Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarukset eivät tiedä isonveljen/siskon opiskelupaikkaa!

Vierailija
26.09.2015 |

Olen yläkoulun opettaja ja opettanut jopa neljää saman perheen lasta. Tuttuja sukunimiä on paljon uusissa seiskoissa. Olen kysynyt vaikka kolme-neljä vuotta aiemmin koulussa olleen Nicon/Yessican kuulumisia. Hyvin usein pikkusisko/veli ei tiedä, missä kolme vuotta vanhempi veli/sisko opiskelee? Mitä siellä kotona oikein puhutaan, jos tällaiset jutut eivät ole selvillä?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:24"]Mä olen sitä mieltä ettei mun ammattini tai työpaikkani kuulu opettajalle mitenkään. Joten en ole sitä lapsen papereihin laittanut vaikka komea titteli onkin.
[/quote]
Ja sitähän ei nykyään missään koulun papereissa edes kysytä.

Vierailija
42/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"]

Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.

[/quote]

Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu?
[/quote]
Eikö kuulumisien kysely kuulu smalltalkiin? Ainiin, eihän Suomessa ole sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"]

Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.

[/quote]

Teidän perheen kanssa oli varmaan mukava heittää smalltalkia. Mörökölli-isä ja metsäläislapset. Onko tuollainenkin tuntemattoman ei-toivottua utelua jos lapsen entinen opettaja kysyy kuulumisia?

Vierailija
44/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta?

Vierailija
45/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"] Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä. [/quote] Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu? [/quote] Eikö kuulumisien kysely kuulu smalltalkiin? Ainiin, eihän Suomessa ole sitä.

[/quote]

Tuli jotenkin surullinen olo. Aika kamala isä kun vaatii lapsiaan käyttäytymään noin.

Vierailija
46/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei opettaja vain ottaisi tuota koululaista silmätikukseen, kun oppilas ei vastannut toivotulla tavalla. Tulee mieleeni eräs tuttavani, joka toimi sijaisopettajana, nuori nainen. Hänen käsityksensä oppilaistaan oli kuin että sama ajatusmaailma pitäisi heilläkin olla, kuin hänellä itsellään. Ja kun ei ollut, vapaa-aikanaan jaksoi moittia oppilaitaan. Kyseessä oli senverran elämänkokematon ope, ettei hän osannut toista käsitellä sellaisena persoonana kuin on. Eikä sitä voinut ymmärtäää, kun yritettiin selittää. Koulutustakaan ei tällä sijaisopella ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole edes kertonut lapsilleni mikä olen ammatiltani. En halua, että uteliaat opettajat tietävät. Kun lapset eivät tiedä, heitä ei voi edes manipuloida kertomaan. Vihaan uteliaita ihmisiä ja varsinkin niitä jotka utelevat selän takana. Jos minulta kysytään muiden juttuja, niin vastaan aina etten tiedä. Ei ole minun tehtäväni juoruilla ja samat arvot opetan lapsilleni. Jos opettajia kiinnostaa pitää yhteyttä entisiin oppilaisiin ja tietää mitä he tekevät, hän tekee itse puhelinlistan, soittaa ja kysyy. Uteleminen on vaan niin syvältä, vaikka olisivat kuin entisiä oppilaita.

Vierailija
48/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]

Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta?

[/quote]

Moni opettaja ihan oikeasti välittää oppilaistaan. Eikö sinua kiinnostaisi esim. entisen työkaverin kuulumiset jos olet viettänyt monta vuotta hänen kanssaan yhdessä töitä tehden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"]

Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.

[/quote]

Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu?

[/quote]

mun mies on ope, eikä se ole kiintynyt oppilaisiin. Hänestä on toki kiva nähdä oppilaita ja jutella tvatessa, ja moni on kuulemma jäänyt elävästi mieleen. Mut ei voisi sanoa, että kauheasti kiintynyt. Pitää kyllä opettanisesta ja oppilaista yleensä. 

Mä kasvoin Savossa, ja siellä kaikki on älyttömän uteliaita. Mä opin jo pienenä välttelemään kysymyksiä, koska en ymmärtä, että miksi kaikkien asioista pitää udella. Jos kiinosttaa, niin sit todella voi ottaa henkilöön itse yhteyttä.

Vierailija
50/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Suomessa smalltalkia, kaikki sen tietää. Smalltalkia saa kyllä syntymään, kun osaa ja välittää nähdä toisen ihmisen reagoinnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissaan osa täällä on sitä meiltä, ettei seiskaluokkalaiselta voi edes olettaa tietävänsä? Mitä ihmettä? Täytyy joku todella iso aukko olla jos ei 13-vuotias tiedä että lukio ja amis ovat eri asioita tai mikä on yliopisto/ammattikorkea... Puhukaa lastenne kanssa ihan oikeista asioista..

Vierailija
52/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:53"]

Olen joskus miettinyt ihan samaa. Samoin vanhempien ammattia ei välttämättä osata kertoa, jos ei ole ihan perus poliisi-kampaaja-sairaanhoitaja.

t. toinen opettaja

[/quote]

mitä se sulle edes kuuluu? Ei ehkä halua kertoa. Ja joku voi tehdä muita juttuja kuin mitä koulutus on. Ei tarvi olla liian utelias. Jollekin voi vanhemman ammatti tai muu olla hankala juttu...jo se on sille vanhemmalle hankala juttu.

 Eiks ole sanottu, ettei koulutus merkkaa ihmistä.,.Sun on opena hirveen helppo pllistellä ja äimistellä ja ihmetellä. Voi sua...En tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:01"]

Itse en ole edes kertonut lapsilleni mikä olen ammatiltani. En halua, että uteliaat opettajat tietävät. Kun lapset eivät tiedä, heitä ei voi edes manipuloida kertomaan. Vihaan uteliaita ihmisiä ja varsinkin niitä jotka utelevat selän takana. Jos minulta kysytään muiden juttuja, niin vastaan aina etten tiedä. Ei ole minun tehtäväni juoruilla ja samat arvot opetan lapsilleni. Jos opettajia kiinnostaa pitää yhteyttä entisiin oppilaisiin ja tietää mitä he tekevät, hän tekee itse puhelinlistan, soittaa ja kysyy. Uteleminen on vaan niin syvältä, vaikka olisivat kuin entisiä oppilaita.

[/quote]

Miksi koet asian noin negatiivisena? Uteluna? onko sinulla jotain kaunoja juuri oepttajia kohtaan? Vai onko sama reaktio jos vaikka lapsen koulukaverin äiti, naapuri tai pikkuserkku kysyisi samaa? Ei-toivotta utelua jolla on vain juoruilutarkoitus tms?

Vierailija
54/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"] Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä. [/quote] Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu? [/quote] Eikö kuulumisien kysely kuulu smalltalkiin? Ainiin, eihän Suomessa ole sitä.

[/quote]

ei se ole kuulumisia... Mitä sun perheen jäsen tekee työkseen tai opiskelee. Mitä SULLE kuuluu on ehkä vähän enempi kuulumisia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:25"]

Mistä te sitten puhutte kotona lastenne kanssa, tai mistä puhuitte omien vanhempienne kanssa lapsena, jos lapsille on vanhempien ammatit ja työpaikat täysin vieraita?

Kyllä omat lapsemme ovat voineet käydä vanhempiensa työpaikalla pienenä, ja joku ollut TET-harjoittelussakin siellä. Totta on, että on paljon sellaisia ammatteja, joita ei edes kaikki aikuiset hahmota ja samallakin nimikkeellä voi olla hyvin erilaisia työtehtäviä. Lapset ovat aina tienneet sen, missä vanhemmat ovat töissä. Ei se aina ihan helppoa ole ollut, kun vuoden aikana on voinut olla kolmekin eri työpaikkaa.

Luulisi 13-vuotiasta kiinnostavan jo omakin tulevaisuus sen verran, että seuraa mitä itseään vanhemmat tekevät, joko työkseen tai opiskelevat. Meillä on kyllä sen verran keskusteltu isompien sisarusten opiskelusta, että nuoremmat ovat taatusti tienneet, mitä on opiskeltu. On käyty isomman sisaruksen koulullakin.

[/quote]Meillä isommat sisarukset opiskelee 400 km päässä. Kysyin juuri meidän nuorelta 15 v(tämän ketjun innoittamana) muistaako hän mitä isosisko opiskekee. Sanoi,että ootas kun hän muistaa sen sanan. Ja kun ei heti muistanut sanoi saako miettiä tämän illan. Ja vaikka tuolla aikaisemmin arveltiin,että tälläisissä perheissä ei juurikaan keskustella ja välit on etäiset(joissa ei tiedetä nitä sisarus opiskelee) niin ei meillä ainakaan ole. luulen ,että meillä vietetään aikaa nuorison kanssa todella paljon yhdessä. Jatkuvasti istuskellaan keittiö pöydän ääressä turinoimassa:)

Vierailija
56/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"]

Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä.

[/quote]

Teidän perheen kanssa oli varmaan mukava heittää smalltalkia. Mörökölli-isä ja metsäläislapset. Onko tuollainenkin tuntemattoman ei-toivottua utelua jos lapsen entinen opettaja kysyy kuulumisia?

[/quote]

en nyt sanoisi isääni märökölliksi. Toisaalta saattoi puheliaisuudella estää muiden utelut :-). Hiljaisiksi meitä ei ole koskaan sanottu, pikemminkin puheliaiksi ja sanavalmiiksi. Mutta osaamme pitää myös salaisuudet, ja se on tärkeää  ainakin mun työssä ja luottamustoimissa.

Vierailija
57/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:00"]

Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi opettaja haluaa tietää, mitä hänen entiset oppilaansa tekevät nykyisin? Onko se tieto jonkinlainen osoitus opettaja onnistumisesta tai epäonnistumisesta?

[/quote]

Moni opettaja ihan oikeasti välittää oppilaistaan. Eikö sinua kiinnostaisi esim. entisen työkaverin kuulumiset jos olet viettänyt monta vuotta hänen kanssaan yhdessä töitä tehden?

[/quote]

Ymmärrettävää on, että opettaja on kiinnostunut työnsä hedelmistä. Mutta siitä ei pidä tehdä ongelmaa sen suhteen, että 13-vuotias ei ole osannut tai halunnut vastata opettajalle. Nuorta oppilasta ei pidä laittaa välikäteen.

Vierailija
58/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:13"] Mulle opetettiin puenenä sanomaan noin, jos joku tuntemattoman tai puolituttu uteli perheen asioita. Ei kaikki kuulu kaikille. Kysyköön suoraan asianomaiselta, sanoi mun isä. [/quote] Ihanan suomalaista. Opettaja viettjää yläkoulussa 3 vuotta arkipäivät samojen oppilaiden kanssa ja joskus jopa kiintyykin näihin. =tuntematon/puolituttu? [/quote] Eikö kuulumisien kysely kuulu smalltalkiin? Ainiin, eihän Suomessa ole sitä.

[/quote]

ei se ole kuulumisia... Mitä sun perheen jäsen tekee työkseen tai opiskelee. Mitä SULLE kuuluu on ehkä vähän enempi kuulumisia....

[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
59/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:06"]

Meidän perheessä ei juteltu pahemmin mistään.

[/quote]

Meillä puhuttiin liikaakin.

Vierailija
60/114 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa kun minun mieheni sisko ei tiedä oman miehensä työpaikkaa. Olemme itse nähneet tätä miestä vain pari kertaa, eikä ole tullut kysyttyä koskaan suoraan.
Miehen siskolta saa vastaukseksi hyvin ympäri pyöreän vastauksen "no se kai tekee jotain asennusjuttuja, siellä Pieksämäellä.."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi