Olen syönyt 9 viikkoa pelkästään lihaa, lohta, avokadoja, voita ja kananmunia - näin kävi painolleni
Alkupaino 87kg. Yritin vuosia dietata korkeahiilarisella ja vähärasvaisella ruokavaliolla, sain joskus aina pari kiloa pois rankan skarppauksen avulla, mutta aina oli nälkä.
Nyt on lähtenyt 17 kiloa reilussa kahdessa kuukaudessa ketoosissa. Ystävät ja tuttavat eivät ole enää tunnistaa minua. En tiedä, mikä tämän ruokavalion salaisuus on, mutta ikinä ei ole nälkä, ja olen paljon virkeämpi ja iloisempi kuin ennen.
Kommentit (314)
mitä ihmettä ihanku mun kirjotus :DD mun paino oli vuoden alussa 86 ja aloitin silloin ketoilun, nyt olen 70kg. Alunperin olin 98 kun aloitin syksyllä laihduttaa. Oon nyt viikon ajan syönyt taas hiilaria, kun teki niin helvetisti mieli nuudeleita ja ruisleipää. Mulla alko naama kukkimaan... pitää siirtyä takas ketolle
Tuota lasten epilepsiaa nuo jaksaa rummuttaa. Jättävät aina kertomatta että ketoosi vaikuttaa lapsen kasvua haittaavasti ja siksi sitä käytetään vain koska elämä lyhyempänä on pienempi paha kuin jatkuvat kohtaukset.
Hyvin menee, kunnes sydän pettää. Kannattaa palata hiljalleen monipuoliseen ruokavalioon. Täysjyväleipää vähintäänkin mukaan.
Tsiisus! Kuinka lihava olitkaan aloittaessa?
Vierailija kirjoitti:
mitä ihmettä ihanku mun kirjotus :DD mun paino oli vuoden alussa 86 ja aloitin silloin ketoilun, nyt olen 70kg. Alunperin olin 98 kun aloitin syksyllä laihduttaa. Oon nyt viikon ajan syönyt taas hiilaria, kun teki niin helvetisti mieli nuudeleita ja ruisleipää. Mulla alko naama kukkimaan... pitää siirtyä takas ketolle
Tässä tää perusvirhe on. Lähdetään huonolta ruokavaliolta rajoittavalle, joka auttaakin koska laihtuu ja roskaruoka jää pois. Sitten kun sitä harjoittaa aikansa, suoliston mikrobikanta muuttuu nin ettei se enää siedä hyviäkään ruokia ja se tulkitaan niin että vika on hyvissä ruoissa vaikka vika on todellisuudessa köyhtyneessä suolistomikrobistossa.
Somessa ruokavaliota kehuvat yleensä ne, jotka ovat juuri aloittaneet dieetin ja päässeet siihen vaiheeseen, että verensokerit ovat tasoittuneet, eikä dieetti vielä tunnu raskaalta. On kuitenkin hyvä huomioida, etteivät nämä samat henkilöt enää myöhemmin, dieetin edetessä ja olon huonontuessa tule kertomaan, että tämä olikin pidemmän päälle ihan surkea juttu. Tämä vääristää kuvaa, jonka some meille ruokavaliosta antaa.
Ensin hillittömällä mässäämisellä ylipainoon ja siitä hillittömällä tehotuotetun lihan ja esim. munien kuluttamisella "normaaliksi." Kyllä ihminen on sairas laji, ei voi taas muuta todeta
Netistä löytyy myös paljon ”terveysguruja”, jotka tekevät ketogeenisellä ruokavaliolla bisnestä. Sivustoilla kerrotaan faktana asioita, joiden taustalla ei kuitenkaan ole mitään tieteellistä näyttöä. Eriäviä mielipiteitä ei suvaita.
Rajun ketogeenisen ruokavalion sijasta olisi parempi keskittyä hiilihydraattien laatuun kuin määrään.
Ketoosissa myös vaikeiden hypoglykemioiden riski kasvaa. Normaalisti hypoglykemiassa maksan glukoosivarastot nostavat verensokeria, vaikkemme ehtisikään syömään ajoissa.
Ketogeenisen ruokavalion ongelma on myös, että se koostuu pääasiassa kovasta rasvasta, lihasta, eikä kuituja, marjoja tai hedelmiä syödä juuri ollenkaan. Tällainen ruokavalio on haitallista ruuansulatuksen, verisuoniterveyden ja munuaisten kannalta.
Onko Suomessa tehty tutkimusta, jossa toinen ryhmä ryhtyy ketogeeniselle dietille ja toinen ryhmä syö normaalia ruokaa ja kumpikin ryhmä saa ruuastaan kaloreita saman määrän?
Jos on, niin millaiset olivat tutkimuksen tulokset?
Itse en ole tällaista tutkimusta löytänyt, mutta kysymyksestäni olen muutaman kerran saanut jostakin syystä haukkumiset "ketoilijoilta".
Ketoosi on elimistömme hätävarajärjestelmä, joka kytkeytyy päälle, jos emme saa ravinnosta hiilihydraatteja, eli glukoosia, jota aivot tarvitsevat toimiakseen. Ketoosiin pyrkivä syö yleensä vajaa 100 grammaa hiilihydraattia päivässä, aluksi yleensä maksimissaan vain 30 grammaa.
Alun perin ruokavalio kehiteltiin lapsille, joilla on vaikeahoitoinen epilepsia. Myöhemmin ruokavaliota on alettu suosia myös painonpudotuksessa, jossa se onkin tehokas nimenomaan lyhyellä tähtäimellä.
Ei ole diabetestä eikä tarvetta kyseiselle dieetille.
Nykysin kyllä uusimmissa tutkimuksissa rummutetaan voimakkaasti kuitujen puolesta. Estävät suolistosyöpää ja pitävät suolistibakteeritkin kunnossa. Ja jos kaikki alkaisivat syödä lihaa kuten ap, maailma ei kestäisi hetkeäkään. Elänten tehotuotantoa pitäisi myös lisätä entista enemmän ja elukkaparkojen kärsimys lisääntyisi epäinhimillisiin mittoihin. Itse en moraalisista syistä voisi ketoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ketoosi on elimistömme hätävarajärjestelmä, joka kytkeytyy päälle, jos emme saa ravinnosta hiilihydraatteja, eli glukoosia, jota aivot tarvitsevat toimiakseen. Ketoosiin pyrkivä syö yleensä vajaa 100 grammaa hiilihydraattia päivässä, aluksi yleensä maksimissaan vain 30 grammaa.
Vai niin, käyppä kertomassa tämä eskimoille, he elävät koko elämänsä hätävarajärjestelmällä.
Itse olen nyt ollut dieetillä missä syön kaikkea..tuntuu ettei se meinaa mennä ymmärrykseen..koko ajan joku sanoo, että hiilariton kannattaa yms yms. Mutta ei minä syön kaikkea..toki en ole laihtunut kun 6kg vuoden alusta(n.20kg oli ylipainoa aloittaessa)mutta ei minulla ole kiire..elämästä pitää myös nauttia enkä ole löytänyt yhtään hyvää syytä miksi minun pitäisi kituuttaa jollain hiilarittomalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt aamupalaksi?
Lihaa, lohta, avokadoa, voita tai kananmunia.
Siis mihin laitat voita, vai syötkö sitä sellaisenaan? Ymmärrän kaikki muut syötävät mutta voin lisääminen lihan tai avokadon päälle…?
Vierailija kirjoitti:
Jos ketoosi (=rasvan polttaminen) on hätävarajärjestelmä niin milloin elimistön olisi tarkoitus polttaa niitä varastoituja (rasvoiksi muuttuneita) hiilareita. Jos ei koskaan olla hätävaratilassa niin silloin ei keho polta rasvaansa ikinä.
Elimistö ei muuten pysty varastoimaan hiilareita hiilareina kuin pienen määrän,koska hiilarin varastoiminen sitoo valtavasti nestettä. Jokaisesta hiilariateriasta varastoidaan osa hiilareiksi rasvoina elimistöön.
Vierailija kirjoitti:
Nykysin kyllä uusimmissa tutkimuksissa rummutetaan voimakkaasti kuitujen puolesta. Estävät suolistosyöpää ja pitävät suolistibakteeritkin kunnossa. Ja jos kaikki alkaisivat syödä lihaa kuten ap, maailma ei kestäisi hetkeäkään. Elänten tehotuotantoa pitäisi myös lisätä entista enemmän ja elukkaparkojen kärsimys lisääntyisi epäinhimillisiin mittoihin. Itse en moraalisista syistä voisi ketoilla.
En tiedä ap:sta, mutta oikeaoppisessa ketodieetissä syödään kyllä erittäin paljon kasviksia. Maistuvatkin oikein hyvälle kun paistaa pannulla voin kera.
Noh, vhh ja keuhkosyöpä ei nyt liity toisiinsa mitenkään.