Sisarukset eivät tiedä isonveljen/siskon opiskelupaikkaa!
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:05"]
Tässä ei nyt puhuttu vanhempien ammateista, vaan ehkä 18-vuotiaan isosiskon koulupaikasta.
[/quote]
Sori, mun moka. Vastasin ehkä myös toiselle opettajalle, joka oli kommentoinut ennen minua, hän mainitsi vanhempien ammatit.
-10
Meillä seiskaluokkalainen katsoisi opea ihmeissään, jos tämä kyseli isompien opiskeluista. Lukio on samassa rakennuksessa ja sisarukset siellä. Eikö se muka ole nähnyt niitä ruokalassa tai pihassa? Tai havainnut, että veli on lukion bändissä? Nähtävästi yläasteen opettajat ei ole ruudinkeksijöitä.
Ei tällä asialla ole mitään tekemista wt:n kanssa, meillä ei koskaan puhuttu meidän vanhempien ammateista tai työasioista kotona. Ei lapset tienneet mitä työkseen tehtiin/tehdään. Ja nyt kun vanhemmat lapset jo opiskelee yliopistossa en ole varma tietääkö meidän 15v mitä ne siellä opiskelee. Ja onko se niin tärkeätäkään tietää? Ja ainakaan niitä entisiä opettajia asia tuskin niin paljon kiinnostaa,että sillä olisi väliä, mitä teini niille tietää kertoa.
Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.
Meidän lasten on aina ollut jotenkin vaikea hahmottaa vanhempien työpaikkoja. Eikä edes ole kovin vaikeita ammatteja. Mun osaltani vaikeuttaa se, että olen tehnyt kymmenen vuotta pätkätöitä. Eivät pysy perässä, vaikka puhin paljon töistäni ja työpaikoistani. Just 14-vuotias kysyi, että "missä sä äiti olitkaan töissä?" "Ootko siis vielä paikassa xxx?"
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:06"]
Meidän perheessä ei juteltu pahemmin mistään.
[/quote]
Ei meilläkään puhuttu. Siksi en ihmettele tuota aloitusta. Vanhemmat ohjailee perheen hyvin - tai pahoinvointia, meillä ohjasi äiti. Sairastahan meillä oli, vanhempana vasta ymmärisin kuinka sairasta. Nyt omassa perheessäni puhutaan avoimesti kaikki ja välitetään toisistamme aidosti.
Tovottavasti ei ole tuossa open oppilaan perheessä ongelmia. Itse toivoin lapsena, että jonkun aikuisen kanssa olisii voinut jutella luotettavasti, vaikka sitten open.
Minua kiinnostaa opena todella paljon, mihin entiset oppilaat päätyvät. Harmi vaan, että näitä tietoja ei kouluun välity. Sehän meillä on tarkoituksena, että jokainen löytäisi paikkansa yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:12"]Meillä seiskaluokkalainen katsoisi opea ihmeissään, jos tämä kyseli isompien opiskeluista. Lukio on samassa rakennuksessa ja sisarukset siellä. Eikö se muka ole nähnyt niitä ruokalassa tai pihassa? Tai havainnut, että veli on lukion bändissä? Nähtävästi yläasteen opettajat ei ole ruudinkeksijöitä.
[/quote]
No ei kait se ope sellaista kysy mitä tietää muutenkin. Haloo.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:06"]
Meidän perheessä ei juteltu pahemmin mistään.
[/quote]
Ei meilläkään puhuttu. Siksi en ihmettele tuota aloitusta. Vanhemmat ohjailee perheen hyvin - tai pahoinvointia, meillä ohjasi äiti. Sairastahan meillä oli, vanhempana vasta ymmärisin kuinka sairasta. Nyt omassa perheessäni puhutaan avoimesti kaikki ja välitetään toisistamme aidosti.
Tovottavasti ei ole tuossa open oppilaan perheessä ongelmia. Itse toivoin lapsena, että jonkun aikuisen kanssa olisii voinut jutella luotettavasti, vaikka sitten open.
[/quote]
Näinpä. Eipä mullakaan ollut kukaan koskaan huolehtimassa, että olisin edes mennyt kouluun asti. Tai kysymässä, että mitä kuuluu. Kyllähän se porukka kotona oli aina silloin tällöin, mutta en mä niistä ketään vieläkään tunne.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:46"]
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
[/quote]
Taidat olla sellainen pikkukaupungin turhantärkeä lehtori, joka pitää aina uuden luokan tavatessaa julkisen kuulustelun siitä, mitäs se itse kenenkin sukulainen tai vanhempi nykyään tekee. Junttikaupungissa kasvaneena tällaiset kierrokset olivat koulussa ihan arkileipää.
Mä olen sitä mieltä ettei mun ammattini tai työpaikkani kuulu opettajalle mitenkään. Joten en ole sitä lapsen papereihin laittanut vaikka komea titteli onkin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:46"]
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
[/quote]
Taidat olla sellainen pikkukaupungin turhantärkeä lehtori, joka pitää aina uuden luokan tavatessaa julkisen kuulustelun siitä, mitäs se itse kenenkin sukulainen tai vanhempi nykyään tekee. Junttikaupungissa kasvaneena tällaiset kierrokset olivat koulussa ihan arkileipää.
[/quote]
En ole tärkeä. Jos sattuu pikkusisarus kohdalle, kysyn mitä Jussille kuuluu. Oli täällä viisi vuotta sitten. Koska minua kiinnostaa mihin oppilaat päätyvät.
Mistä te sitten puhutte kotona lastenne kanssa, tai mistä puhuitte omien vanhempienne kanssa lapsena, jos lapsille on vanhempien ammatit ja työpaikat täysin vieraita?
Kyllä omat lapsemme ovat voineet käydä vanhempiensa työpaikalla pienenä, ja joku ollut TET-harjoittelussakin siellä. Totta on, että on paljon sellaisia ammatteja, joita ei edes kaikki aikuiset hahmota ja samallakin nimikkeellä voi olla hyvin erilaisia työtehtäviä. Lapset ovat aina tienneet sen, missä vanhemmat ovat töissä. Ei se aina ihan helppoa ole ollut, kun vuoden aikana on voinut olla kolmekin eri työpaikkaa.
Luulisi 13-vuotiasta kiinnostavan jo omakin tulevaisuus sen verran, että seuraa mitä itseään vanhemmat tekevät, joko työkseen tai opiskelevat. Meillä on kyllä sen verran keskusteltu isompien sisarusten opiskelusta, että nuoremmat ovat taatusti tienneet, mitä on opiskeltu. On käyty isomman sisaruksen koulullakin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:25"]Mistä te sitten puhutte kotona lastenne kanssa, tai mistä puhuitte omien vanhempienne kanssa lapsena, jos lapsille on vanhempien ammatit ja työpaikat täysin vieraita?
Kyllä omat lapsemme ovat voineet käydä vanhempiensa työpaikalla pienenä, ja joku ollut TET-harjoittelussakin siellä. Totta on, että on paljon sellaisia ammatteja, joita ei edes kaikki aikuiset hahmota ja samallakin nimikkeellä voi olla hyvin erilaisia työtehtäviä. Lapset ovat aina tienneet sen, missä vanhemmat ovat töissä. Ei se aina ihan helppoa ole ollut, kun vuoden aikana on voinut olla kolmekin eri työpaikkaa.
Luulisi 13-vuotiasta kiinnostavan jo omakin tulevaisuus sen verran, että seuraa mitä itseään vanhemmat tekevät, joko työkseen tai opiskelevat. Meillä on kyllä sen verran keskusteltu isompien sisarusten opiskelusta, että nuoremmat ovat taatusti tienneet, mitä on opiskeltu. On käyty isomman sisaruksen koulullakin.
[/quote]
Tässä nyt kiteytyy avauksen ajatus.
Ap
Kun perheet ovat erilaisia. Opettajalla olisi hyvä olla vähän pelisilmää ja sitä empatiaakin joitakin oppilaita kohtaan, ainakin heitä arempia. Itse olin hiljainen ja arka koulussa, mikä johtui kotioloista. Eräs miesopettaja letkautti minulle pirulliseen sävyyn luokassa sananlaskun ja perään kysyi että mitä se tarkoittaa. Kun vastasi arasti, etten tiedä niin naureskeli pilkaten. Miten ihmeessä lapsi voi kaiken tietää, kun kotona ei puhuttu. Eikä koulussa opetettu kaikkia mahdollisia sananlaskuja. Kotona omassa huoneessaan sai olla ja siellä kävi äiti joskus ainoastaan letkauttelemassa huoritteluita. Sitä ei kuule uskoisi, mitä sen luokan kiltimmän lapsen taustalla todellisuudessa on.
Tottakai, itseäni kiinnosti monetkin asiat. Kotona jos jostain kysyi, sain vastauksena halveksivan katseeen ja vastaus oli vitsikäs valhe tai hymähdys. Koulussa yritti peitellä kaikin tavoin kotioloja, ettei leimautuisi.
Entäpä jos ne vanhemmat sisarukset eivät ole saaneet opiskelupaikkaa eivätkä töitäkään? Joku lukee pääsykokeisiin vuodesta toiseen, toinen on pätkätöissä kun niitä on, kolmas kiertää maailmaa hiihto- tai muuna pummina ja neljäs on syrjäytynyt. Luuleeko opettaja, että yläkouluikäisen on helppo kertoa isommista sisaruksistaan?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:45"]Entäpä jos ne vanhemmat sisarukset eivät ole saaneet opiskelupaikkaa eivätkä töitäkään? Joku lukee pääsykokeisiin vuodesta toiseen, toinen on pätkätöissä kun niitä on, kolmas kiertää maailmaa hiihto- tai muuna pummina ja neljäs on syrjäytynyt. Luuleeko opettaja, että yläkouluikäisen on helppo kertoa isommista sisaruksistaan?
[/quote]
Jotkut eivät halua kertoa, että opiskelevat lukion jälkeen ammattikoulussa, kun vanhemmat olisivat toivoneet, että lapsesta tulee lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:46"]
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
[/quote]
Osu ja uppos :) Mutta hei, ei mun ammattikorkeakoulusta valmistunut esikoiseni ja ylioppilaaksi kirjoittava kuopuksenikaan tiedä mun ammattiani. Jos heiltä kysyttäisiin, varmaan vastaisivat "Se on joku nörtti. Ja on se ollut sairaanhoitajakin." Hyvässä lykyssä muistaisivat, että "ai niin, se omistaa osan siitä yrityksestä, missä on töissä".
Meillä on tosin aina puhuttu paljon. Politiikasta, historiasta, etiikasta, uskonnoista, filosofiasta, kulttuureista, yhteiskunnallisista asioista jne, mutta eipä tosiaan olla erikseen puhuttu, missä meistä kukin opiskelee tai mitä tekee työkseen. Kertoo varmaan paljon perheeni asenteesta: opiskelupaikka on epäoleellinen asia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"]
Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.
[/quote]
Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu?
Itse olen ihmetellyt monesti samaa. Ihme tynnyrissä jotku kasvaa tai sitten kotona ei puhuta mitään. Kaikilla on oma huone, oma kone, oma aikataulu ja jääkaapissa mikropitsaa jne...