Olen syönyt 9 viikkoa pelkästään lihaa, lohta, avokadoja, voita ja kananmunia - näin kävi painolleni
Alkupaino 87kg. Yritin vuosia dietata korkeahiilarisella ja vähärasvaisella ruokavaliolla, sain joskus aina pari kiloa pois rankan skarppauksen avulla, mutta aina oli nälkä.
Nyt on lähtenyt 17 kiloa reilussa kahdessa kuukaudessa ketoosissa. Ystävät ja tuttavat eivät ole enää tunnistaa minua. En tiedä, mikä tämän ruokavalion salaisuus on, mutta ikinä ei ole nälkä, ja olen paljon virkeämpi ja iloisempi kuin ennen.
Kommentit (314)
Mun mies taas laihduttaa vhh-ruokavaliolla ja laihtuu kovaa vauhtia. Viimeksi pudotti 20 kg hetkessä, mutta heti kun lopetti larppaamisen, kilot räjähtivät korkojen kera. Olen iloinen hänen laihtumisestaan mutta samalla huolettaa, koska tiedän ettei hän saa pidettyä kiloja kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies taas laihduttaa vhh-ruokavaliolla ja laihtuu kovaa vauhtia. Viimeksi pudotti 20 kg hetkessä, mutta heti kun lopetti larppaamisen, kilot räjähtivät korkojen kera. Olen iloinen hänen laihtumisestaan mutta samalla huolettaa, koska tiedän ettei hän saa pidettyä kiloja kurissa.
Miten larppaamisen lopettaminen kiloihin vaikutti? Loppuko metsässä juoksentelu?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne kilot tulee takaisin jos alkaa syömään mitä sattuu. Sano että Vähähiilihydraattisen voi olla vaikka loppu elämän. Silti on monipuolinen ruokavalio.
Huuhaata
Miksi et kirjoittanut heti alkuun, että olet syönyt myös kasviksia?
Annat ihan vääristyneen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Asetoonin haju häipyy kyllä. Vaikka ei ole ylipainoa kehon koostumus muuttuu. Laihoillakin voi olla rasvaa liikaa. Olo on pirteä ja pää on terävä. Alussa voi olla vieroitusoireita, jotka menevät kyllä ohi. Rasvan ja proteiinin syönti hoitaa myös aivoja. Joillakin on ollut puutetta siitä. Esim masennus voi poistua.
Kuten jotkut ovat jo todenneet, ruokavalioiden sopivuus eri ihmisille vaihtelee.
Minä todellakin haluaisin ketoilla, sillä se olisi helppo tapa pitää läski poissa kehosta. Mutta minun mieleni ei kuitenkaan yksinkertaisesti kestä sitä. Minulla liian vähäinen hiilihydraattien määrä vie mielen todella matalaksi. Olen koko ajan vihainen, masentunut ja ärtynyt.
Ja sitten taas jos syön liikaa hiilihydraatteja, niin mieliteot iskevät satasella ja IBS räjähtää täysillä.
Ketuttaa, että pää ei kestä puhdasta ketoilua, mutta sitten taas kroppa ei kestä pääosin hiilihydraateilla elämistä. Välillä tuntuu, että syöminen on yhtä nuorallakävelyä. :(
Sitä mieltä olen että vähähiilarisella ruokavaliolla laihtuu vähän helpommin, kuin tavisruokavaliolla. Mun kohdalla se on johtunut siitä, että se ruoka alkaa inhottaa niin paljon, että ei pysty syödä enempää.
Lisäksi parin kuukauden jälkeen vatsa alkaa oireilla enkä pysty syödä sitäkään, kyllähän siinä laihtuu.
Vatsavaivat helpottuu kun lisään ruokavaliooni ruisleipää. Mutta sitten joudun muuttamaan ruokavaliota tavisruokaan.
Vhh toimii parhaiten kun sitä soveltaa niin, ettei karsi liian jyrkästi pois kaikkea, silloin siitä voi muodostua pysyvämpi.. Mutta pullatuotteet yms on jätettävä vaan juhlapyhiksi.
Ketodieetti on kyllä tehokas kiloista eroon pääsemiseen, mutta varoitus:
Se on nimenomaan tarkoitettu _dieetiksi_ eikä elämäntavaksi. Kun pääset lähelle tavoitepainoasi, tai korkeintaan pidä 3kk ketoa, ja sen jälkeen siirry huomattavasti vähärasvaisempaan paljon kasviksia sisältävään ruokavalioon, koska pidemmän päälle ketodieetin vähän väkisin suurirasvaisuus alkaa tukkia suonia ja aiheuttaa sydänongelmia.
Mutta hieno pudotus, onnittelut! Seuraavaksi salille rautaa nostelemaan tasapainoisemmalla ruokavaliolla ja elämäntavat pysyvään remonttiin! :)
Vierailija kirjoitti:
Se on nimenomaan tarkoitettu _dieetiksi_ eikä elämäntavaksi. Kun pääset lähelle tavoitepainoasi, tai korkeintaan pidä 3kk ketoa, ja sen jälkeen siirry huomattavasti vähärasvaisempaan paljon kasviksia sisältävään ruokavalioon, koska pidemmän päälle ketodieetin vähän väkisin suurirasvaisuus alkaa tukkia suonia ja aiheuttaa sydänongelmia.
Mutta hieno pudotus, onnittelut! Seuraavaksi salille rautaa nostelemaan tasapainoisemmalla ruokavaliolla ja elämäntavat pysyvään remonttiin! :)
Älä nyt levitä tuota huuhaata rasvasta.
Olen laihtunut runsailla hiilareilla, mitä sitten?
Onneksi saan nauttia kaikenlaisesta syötävästä, myös kuiturikkaasta, ja silti paino pysyy sopivana. Liikunta ja kohtuus elämäntapana. 🥰
Olen aina ollut hoikka, terve ja hyväkuntoinen runsailla hiilareilla, mitäs nyt?
En lukenut koko ketjua, mutta ensinnäkin hieno juttu Ap! Itsekään en usko ns. virallisterveellisen ruokavalioon laihdutuksessa. Toki jollekin voi sopia mutta monille ei.
Kerron oman kokemuksen, jos siitä olisi jollekin apua. Olen ollut koko elämäni bmi mukaan normaalipainoinen. Kuitenkin mulla oli liikunnasta huolimatta paljon löysää kropassa ja jouduin tekemään paljon työtä että sain sen bmi 22-23 pidettyä. Olen sirorakenteinen ja lyhyt, joten näytin oikeasti vähän pullukalta tuossa painossa.
Yritin useaan kertaan pudottaa painoa, mutta kuten tiedätte, niin normaalipainon sisällä painonpudotus on todella vaikeaa. Ainakin virallisterveellisellä ruokavaliolla, jota itsekin suosin. Vähän rasvaa tuntui olevan se pääajatus kun yritin laihduttaa. Sehän korvautui hiilarilla, esim terveellisenä pidettyä täysjyvä ja ruisleipää söin paljon. En laihtunut. Välillä kitkuttelin pari viikkoa 1200kcal dietillä ja olo oli surkea, mieliteot sokeria kohtaan hirveät. Nälkä tietty myös. Eihän se painonpudotus onnistu, tai ylläpito, jos jatkuvasti joutuu kärvistelemään nälässä. Eikä kyse ole itsehillinnän puutteesta vaan tottakai ihmisen keho taistelee nälkiintymistä vastaan.
Sitten asiaan. 2v sitten päätin kokeilla vhh ruokavaliota jota olin rasvakammoisena pitänyt ihan huijauksena. Kerron heti että en ole pyrkinyt ketoosiin missään vaiheessa, vaan mun ruokavalioon on kuulunut hiilareita koko ajan. Osasyynä se että olin jo normaalipainoinen. Varmaan ketoosi on hyvä jos on ylipainoa pudotettavana, vhh sen sijaan sopii mielestäni ylläpitoon.
Mitä siis aloin syödä; lihaa, kanaa, kalaa, munia, juustoja, paljon kasviksia, joskus perunaa ja bataattia, marjoja, pähkinöitä, silloin tällöin maitotuotteita. Tässä pääpiirteittäin. Kohtuudella proteiinia, ei överimäärää. Rasvaa sen sijaan paljon enemmän kun ennen. Viljatuotteet jätin kokonaan kun tajusin miten ne turvotti vatsaani. Laihduin puolessa vuodessa bmi 18 ja kehonkoostumus oli merkittävin muutos esim kaikki selluliitti lähti. Olen nyt lisännyt syömistä koska en halua enää laihtua, mutta olen edelleen ihan järkyttynyt että pysyn ongelmitta tässä painossa vaikka syön enemmän kaloreita kuin aikaisemmin kun taistelin pysyäkseni bmi 23. Kalorit ei todellakaan yksistään merkitse laihdutuksessa vaan mistä ne tulee! Söin siis ennenkin suositusten mukaan terveellisesti, en mitenkään erityisen paljon herkkuja. Tosin aina laihduttaessa pienillä kaloreilla tuli kovasti makeanhimoa. Kasviksia söin myös aikaisemmin eli sekään ei ole selittävä tekijä. Olen myös huomannut että jos syön enemmän hiilaria niin alan myös himoita sitä lisää ja olen nälkäisempi. Kun taas pidän hiilarit noin max. 100g päivä niin ei tule himoja enkä ole nälkäinen. Tää määrä siis sopii mulle hyvin.
Tällä ruokavaliolla aijon jatkaa loppuelämäni. Tämä ei ole mikään dietti vaan pysyvä elämäntapa. Suosittelen jokaista kokeilemaan! Oma kroppa muuttui täysin ja energiatasot on myös ihan toista luokkaa kuin aikaisemmin. Voisi sanoa että tämä ruokavalio oikeasti muutti elämäni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteen opiskelijana, jonka käymällä kurssilla on sivuttu aihetta, käsitykseni on, että
- ketodieetti laihduttaa tutkitusti suunnilleen yhtä paljon kuin muutkin dieetit (esim. painonvartijat ja vähärasvainen zone-dieetti)
- sen ei ole tutkimuksissa todettu lisäävän sydän- ja verisuonikuolleisuutta
- ketoosilla on joissain tutkimuksissa todettu olevan positiivisia vaikutuksia kolesteroliarvoihin ja ehkä myös insuliiniherkkyyteen, en tarkkaan muista
- sen on todettu tehoavan lasten epilepsian hoidossa, tehoa muihin sairauksiin ei ole todettu, mutta aihetta varmaankin tutkitaan koko ajan.
Suurin ongelma dieeteissä ylipäätään on, että yleensä niitä ei jakseta noudattaa kovin pitkään. Joten kannattaa miettiä, paljonko on valmis rajoittamaan elämäänsä.
Mutta jos joku erityisesti haluaa noudattaa ketodieettiä ja kokee voivansa silloin hyvin, niin ei sitä minusta ole aihetta erityisesti kauhistellakaan. Toki "ketodieetin" voi varmasti toteuttaa aika monella tavalla, ja toiset tavat voivat olla parempia kuin toiset. Niitä kasviksia nyt ainakin kannattaa syödä.
Ja kun lukee erilaisia sankaritarinoita onnistuneista dieeteistä, kannattaa muistaa, että niitä kertoo vain pieni murto-osa kyseistä dieettiä kokeilleista. Ne, jotka kokivat dieetin ikäväksi eivätkä onnistuneet laihtumaan sen avulla tai jaksaneet/pystyneet edes noudattamaan sitä, ovat yleensä hiljaa.
Opintosi ovat vanhentuneita. https://www.healthline.com/nutrition/23-studies-on-low-carb-and-low-fat…
Totuus maallikkosaarnaajalta
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut hoikka, terve ja hyväkuntoinen runsailla hiilareilla, mitäs nyt?
Mikään pakkohan ei ole millään ruokavaliolla olla. Jos homma toimii runsailla hiilareilla, siitä vaan. Täällä vissiin keskustellaan siitä jos on jotain ongelmia. Liikapainoa, D2, aivosumua, väsymystä.. Monella tulee iän mukana kaikkea ei niin kivaa. Mikään hullu idea ei ole myöskään ennalta ehkäistä ettei niitä ongelmia tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa ollenkaan! Voi olla loistavasti koko loppuelämänsä. Taas näitä jotka ei oikeasti tiedä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asetoonin haju häipyy kyllä. Vaikka ei ole ylipainoa kehon koostumus muuttuu. Laihoillakin voi olla rasvaa liikaa. Olo on pirteä ja pää on terävä. Alussa voi olla vieroitusoireita, jotka menevät kyllä ohi. Rasvan ja proteiinin syönti hoitaa myös aivoja. Joillakin on ollut puutetta siitä. Esim masennus voi poistua.
Kuten jotkut ovat jo todenneet, ruokavalioiden sopivuus eri ihmisille vaihtelee.
Minä todellakin haluaisin ketoilla, sillä se olisi helppo tapa pitää läski poissa kehosta. Mutta minun mieleni ei kuitenkaan yksinkertaisesti kestä sitä. Minulla liian vähäinen hiilihydraattien määrä vie mielen todella matalaksi. Olen koko ajan vihainen, masentunut ja ärtynyt.
Ja sitten taas jos syön liikaa hiilihydraatteja, niin mieliteot iskevät satasella ja IBS räjähtää täysillä.
Ketuttaa, että pää ei kestä puhdasta ketoilua, mutta sitten taas kroppa ei kestä pääosin hiilihydraateilla elämistä. Välillä tuntuu, että syöminen on yhtä nuorallakävelyä. :(
Harmi. Monella viekkarit kestää kauemmin ja silloin tulee helposti sorruttua. Silloin kannattaa yrittää syödä mahd.hyvää ketoruokaa. Viekkarit menee kyllä ohi.
...Jatkan. Kaupoissa on nyt ketojäätelöä ja pakkasesta löytyy gluteenittomien puolelta keto leipää ja sämpylää.
Vierailija kirjoitti:
...Jatkan. Kaupoissa on nyt ketojäätelöä ja pakkasesta löytyy gluteenittomien puolelta keto leipää ja sämpylää.
Mitä tuo jäätelö mahtaa sisältää? Entäs leivät?
Ketoruokavaliosta seuraa hyvin usein äkkinäinen sydämen pysähdys. Etenkin keski-ikäiset miehet ovat suuren prosentin alla tässä. Pitkään jatkuva ketoilu on siis hengenvaarallinen elintapa. Parin viikon aloituksena uusille elintavoille, se käy. Uudet elintavat tarkoittaa hyviä valintoja mutta myös hiilareita. Aivot eivät pitkällä toimi ilman kaikkia ravintoaineita.
Itseaiheutettua, olisivat eläneet sovussa naapurinsa kanssa, mutta nehän haluaa kaiken kuten mekin.