MTV: Vanhusten hoivakoteja menossa konkurssiin urakalla
Hoitajamitoituksen hinta yhdistettynä esim. lämmityksen ja ruuan hintojen nousuun johtaa siihen, että yhä useampi hoivakoti sulkeutuu. Suomessa vanhusten hoivakodeista 50% on yksityisiä.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset takaisin kotiin, pois makaamasta omissa ulosteissaan, eihän ne pääse edes pihalle siellä pakkohoitolaitoksessa kuin kerran kesässä. Hoitajat montun reunalle, jos ei opiskelu ja oikea työnteko maistu.
Kuka niitä siellä kotona hoitaa, kun esim. aikuiset lapset on töissä ja heillä on omat perheet hoidettavana?
Palveluita voi ostaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt järkeä kehiin. Hoitajien palkkoja on alennettava!! Ajavat koko yhteiskunnan konkurssiin 🤬🤬🤬
Miten niin? Miksi palkata heitä ollenkaan?
Totta, Ennen vanhaan vanhuksillla oli työvelvollisuus ja vanhainkodin asukkien piti osallistua kykyjensä mukaan. Näppärä mummo kyllä korvaa hoitajan. Hitaimmin käyvä voi vaikka sekoitella vellikattilaa pirtin nurkassa, kun reippaammat siivoavat.
Missähän hoivakodissa nykyisin on edes niitä vanhuksia jotka kykenevät sitä vellikattilaa hämmentämään?
Joo. Jos hoivakodissa olevalla liikuntakykyä on jäljellä, niin henkistä suorituskykyä on saman verran, kuin lemmikkikissalla.
Ei sekoita siis puurokattilaa.
Hyvinvointialueen kotihoito on maksullinen.
Eläkeläinen voi ostaa kodin siivouksen siivousyritykseltä, ei tarvitse maksaa alvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt järkeä kehiin. Hoitajien palkkoja on alennettava!! Ajavat koko yhteiskunnan konkurssiin 🤬🤬🤬
Miten niin? Miksi palkata heitä ollenkaan?
Totta, Ennen vanhaan vanhuksillla oli työvelvollisuus ja vanhainkodin asukkien piti osallistua kykyjensä mukaan. Näppärä mummo kyllä korvaa hoitajan. Hitaimmin käyvä voi vaikka sekoitella vellikattilaa pirtin nurkassa, kun reippaammat siivoavat.
Missähän hoivakodissa nykyisin on edes niitä vanhuksia jotka kykenevät sitä vellikattilaa hämmentämään?
Tämä oli sitä sarkasmia, jonka kirjoitti hoitaja n. 20 vuoden työkokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset takaisin kotiin, pois makaamasta omissa ulosteissaan, eihän ne pääse edes pihalle siellä pakkohoitolaitoksessa kuin kerran kesässä. Hoitajat montun reunalle, jos ei opiskelu ja oikea työnteko maistu.
Kuka niitä siellä kotona hoitaa, kun esim. aikuiset lapset on töissä ja heillä on omat perheet hoidettavana?
Samat henkilöt jotka "hoitaa" hoitolaitoksissakin. Et taida tietää, miten heitteillä vanhukset noissa laitoksissa on. On paljastunut useita tapauksia että asukas maannut lattialla vuorokauden, eikä kukaan ole ovesta kurkistanut sisään. Hätänapin painallus ei auta, kun laitteet ei toimi.
Hyvinvointialueen kotihoito on maksullinen. He eivät tee kodin siivouksia. Siivous ostetaan erikseen samoin kuin muut tukipalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tosiaan että jotain voittoja jäisi kun velottaa 12 neliön huoneesta 6000e kuussa missä potilas makaa ja syö euron arvosta päivässä ruokaa. Hoitaja käy kääntämässä aamulla, päivällä ja illalla, sekä pesu max kerran viikossa.
Ei pysty kun TUOTTOTAVOITE JA OSINGOT.
Kukahan persut ja kökköreet houtaa aikanaan, lihamylly?
Yrittäjän tavoite on tehdä voittoa.
Hoivakodin johtajan keskipalkka yksityisellä sektorilla on noin 5 620 €/kk.
Päivätyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueet voi sitten varmaan perustaa omia. Ei palveluiden ostaminen yksityisiltä oikeastaan tule halvemmaksi kuin itse tuottaminen.
Kalliimmiksi tulevat veronmaksajille, jotka näitä palveluseteleitä yksityisille rahoittavat.
Haluaako veronmaksajat ja hyvinvointialueet tuottaa tai ostaa kaikkia nykyisiä palveluita? Tuskinpa. Haluaako ihmiset sitten ostaa palveluita? Kyllä niitä palveluita joita he tarvitsevat. Aika harva tosin tarvitsee tai haluaa sitä 12m2 asuntoa tai hoivaa tai valvontaa 24/7.
Puhutaanpa asioista asioiden oikeilla syillä. Monet lapset kuppaavat vanhempien rahat perintönä ja vanhus menee vanhainkotiin rahattomana, niin että kulut menevät valtion eli veronmaksajien pussista.
Jos lapset hoitaisivat itse vanhempansa eli vanhukset, niin ongelmaa ei olisi. Pysyisivät virkeänä pidempään. Toisaalta vakavasti sairaat pitäisi olla jossain muualla.
Minulla on lähipiirissä useampiakin vanhuksia, jotka ovat 24/7 ammattilaisten hoidettavia. Monisairaita, joilla on useita lääkityksiä, joita pitää hoitaa jatkuvasti. Muistisairaita, jotka ovat levottomia, ja tarvitsevat apua kaikissa toimissa. Muutama kymmenen vuotta sitten heitä olisi hoidettu kenties terveyskeskusten vuodeosastolla. He eivät ole enää siinä kunnossa olevia vanhuksia, joita omaiset pystyisivät kotona hoitamaan. Tämä on todellisuutta 2020-luvulla. Vanhat ihmiset saattavat elää tällä tavoin vielä vuosia. Vanhentuneet muistikuvat kotona asuvista, itsenäisesti WC:ssä käyvistä vanhuksista ovat peräisin menneiltä vuosikymmeniltä.
Omaishoidon tuki ei auta niitä, jotka tarvitsevat ympärivuorokautista ammattilaisten hoivaa. Ikääntynyt puoliso esimerkiksi ei yksinkertaisesti pysty hoitamaan vuodepotilasta, joka tarvitsee jatkuvasti apua ja tarkkailua.
"Eläkkeitä maksetaan 41 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Siis pitäisikö meidän nyt hoitaa ne eläkeläiset jotka aikanaan tuuppasivat meidän mummot ja muorit jo hoitokoteihin? Ei käy. Sinne vaan. Siellä muorikin kuoli yksikseen.
Miksi Suomeen ei tule se eutanasia-mahdollisuus? Itse ainaki kirjoittaisin hoitotahdon sitä koskien ja esim. vakavaa dementoitumista tms. En haluaisi virua hämmentyneenä huonolla hoidolla (säästöjen vuoksi, hoitajat tekee kyllä parhaansa) jossain palvelutalossa ja olla pelkkä menoaerä yhteiskunnalle.
Ja nyt puhun vain itsestäni, jokainen päättää tällaisesta asiasta omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja kun eläkeikää vielä nostetaan koko ajan, niin... Mä tein omat lapseni varsin nuorena, mutta kun esikoinen pääsee eläkkeelle, mä olen 93 v, ja kun kuopus pääsee eläkkeelle, mä olen 98v. Ja vielähän noita eläkeikiä ehditään korottaa.