Miten rohkaista 74v äitiä kuolinsiivouksen tekemiseen?
Elää tällä hetkellä ison tavaramäärän kanssa, josta suurin osa arvotonta roskaa. Mm. Valittujen Palojen kirjoja, matkamuistoja ym. krääsää on paikat väärällään, ja tietää varsin hyvin, ettei näillä tavaroilla ole mitään arvoa. On myös myöntänyt, että asuntoa on hankala siivota, kun on paljon tavaraa, josta täytyy pyyhkiä pölyt. Pelkään, että tämän sekasotkun siivoaminen jää aikanaan meidän lasten harteille ja äidin asuminen muuttuu yhä vaikeammaksi. Miten voisi rohkaista äitiä tekemään / teettämään asunnossa kunnon perus ns. "kuolinsiivous", jossa kaikki ylimääräinen tavara raivattaisiin pois?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on mielenkiintoinen sävy.
"Roina", "roju", "riesa", "vaiva", "mörskä" tai "häpeättömän itsekäs" sekä "roskalavalle kaikki".
Lähinnä tulee mieleen syvällä haudottu viha ja viimeinkin pääsee antamaan takaisin.
Toivottavasti olen erehtynyt.
Sitä paitsi, perintöähän ei ole mikään pakko ottaa vastaan, eikä vanhempiensa jäämistöä purkaa, ilmoittaa vain niille tahoille mihin pitää ilmoittaa että ei, en ota mitään mitä vanhemmaltani jäi, hoitakoon sossu hautauksenkin.
Tuo nimi "kuolinsiivous" ei tarkoita mitään kuolemiseen liittyvää. Se tarkoittaa vaan yleistä kodin raivaus- ja siivoustapaa. Olen samanikäinen kuin ap:n äiti ja nautin kovasti kotini järjestämisestä. Tunnen suurta helpotusta viedessäni turhia tavaroita kierrätykseen tai jopa roskiin. Tulee ihanan vapaa olo. Koti tuntuu selkeältä ja siivoaminenkin helpottuu. Rakkaimmat esineet on tietenkin tallessa, mutta niitäkin vain muutama.
Palokuorman takia häätöön ei päädy kukaan vähänkään normaali ihminen. Siihen tarvitaan sairaalloinen keräilijä, jolla kulkureitit ovat polkuja palonaran saastan keskellä.
Isäni on ap:n äidin ikäluokkaa ja todellakin ihmettelen, miksi ei tee elettäkään kotinsa tyhjentämiseksi.
Anopille ja appiukolle oli herätys tyhjentää appiukon vanhempien taloa. Siitä selvittyään tajusivat alkaa vähitellen tyhjentää omaa taloa. Ovat esim. vieneet roskiin mieheni 90l käyttämiä vaatteita ja appiukon opiskelupapereita.
Itse pyrin säännöllisesti tsekkaamaan, että meille ei noita turhia kamaröykkiöitä tule. Olen myös lukenut Kuolinsiivous-kirjan, jota kyllä suosittelen kaikille ikään katsomatta. Siinä on ideana, että se kuolinsiivous tehdään säännöllisesti jo nuoresta lähtien. Joku voi kutsua samaa muuttosiivoukseksi tai konmaritukseksi. Turha pois ja tarpellinen säilytetään.
Vierailija kirjoitti:
Me aloitettiin appivanhempien kodin siivoaminen kysymällä onko teillä kirppistavaraa.
Siitä urakka alkoi.
Varmaan 3 v toivat joka kk auton takakontillisen tavaraa.
Jossain vaiheessa mies sai pakun lainaa töistä ja toi meille 3-5 krt, pakettiauto oli aivan täynnä.
Näiden lisäksi appivanhemmat myivät älyttömästi tavaraa, esim tauluja jne.
Muuttivat n 400 neliötä pienempään, 500 neliöstä 90 neliöön.
Viime metreillä vielä huonekaluja lähti.
Urakka on pitkä.
Mitä aikaisemmin aloitat, tulee joskus valmiiksi.
Mieheni sisaruksineen ovat todella iloisia, urakka on ohi. Ison omakotitalon tyhjentäminen vie aikaa ja rahaa. Ja se on ohi
Tämä kuulostaa järkevältä.
Kun kuoleman jälkeen aletaan tyhjentää täyttä taloa, niin siinä ei jaksa alkaa myymään jokaista asiaa erikseen, vaan hyvää kamaa tulee heitettyä vaa roskiin, jotta niistä pääsee eroon.
74v. - ikäisellä ei mitään kiirettä kuolinsiivoukseen. Jokainen saa elää tavaroineen, ei kuulu muille. Tytär voisi kunnioittaa toisen yksityisyyttä.
Älä käytä sanaa kuolinsiivous.
Kysy äidiltäsi nätisti, olisiko hänellä kiinnostusta siivota yhdessä sinun kanssasi niin, että tavaraa vähennettäisiin.
Jos vastaus on ei, unohda koko juttu.
Jos vastaus on kyllä, suunnitelkaa yhdessä pääperiaatteet ja aikataulu. Äitisi kuitenkin on se, joka viime kädessä päättää, mistä luopuu ja mistä ei. Et sinä.
Jokainen saa elää kuten haluaa ja niiden tavaroiden keskellä kun haluaa. Olet itsekäs! Ajattelet vain omaa vaivaasi sitten joskus. Ottaisit kyllä mielelläsi arabiat sun muut arvokkaat valmiiksi hyllylle lajiteltuna. Olis niin kätevää!
Vierailija kirjoitti:
74v. - ikäisellä ei mitään kiirettä kuolinsiivoukseen. Jokainen saa elää tavaroineen, ei kuulu muille. Tytär voisi kunnioittaa toisen yksityisyyttä.
Siinähän sitä kunnioittaa yksityisyyttä kun lopulta siivoaa äirinsä reikäisiä kalsareita kaapeista. Voisi se äiti ajatella myös jälkipolvia ja alkaa vähitellen tavaran raivausta.
Mikä hiton kiire on kuolinsiivouksen kanssa, kyseessä on elävä ihminen. Voimat kandee käyttää mukavampiin asioihin kuin siivoukseen. Joka torppa ja huusholli on varmaan aina lopulta jossain vaiheessa tyhjennetty sit kuoleman jälkeen, jos siitä eroon on päästävä. Älä mene asioiden edelle.
Kuolinsiivous on oikein hyvä sana. Me kaikki olemme kuolevaisia, remember? Mikä helvetin tabu se on? Tavaraan kiintyminen on naurettavaa.
Olen tyhjentänyt nuorena kuolleen tyttäreni kodin. Silloin päätin, ettei minulta jää samanlaista sotkua, vaikka kuolisin ensi yönä.
Kuolinsiivoukseen kuuluvat myös raha-asiat, vakuutusten päivittäminen ja tärkeiden asioiden järjestäminen.
Vanhemmat , jotka siivoavat asuntonsa ns.normaalitasolle tai vielä vähän mimimalistisemmaksi , tekevät lapsilleen todellisen rakkauden teon kun vielä pystyvät parantaen samalla omaa turvallisuuttaan. Ehkä turhan raamatullinen ilmaus, mutta noin minä sen koen. Sain syliini yliini 200m2 tavaraa , jonka hävittämisen delegoin ulkopuoliselle firmalle. Itse otin noin kenkälaatikollisen , olisin voinut ja halunnut ehkä enemmänkin , mutta siinä tilanteessa ainoa ajatus oli tyhjäksi ja nopeasti !
Minusta asenne " hoitakoon mukulat sitten " on erittäin itsekäs jopa ilkeä.
Itseltä ei romua jää jollen saa jotain mt-häiriötä loppuvuosinani, nyt olen 70v.
Reikäset kalsarit voit sit laittaa roskiin niitä sen kummemmin tutkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla pitää olla sohvapöytä. Mihinkä mä lasken kädestäni kuohuviinilasin, kun en ihan jaksa yhdellä nielaisulla koko lasillista juoda?
Ostat sellaisen lepotuolin, johon saa lisäosana integroidun pienen pöydän lasin kuohuviinille tai konjakille. Olikohan Restless vai Conform, jolta tällaisia löytyy.
Lepotuoli nimeltä Restless 😂
Tolla eukolla on alle neljännes elämästä edessä. Onkin jo korkea aika valmistua kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton kiire on kuolinsiivouksen kanssa, kyseessä on elävä ihminen. Voimat kandee käyttää mukavampiin asioihin kuin siivoukseen. Joka torppa ja huusholli on varmaan aina lopulta jossain vaiheessa tyhjennetty sit kuoleman jälkeen, jos siitä eroon on päästävä. Älä mene asioiden edelle.
Kuolinsiivous on hyvä tehdä silloin kun on vielä voimia. Ei se ole asioiden edelle menemistä. Turhasta roinasta eroon hankkiutuminen vapauttaa, kun taas materian keskellä eläminen on orjuutta.
Sinä varmaan nautit isäsi, äitisi, veljesi, siskosi, puolisosi ja lapsesi kuolinpesän raivaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla pitää olla sohvapöytä. Mihinkä mä lasken kädestäni kuohuviinilasin, kun en ihan jaksa yhdellä nielaisulla koko lasillista juoda?
Ostat sellaisen lepotuolin, johon saa lisäosana integroidun pienen pöydän lasin kuohuviinille tai konjakille. Olikohan Restless vai Conform, jolta tällaisia löytyy.
Lepotuoli nimeltä Restless 😂
Stressless
Vierailija kirjoitti:
Tolla eukolla on alle neljännes elämästä edessä. Onkin jo korkea aika valmistua kuolemaan.
Milloin sinä ajattelit kuolla?
Vierailija kirjoitti:
Reikäset kalsarit voit sit laittaa roskiin niitä sen kummemmin tutkimatta.
Eksäni piilotteli reikäisten kalsareiden ja vanhojen karttojen väliin 500 euron seteleitä.
kehoita äitiäsi tekemään testamentin KOKO OMAISUUDESTAAN jollekkin sivistyneelle henkilölle. sitten varmaan valitat kun en saanut minulle rakkaita vp kirjojakaan.