Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin opettajien etujen leikkaaminen unohtui?

Vierailija
28.09.2015 |

Mitä helvettiä? Eikö siihen opettajien ylipitkään kesälomaan puututakaan? Samoin lyhyet päivät. Olen katsonut kun naapurin opettaja tulee kello 12 himaan ja alkaa juomaan kaljaa terassillaan. Kyllä pitäisi olla 8-16 duuni opeilla niinkuin muillakin.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 08:51"] [quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 08:46"] Ei opettajilla ole etuja. Helvetin pitkiä työpäiviä ja kiittämättömiä kakaroita ja vanhempia. Toivon todella, että palattaisiin siihen että opettajille maksettaisiin palkka kymmeneltä kuukaudelta. Nythän kansan kadehtimat pitkät lomat johtuu siitä, että opettajien palkka on jaettu heidän pyynnöstään myös kesäkuukausille. Vanhentunut tapa. Koko palkka lukuvuodelta käteen kokonaisuudessaan vain eikä tätä jaettua, alennettua palkkaa joka kuulle. Tämä nykyinen tapa mahdollistaa ei virkaa omaavien nuorten opettajien kusetuksen, koska he eivät saa kesäkuukausien palkkaansa, jonka ovat ansainneet, vaan joutuvat kesällä nostamaan työttömyyskorvausta. Kunnat säästää opettajien ansaitsemista palkkatuloista ja jotkut vanhemmat määkii jo nyt käsi opettajan taskussa pienempää palkkaa. [/quote] Montako euroa vaikkapa aloittelevan lukion aineenopettajan palkka olisi, jos se maksettaisiin 10 kuukaudelta? About 3900? [/quote] Siitä pitää tosiaan säästää itse silloin kesäkuukausille tulot. Opettajan puolisona ja itse DI:nä tuo 3900 monen vuoden koulutuksesta ja ympäripyöreistä päivistä tuntuu alimitoitetulta. Jos kadehdit opettajien palkkausta ja työtä niin tervemenoa yrittämään sisään opettajakoulutukseen ja nauttimaan pitkistä päivistä sekä nykyisten moniongelmaisten nuorten opettamisesta. Työhön kuuluu myös sosiaalityöntekijöiden ja vanhempien tapaamista. Tuntien suunnittelua, joka kestää pidempään kuin sen tunnin pito ja kokeiden suunnittelua ja korjausta sekä oppilaiden asioiden setvimistä. Rehtori ja vanhemmat pommittavat viesteillä vapaa-ajalla, iso osa "lomasta" menee kurssien suorittamiseen. Vain hullu lähtee tuolle alalle. Olisi ollut kuva, jos mies olisi opiskellut insinööriksi niin kuin allekirjoittanut niin ei lomatkin menisi pilalle kurssisuunnitteluun. [/quote] Täytyy mennä. DI:llä alkaa palkka kakkosella. Yli kolmen tonnin palkka jaettuna vaikka kesäkuukausille EI OLE HUONO!

[/quote]

Missä ihmeessä DI:n palkka alkaa kakkosella? Yliopistollako olet töissä?
[/quote]

Yksityisellä. Niin. Voi kuule aloilla on eroja ja palkankorotuksia ei nuori nainen koskaan saa...

Vierailija
142/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 07:29"]Mä menin eilen töihin 7:30. Pääsin lähtemään 16:00. Koko loppuillan suunnittelin kotona opetusta ja oppilaiden pedagogisia toimenpiteitä. Itse opetusta oli eilen 8-11:30. Syyslomaa odottaen... T. Opettaja [/quote] Mikä syysloma? Ei meillä vaan ole :/

[/quote]

Viime syysloman puoliso teki tuntisuunntelmia. Eipä juuri huomannut että oli loma. Tuntuu että monet tämän palstan lukijoista ei tajua kuinka paljon sellaista työtä joka ei näy oppilaille opettajat joutuvat tekemään. Siitä varmaan katkeruus.

[/quote]

En voi uskoa tätä. Kenenkään kerran kaikki tunnit suunnitelleen ei tarvitse istua syyslomaa 8-16 suunnittelemassa tunteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:51"]

Kyllä niiden pitäisi joutua olemaan siellä koululla neljään asti, vaikkei opetusta olisi. Se naapurin opekin on ehtinyt tehdä vaikka mitä nyt syksyllä kun aikaisin tulee kotiin. Minä tiedän, olen tarkkaillut verhon raosta. Mitä perkelettä se semmoinen on että neljä tuntia töissä kotiin? Ap

[/quote]

Oletko tullut ajatelleeksi, että opettajilla ei ole työtiloja koulussa? Kun open tunnit loppuvat, toisen open tunnit hänen luokassaan alkavat. Tai sitten sinne tulee musiikkiopistolaisia tai siivoojat. Opehuoneessa on pari pöytää ja konetta, opettajia saattaa olla kymmeniä.

Jos opettajille asetetaan paikallaolovelvollisuus, heille on järjestettävä työhuoneet ja tietokoneet työnantajan puolesta. Arvaapa, mitä tämä tulisi maksamaan!

Itse leikkauksista sen verran, että tuntikehyksen supistaminen on jo nyt leikannut vuosipalkastani yli 5000 euroa. Lomarahojen leikkaus koskee minuakin. Samoin sairaspäivän palkan leikkaus. Lisäksi työni käy sitä hankalammaksi, mitä enemmän koulusta muutenkin säästetään. Jos oppilaille ei osteta työkirjoja ja muita materiaaleja, vaikeutuu minunkin työni.

- ope -

Vierailija
144/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

DI:n palkka onkin parempi kuin opettajan. Arvostan myös työssäni sitä, että saan työskennellä aikuisten kanssa ja vain hoitaa hommani. Mihinkään kasvatustyöhön ei tarvitse panostaa tai kuunnella vanhempien vaatimuksia tai syytöksiä jos oma lapsi ei olekaan nero. DI:llä näkyy oikeasti palkassa suoraan työhön panostaminen.

Tajusitko siis, että nykyisin opettajien palkka on jaettu kesäkuukausille heidän omasta pyynnöstään. Tapa on tosin vanhentunut ja toivon että opettajat saisivat täysimääräisen korvauksen lukuvuodelta niin ei-virkasuhteessa olevien rahoja ei kunta voisi ryöstää.

Arvostan sekä opettajia että insinöörejä. Molemmat ovat käyneet läpi pitkän koulutuksen, mutta vain toinen saa hyvää palkkaa. DI:n työtä arvioi pomo ja asiakkaat ja ammattitaidon ylläpito on työllisyyden edellytys koulutuksineen. Sama juttu opettajilla. Myös opetusta kehitetään jatkuvasti ja suurin osa opettajista kyllä haluaa että mahdollisimman moni oppilas oppii hyvin ja että tunnit ovat laadukkaita. Opettajien työtä ei kannata mollata, jos itselle on joskus osunut pari laiskaa opettajaa vastaan. (Yliopistolla sattui pari ja tunnit oli sen näköisiä. Siellä tosin tutkimustulosvaatimukset nykyään ovat saaneet aikaan sen, ettei opetukseen kannata panostaa. Jos panostaa liikaa eikä tutkimustuloksia tule niin voi heittää hyvästit työpaikalle. Ei siitä sen enempää. Meni ehkä aiheen vierestä.)

En tosiaan vaihtaisi työtäni opettamiseen, koska siinä on niin alhainen palkkaus koulutukseen ja käytettyihin työtunteihin nähden. Ei kannata arvottaa koko ammattiryhmän palkkausta sen takia että siellä on pari mätää omenaa, joita löytyy ihan kaikista ammattiryhmistä, sekä opettajista että insinööreistä.

Jos tuntisuunnittelu mättää tai on vanhanaikaista niin kyllä oppilaat sen huomaavat ja se näkyy opetuksen laadussa.

[/quote]

DI:t ovat lääkäreiden jälkeen tunnetusti maisteriden palkkakuninkaita, joten on aika valikoivaa valita heidät ainoaksi vertailukohdaksi. Dippainssin ja opettajan osaaminen on muutenkin aika erilaista. Opettajan sijaisuuksia voi esimerkiksi tehkä lukiopohjalta, DI:lle suunniteltuja tehtäviä ei.

Kaikki kyllä tajuavat, että opettajien palkka on jaettu. Se palkka olisi aika suuri siitäkin huolimatta, että saisivat nykyisen palkkansa vain kymmeneltä kuulta. Esimerkiksi yläkoulun aineenopettajan palkka työkuukausilta on jakamattomana noin 4300 euroa. Oli työssään hyvä tai ei. Tuntipalkkaa en edes uskalla laskea.  

Ja toki kaikki eivät tykkää kaikista maailman työtehtävistä, ei se silti tarkoita että pitäisi olla jättimäinen palkka. Itse en esimerkikis halua media-assistentiksi tai tutkijaksi. Se ei silti tarkoita, että heidän tuloja pitäisi kyseenalaistamatta nostaa järjettömälle tasolle.

Vierailija
145/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuodaanpa vähän opetuspainotteisen yliopisto-opettajan näkökulmaa tähän opettajien työaika-asiaan. Kuvitteellinen esimerkki. Vuosityöaika on 1600 tuntia, eikä ketään kiinnosta missä ja milloin nuo tunnit tehdään. Opetusta on viikossa keskimäärin 14 tuntia ja lukuvuodessa on 28 viikkoa. Opetuksen suunnitteluun varataan aikaa keskimäärin 2 tuntia per lähiopetustunti ja tämä siis sisäältää kaiken: oppimateriaalien laadinnan (ei valmiita kirjoja tai tehtäviä), luentojen suunnittelun, esseeaiheiden tai harkkatöiden taustamateriaalien kasaamisen, esseiden arvioinnin, tenttien laadinnan ja tietenkin tenttien arvioinnin. Näin ollen tuosta 1600 tunnista kontaktiopetukseen ja sen valmisteluun kuluu 1176 tuntia vuodessa. Henkilöstöpalavereihin varataan aina pari tuntia viikossa koko lukuvuoden ajan eli 56 tuntia. Nyt ollaan 1232 vu0sityötunnissa. Opiskelijoiden ohjaukseen (HOPS) varataan tunti per opiskelija ja opiskelijoita on vuosikurssilla noin 40 eli 1272. Oman opettajuuden ja ammattitaidon kehittämiseen varataan usein tunti viikossa, käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pedagogisia opintoja tai vaikkapa yhteistoiminnallista opetuksen kehittämistä. Nyt ollaan vuosityöajassa, joka on tasan 1300. Jäljelle jää laskennallista pelivaraa 300 tuntia lukuvuodessa, joka käytetään tilanteesta riippuen esimerkiksi opetussuunnitelmatyöhön, omaan tutkimukseen, yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja sidosryhmien kanssa palaveeraamiseen, konferenssien järjestämiseen, hallinnon edellyttämään raportointiin jne. Tällainen suunnitelma kirjataan järjestelmään joka lukukauden aikana ja sen toteutumista valvotaan esimiehen kanssa käydyissä kehityseskusteluissa. Mielestäni sama systeemi toimisi alemmalla tasolla opettavien opettajien työajan käyttöä suunniteltaessa. En ole vielä kertaakaan kuullut vakuuttavia perusteita, miksi tätä ei otettaisi käyttöön esimerkiksi lukioissa.

Vierailija
146/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:51"]

Kyllä niiden pitäisi joutua olemaan siellä koululla neljään asti, vaikkei opetusta olisi. Se naapurin opekin on ehtinyt tehdä vaikka mitä nyt syksyllä kun aikaisin tulee kotiin. Minä tiedän, olen tarkkaillut verhon raosta. Mitä perkelettä se semmoinen on että neljä tuntia töissä kotiin? Ap

[/quote]

Oletko tullut ajatelleeksi, että opettajilla ei ole työtiloja koulussa? Kun open tunnit loppuvat, toisen open tunnit hänen luokassaan alkavat. Tai sitten sinne tulee musiikkiopistolaisia tai siivoojat. Opehuoneessa on pari pöytää ja konetta, opettajia saattaa olla kymmeniä.

Jos opettajille asetetaan paikallaolovelvollisuus, heille on järjestettävä työhuoneet ja tietokoneet työnantajan puolesta. Arvaapa, mitä tämä tulisi maksamaan!

Itse leikkauksista sen verran, että tuntikehyksen supistaminen on jo nyt leikannut vuosipalkastani yli 5000 euroa. Lomarahojen leikkaus koskee minuakin. Samoin sairaspäivän palkan leikkaus. Lisäksi työni käy sitä hankalammaksi, mitä enemmän koulusta muutenkin säästetään. Jos oppilaille ei osteta työkirjoja ja muita materiaaleja, vaikeutuu minunkin työni.

- ope -

[/quote]

Opettajille riittää työtilaksi yksi tai kaksi luokkaa, joihin voi hankkia noin 300 euron tietokoneet. Osaavat varmasti antaa toisilleen työrauhan ja koneetkin pysyy kunnossa kun niitä ei siitä pulpetista roudata mihinkään. Yksi tehokas w-lan luokkaan ja open-office (heh) ohjelmistot koneille. Säästää itsensä peruspalkan leikkauksista yhdessä alta aikayksikön.

Opettajat saavat arvostusta käyttämälleen ylimääräiselle työajalle, oppilaat saavat paremmin suunniteltuja tunteja, kansa tietää ettei maksa pelkästä OAJ:n vallanhimosta ja rehtori näkee välittömästi kun joku ei suoriudu työstään. 

Mutta tietty on yksi taho jolle se ei käy. Ne opettajat.

Vierailija
147/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisivatko opettajat laskemaan palkkaansa, jos samalla työmäärä vähenisi? Olisi vähemmän oppilaita ja ylimääräisiä kokouksia, mutta sitten saisi vaikka 300 euroa vähemmän? Sillähän rahallahan saisi palkattua nuorisotyöntekijöitä hoitamaan niitä haastavia lapsia. Mitä mieltä?

Vierailija
148/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulette siis olevanne ainut ammattiryhmä jolla työn määrä on lisääntynyt ? Entäs päiväkodit, sairaalat, sos.työ ? Emme kyllä perustele että koska teemme raskaampaa työtä (erityistä tukea tarvitsevia lapsia on päiväkodeissakin enemmän) , ei meidän tarvitsisi osallistua säästöihin.

Vierailija
149/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on jo käyty av:lla sata kertaa ja lopputulema on sama: Kriitikoiden sopii kokeilla opettamista ja tulla vasta sitten kritisoimaan.

Vierailija
150/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:45"]Opettajankoulutusko on sinun mielestäsi vaativa koulutus? Opettajat ovat vain historian takia sattuneet jäämään yliopistoon koulutettaviksi. Jos ihan oikeasti mietittäisiin ammatin vaatimuksia, niin opettajia koulutettaisiin ammattikorkeassa. Ala sisältää hyvin vähän tutkimuksen tekoa ja puhtaasti teoreettista työskentelyä. [/quote] Ammatillisen opettajan pätevyyden saa oman tutkinnon päälle noin vuodessa. Sis. kasvatustieteiden opintoja ja pedagogisia. Oppisisälllöt esim. luokanopettajaksi pitäisi kaikilla olla hallussa, mutta koulutuksessa käydään läpi esim. liikunnasta kuperkeikat yms! Asiat, jotka on opittu ala-asteella....

[/quote]

Mä kyllä tein ensin viisivuotisen maisterin tutkinnon omasta oppiaineestani (matematiikka) ja ihan yksin kirjoitin gradunikin. Sen jälkeen opiskelin vielä täyspäiväisesti vuoden pedagogisia opintoja, jotta sain aineenopettajan pätevyyden yläkouluihin, lukioon ja ammattikorkeaan. Miten siis olen "historian takia sattunut jäämään yliopistoon koulutettavaksi"? 

Vierailija
151/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä olisi uskonut, että täysin läpällä aloittamani ketju paisuu tällaisiin mittasuhteisiin. Opettajan työ saattaa ulkopuolisen silmissä näyttää helpolta, mutta ei oma englanninosaaminen ihan tuosta vaan ole tullut. Onhan se vaatinut vuosien työn, mikä nyt kantaa hedelmää. Koskaan osaaminen ei ole valmista, koko ajan pitää seurata aikaansa.
Minä en ole kateellinen kenellekään hänen työstään. Hoidan oman hommani. Kenenkään työajat, palkkaus, edut eivät kiinnosta paskan vertaa. Naapurin myynti-insinööri tienaa tuhansia euroja nettona enemmän kuin minä. En ole ottamassa häneltä mitään pois.
Ap, se alkuperäinen, joka on todellakin juonut sen yhden kylmän oluen kotiterassilla saavuttuaan kotiin klo 12.15.

Vierailija
152/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:45"]Opettajankoulutusko on sinun mielestäsi vaativa koulutus? Opettajat ovat vain historian takia sattuneet jäämään yliopistoon koulutettaviksi. Jos ihan oikeasti mietittäisiin ammatin vaatimuksia, niin opettajia koulutettaisiin ammattikorkeassa. Ala sisältää hyvin vähän tutkimuksen tekoa ja puhtaasti teoreettista työskentelyä. [/quote] Ammatillisen opettajan pätevyyden saa oman tutkinnon päälle noin vuodessa. Sis. kasvatustieteiden opintoja ja pedagogisia. Oppisisälllöt esim. luokanopettajaksi pitäisi kaikilla olla hallussa, mutta koulutuksessa käydään läpi esim. liikunnasta kuperkeikat yms! Asiat, jotka on opittu ala-asteella....

[/quote]

Mä kyllä tein ensin viisivuotisen maisterin tutkinnon omasta oppiaineestani (matematiikka) ja ihan yksin kirjoitin gradunikin. Sen jälkeen opiskelin vielä täyspäiväisesti vuoden pedagogisia opintoja, jotta sain aineenopettajan pätevyyden yläkouluihin, lukioon ja ammattikorkeaan. Miten siis olen "historian takia sattunut jäämään yliopistoon koulutettavaksi"? 

[/quote]

Monille sana "opettaja" tarkoittaa yleensä ensisijaisesti luokanopettajaa. Yläkoulun ja lukion opettajia kutsutaan silloin "aineenopettajiksi". Yleensä konteksti avautuu kirjoitusten muista osista, kuten tässä tapauksessa tuosta, että "ala sisältää hyvin vähän tutkimuksen tekoa". 

Vierailija
153/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:15"]Toivoisin, että kaikki opettajien työtä ja sen myötä sen etuja kahedtivat pääsisivät kokeilemaan opettajan työtä. Olin itse sijaisopettajan useissa kouluissa opiskeluaikanani, kun mietin myös aineenopettajaksi ryhtymistä. Nämä kokemukset saivat minut vakuuttumaan, että opettajan työ on sellaist, kitä en vuosikausia jaksiais. Toki oppilaiden parempi tuntemus ja kokemus auttavat, mutta kyllä tunti opettajantyötä on monin verroin raskkaampaa kuin siisti sisätyö toimistossa. Tuntien suunnittelu, opetus, työskentelyn ohjaaminen, järjestyksenpito, oppilaiden asioiden hoito, heidän kuuntelemisensa, ja kasvattaminen on hyvin intensiivistä. Lisäksi tulee kaikenlaisia oppilashuoltoon kuuluvia asioita.  Sijaisopena valvoin mielelläni myös välitunteja, koska en tuntenut oloani kotoisaksi opettajanhuoneissa välitunnilla, joten mielelläni vietin aikaa pihalla oppilaiden kanssa. Paljastui kerrankin, että eräs alle 10-vuotias on kotonaan yksin, oli ollut jo useamman päivän. Ei muuta kun rehtorin luo ja sosiaaaliviranomaisiin yhteys, ja lapsi väliaikaiseen huostaan.  [/quote] Minusta tuntuu, että opettajilla ei ole käsitystä muiden alojen työskentelystä. Esim. vertailuna maisteritasoiset alat tekniikassa ja luonnontieteessä, tai vaikka arkkitehtisuunnittelussa. Harva työ on 8-16 tapahtuvaa, vaan töitä tehdään kotona iltasella, kun lapset nukkuvat (minä). Puoliso taas tekee välillä yli 12 h päiviä, ja nämä voi tulla varoittamattakin. DL on vastassa ja asiat vaan pakko saada eteenpäin. Ja kummankin meidän akateemisen palkka on alle 3000 ja esim. toisella ei ole koskaan ollut lomarahoja (eli palkka nousee nyt, kun lomarahasta tullee lakisääteinen!). Ja kyllä, olen ajatellut kouluttautua nyt opettajaksi palkkauksen, etujen ja työn varmuuden takia. Alun perin en niin tehnyt, kun kaikkialla puhuttiin opettajien huonosta palkkauksesta, mikä ei mielestäni ole totta.

[/quote]

Olen arkkitehti. Kyllä, tunteja tulee, mutta jokaisesta ylitunnista maksetaan palkka. Enkä lähtisi yläasteelle kumisateeseen ja v*ttuilun kohteeksi, kuolisin mieluummin. Kunnoitan opettajia jotka siihen kykenevät. Ovat varmasti pienen palkkansa ja lomansa ansainneet. Ei niistä duuneista selviä järjissään ilman palakatonta taukoa ja kesälomaa.  Todella typerää kateutta joillain muilla akateemisilla. Tiedäte itsekin, että hermot menisi niissä puitteissa.

Vierailija
154/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:17"]

Empä olisi uskonut, että täysin läpällä aloittamani ketju paisuu tällaisiin mittasuhteisiin. Opettajan työ saattaa ulkopuolisen silmissä näyttää helpolta, mutta ei oma englanninosaaminen ihan tuosta vaan ole tullut. Onhan se vaatinut vuosien työn, mikä nyt kantaa hedelmää. Koskaan osaaminen ei ole valmista, koko ajan pitää seurata aikaansa. Minä en ole kateellinen kenellekään hänen työstään. Hoidan oman hommani. Kenenkään työajat, palkkaus, edut eivät kiinnosta paskan vertaa. Naapurin myynti-insinööri tienaa tuhansia euroja nettona enemmän kuin minä. En ole ottamassa häneltä mitään pois. Ap, se alkuperäinen, joka on todellakin juonut sen yhden kylmän oluen kotiterassilla saavuttuaan kotiin klo 12.15.

[/quote]

Jos näitä myynti-insinöörejä olisi Suomessa kymmeniä tuhansia ja heidän palkkansa maksettaisiin kansalaisten verovaroista ilman demokraattista vaikutusmahdollisuutta, niin varmasti sinuakin kiinnostaisi.

Vierailija
155/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:17"]

Empä olisi uskonut, että täysin läpällä aloittamani ketju paisuu tällaisiin mittasuhteisiin. Opettajan työ saattaa ulkopuolisen silmissä näyttää helpolta, mutta ei oma englanninosaaminen ihan tuosta vaan ole tullut. Onhan se vaatinut vuosien työn, mikä nyt kantaa hedelmää. Koskaan osaaminen ei ole valmista, koko ajan pitää seurata aikaansa. Minä en ole kateellinen kenellekään hänen työstään. Hoidan oman hommani. Kenenkään työajat, palkkaus, edut eivät kiinnosta paskan vertaa. Naapurin myynti-insinööri tienaa tuhansia euroja nettona enemmän kuin minä. En ole ottamassa häneltä mitään pois. Ap, se alkuperäinen, joka on todellakin juonut sen yhden kylmän oluen kotiterassilla saavuttuaan kotiin klo 12.15.

[/quote]

Jos näitä myynti-insinöörejä olisi Suomessa kymmeniä tuhansia ja heidän palkkansa maksettaisiin kansalaisten verovaroista ilman demokraattista vaikutusmahdollisuutta, niin varmasti sinuakin kiinnostaisi.
[/quote]
No ei kyllä. Opettajan palkka on ihan ansaittu.

Vierailija
156/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:42"]

Opettajille riittää työtilaksi yksi tai kaksi luokkaa, joihin voi hankkia noin 300 euron tietokoneet. Osaavat varmasti antaa toisilleen työrauhan ja koneetkin pysyy kunnossa kun niitä ei siitä pulpetista roudata mihinkään. Yksi tehokas w-lan luokkaan ja open-office (heh) ohjelmistot koneille. Säästää itsensä peruspalkan leikkauksista yhdessä alta aikayksikön.

Opettajat saavat arvostusta käyttämälleen ylimääräiselle työajalle, oppilaat saavat paremmin suunniteltuja tunteja, kansa tietää ettei maksa pelkästä OAJ:n vallanhimosta ja rehtori näkee välittömästi kun joku ei suoriudu työstään. 

Mutta tietty on yksi taho jolle se ei käy. Ne opettajat.

[/quote]

Haluan nähdä sen päivän kun muiden alojen akateemiset työntekijät - lakimiehet, ekonomit, lääkärit ... mitkä tahansa muut virkamiehet jne suostuvat kitinöittä edes avokonttoriin, puhumattakaan 30hlöä/60m2 (suurin opetustila) tilaan jonnekin pulpetin nurkkaan 300 euron läppärien kanssa - olen työtiloja kuitenkin jonkun joukon arkkitehtina suunnitellut. Nyt valot päälle - opettaja tarvitsee käsikirjastotilansa, rauhaa tuntien valmisteluun, rauhaa ja äänieristystä arkaluontoisten oppilaita koskevien asioiden hoitamiseen. Kustannuksia tulee syntymään, mikäli koulut velvoitetaan tarjoamaan kaikille opettajille asianmukaiset työtilat. 

Vierailija
157/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:01"]Tämä keskustelu on jo käyty av:lla sata kertaa ja lopputulema on sama: Kriitikoiden sopii kokeilla opettamista ja tulla vasta sitten kritisoimaan.
[/quote]

Tästä ei ole kyse vaan siitä, että opettajat nostaa itsensä jalustalle maailman raskaimman ja vaativimman ammatin harjoittajina. Ikään kuin olisivat ainoita, jotka tekee tosi töitä. Toinen odottaa syyslomaa ja toinen itkee kun silloinkin pitää tehdä töitä.

ps. Minulla on kolme lasta, joilla wilma käytössä. Kasiluokkalaisen wilmaan tulee säännöllisesti merkintöjä ja viestejä. Eka- ja vitosluokkalaisen wilmaan ei ole tullut ainuttakaan viestiä tai merkintää tänä syksynä. Tsot tsot, missä nämä opet oikein aikaansa kuluttavat. Siellä terassilla varmaan.

Vierailija
158/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] No ei kyllä. Opettajan palkka on ihan ansaittu.

Ansaittu tai ei, onko järkeä kuluttaa aikaa keskusteluun joka ei johda mihinkään? Opettajien palkka ei ole laskemassa, ihan sama miten ahkerasti katkerat ja kateelliset koulupudokkaat täällä kommentoivat. Voisitte käyttää tämänkin aurinkoisen päivän vaikka ulkoillen. 

Vierailija
159/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Haluan nähdä sen päivän kun muiden alojen akateemiset työntekijät - lakimiehet, ekonomit, lääkärit ... mitkä tahansa muut virkamiehet jne suostuvat kitinöittä edes avokonttoriin, puhumattakaan 30hlöä/60m2 (suurin opetustila) tilaan jonnekin pulpetin nurkkaan 300 euron läppärien kanssa - olen työtiloja kuitenkin jonkun joukon arkkitehtina suunnitellut. Nyt valot päälle - opettaja tarvitsee käsikirjastotilansa, rauhaa tuntien valmisteluun, rauhaa ja äänieristystä arkaluontoisten oppilaita koskevien asioiden hoitamiseen. Kustannuksia tulee syntymään, mikäli koulut velvoitetaan tarjoamaan kaikille opettajille asianmukaiset työtilat. 

[/quote]

Suomen yliopistoissa taitaa olla satoja pääaineita, ja opettajat yllättäen haluavat nähdä itsensä ainoastaan ekonomien, lakimiesten ja lääkäreiden veroisina asiantuntijoina. Se kertoo paljon ongelman alkulähteestä. Olisiko ratkaisu sitten vain se tutkinnon siirtäminen ammattikorkeakoulun alaisuuteen? Silloin ehkä opettajatkin ymmärtäisivät mihin muu Suomi heidän osaamisensa sijoittaisi. 

Arkaluontoisille asiolle voi olla oma tila. Kappas, ongelma ratkesi. Ja hiljaisuustaso voisi olla yhtä hyvä kuin muillakin kuntien maisteritasoisilla virkamiehillä. 

Vierailija
160/212 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 11:37"]

[/quote]

[/quote]

Suomen yliopistoissa taitaa olla satoja pääaineita, ja opettajat yllättäen haluavat nähdä itsensä ainoastaan ekonomien, lakimiesten ja lääkäreiden veroisina asiantuntijoina. Se kertoo paljon ongelman alkulähteestä. Olisiko ratkaisu sitten vain se tutkinnon siirtäminen ammattikorkeakoulun alaisuuteen? Silloin ehkä opettajatkin ymmärtäisivät mihin muu Suomi heidän osaamisensa sijoittaisi. 

Arkaluontoisille asiolle voi olla oma tila. Kappas, ongelma ratkesi. Ja hiljaisuustaso voisi olla yhtä hyvä kuin muillakin kuntien maisteritasoisilla virkamiehillä. 

[/quote]

Miten ajattelit opettaa mm. matematiikan, kemian, fysiikan, kielten ja historian opettajia ammattikorkeakoulussa? Ensin pitäisi pystyttää ammattikorkeakouluihin matematiikan, kemian, fysiikan, kielten ja historian laitoksia. Ja järki tässä oli...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi