Mies sulki minut riidan aikana vessaan
Riita koski sitä kun yhteiseltä tililtämme oli kadonnut rahaa minun tietämättäni. Tililtä tarkoitus maksaa yhteiset laskut ja molemmat laitoimme sinne samansuuruisen summan. Nyt kuitenkin 120€ oli hukkunut. Minä en ollut niitä käyttänyt.
Mies puolustautui heti ja väitti että pankin päässä on jotain vikaa. Aikamme kinattuamme hän myönsi että oli tarjonnut kavereilleen baarissa parit kierrokset, kun halusi onnitella naimisiin menevää serkkuaan. En yllättäen pomppinut riemusta ja olin pettynyt kun luottamus petetään näin. Pienimuotoinen huutokonserttihan siitä sitten tuli. Toki olisin voinut käyttäytyä hillitymmin ja niellä kiukkuni.
Kuitenkin, riita yltyi siihen että hän raahasi minut hiuksista ja käsivarresta väkisin vessaan, sulki oven ja laittoi tuolin pönkäksi siihen eteen ja ilmeisesti jotain painavaa lisäksi kun en saanut ovea auki vaikka rynkytin hulluna. Sammutti vielä valot.
Sanoi "Nalkuta ämmä siellä, katotaan tunnin päästä avaanko jos se turpa pysyy kiinni" Tietääkseni minulla ei ole ahtaan paikan kammoa mutta silloin kyllä ahdisti ja lujaa. Hikoilin ja tärisin, rynkytin kahvaa. Sitten rauhoitin väkisin itseni, kastelin kasvot kylmällä vedellä ja menin lattialle istumaan. Tunnin päästä mies avasi oven.
Lähdin mitään sanomatta ulos ovesta, otin tärkeimmät tavarani ja läppärini jotka olivat kaikki onneksi eteisen pöydällä valmiina. Otin autoni ja ajoin ystäväni luokse toiselle paikkakunnalle. Selitin tilanteen ja kysyin saanko jäädä. Sanoi että ole niin pitkään kuin haluat ja ettei edes päästäisi minua takaisin vaan ensin järjestämme minulle oman asunnon ja joku muu saa hakea tavarat. Täältä ystävän luota nytkin kirjotan.
Tästä on nyt lähemmäs kaksi vuorokautta aikaa. Mies jätti vastaajaani viestin "Et kai sä nyt siitä suuttunut kun annoin vähän kurinpalautusta"
Kai minun täytyisi kasvokkain selvittää tämä tilanne mutten ainakaan vielä kykene. Tilanne siis se, että haluan erota. Emme ole naimisissa mutta kihloissa kylläkin. Olen itkenyt kaksi yötä putkeen, niin loukattu olo.
Kommentit (185)
Oonko nyt ihan kamala alistettu ämmä jos ap ylireagoi vähän? Riidellään vitun 120 eurosta, minä olisin miehenä lähtenyt itse ovesta ulos jo sen takia, jos tilillä on myös minun rahojani niin kai niitä saa käyttää tietyissä tilanteissa ja laittaa myöhemmin takasin sama summa. Raha on vain rahaa, siitä on ääliömäistä vetää riitoja. Jos toisella on ongelmia tuhlauksen kanssa, siitä keskustellaan ja hankitaan apua, ei huudeta.
Se mitä mies teki oli todellakin väärin mutta ei minusta niin iso asia että täytyy erota useiden vuosien jälkeen puhumatta kun tämä oli yksitäistapaus. Minä selittäisin miehelle kasvokkain tilanteen vakavuuden ja jos tämän jälkeen näen ettå mies oikeasti katuu ja on pahoillaan niin sanon että jos tämä käy käsiksi niin lähtee minun mukana myös rikosilmoitus heti vetämään. Ja on myös parasta kohdella minua kuin kukkasta nyt.
minulla oli pari vuotta sitten exän kanssa paha riita joka sitten johti eroon. Veljeni tuli mukaani hakemaan tavarat, pyydä ihmeessä isääsi. helpottaa kummasti kun siinä on joku jonka tiedät olevan sun puolella ja tämä sun mies olisi varmaan rauhallisempi kun isäs on siinä.
Mitä jos vaan laitat sille miehelle viestin että tää loppuu nyt? Yleensähän se on joo raukkamaista viestillä, mutta kun hän loukkasi sinua noin pahasti niin on selvää ettet halua puhelimessa/kasvotusten paljoa puhua. tsemppiä!
Turvakoti olisi ollut hyvä osoite. Heiltä olisit saanut apua mysö tavaroiden hakuun.
Vaikuttaa siltä, että mies toimi noin koska ei pystynyt käsittelemään omaa syyllisyydentunnettaan. Sitähän tuo alun perinkin oli, kun 1) ei kertonut heti baari-illan jälkeen reilusti että vähän lipsahti, jos ei kerran ole mielestään mitään väärää tehnyt, ja 2) syytti ensin pankkia omasta virheestään peittääkseen jäljet. Niin yrittää omassa päässään kieltää syyllisyydentunteet vierittämällä koko riitatilanteen naisen viaksi, josta on syytäkin rangaista.
-
Vaikka tälle asialle psykologinen selitys löytyisikin, niin kuitenkin AP:n ihan oikeasti kannattaa erota.
Ystävä voi mun puolesta ihan hyvin ilmoittaa asian. Oikeasti teit tosi hyvin kun heti lähdit. et ole velvollinen mitenkään selvittämään asiaa aikuismaisesti sen jälkeen miten mies sua kohteli.
Olet aikuinen ihminen, joten et tarvitse ketään pitämään kuria itsellesi. Jätä se mies. Jatka elämääsi eteen päin ja ole onnellinen, että pääsit hänestä eroon.
Vessaan lukitseminen on todellakin väärin ja ihan oikeutettu syy erota. Vapaudenriisto ei todellakaan kuulu terveeseen parisuhteeseen. Mutta sen lisäksi mies a) käytti yhteiseltä tililtä rahoja täysin toiselle ilmoittamatta sen paremmin etu- kuin jälkikäteenkään (minusta on ok käyttää silloin tällöin omiinkin menoihin kunhan toinen on sentään asiasta kartalla) b) valehteli asiasta (tämä ainakin minua harmittaisi enemmän kuin rahankäyttö - aikuinen mies valehtelee kuin pahainen piparkakkupurkilla käynyt pikkupoika äidilleen!) c) reagoi toisen oikeutettuun suuttumukseen lukitsemalla tämän vessaan! Toki varmasti on riidan aikana saattanut sattua vaikka mitä ja todennäköisesti molemminpuolista ylireagointia on tapahtunut, mutta pimeään koppiin lukitseminen ei missään tapauksessa ole ok.
Siis teille jotka väitätte että olen päällepäsmäröivä kaikesta nalkuttaja, toki olisin hyväksynyt rahan häviämiselle esim. syyn että kortti jäi kotiin ja halusi kavereilleen tarjota niin käytti yhteistä tiliä. _Mutta_ tässä tapauksessa olin loukkaantunut juuri valehtelusta. Kyllä toiseen pitää voida sen verran luottaa.
En ole raapinut, läpsinyt tai muuta vastaavaa. Huusin kyllä, sen myönnän. En huuda usein. Meillä on ollut suhteen aikana kolme isompaa riitaa.
Ap
Ap, ei sinun täällä tarvitse puolustautua syyllistäjiä vastaan. Et tarvitse mitään kenenkään hyväksyntää suhteesta lähtemiselle, etkä mitään muuta syytä kuin sen, että et enää halua olla suhteessa. Ei ole mitään perhettäkään tässä mietittävänä. Ihan voit myös halutessasi sen rikosilmoituksen tehdä (vaikket loppuun asti oikeuteen olisi viemässäkään), jotta miehelle tulisi rajat selväksi mitä voi ja mi ei voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:29"]Siis teille jotka väitätte että olen päällepäsmäröivä kaikesta nalkuttaja, toki olisin hyväksynyt rahan häviämiselle esim. syyn että kortti jäi kotiin ja halusi kavereilleen tarjota niin käytti yhteistä tiliä. _Mutta_ tässä tapauksessa olin loukkaantunut juuri valehtelusta. Kyllä toiseen pitää voida sen verran luottaa.
En ole raapinut, läpsinyt tai muuta vastaavaa. Huusin kyllä, sen myönnän. En huuda usein. Meillä on ollut suhteen aikana kolme isompaa riitaa.
Ap
[/quote]
Täysin ymmärrettävä syy loukkaantua. Rahasta valehtelu on väärin. Mitä jos rahat olisikin käytetty muuhun, kuten velan takaisin maksuun tai vielä pahempaan. Oli syy niiden käyttöön mikä tahansa, ei ole oikein valehdella. Sinuna olisin varuillaan myös siitä, että mistä asiasta mies seuraavaksi valehtelee.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 14:18"]
Ei sinänsä huono idea tuo vessaan lukitseminen, että siitä voisi ottaa moi mies mallia jollain tasolla. Sen verran olen työni puolesta perheväkivaltaa nähnyt, että aika usein nainen on niin hirveä rääväsuu, että itsekin tekisi mieli jo kajauttaa. Näitä tapauksia on juuri lievemmissä perheväkivaltatapauksissa aika paljon. Tuollainen jäähylle laittaminen voisi toimia monesti paremmin kuin suora lyöminen.
Enkä todellakaan puolusta kenenkään lyömisiä, mutta miksi lyöminen on niin hirveän paha asia, vaikka samalla toisen alistaminen verbaalisesti, haukkuminen ja kaikenlainen henkinen kaltoinkohtelu on ok. Jos toinen jatkuvasti nakuttaa ja haukkuu, niin onko se nyt niin mahdotonta, että verbaalisesti heikompi antaa takaisin tönimällä tai lyömällä. Miksi toisen pitää alistua toisen jatkuvan henkisen väkivallan uhriksi tuosta vaan?
[/quote]
Onpa kysymys henkisestä tai fyysisestä väkivallasta, se on väärin. Se ei kuitenkaan oikeuta uhria väkivaltaiseen käytökseen (paitsi korkeintaan itsepuolustusmielessä). Oikea tapa reagoida väkivaltaan on poistua paikalta ja lopettaa suhde.
Hyvä ap! Lähde pois. Miehesi ei kykene käsittelemään omia virheitään, vaan rankaisee muita. Ei hyvä.
Ja niille, jotka puolustelevat miehen käytöstä vedoten ap:n oletettuun omaan huonoon käytökseen: eikö silloin ole sitä suurempi syy erota, jos molemmat käyttäytyvät väkivaltaisesti eivätkä arvosta ja kunnioita toisiaan?
50, se ei onneksi kosketa enää minun elämääni. Sääliksi käy hänen seuraavaa naista vaikka oli meillä toki hyviäkin hetkiä...
Lapsia eikä lemmikeitä luojan kiitos ehtineet hankkia vaikka suunnitelmissa oli hankkia kaneja. Nyt voin hankkia niitä sitten uuteen asuntoon kun sellaisen löydän. Tulen todennäköisesti olemaan sinkkuna pitkään, tarvitsen nyt aikaa itselleni.
Ap
Ei sun miehes sais kuin sakot, kun täs maassa ihmishengellä ei ole arvoa. Tee se rikosilmoitus! Et sä mitään menetä.
Sinuna hakisin tavarat ennen kuin ilmoitat erosta. Muuten mies voi "kurinpalautuksena" tuhota niitä. Ehdottomasti kavereita mukaan.
Henkinen väkivalta ei ole todellakaan ok, mistä sen keksit? Henkistä väkivaltaa voi olla ilman fyysistä väkivaltaa, mutta fyysistä väkivaltaa on tuskin koskaan niin, että sitä ei edeltäisi myös henkinen väkivalta. Eivät siis ole toistensa vastakohtia, eikä mielestäni kummallekaan ole sijaa parisuhteessa. Fyysinen väkivalta on tosin helpompi tunnistaa, ja se on usein "ilmeisempi" syy esimerkiksi erolle.
Jatkuva nalkutus ei ole henkistä väkivaltaa, vaan kertoo vallan puutteesta. Kun ihminen ei voi tehdä asiolle mitään, hän voi juuttua nalkuttamaan. Toista alistava henkinen väkivalta, mitätöinti, vähättely ja haukkuminen on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 15:29"]
Siis teille jotka väitätte että olen päällepäsmäröivä kaikesta nalkuttaja, toki olisin hyväksynyt rahan häviämiselle esim. syyn että kortti jäi kotiin ja halusi kavereilleen tarjota niin käytti yhteistä tiliä. _Mutta_ tässä tapauksessa olin loukkaantunut juuri valehtelusta. Kyllä toiseen pitää voida sen verran luottaa.
Ap
[/quote]
Kuvauksesi perusteella näyttää yhä selvemmältä, ettei riitaan ollut vain yhtä syyllistä, etkä vieläkään pysty täysin myöntämään omaa rooliasi riidassa. Uhmakkaana puhut nyt erosta, mikä tosiasiassa on paljon todennäköisemmin hetken kostofantasia, kuin harkittu elämänvalinta. Kannattaa odottaa tunteiden laantumista ja kohdata mies kasvokkain. Kihloihin asti edennyt usean vuoden mittainen rakkaus ei mielestäsi katoa, vaikka nyt uhman, loukatuksi tulemisen ja kostonhalun tunteet sen peittävätkin alleen. Muutaman viikon päästä tunnet hyvin toisin. Suurimmalle osalle eroavista naisista ero ei ole muutos parempaan vaan huonompaan. Et ole kertonut, millaisia tunteesi miestä kohtaan olivat ennen riitaa. Mitä suurempi kontrasti on, niin sitä todennäköisemmin tulet miestä kaipaamaan ja sitä todennäköisempää on esimerkiksi krooninen masentuminen.
Tiedätkö mitä tässä on kauheinta?
Se etteä mies ei kadu tekoansa ja pyydä anteeksi.
Miehesi käytös tulee toistumaan.
Tee se rikosilmoitus. Ei todellakaan ole liian myöhäistä vielä.
Se on ainoa tapa saada mies edes jollain tasolla vastuuseen teostaan. Haluatko päästää hänet kuin koiran veräjästä? No et! Sen lisäksi että jouduit olemaan tunnin hullun vangitsemana, sinulle voi kehittyä tuosta trauma. Mitä tapahtuu kun seuraavassa parisuhteessasi syntyy riita? Luulen, että tämä tilanne palaa mieleesi vielä monesti jatkossakin.
Sinuna en myöskään alkaisi keskustelemaan tilanteesta miehen kanssa kasvokkain, se on täysin hyödytöntä. Katoa vain hänen elämästään vähin äänin äläkä näytä siltä, että sinua kiinnostaisi pätkääkään. Se on pahempi, kuin jos näytät tuolle kuinka sinuun sattui - sitähän hän halusi, satuttaa sinua. Jos tuolla lailla toimii, ymmärtää varmasti itsekin tehneensä väärin. Hän yrittää vähätellä tuota ja siirtää syyn sinuun, yrittää saada sinut uskomaan että olet suuttunut pienestä. Mutta tiedostat itsekin, että nuo puheetkin jostain ''kurinpalautuksesta'' ovat sairaita. Et ole mikään orja.
Voimia, ap!
Älä kuuntele häntä enään. Miehen tehtävä ei ole antaa kurinpalautusta vaimolle eikä päinvastoin. Ja tuo jo kertoo että seuraavan kerran mahdollisesti saat nyrkistä. Äläkä mene hänen luokseen yksin, ei milloinkaan. Jos hän haluaa keskustella niin silloin niin että huoneessa on joku sinun turvana vaikka ei osallistukkaan keskusteluun. Kuuntele ystävääsi se on sinulle antanu viisaat neuvot. Älä vaaranna terveyttäsi ja henkeäsi tuollaisen takia.