Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon vasta aikuisena oppinut tykkäämään perunasta

Vierailija
23.05.2026 |

Koko nuoruuden oon yhdistänyt perunan vahvasti epäterveelliseen ruokaan ja ylipainoon. Aikuisena kuitenkin ymmärsin, että peruna ei ole se ongelma vaan ongelma on suomalainen tapa valmistaa peruna. Kaikenmaailman kermaperunat ja kiusaukset ja yms. hukuttavat perunan rasvaan ja maitotuotteisiin niin ei ihmekään että ne lihottavat. Ironista miten jengi täällä muka niin tykkää perunasta mutta se valmistetaan siten että varsinainen juures läsnäolo ruoassa on aika olematon. Toki täällä ihmiset myös ihan vaan keittävät niitä perunoita, mutta niissäkin se kuitupitoinen kuori usein kaavitaan pois.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se suomalainen tapa valmistaa peruna on nimenomaan keitetty peruna. Nämä kermaperunat ja muut ovat tulleet vasta viime vuosikymmeninä.

Vierailija
2/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapaa valmistaa perunasta huonoa. Peruna on aina parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se suomalainen tapa valmistaa peruna on nimenomaan keitetty peruna. Nämä kermaperunat ja muut ovat tulleet vasta viime vuosikymmeninä.

No en lähde kieltämään tätä. Olen itse 2000-luvun kasvatti ja nää kerma/rasva perunat on se miten ne perinteisesti omassa lapsuudessani on valmistettu ja syy siihen miksi minusta tuli perunan pelkääjä :D

Vierailija
4/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

allekirjoitan ap:n aloituksen

Nimimerkillä koulun kumiperunatraumat 

Vierailija
5/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 80-luvun lapsi ja voi hyvä luoja, kuinka paljon vihasinkaan keitettyjä perunoita. Niitä oli tarjolla melkein aina.

En niitä edelleenkään arkena syö, joten hassusti niistä on tullut juhlaruokaa. En totisesti olisi lapsena sitä uskonut!

Vierailija
6/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä peruna on höttöriisiä ja -pastaa parempia, jos niihin verrataan. Ja kotimaista tuotantoa. Keitetty uusi peruna tietty parasta. 

Vierailija
7/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hel. Luin että persuista 😂

Vierailija
8/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä peruna on höttöriisiä ja -pastaa parempia, jos niihin verrataan. Ja kotimaista tuotantoa. Keitetty uusi peruna tietty parasta. 

Jos se perunan upottaa rasvaan ja kermaan kuten ap sanoi, niin sitten höttöriisi ja -pasta on huomattavasti parempi valinta.

Vierailija
9/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on hyvää, mutta jos oikeasti hakee terveellistä vaihtoehtoa kannattaa siirtyä bataattiin.

Vierailija
10/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 80-luvun lapsi ja voi hyvä luoja, kuinka paljon vihasinkaan keitettyjä perunoita. Niitä oli tarjolla melkein aina.

En niitä edelleenkään arkena syö, joten hassusti niistä on tullut juhlaruokaa. En totisesti olisi lapsena sitä uskonut!

Minulla sama, joskus äidille valitin miten meillä oli aina ruokana vain keitettyjä perunoita ja niiden lisäksi lisää perunoita. Äiti siihen sanoi, että ollaanko me irlantilaisia.

Aikuisena meni varmaan vuosikymmeniä, että en koskenutkaan perunoihin kun ei enää kukaan pakottanut ja kun lopulta söin keitetyn perunan niin ihmettelin, että mikä tässä nyt niin kamalaa on, eihän se maistu paljon miltään.

Vierailija
11/11 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropas joitain hyviä perunavinkkejä. Mistä tunnistaa hyvän keittopotun? Joskus ovat oikein maukkaita, toisinaan taas ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan