Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osta taidetta?

Vierailija
04.09.2025 |

Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta. 

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan. 

Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011466954.html

Kommentit (408)

Vierailija
1/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi rahan hukkaan heittämistä.

Vierailija
2/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän Salvador Dalin maalauksista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän Salvador Dalin maalauksista

Tekeekö joku Suomessa vastaavaa?

Esim. Se atomitaulu

Vierailija
4/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä, että totta kai ymmärrän ettei taidetta ostella, jos raha ei meinaa riittää edes peruselämiseen. Mutta jos on varaa muuten sisustaa ja käyttää rahaa, niin miksei taide kiinnosta? Onko siinä jotenkin elitistinen leima, vai eikö taidetta näy riittävästi suosituimpien sisustusvaikuttajien tileillä?

Vierailija
5/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkailla on huono maku ja köyhillä ei ole rahaa.

Itse olen kyllä ostanut taiteilijoilta ja gallerioista joskus vauraampina päivinä.

Vierailija
6/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä, että totta kai ymmärrän ettei taidetta ostella, jos raha ei meinaa riittää edes peruselämiseen. Mutta jos on varaa muuten sisustaa ja käyttää rahaa, niin miksei taide kiinnosta? Onko siinä jotenkin elitistinen leima, vai eikö taidetta näy riittävästi suosituimpien sisustusvaikuttajien tileillä?

Taulu meenee kuitenkin pilalle

Vierailija
7/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneen asuntoon on turha taidetta ostaa

Kaikki asunnot on pieniä

Vierailija
8/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta millään tasolla.

Vierailija
9/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä aikoina? Hullu kysyy tuollaista.

Vierailija
10/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan taidetta. Oon aivan tavan mediaanipalkkainen toimihenkilö, muttta mielummin pistän muutaman satasen kiinni kivaan taideteokseen kuin ostan tusina-Lokin.

Aika nopeasti sen huomaa ihmisten sisustuksesta, mistä niiden kanssa voi puhua. Paremmin viihtyy sellaisten kanssa, joilla on kotona seinillä muutakin kuin maalarinvalkoista ja kirjahylly.

Vierailija
11/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taulu meenee kuitenkin pilalle

Miksi menisi? Meillä on iso-iso-isovanhempien aikaisia tauluja, ja ihan hyvässä kunnossa ovat edelleen. Tosin nämä vanhat muotokuvat ja maisemamaalaukset eivät taida enää olla kovin muodikkaita. 

Vierailija
12/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme minimalisteja ja pidämme yksinkertaisesta sisustuksesta. Siihen sopii valkoiset seinät ilman tauluja. Hulluinta asiassa on, että vaimo on kuvataiteilija.

Vierailija
13/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En panosta sisustukseen, se vähän taide mitä on on itsetekemää.

Vierailija
14/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi rahan hukkaan heittämistä.

raaskit ostaa ikean sohvan ja julisteen...et laatuhuonekalua ja oikeaa taidetta

Vierailija
15/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seinät näyttöjen peitossa. Jokku taulut veis vaa tilaa sieltä.

Vierailija
16/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan hienoja 70 luvun lasitaidetta .Nanny Still. Helena Tynell. Niissä pysyy hinta tauluissa ei

Vierailija
17/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"sisustusvaikuttajien" jos taso on boho-heinää tms, ei kyllä osaa arvostaa taidettakaan

Vierailija
18/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan, mutta kirppareilta ja huutokaupoista, tykkään vanhemmasta taiteesta ja kerroksellisuudesta sisustuksessa ylipäänsä. 

Vierailija
19/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme minimalisteja ja pidämme yksinkertaisesta sisustuksesta. Siihen sopii valkoiset seinät ilman tauluja. Hulluinta asiassa on, että vaimo on kuvataiteilija.

Ehkä se juuri selittää, eli vapaa-ajalla haluaa antaa aivojen levätä. Sinänsä mielenkiintoista, että monen taiteilijan kotoa tuntuu kyllä löytyvän läjäpäin kavereiden teoksia. 

Vierailija
20/408 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieneen asuntoon on turha taidetta ostaa

Kaikki asunnot on pieniä

höpsis, mulla on vaan 50neliötä ja seinät melkein täynnä taidetta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi