Sisarukset eivät tiedä isonveljen/siskon opiskelupaikkaa!
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:05"]
Ihanko tosissaan osa täällä on sitä meiltä, ettei seiskaluokkalaiselta voi edes olettaa tietävänsä? Mitä ihmettä? Täytyy joku todella iso aukko olla jos ei 13-vuotias tiedä että lukio ja amis ovat eri asioita tai mikä on yliopisto/ammattikorkea... Puhukaa lastenne kanssa ihan oikeista asioista..
[/quote]
höpötä höpötä. Jos ei oikeesti haluu. Et voi tietää motiivejaan.
Ei voi muuta kun ihmetellä. Itse olen alakoulussa opena ja siellä on hyvin yleistä etteivät lapset tiedä esim. missä kuussa heillä on syntymäpäivä...
Huh, muistin juuri miksi Suomessa oli niin ankeaa. Normaali ystävällinen kuulumisten kysely on utelua ja niiden kertominen juoruilua...? :/
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta?
[/quote]
Voi vittu. Minun pitäisi siis unohtaa jokainen oppilas heti kun suvivirsi ysin lopussa on saatu veisattua? Oppilaat tulevat kolmessa vuodessa hyvin tutuksi. En halua kohdella heitä kasvottomana massana, jota tulee koko ajan lisää. Vaan ihmisinä.
ap
Olen 24-vuotias opiskelija ja yhteydessä äitiini puhelimitse nelisen kertaa viikossa. Olen opiskellut nyt kolme vuotta, eikä äitini vieläkään muista, mitä opiskelen vaikka nimeke on ihan simppeli.
Kaverini on naimisissa, mutta ei osannut vastata kun kysyin mitä hänen miehensä opiskelee.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:10"]Ei voi muuta kun ihmetellä. Itse olen alakoulussa opena ja siellä on hyvin yleistä etteivät lapset tiedä esim. missä kuussa heillä on syntymäpäivä...
[/quote]
Olen huomannut. En tiedä, missä maailmassa ne elää.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:46"]
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
[/quote]
Osu ja uppos :) Mutta hei, ei mun ammattikorkeakoulusta valmistunut esikoiseni ja ylioppilaaksi kirjoittava kuopuksenikaan tiedä mun ammattiani. Jos heiltä kysyttäisiin, varmaan vastaisivat "Se on joku nörtti. Ja on se ollut sairaanhoitajakin." Hyvässä lykyssä muistaisivat, että "ai niin, se omistaa osan siitä yrityksestä, missä on töissä".
Meillä on tosin aina puhuttu paljon. Politiikasta, historiasta, etiikasta, uskonnoista, filosofiasta, kulttuureista, yhteiskunnallisista asioista jne, mutta eipä tosiaan olla erikseen puhuttu, missä meistä kukin opiskelee tai mitä tekee työkseen. Kertoo varmaan paljon perheeni asenteesta: opiskelupaikka on epäoleellinen asia.
[/quote]
Öhö öhö. Henkselit siinä paukkuu...epäolennaista ...mikä tässä sun jutussa oli olennaista?...että omistaa puolet firmasta.....piti päästä noin sivulauseessa mainitsemaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:13"]Olen 24-vuotias opiskelija ja yhteydessä äitiini puhelimitse nelisen kertaa viikossa. Olen opiskellut nyt kolme vuotta, eikä äitini vieläkään muista, mitä opiskelen vaikka nimeke on ihan simppeli.
Kaverini on naimisissa, mutta ei osannut vastata kun kysyin mitä hänen miehensä opiskelee.
[/quote]
Näin ollen ei parane ihmetellä jos oppilaatkaan eivät muista yksinkertaisiakaan asioita.
Itse en tiennyt vielä amiksessa liiketaloutta opiskellessanikaan, että se ei ole korkeakoulu. Sanoin kaikille opiskelevani kauppakorkeassa. 17-vuotiaana. Että näinkin voi käydä!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"] Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä. [/quote] Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu? [/quote] Eikö kuulumisien kysely kuulu smalltalkiin? Ainiin, eihän Suomessa ole sitä. [/quote] Se ei ole smalltalkia, että kysytään jonkun kolmannen henkilön asioita, joltain toiselta. Se on juoruamista. Smalltalk on, että kysytään mitä sinulle kuuluu. Keskustellaan säästä ja kevyemmistä ajankohtaisista asioista. Ylipäätään annetaan mahdollisuus olla vastaamatta mitään minkä toinen voisi kokea utelemiseksi. Kysymykset "mitä puolisosi tekee työksi?" Tai "missä veljesi opiskelee? " on utelemista.
[/quote]
Nyt ei ollut kyse kenenkään tuntemattoman asioista vaan opettajan entisen oppilaan kuulumisten kysymisestä. Miksi joku opiskelupaikka olisi noin tarkasti varjeltava asia? Eihän kyse ole mistään intiimistä utelusta. Näitä opiskeluasioitahan koulussa muutenkin käsitellään paljon, opettajat yleensä tietävät varsin hyvin mihin omat yläkoulun oppilaat hakevat. Minusta ainakin tuntuisi vain mukavalta jos kuulisin entisen opettajan kysyneen kuulumisiani.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta? [/quote] Voi vittu. Minun pitäisi siis unohtaa jokainen oppilas heti kun suvivirsi ysin lopussa on saatu veisattua? Oppilaat tulevat kolmessa vuodessa hyvin tutuksi. En halua kohdella heitä kasvottomana massana, jota tulee koko ajan lisää. Vaan ihmisinä. ap
[/quote]
No miksi sitten haluat tietää, missä he opiskelevat? Miksi et halua vain tietää, mitä heille kuuluu? Voi kuulua oikein hyvää, vaikkei opiskelisi yhtään missään (koska mummi teki lapselle Eurojackpot -rivin ja entinen oppilaasi on nyt miljonääri).
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:46"]
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
[/quote]
Osu ja uppos :) Mutta hei, ei mun ammattikorkeakoulusta valmistunut esikoiseni ja ylioppilaaksi kirjoittava kuopuksenikaan tiedä mun ammattiani. Jos heiltä kysyttäisiin, varmaan vastaisivat "Se on joku nörtti. Ja on se ollut sairaanhoitajakin." Hyvässä lykyssä muistaisivat, että "ai niin, se omistaa osan siitä yrityksestä, missä on töissä".
Meillä on tosin aina puhuttu paljon. Politiikasta, historiasta, etiikasta, uskonnoista, filosofiasta, kulttuureista, yhteiskunnallisista asioista jne, mutta eipä tosiaan olla erikseen puhuttu, missä meistä kukin opiskelee tai mitä tekee työkseen. Kertoo varmaan paljon perheeni asenteesta: opiskelupaikka on epäoleellinen asia.
[/quote]
Öhö öhö. Henkselit siinä paukkuu...epäolennaista ...mikä tässä sun jutussa oli olennaista?...että omistaa puolet firmasta.....piti päästä noin sivulauseessa mainitsemaan.
[/quote]
Ei vaan se, että loppujen lopuksi on aika yhdentekevää, mitä joku perheenjäsen opiskelee tai tekee työkseen. Tai edes, mitä omistaa. Varsinkin, jos kysyjä on joku täysin perheen ulkopuolinen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:46"]
Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?
[/quote]
Osu ja uppos :) Mutta hei, ei mun ammattikorkeakoulusta valmistunut esikoiseni ja ylioppilaaksi kirjoittava kuopuksenikaan tiedä mun ammattiani. Jos heiltä kysyttäisiin, varmaan vastaisivat "Se on joku nörtti. Ja on se ollut sairaanhoitajakin." Hyvässä lykyssä muistaisivat, että "ai niin, se omistaa osan siitä yrityksestä, missä on töissä".
Meillä on tosin aina puhuttu paljon. Politiikasta, historiasta, etiikasta, uskonnoista, filosofiasta, kulttuureista, yhteiskunnallisista asioista jne, mutta eipä tosiaan olla erikseen puhuttu, missä meistä kukin opiskelee tai mitä tekee työkseen. Kertoo varmaan paljon perheeni asenteesta: opiskelupaikka on epäoleellinen asia.
[/quote]
Öhö öhö. Henkselit siinä paukkuu...epäolennaista ...mikä tässä sun jutussa oli olennaista?...että omistaa puolet firmasta.....piti päästä noin sivulauseessa mainitsemaan.
[/quote]
Ei omista puolia. Olisi sen maininnut. 5% on oikeampi arvaus.
No miksei ope voi vain kysyä miten isoveljellesi Jaskalle kuuluu? Ja pyytää kertomaan vaikka terveiset. Miksi pitää kysyä, missä opiskelee ja mitä? Nykynuoret opiskelee nykyään montaa Alaa tai vaihtaa, kun ei työllisty. Mä en enää pysy perillä omien sisarustenladten kanssa että opiskeleeko joku tietokonealaa, vai olikos se vaihtanut valokuvaukseen, jättikö lähäriopiskelija homman sikseen, ja vaihtoi kaupalliselle, ja maatalous - metsätieteellisellä opiskellut jatkaakin nyt pedagogiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta? [/quote] Voi vittu. Minun pitäisi siis unohtaa jokainen oppilas heti kun suvivirsi ysin lopussa on saatu veisattua? Oppilaat tulevat kolmessa vuodessa hyvin tutuksi. En halua kohdella heitä kasvottomana massana, jota tulee koko ajan lisää. Vaan ihmisinä. ap
[/quote]
No miksi sitten haluat tietää, missä he opiskelevat? Miksi et halua vain tietää, mitä heille kuuluu? Voi kuulua oikein hyvää, vaikkei opiskelisi yhtään missään (koska mummi teki lapselle Eurojackpot -rivin ja entinen oppilaasi on nyt miljonääri).
[/quote]
Kysyn siis mitä heille kuuluu. 17-18-vuotiaalla usein kuuluminen on opiskelupaikka.
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta? [/quote] Voi vittu. Minun pitäisi siis unohtaa jokainen oppilas heti kun suvivirsi ysin lopussa on saatu veisattua? Oppilaat tulevat kolmessa vuodessa hyvin tutuksi. En halua kohdella heitä kasvottomana massana, jota tulee koko ajan lisää. Vaan ihmisinä. ap
[/quote]
mitä ihmettä sä täällä sitten rutiset? Kuka sulle on unohtamisesta puhunut? Sulle on puhuttu utelemisesta ja pelisilmästä. Koeta katsoa vähän napaas edemmäs.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta? [/quote] Voi vittu. Minun pitäisi siis unohtaa jokainen oppilas heti kun suvivirsi ysin lopussa on saatu veisattua? Oppilaat tulevat kolmessa vuodessa hyvin tutuksi. En halua kohdella heitä kasvottomana massana, jota tulee koko ajan lisää. Vaan ihmisinä. ap
[/quote]
Ymmärrätkö kuitenkin, että oppilaalla voi olla joku syy, miksi hän ei kertonut? Ja se syy voi olla arkakin asia, mahdollisesti. Tai sitten voi olla mahdollista, että tapa jolla kysyit, ei oikein toiminut. Eri asia on, miten haluaisit tietää entisisitä oppilaista, kuulla heistä. Mistä mielestäsi oli kyse oppilaan kohdalla, kun hän ei osannut vastata? Mietitääns nyt hetki asiaa oppilaan kannaltakin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]
Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta?
[/quote]
Moni opettaja ihan oikeasti välittää oppilaistaan. Eikö sinua kiinnostaisi esim. entisen työkaverin kuulumiset jos olet viettänyt monta vuotta hänen kanssaan yhdessä töitä tehden?
[/quote]
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Omat lapseni eivät kuitenkaan ole jääneet opettajilleen mieleen. Ovat olleet juuri niitä kasin oppilaita ja huomaamattomia. Olen törmännyt toisen lapseni entiseen opettajaan ja hän on innoissaan kysynyt poikani kuulumisia. Nooh, kyseinen opettaja ei ole koskaan opettanut poikaani, tytärtäni kylläkin. Jos ei muista edes lapsen sukupuolta, tuskin kauheasti on kyse mistään välittämisestäkään.
Minä ainakin tiesin parheeni alat ja ammatit mainiosti, mutta menin tosi vaikeaksi, kun joku opettaja yritti udella. Eihän minun tai perheeni yksityiselämä opettajille kuulu?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"]
Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.
[/quote]
Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu?
[/quote]
Eikö kuulumisien kysely kuulu smalltalkiin? Ainiin, eihän Suomessa ole sitä.
[/quote]
Se ei ole smalltalkia, että kysytään jonkun kolmannen henkilön asioita, joltain toiselta. Se on juoruamista. Smalltalk on, että kysytään mitä sinulle kuuluu. Keskustellaan säästä ja kevyemmistä ajankohtaisista asioista. Ylipäätään annetaan mahdollisuus olla vastaamatta mitään minkä toinen voisi kokea utelemiseksi. Kysymykset "mitä puolisosi tekee työksi?" Tai "missä veljesi opiskelee? " on utelemista.