Minusta lastenhoidon rankkuutta liiotellaan rajusti!
Vuoteni kotiäitinä olivat kyllä ehdottomasti elämäni leppoisimmat ja helpoimmat. Kotityöt ehti tehdä helposti, samoin urheilla ja harrastaa.
Kommentit (52)
Vierailija:
Mielestäni lapsen hoito ei ole rankkaa, ja minulla todellakin on kokemusta vaikeista lapsista. Nää on niin henkilökohtasia asioita.
Millä tavalla ne sinun lapsesi ovat " vaikeita" jos ei niiden kanssa ole kuitenkaan yhtään rankkaa.
Eivät taida olla oikeasti vaikeita, tai sitten valehtelet itsellesi, ettei muka ole rankkaa, vaikka oikeasti onkin.
Mutta korjaa harhanäkemykseni.
tuo on ihan vaan normaalia _vanhemmuutta_, kuten sama 24/7-päivystys useammankin lapsen kanssa.
Tiskaan, siivoan, pesen pyykit, laitan ruoan, hoidan lapsen täysin yksin, leikkaan ruohon, pesen auton, hoidan talon lämmityksen, luon talvella lumet, havaroin lehdet syksyllä. Lisäksi pitäisi tehdä miehen filmalle töitä. Että kyllä minä koen raskaaksi, haukkukaa nyt kaikki mua kun olen huono ihminen ja lisäksi vielä paskan miehen valinnut (niin kuin olenkin).
Yhdellä lapsistani oli vauvana paha koliikki ja myöhemmin oltiin kovassa korvatulehdus kierteessä. Lapsella myös atopia ja allergioita. Lapsi oli myös äärettömän vilkas, neuvola halunnut tutkia lisää ylivilkkauden takia. Toisella lapsellani on eräs käytöshäiriö ja hoidossa psykiatrian poliklinikalla. Tässä vähän taustatietoa elämästämme.
T. se joka sanoo ettei lasten hoito ole rankkaa
Olen edelleen sitä mieltä et nää asiat on niin suhteellisia ja riippuu siitä miten esim. äiti asioihin suhtautuu. Järjestelykyky ja arjen pyörittäminen on myös taitoja mitä tämmöisissä asioissa tarvitaan. Jos ne puuttuu on pulassa. Siitä se arjen rankkuus voi todellakin muodostua.
Mustakin lapsen hoito oli tosi nautinnollista ja kevyttä esikoisemme kanssa, hän nukkui 3kk ikäisestä yötä 22-06. Mutta toinen lapsi ei nuku VIELÄKÄÄN, kun on 1,5v, heräämättä 2-3 kertaa/yö itkemään. Siis ei yhtä ainutta ehjää yötä takana 1,5 vuoteen. Että voi äiti olla väsynyt ja päivät rankkoja, aamusta menee ihan ok, mutta illasta pinna kiristyy.
että yksi lapsi olisi rankka hoitaa, vaan siitä, että asut isossa kodissa.
Minulla on kaksi lasta, 240 neliötä taloa, kesämökki, molempien pihat ja oma firma ja yllättäen on välillä vähän rankkaa, mutta ei se lastenhoidosta johdu!
Onko se niin kamalaa ja kauheaa, jos ÄITI sanoo, että on raskasta olla jatkuvassa univelassa ja että kaipaa omaa aikaa edes silloin tällöin. Musta on teeskentelyä, jos väittää vastoin omia tuntemuksiaan.
Kuitenkin: lapsi on ihana ja raskastettu ja musta kotiäitinä olo on helpompaa kuin työssäkäynti pienten lasten äitinä. Asiat eivät ole mustavalkoisia.
Juuri henkisesti jos ei saa tarpeeksi aikuiskontakteja ja rankkuutta lisää jos on esim. juuri koliikkia tai muuten vain itkuinen vauva. Miksi sitä ei saisi sanoa ääneen? Joillain äideillä on sietoraja korkeemmalla kuin toisilla. Eihän lastenhoito ole mielestäni rankkaa fyysisesti mutta kyllä se sitä voi olla henkisesti!
t. useamman lapsen äiti jolla ei ole rankkaa kovinkaan usein mutta ymmärtää jos jollain toisella on
mielestäni tässä aloituksessa puhuttiin juuri kokonaiskuvasta.
Ei vaan, kaikki sympatia sinulle.
Vierailija:
Tiskaan, siivoan, pesen pyykit, laitan ruoan, hoidan lapsen täysin yksin, leikkaan ruohon, pesen auton, hoidan talon lämmityksen, luon talvella lumet, havaroin lehdet syksyllä. Lisäksi pitäisi tehdä miehen filmalle töitä. Että kyllä minä koen raskaaksi, haukkukaa nyt kaikki mua kun olen huono ihminen ja lisäksi vielä paskan miehen valinnut (niin kuin olenkin).
joka ei varsinaisesti nauti yksinäisestä elämästä pienellä paikkakunnalla ilman tukiverkkoja. Asetun tähän makaamaan, tuossa on teille mailat. Lyökää, voitte samalla potkia ja huutaa esim. laiska, pullamössö, huono ihminen jne.
Xandris:
Kannattaa aina muistaa, että tilanteet eroavat valtavasti. On totaalisesti eri juttu olla vaikkapa kolmen keskenään tappelevan leikki-ikäisen kanssa kotona viidettä vuotta kuin neljännettä kuuta vauvan kanssa (joka nukkuu suuren osan päivästä päikkäreitä).Tukiverkko on se olennainen juttu. Pääseekö ikinä lenkille (kuten ap pääsi) vai onko jo vessakäyntikin erillisen järjestelemisen vaativa homma.
Mistä niin luulet että oon neljättä kuuta äitiyslomalla? Pieleen kuule meni. Minähän sanoinki, että tykkään tästä hommasta. Ja mistäs tiiät minkä sorttinen vauva mulla on? kyllä minä ymmärrän koliikit ym. että varmasti on rankkaa. Minä oon vaan sitä mieltä että jotkut (ehkä saattaa olla pienikin osa) narisee turhasta.
Vierailija:
Xandris:
Kannattaa aina muistaa, että tilanteet eroavat valtavasti. On totaalisesti eri juttu olla vaikkapa kolmen keskenään tappelevan leikki-ikäisen kanssa kotona viidettä vuotta kuin neljännettä kuuta vauvan kanssa (joka nukkuu suuren osan päivästä päikkäreitä).Tukiverkko on se olennainen juttu. Pääseekö ikinä lenkille (kuten ap pääsi) vai onko jo vessakäyntikin erillisen järjestelemisen vaativa homma.
Mistä niin luulet että oon neljättä kuuta äitiyslomalla? Pieleen kuule meni. Minähän sanoinki, että tykkään tästä hommasta. Ja mistäs tiiät minkä sorttinen vauva mulla on? kyllä minä ymmärrän koliikit ym. että varmasti on rankkaa. Minä oon vaan sitä mieltä että jotkut (ehkä saattaa olla pienikin osa) narisee turhasta.
rankkaa, nautin joka päivästä. Joka väittää että töissä on raskasta, on työtävieroksuva laiskiainen, joka hakee sairauslomaa joka ikiseen " selkäkipuun" ja valittaa ja valittaa.
Vierailija:
Eipä nuo isovanhemmat oo juuri hoitaneet,eikä kukaan muukaan meidän vauvaa. Ja minä kyllä tykkään tehä tätä työtä ja viihdyn kotona, että kai siinä syyt, miksi ei oo rankkaa.
Just tässä luin jostain ketjusta, että kun tapeltiin miehen kanssa, että kumman työ on raskaampaa. Meillä ehdottomasti miehen työ ja saa kyllä ottaa päikkärit kun tulee töistä jos haluaa, eikä oo tärkeitä menoja. Ja leppoisaa tämä todellakin on minun palkkatyön rinnalla, vaikka vauva vaatiikin tosi paljon huomiota.
En kyllä itsekään esikoisen kanssa tajunnut edes että hei, muillahan voi olla enemmänkin näitä ;)
mun nähdäkseni se miten asia ON, ja miten se KOETAAN on kaksi ihan eri asiaa, eikä kenenkään toisen kokemusmaailmaan oikein voi mennä närppimään.
Xandris:
Vierailija:
Xandris:
Olin näkevinäni siinä viestin alussa numeron 10 ja se olin minä!
mutta kyllä mua silti välillä vähän ihmetyttää ja hämmästyttää nämä, jotka menee ihan hepuliin jo yhden tavallisen vauvan kanssa!
Kyllä yhden terveen lapsen hoito voi olla rankkaa. Tai ei se hoitaminen, vaan se, että olet 24h käytettävissä, jos vielä vauva heräilee yöllä useita kertoja, on rinnassa kiinni etkä juurikaan pääse omille menoillesi.