Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuden tunnin työpäivä poistaisi työttömyyttä enemmän kuin mikään muu keino

Vierailija
06.04.2022 |

Kuuden tunnin työpäivä viisi kertaa viikossa. Palkkasi pysyy samana. Mitä mieltä?

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kuuden tunnin työpäivässä on vain se,  että silloin työnantaja joutuisi palkkaamaan lisää työntekijöitä.

Ja se on työnantajalle kallista.

Sillä sen palkan päälle, minkä työnantaj maksaa, sen päälle hän joutuu maksamaan jokaisesta työntekijästä sivukuluja yli 20 %. 

Jos bruttopalkka olis vaikka 1800 euroa, niin sen päälle työnantaja joutuu maksaamaan 390 euroa muita kuluja,

Ja mitä suurempi palkka, sitä suuremmat sivukulut.

Just siksi ihminen on kallis sijoitus työnantajille, automaatit ja muut ovat kertakuluisia, eikä heistä  mene mitään sivukuluja.   Ainostaan automaattien huollot sun muut silloin tällöin.

No jos tahdotaan säilyttää 8 h työaika, niin yhä harvempi on oikeasti 8 h töissä. loput ovat joko työttöminä tai surkeilla palkoilla osa-aikatöissä tai sitten tempputyöllistettyinä.

Tuotantokyky nousee koko ajan teknologian kehityksen johdosta, joten tuotantoa on varaa jakaa useamman kesken ja tehdä työtä vähemmän.

Vierailija
142/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä jaksaisi käydä kuutena päivänä viikosstöissä.

Sopiva tahti on 3 päivää viikossa ja 5h kerralla.

Oletko sairas vai osatyökykyinen?

Muutoin ei vo käsittää tuota, että ei viitsi käydä töissä, elättääkseen itsensä.

Vaan ahneena ja laiskana ja vetämättömänä vaatii,  että yhteiskunnan,  siis muiden veronmaksajien pitää elättää hänet,  ja maksaa hänelle kaikki mahdolliset tuet.

Juuri näitä tyyppejä ajetaan nyt työelämään.  Näitä jotka tahallaa elätyttävät itsensä yhteiskunnan piikkiin.

Mikä oikeus joillakin on jäädä pelkästä omasta halustaan makailemaan kotiin, ja vaatia että muut työssäkäyvät elättävät hänet?

Mikä oikeus?  Ja kuka sen oikeuden on heille antanut?

Oikeasti sairaat ja osatyökykyiset ovat tietenkin täysin eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat pelkää. Ihan samalla lailla kuin pelkäsivät etätöitä ennen koronaa. Luulivat, että kaikki vain laiskottelee kotona, vaikka moni oli entistä tehokkaampi.

Kuuden tunnin työpäivää kun on tutkittu, niin on todettu, että sen aikana saa tehtyä melkein sen saman kuin kahdeksassa. Sitä luonnostaan tekee tehokkaammin kun aikaa on vähemmän. Ei ehdi väsyä. 

Jep. Täytyy vaan ihmetellä, minkä ihmeen takia käytännössä kaikki työllistämistoimet kohdistuvat työttömiin ja mielellään rankaisuun sekä ilmaistyön teettämiseen kaikenmaailman kokeiluissa ja pajoissa. Ei se toimi, ei se luo uutta vakituista palkkatyötä.

Oikeasti ainut toimiva keino on töiden uudeelleenjako. Paikkoja syntyisi enemmän ja ihmiset voisivat paremmin. Mikä järki on ajaa yhdet uupumukseen ja loppuun, siinä missä toisille ei ole töitä lainkaan. Ei mikään järki! Tulevaisuus on 6 tunnin päivät.

Vierailija
144/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että osaavaa töitä tekevää työvoimaa ei ole.

Itse teen työtä, jossa olen tekemisissä satojen yrittäjien kanssa vuositasolla ja lähes jokaisen suusta on kuullut, että osaavaa työvoimaa ei ole.

Jos laittaa paikan avoimeen hakuun tulee hakemuksia ihmisiltä, jotka ei osaa. Nuoret valmistuneet pyytävät osaamiseensa nähden järjetöntä palkkaa, joten heitä ei kannata palkata, kun heidän työpanoksensa ei tuota firmalle sitä, mitä he vaativat palkaksi.

Rekrytointi on resursseja kuluttavaa ja kun hakijat ovat toinen toistaan huonompia ei rekryjä edes avata vaan tehdään itse mitä pystytään.

Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa löytää työntekijöitä rekrytoimiston kautta. Me maksetaan käyvää palkkaa.  Viimeisin insinööri sanoi palkkansa tuplaantuneen, kun tuli meiltä eräästä isosta insinööritoimistosta, ja meidän palkka on ihan järkevä eikä mikään korkea oikeasti.

Suuri osa työvoimapulasta kärsivistä firmoista maksaa käsittämättömän huonoa palkkaa, ja siksi porukka välttelee niitä.

Hyvä jos teillä noin. Tämä kuitenkin on aika yleinen tosiasia. Tänään juuri keskustelin erään yrittäjän kanssa asiasta, he sanoi, että ovat 2v etsineet osaavaa työntekijää, mutta ei löydy. Siis joka osaisi edes alustavasti alan juttuja ja täyden noviisin perehdyttämiseen ei ole resursseja. Palkka heillä on ihan käypä palkka.

Kukapa yrittäjä sanoisi, etteivät maksa kilpailukykyistä palkkaa, eikä työolot ole ihan riittävän hyviä. Jutut on juttuja. Oletko itse ollut hänellä töissä? Ai et menisi niillä liksoilla kun olet parempi ihminen? Juu. Case closed.

Tiedän varmuudella, että maksavat ihan kilpailukykyistä palkkaa. Itse voisin heille mennä töihin sillä palkalla, mutta minulla ei ole sitä osaamista (eikä mielenkiintoa hankkia) mitä he tarvitsevat ja minulla on jo omaa osaamistani vastaava työpaikka :)

Ongelma on hyvin yleinen monella eri alalla, vaikka firma maksaisi kilpailukykyistä palkkaa eikä työilmapiirissäkään olisi vikaa.

Toki firmat ovat myös valmiita kouluttamaan eikä etsitä valmiita ammattilaisia, mutta perustason pohjaosaamista pitäisi olla.

Ja sitten heidän, jotka tulevat ilman kokemusta pitäisi ymmärtää, että palkka ei voi olla sama, kuin kolleegalla jolla on 20v työkokemus ja on ammattilainen, mutta kun ne harjoittelijat odottavat saavansa saman palkan.

Vierailija
145/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutoin ei vo käsittää tuota, että ei viitsi käydä töissä, elättääkseen itsensä.

Vaan ahneena ja laiskana ja vetämättömänä vaatii,  että yhteiskunnan,  siis muiden veronmaksajien pitää elättää hänet,  ja maksaa hänelle kaikki mahdolliset tuet.

Juuri näitä tyyppejä ajetaan nyt työelämään.  Näitä jotka tahallaa elätyttävät itsensä yhteiskunnan piikkiin.

Mikä oikeus joillakin on jäädä pelkästä omasta halustaan makailemaan kotiin, ja vaatia että muut työssäkäyvät elättävät hänet?

Kiitos kauniista sanoista.

Olen ollut pitkään töissä ja en vain jaksa enää. Näin on lapsillekin parempi, eivät hekään jaksa aamua iltaa olla jossain hoidossa.

Vierailija
146/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tekee edes 3h tehokasta työtä.

Vierailija
147/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen työtä, jossa olen tekemisissä satojen yrittäjien kanssa vuositasolla ja lähes jokaisen suusta on kuullut, että osaavaa työvoimaa ei ole.

Jos laittaa paikan avoimeen hakuun tulee hakemuksia ihmisiltä, jotka ei osaa. Nuoret valmistuneet pyytävät osaamiseensa nähden järjetöntä palkkaa, joten heitä ei kannata palkata, kun heidän työpanoksensa ei tuota firmalle sitä, mitä he vaativat palkaksi.

Rekrytointi on resursseja kuluttavaa ja kun hakijat ovat toinen toistaan huonompia ei rekryjä edes avata vaan tehdään itse mitä pystytään.

Kilinpaskat. Ei ole työnantajia jotka maksavat palkkaa. Siitä se on kiinni, tiedät itsekin.

Kukaan osaavaa ei lähe myymään osaamistaan ilmaiseksi. Ja ne järjettömät palkkatoivomukset ovat mitä? Tuliko harmi työnantajalle kun ei joku suostunutkaan tulemaan 8 € tuntipalkalla?

Suomessa ei ole työvoimapula vaikka kokoomus ja muut vähä-älyiset sitä huutavatkin. Pula on työnantajista jotka maksavat palkkaa ja orjista tietenkin on pula.

Minä en osaamistani myy kuin käypään hintaan. Elelen sitten vaikka ilman rahaa jos näin kävisi. Lapset ovat jo aikuisia niin hyvin vähällä pärjään itse.

Vierailija
148/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula kärjistyisi, jos työpäiviä lyhennettäisiin. Emme pääsisi millään esimerkiksi lääkäriin.

Vierailija
149/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilinpaskat. Ei ole työnantajia jotka maksavat palkkaa. Siitä se on kiinni, tiedät itsekin.

Kukaan osaavaa ei lähe myymään osaamistaan ilmaiseksi. Ja ne järjettömät palkkatoivomukset ovat mitä? Tuliko harmi työnantajalle kun ei joku suostunutkaan tulemaan 8 € tuntipalkalla?

Suomessa ei ole työvoimapula vaikka kokoomus ja muut vähä-älyiset sitä huutavatkin. Pula on työnantajista jotka maksavat palkkaa ja orjista tietenkin on pula.

Minä en osaamistani myy kuin käypään hintaan. Elelen sitten vaikka ilman rahaa jos näin kävisi. Lapset ovat jo aikuisia niin hyvin vähällä pärjään itse.

Niinhän sinä itsellesi uskottelet. Fakta on vain se, että yritysten ei ole mitään järkeä palkata työntekijää, jonka palkkakustannukset ovat enemmän, mitä ko.työntekijä firmalle tuo rahaa. Jotta työntekijä kannattaa palkata, pitää sen olla tuottavaa.

Se, miten itse itsesi hinnoittelet on lähtökohtaisesti väärin, jos et tuota työpaikallesi vähintään 2x sen verran rahaa.

Vierailija
150/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa löytää työntekijöitä rekrytoimiston kautta. Me maksetaan käyvää palkkaa.  Viimeisin insinööri sanoi palkkansa tuplaantuneen, kun tuli meiltä eräästä isosta insinööritoimistosta, ja meidän palkka on ihan järkevä eikä mikään korkea oikeasti.

Suuri osa työvoimapulasta kärsivistä firmoista maksaa käsittämättömän huonoa palkkaa, ja siksi porukka välttelee niitä.

Hyvä jos teillä noin. Tämä kuitenkin on aika yleinen tosiasia. Tänään juuri keskustelin erään yrittäjän kanssa asiasta, he sanoi, että ovat 2v etsineet osaavaa työntekijää, mutta ei löydy. Siis joka osaisi edes alustavasti alan juttuja ja täyden noviisin perehdyttämiseen ei ole resursseja. Palkka heillä on ihan käypä palkka.

Kenen mielestä palkka on käypä? Anna kun vastaan, työnantajan mielestä.

Tälläisiin kommentteihin, joissa ei sitä osaavaa porukkaa muka löydy, voi lisätä esimerkin työtehtävistä ja tarjotusta palkasta.

Tuskin tulee yhtään esimerkkiä.

Vierailija
151/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloveron kevennys on oikein ratkaisu, erit. Mitä suurempi palkka, pienempi vero

Vierailija
152/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja joutuisi maksamaan minulle tosiasiallisen palkankorotuksen tuntipalkkaan ja lisäksi palkkakustannukset uusista työntekijöistä, joita tarvittaisiin neljännes lisää. Niin paljoahan ei ole työttöminäkään.

Mistä työnantaja ottaisi tuon lisärahan? Varmaan moni menisi konkkaan, kun laskutettavan työn määrä vähenisi. Kuulostaa reseptiltä lisätä työttömyyttä.

Vierailija
153/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pari vuotta tehnyt kuusi tuntisia päiviä ja kyllä vaan elämä kirkastui. Vapaa-aikaa kun jäi enemmän, niin duuniakin jaksaa huomattavasti intensiivisemmin. Taloudellisesti 10 tunnin lovi palkassa ei ihan hirveältä tuntunut. Nyt sitä ei enää huomaakaan.

Vielä kun saisin kolmevuorokautisen viikonlopun, niin mähän leijuisin pilvissä. Jotenkin kaksi päivää eivät aina riitä.

Pitää pohtia, miten sen saavuttaisin. :)

Vierailija
154/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tuota 5v ei kyllä ylijääviin tunteihin kettään muutaa palkattu töihin, etät ei se mitenkään työllisyyttä lisännyt. Enkä juurikaan tiedä, ketään, jolla näin olisi käynyt. 

Niin. Toisaalta millä aloilla tuo edes toimisi niin, että jaetaan työt kuuteen tuntiin, kahdeksan tunnin sijasta. Jos 8h työntekijä tekee sen 6h, siitä jää tekemättä 2h. Kuka palkkaa tai tulee töihin kahdeksi tunniksi?

Jossakin nonstop-työpaikoilla ehkä, mutta miten muualla.

Vierailija
155/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminenkin tuntuisi mukavammalta ajatukselta, jos kuuden tunnin päivät olisivat normi.

Minä en tule (enää) ikinä tekemään lasta siihen tilanteeseen, jossa sen täytyy olla vähintään sen 8,5h päivässä päiväkodissa.

Aivan sairasta rallia moni pikkulapsiperhe vetää, just lenkillä nyt talvella kuulin kun joku pienen lapsen isä selitti toiselle, että ”eihän tässä hirveesti ehdi omaa lasta nähdä, kun viiden jälkeen tullaan kotiin ja seitsemän jälkeen lapsi meneekin jo nukkumaan”.

Harvassa perheessä mennään 19 maissa nukkumaan.

Iltatoimet ja iltapalan tekeminen liikkumisineen vatii aloittamaan jo klo 19 jos viimeistään 21 menee lapsi nukkumaan. Siinä välissä iltasatukin vie vähintään 30min. Aika vähiin jää aika vanhemmilla lapsen kanssa kun totuus on että usein toinen vanhemmista on pakotettu ylitöihin ilman ylityölisiä. Niin lapsi on jo nukkumassa kun kotiin tulee päivälliselle iltapalan aikaan... kaiken välissä kauppareissut vie osan ajasta.

Vierailija
156/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan kun vaaditaan kuuden tunnin työpäivää tai neljän päivän työviikkoa tapellaan kynsin ja hampain vapaaehtoista työajan lyhentämistä ja nollasopimuksia vastaan. Logiikka?

Nollatyösopimuksilla voi saada sellaisia viikkoja ja kuukausia, jolloin töitä on nolla tuntia tai sitten esim. kymmenen tuntia kuussa.

6 x 5 = 30 tuntia viikossa ja 120 tuntia neljässä viikossa. Tämä takaa enemmän rahaa ja toimeentuloa kuin nollatuntisopimukset.

Koska työajan lyhentämiset koskevat vain vähemmistöä ja säilyttää runsaan työttömien reservin, työnantaja voi kiristää palkan alennuksia ja työolojen huononnuksia. 

Siksi työntekijät sitä eivät halua.

Nollasopimukset ovat erittäin tarpeellisia opiskelijoille tai muuten lisätuloja hankkiville. Niiden lisäksi pitäisi parantaa mahdollisuuksia lyhentää työaikaa pysyvästi tai tilapäisesti, ja toisaalta sallia tilapäisesti suurempia tuntimääriä esim. sesonkityössä. Ylipäänsä työajoissa pitäisi olla enemmän joustoja sen sijaan, että pakotetaan kaikki samaan muottiin.

Vierailija
157/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pitkään töissä ja en vain jaksa enää. Näin on lapsillekin parempi, eivät hekään jaksa aamua iltaa olla jossain hoidossa.

Ei täällä muutkaan jaksa mutta pakko se on että saadaan elätettyä itsensä, omat lapset ja muiden lapset.

Häpeäisit.

Vierailija
158/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinä itsellesi uskottelet. Fakta on vain se, että yritysten ei ole mitään järkeä palkata työntekijää, jonka palkkakustannukset ovat enemmän, mitä ko.työntekijä firmalle tuo rahaa. Jotta työntekijä kannattaa palkata, pitää sen olla tuottavaa.

Se, miten itse itsesi hinnoittelet on lähtökohtaisesti väärin, jos et tuota työpaikallesi vähintään 2x sen verran rahaa.

Mikä on sellainen työ johon tarvitaan osaava työntekijä ja jolle maksetaan bruttona 1500 €, sivukuluineen? Jos sekin on liikaa, niin ei ole kovin menestyvä konsepti yrittäjällä.

Sinäpä sen sanoit itsekin, ei ole työvoimapula vaan siitä palkanmaksajasta.

Mitä minä mielestäsi uskottelen itselleni? Tarkentaisitko. Minulla on tällä hetkellä työ johon olen palkankin puolesta tyytyväinen.

Nämä ns yrittäjät tuntuvat olevan aina näitä joiden mielestä orjien pitäisi tuottaa omistajilleen ilmaiseksi rahaa.

Asioista voisi puhua niiden oikeilla nimillä.

Vierailija
159/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä muutkaan jaksa mutta pakko se on että saadaan elätettyä itsensä, omat lapset ja muiden lapset.

Häpeäisit.

Ei kukaan pakota. -eri

Vierailija
160/195 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisit.

Ei kukaan pakota. -eri

Minulla sentään on joku moraali tallella. Ymmärrän jos sairauden vuoksi jäädään työelämästä pois mutta jos ”ei jaksa”, en kertakaikkiaan ymmärrä. Mitä jos kukaan ei jaksaisi? Mitäs sitten? Mistä rahat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi