavaksi kokeilis? Oliiviöljy tai rypsiöljy ei käy, alkaa kutittaa.
Kävin äsken suihkussa ja kokeilin laittaa heti kosteelle iholle aqualan oil + apobase yhdistelmää, ja on taas kuiva tää otsa. Hermot menee kohta.. Laitanko seuraavaksi eloconia otsaan? Tiiän että sitä ei sais kasvoihin laittaa.. :S
Kommentit (101)
Xyliderm on huippuhyvä voiteen alla. Minulla on sitä reseptillä.
Samoin Pycnogenol geeli on hyvä. Pycnogenol myös tablettina.
Oletko varma ettei sinulla ole atopian lisäksi seborrea? Se ilmenee monesti otsan ja kulmakarvojen alueella, josta hilsettä voi raaputtaa kynnellä pois. Seborreaan ei kannata laittaa öljymäisiä voiteita sillä iho vain hilseilee lisää. Itselläni toimii Cerave cream, joka on kosteuspitoinen voide. Ihon pesen Lactacydillä, jonka maitohappo kuorii hilsettä ihon pinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä farmaseutille tilateesi koska atopiasi ei rajoitu vain kasvoihin, hän osaa neuvoa paremmin ja tarjota oikeanlaisia tuotteita.
joo mulla on jo lääkevoiteet muun kehon ihottumaan, asia hallinnassa. ainoastaan tuo otsa on hämmentävä hoitaa. mietin onkoha mulla joku puhdistusreaktio meneillään kun alotin helokkiöljyn (efamol) 2-3 viikkoa sitten. ei oo ennen ollu otsa näin pahana.
ap
Ettei olisi allerginen reaktio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä farmaseutille tilateesi koska atopiasi ei rajoitu vain kasvoihin, hän osaa neuvoa paremmin ja tarjota oikeanlaisia tuotteita.
joo mulla on jo lääkevoiteet muun kehon ihottumaan, asia hallinnassa. ainoastaan tuo otsa on hämmentävä hoitaa. mietin onkoha mulla joku puhdistusreaktio meneillään kun alotin helokkiöljyn (efamol) 2-3 viikkoa sitten. ei oo ennen ollu otsa näin pahana.
ap
Ettei olisi allerginen reaktio?
niin, en tiedä. aijon silti sinnitellä ja ottaa niitä kapseleita, äiti myös ottaa niitä ja hällä on auttanu kuivaan ihoon. kattelen vielä pari viikkoo että miten käy. Jos vaan pahenee, niin pakko se on kait sit lopettaa. Toistaiseksi epäilen puhdistusreaktiota.
ap
Mulla ei oo kyllä atopia, mutta joskus kun on tosi kuiva iho, sivelen vielä vaseliinikerroksen lopuksi ja iho on aamulla tosi pehmeä.
Jostain nettijutusta joskus bongasin ton vinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo kyllä atopia, mutta joskus kun on tosi kuiva iho, sivelen vielä vaseliinikerroksen lopuksi ja iho on aamulla tosi pehmeä.
Jostain nettijutusta joskus bongasin ton vinkin.
joo tuo mun hautbalsam kehäkukka -voide on melekosta vaseliinia, ei vaan oikein taho riittää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hydrokortisonia.
Lotrailin tässä viime viikon rasvojen kanssa eikä mitään apuja, kunnes löysin iankaikkisen vanhan tuubin kortisonia ja jo seuraavana päivänä naama ilman törröttäviä nahan riekaleita. 🤔🥰Ymmärrät varmaan, että hydrokortisonia ei tule ikinä laittaa raakana kasvoille; se tulee sekoittaa perusvoiteeseen.
Ei muuta, kun vedätte ihan raakaa kortisonia naamariin kymmenen vuotta ja kertokaa sitten miten kannatti. Tällä palstalla on ihan turha mitään mistään sanoa, kun kukaan ei tiedä mistään mitään ja kaikki ovat tietävinään kaikesta kaiken. Helvetin hyvä, etten ole mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hydrokortisonia.
Lotrailin tässä viime viikon rasvojen kanssa eikä mitään apuja, kunnes löysin iankaikkisen vanhan tuubin kortisonia ja jo seuraavana päivänä naama ilman törröttäviä nahan riekaleita. 🤔🥰Ymmärrät varmaan, että hydrokortisonia ei tule ikinä laittaa raakana kasvoille; se tulee sekoittaa perusvoiteeseen.
Ei muuta, kun vedätte ihan raakaa kortisonia naamariin kymmenen vuotta ja kertokaa sitten miten kannatti. Tällä palstalla on ihan turha mitään mistään sanoa, kun kukaan ei tiedä mistään mitään ja kaikki ovat tietävinään kaikesta kaiken. Helvetin hyvä, etten ole mies.
dont worry, en oo laittamassa kortisooneja pärstään. mulla on kyllä sibicorttia mutta sitä käytän vaa tosi harvoin jos on joku märkivä haava naamassa jossain.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivea sinisestä pelti purnukasta, itsellä karkeas santapaperia otsa ja suihkun jälkeen kirvelee...
Laitan jo tunteja ennen rasvaa ottaan, enkä pese sitä suihkusa, siis hinkkaa ottaa....
Kokeillut minen moista ja ruikuttanut lääkärillä, mutta parempaa en oo löytänyt...
tuota vissii saa iha perus marketista? pitääpäs ostaa.
ap
Saa jopa paikallisesta ässämarketista ja on mun luottovoide halkeilevaan ihoon
En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta neuvoisin näin: Kasvojen puhdistus tuotteella, jonka pH mahdollisimman lähellä ihon omaa pH:ta eli lievästi hapan. Puhdistuksen jälkeen iholle kosteutta (hydration) esim. hyaluronihappo tmv. Huom! HA (eli hyaluronic acid) tarvitsee kosteutta eli jos iho ja/tai ilma on kuiva, ottaa kosteuden ihosta. Laita siis kostealle iholle. Tämän jälkeen melko pian okklusiivinen kosteusvoide (moisture), joka estää kosteuden (hydration) haihtumista iholta. Itse käytän paljon CeraVen tuotteita, koska sisältävät keramideja eli lipidejä, jotka auttavat ihoa säilyttämään kosteustasapainonsa. Lisäksi ne ovat hajusteettomia (hajusteet aiheuttavat helposti yliherkkyysreaktioita). Jos ihosi on aivan äärimmäisen kuiva, voisit kokeilla käsittelemätöntä ("raw unrefined") shea- eli karitevoita, esim. yön ajaksi, mikäli ihosi ei ota siitä nokkiinsa. Joillakuilla se aiheuttaa finnejä, mutta ei kaikilla. Pelkkä öljyn sively (esim. ehdotettu kookosöljy) ei riitä, koska se ei kosteuta ihoa syvältä. Sori englanninkieliset termit, mutta itse olen tekemisissä ihonhoitoon liittyvissä asioissa pääsääntöisesti englanniksi, niin suomenkieliset termit eivät ole ihan hallussa.
Mene lääkäriin ennen kuin leviää ehkä psoriaassis.Siihen aivan omat hoitonsa.
Kannattaa kokeilla lisäravinteena biotiinia - itselläni on herkästi kuivuva iho, ja biotiinin aloittamisen jälkeen iho on ollut selvästi parempi. Bonuksena vielä se, että hiukset ja kynnetkin voivat aiempaa paremmin.
Erittäin vaikeasta atopiasta kärsinyt työkaveri kehui edellisten Putinin pakotteiden aikaan suolatonta voita erinomaisena ihorasvana.
Kertokaa nyt helvetti minkä puoskarin ohjeella käsikaupan kortisonia ei saa laittaa naamalle? Miten on parempi antaa ihottuman ärtyä eli ihon "väärää signaalia ottaneen" puolustusmekanismin jyllätä? Tai miksi on parempi laittaa iholle jotain, jonka kemiallisessa kaavassa on "happo", tai jotain joka on valmistettu Riitta-muorin puutarhassa kasvavasta koristekasvista?
Mulla tulee atooppista ihottumaa ja nytkin tänä talvena muutama kohta kasvoista hilseili muutamaan otteeseen kuivuudesta. Juuri otsa on mulla kuivin alue, mutta otsan iho onkin ohuempi kuin vaikkapa poskien, mikä voi vaikuttaa. Oon käyttänyt kuivalle iholle tarkoitettua kosteusvoidetta hieman reilulla kädellä ja levitän sekaan arganöljyä tai sitten laitan öljyn voiteen päälle. Sitten päälle vielä ihan pieni nokare sheavoita. Annan ihon siis jäädä kiilteleväksi. Näin aamuin ja illoin. Pesen kasvot öljyputsarilla, jos olen meikannut, mutta muutoin en puhdista niitä paitsi muutaman kerran viikossa suihkussa kevyesti vedellä. Nyt kun pakkaset kenties on jo ohi, niin oon jättänyt sheavoin pois, eikä ainakaan vielä ole iho lähtenyt kuivumaan liiallisesti.
Olen vastaaja 77 ja lisään vielä, että kasvovoiteessa on jo kosteus ja rasva eli se, mitä (kuiva) iho tarvitsee. En kuitenkaan ole ikinä löytänyt tarpeeksi rasvaista voidetta (edes silloin, kun laittaa voidetta kerralla paljon), joka minulle riittäisi ja siksi lisään voiteen sekaan tai sen päälle oljyä ja sheavoita. Eli jos ihossa on vaikkapa pintakuivuutta, niin kannattaa joko vaihtaa voidetta tai lisätä voiteen alle kosteutta seerumista tai kasvovedestä.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt helvetti minkä puoskarin ohjeella käsikaupan kortisonia ei saa laittaa naamalle? Miten on parempi antaa ihottuman ärtyä eli ihon "väärää signaalia ottaneen" puolustusmekanismin jyllätä? Tai miksi on parempi laittaa iholle jotain, jonka kemiallisessa kaavassa on "happo", tai jotain joka on valmistettu Riitta-muorin puutarhassa kasvavasta koristekasvista?
Yleislääkäri Toni Vänni kertoo seuraavaa:
https://www.is.fi/terveys/art-2000006142509.html
"– Herkkien ihoalueiden, eli silmäluomien, kasvojen ihon ja genitaalialueiden kanssa tulee olla varovainen. Hydrokortisoni voi ohentaa ihoa merkittävästi, varsinkin jos sitä käytetään pitkäaikaisesti."
Lisää tarinaa löytyy, jahka joku jaksaa linkin avata.
Lisäyksenä vielä, jos jollekin on epäselvää: ohentunut iho ja rypyt kulkevat käsi kädessä. Valinta tietysti on jokaisen omissa käsissä - kaiken suhteen ja aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkäri Toni Vänni kertoo seuraavaa:
https://www.is.fi/terveys/art-2000006142509.html
"– Herkkien ihoalueiden, eli silmäluomien, kasvojen ihon ja genitaalialueiden kanssa tulee olla varovainen. Hydrokortisoni voi ohentaa ihoa merkittävästi, varsinkin jos sitä käytetään pitkäaikaisesti."
Lisää tarinaa löytyy, jahka joku jaksaa linkin avata.
Lisäyksenä vielä, jos jollekin on epäselvää: ohentunut iho ja rypyt kulkevat käsi kädessä. Valinta tietysti on jokaisen omissa käsissä - kaiken suhteen ja aina.
oon tienny tän, sen takia en 2 vk kauemmin laita kortisonia tai emulsiovoidetta samaan kohtaan. silloinki harkinnanvaraisesti tapauskohtaisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Helokkiöljjy on hyvä, kannattaa ottaa kalaöljyn kera. Myös vehnänalkionöljy on hyväksi. Voi käyttää vaikka salaatin kanssa.
joo. kalaöljyy syön jokapäivä. tiiän että omega 6 tarvii kaveriksi omega 3.
ap
Xyliderm, Coxir Ultra Hyaluronic Ampoule, LV Kosteuttava 48H kasvovoide ja tarvittaessa vielä Apolar tai 2,5% Hydrokortisonivoide.
Näillä mun erityisen sitkeä atooppinen ihottuma pysyy pois kasvoilta. Kropalle on sit omat tökötit, pääasiassa ensin Xyliderm ja sitten paksumpaa rasvaa tarvittaviin kohtiin + kortisonirasvaa tarvittaessa.
Toivottavasti löydät jonkun luottotuotteen, mulle se on tuo Xyliderm ja Coxirin seerumi.