HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (163)
"JANNE LEHTONEN seisoo ohjelmassa esittämänsä näkemyksensä takana. Hän kertoo HS:lle, että hän on antanut tuotantoyhtiölle luvan käyttää kyseistä lausahdusta jaksossa.
Olen kävelevä esimerkki siitä, että kiusaaminen on loppunut tällä tavalla. Kun vaihdoin koulua, mua kiusattiin siellä, ja sitten päätin tehdä itse siitä lopun. Se loppui siihen. Jos joku haluaa lukea siitä lisää, voi lukea kirjastani, Lehtonen sanoo."
Minun kokemukseni mukaan ainakin vähäisempi kiusaaminen loppui alkuunsa, kun mottasin kiusaajaa nyrkillä nenään. Olimme molemmat tyttöjä ja vähän toisella kymmenellä.
Se on helppo aina sanoa noin mutta oikeessa tilanteessa 98% ihmisistä jäätyy, oli lapsi tai aikuine koska nykyajan yhteiskunnassa tappelu ylipäätää on monelle aika vieras asia
Tää on vähän niin ja noin. Joskus se turpaanveto voi lopettaa kiusaamisen. Mielestäni myös ihan ansaitusti kiusattu saa lyödä takaisin, jos häntä lyödään. Mutta onhan tuossa isot riskinsä. Toivoisin oikeasti puolueetonta dataa siitä, kuinka monessa kiusaamistapauksessa turpaanveto tms on saanut kiusaamisen loppumaan. On varmaan sen verran epäkorrekti aihe, ettei kovin moni tutkija edes halua pohtia tuota mahdollisuutta. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Nyt kun on saatu kaikenlaista jengitoimintaa yms hyvin aluilleen, niin mä ehdottomasti suosittelen, että joku yksinäinen mukula lähtee antamaan nyrkkiä jollekin "koviksille".
Joissain tapauksissa ehkä voi joku kunnioitus löytyä, että tappeli vastaan, mutta että joku "jengiläinen" tyytyväisenä tulokseen menisi nuolemaan haavojaan, jos sen onnistuukin pieksämään? Vahvasti epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän niin ja noin. Joskus se turpaanveto voi lopettaa kiusaamisen. Mielestäni myös ihan ansaitusti kiusattu saa lyödä takaisin, jos häntä lyödään. Mutta onhan tuossa isot riskinsä. Toivoisin oikeasti puolueetonta dataa siitä, kuinka monessa kiusaamistapauksessa turpaanveto tms on saanut kiusaamisen loppumaan. On varmaan sen verran epäkorrekti aihe, ettei kovin moni tutkija edes halua pohtia tuota mahdollisuutta. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Tästä olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä tutkimus. Tulokset voisi olla poliittisesti epäkorrekteja.
Väitän ihan suoraan, että kiusaaja on aina opportunisti ja jos kiusattu osoittautuu vaikeaksi uhriksi, se usein jätetään rauhaan. Helpot uhrit on ne mitä haetaan, vastaan laittavat eivät niinkään. Mikään ei tietysti ole 100 prosenttista, varmasti joskus alistumalla välttää väkivallan ja joskus vastarinta vaan pahentaa, mutta kyllä uskoisin että tällainen on harvinaisempaa.
Olen minäkin kuullut useasta tapauksesta, jossa poikien välinen kiusaaminen on loppunut nimenomaan noin.
Sen sijaan yksi poika joka sai aina paniikkikohtauksen eikä pystynyt puolustautumaan, niin häntä kiusattiin niin kauan kunnes vaihtoi koulua. Mutta tuokin kertoo kiusaajista kaiken, että nauttivat kun joku ei saa happea ja panikoi itsensä siniseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on saatu kaikenlaista jengitoimintaa yms hyvin aluilleen, niin mä ehdottomasti suosittelen, että joku yksinäinen mukula lähtee antamaan nyrkkiä jollekin "koviksille".
Joissain tapauksissa ehkä voi joku kunnioitus löytyä, että tappeli vastaan, mutta että joku "jengiläinen" tyytyväisenä tulokseen menisi nuolemaan haavojaan, jos sen onnistuukin pieksämään? Vahvasti epäilen.
Jengiläiset on vähän eri asia kuin normaalit koulupahikset.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta lopettaa veeetuilun.
Jep. Puukko auttaa aina, se ei petä.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin oikeasti puolueetonta dataa siitä, kuinka monessa kiusaamistapauksessa turpaanveto tms on saanut kiusaamisen loppumaan.
Minä kaipaisin oikeasti puolueetonta dataa siitä, kuinka monessa tapauksessa jokin lempeä puuttuminen ja keskustelu on saanut kiusaamisen loppumaan.
Joskus loppuu uhkailemalla ja toisinaan oveluudella. Voi tehdä jotain vähemmän väkivaltaista kuin suora päälle käyminen. Jos tarvitsee vahvempien apua, voi esim. pyytää heitä kiinnittämään koulukiusaajan käsiraudoilla koulun katoksen tolppaan odottamaan iskäänsä.
Mikä pelle tuo tutkija on?
"Hämmästyy", voi hyvä ihme.
Pitää perustaa joku isokokosten karjujengi, joka käy nostelemassa kiusaajat seinälle. Seuraavalla kerralla kunnolla turpaan. Toimis jo pelotteenakin.
Olin pieni ja hento tyttö ala-asteella. Osa luokan kovistytöistä yritti kiusata, jäi yhteen kertaan antaessani tuplasti takaisin. Kukaan ei ole sen jälkeen yrittänyt kiusata. Kyllä, olen samaa mieltä, väkivalta lopettaa v*ttuilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengiläiset on vähän eri asia kuin normaalit koulupahikset.
On toki, mutta koulussa nekin on ainakin aika ajoin. Vai ajatteletko, että sitä samaa pelleilyä ei ilmene jo yläastelaisilla?
Sillä lailla ne sodat syntyy.
Kuulkaa kun MIES PUHUU. Mies eikä mikään puolukka.
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo aina sanoa noin mutta oikeessa tilanteessa 98% ihmisistä jäätyy, oli lapsi tai aikuine koska nykyajan yhteiskunnassa tappelu ylipäätää on monelle aika vieras asia
Jaa, itse olin koko lapsuuteni harrastanut kamppailulajeja joten tietämykseni ihmisen anatomiasta oli myös aika hyvä. Kerran nappasin erään kiusaajan maihin, ja muljautin tältä olkapään sijoiltaan. Hetken sitä uikutusta kuunneltuani palautin olkapään taas paikoilleen, ja sanotaanko näin, että siihen loppui kiusaaminen, ja ei ollut kundin sosiaalinen asema enää entisellään, kun puolet koulua pääsi kuulemaan surkeaa uikutusta.
No ainakaan "korvasta sisään, toisesta ulos", "toisen posken kääntäminen" tai " välittämättä oleminen" ei toimi. Sillä metodilla itse nimittäin toimin, ja sitä kesti tasan niin kauan kuin oli pakko olla samalla luokalla. Suosittelisin nykyään tappelemaan vastaan. Ja kiusaajat ja kiusatut pitää pakottaa koulupsykologille useamman kerran, että se kiusaamisen perimmäinen syy oikeasti selviää ja se hoidetaan pois. Taustalla on varmasti hyvin usein kamalat kotiolot, ja kiusaajakin on silloin uhri siinä ympäristössä.
Sanoisin että 50-50. Joskus väkivalta tosiaan toimii, mutta joskus se pahentaa jos kiusattu ei voita. Ja joskus voi mennä niinkin, että vaikka voittaisi, saa myöhemmin turpiinsa isolta porukalta.
Tärkeimpänä tässä fyysisessä vastustamisessa pitäisi kuitenkin sitä, että kiusattu kokee että edes yritti tapella vastaan. Pahinta on jos ei yritä vaan alistuu - se on juuri se mikä soi päässä vuosikymmeniä.
Minäkin olin kiusattu, vastustin väkivaltaisesti sitä, mutta sain turpiini. Itsetuntoni kuitenkin kohosi kun uskalsin nousta vastarintaan. En kokenut olevani avuton uhri, vaan tappelevani ylivoimaa vastaan. Se on ihan eri asia.